Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinusta väärin lähettää toimeentulotukea saavalle kirjeessä rahaa?

Vierailija
25.07.2017 |

Tai antaa rahaa käteisenä?

Kommentit (161)

Vierailija
121/161 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole, päinvastoin. Sitten yhteiskunnan (= meidän veronmaksajien) ei enää tarvitse maksaa hänelle toimeentulotukea.

Täh? Mistä Kela ja entinen sossu saa tietää, että joku on antanut jollekin käteistä? Ei mistään.

Kun ihmisellä on rahaa niin hän ei vonku toimeentulotukea vaan tulee toimeen niin kuin me muut ihmiset.

Olisinpa yhtä empaattinen kuin sinä

Vierailija
122/161 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmat kustannutkset julkisessa taloudessa on Sosiaaliturva 43,8%, Terveydenhuolto 14,3%, yleinen julkishallinto (byrokratia puhtaimmillaan) 14,3%. Koulutus on vasta 4. suurin.

Järkyttävää! Tämä täytyy tarkistaa. Jos tuo pitää paikkansa niin olo on todella riistetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/161 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka täällä ruikutatte toimeentulon riittävyydestä, niin millä selitätte sen, että kahden vuoden toimeentulolla elämisen jälkeen olen ostanut näistä rahoista yli 2000 eurolla viihde-elektroniikkaa ja minulla on nytkin varmaan 1000 euroa ylimääräistä? 

No vitustako sitä pitäisi selittää? Kai sinä itse tiedät oletko diilannut kamaa tai muuta vilunkia tehnyt? Se että sinä olet jossain ihme tilanteessa jossa onnistuu jopa säästämään tt-tuesta ei kuitenkaan tarkoita että KAIKKI sossuloiset olisivat samassa tilantessa.

Kuten jo sanoin, niin toimeentulotuesta olen säästänyt. Mitään ylimääräistä en ole saanut mitä nyt veikkauksessa olen pari kymppia voitolla.

Kaikkien ihmisten peruskulut ovat suurinpiirtein samat. Lääkkeet ja muut voi maksattaa Kelalla, joten sieltä ei löydy syytä. Ainoa ero on siinä, että minä osaan käyttää rahaa järkevästi ja sinä et osaa. Sinulla olisi samat säästöt kuin minulla jos osaisit ajatella. 

Vaikka ihan peruskulut olisikin suurin piirtein samat, niin voi tulla muita tekijöitä kuten esim. hajonnut kodinkone tai jotain muuta joka yhtäkkiä vaikuttaa olennaisesti tilanteeseen.

Aika superpihi pitää olla jos jostain tt-tuesta pystyy säästämään isompia rahasummia. 

Kaikki kodinkoneet on vuokranantajan vastuulla. Ne, jotka eivät ole, niin niitä ei tarvi. Jos aivan välttämättä tarvii, niin sen saa toimeentulotuesta. Yritä uudestaan. 

Yritäpä itse uudestaan. Nimittäin hakea nykyään harkinnanvaraista esim. pyykinpesukoneeseen kunnalta. Ei myönnetä. Ei myönnetä vaikka talossa ei ole edes pesutupaa. Päätöksessä lukee että kunta haluaa rohkaista ihmisiä käyttämään pesuloita. Maksullisia pesuloita.

Vierailija
124/161 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika.. EI. Itsekin olen tehnyt niin. Nykyään kyllä mieluummin annan käteen sitten kuin nähdään ennemmin kuin lähetän sillä postia häviää silloin tällöin .

Vierailija
125/161 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki hiertää minua kaikkein eniten. On tunnettua, että asumistuen saaja voi muuttaa isompaan ilman, että hänen kustannuksensa nousevat. Monet asuvat leveämmin kuin pienituloiset työntekijät, saati ne, jotka pitävät kunniattomana asua muiden piikkiin.

...

Itse olisin saanut parhaimmillaan 900 euroa kuussa asumistukea puhtaana käteen.

Yksin asuvan hyväksyttävät asumismenot ovat noin 400 €/kk, sen yli menevää vuokraa ei huomioida ja se menee omasta pussista. Kuinka paljon isompaan voi muuttaa ilman, että kustannukset nousevat? Esim. Oulussa yksin asuvan hyväksyttävä asumismeno on 390 €/kk, ei sillä saa edes yksiötä. 

Jos olisit saanut asumistukea 900 €/kk, haluaisin tietää, kuinka monta lasta sinulla on?

Vierailija
126/161 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki hiertää minua kaikkein eniten. On tunnettua, että asumistuen saaja voi muuttaa isompaan ilman, että hänen kustannuksensa nousevat. Monet asuvat leveämmin kuin pienituloiset työntekijät, saati ne, jotka pitävät kunniattomana asua muiden piikkiin.

...

Yksin asuvan hyväksyttävät asumismenot ovat noin 400 €/kk, sen yli menevää vuokraa ei huomioida ja se menee omasta pussista. Kuinka paljon isompaan voi muuttaa ilman, että kustannukset nousevat? Esim. Oulussa yksin asuvan hyväksyttävä asumismeno on 390 €/kk, ei sillä saa edes yksiötä. 

Jos olisit saanut asumistukea 900 €/kk, haluaisin tietää, kuinka monta lasta sinulla on?

Silloin oli kuusi.

Vierailija
127/161 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä sitten jos saa toimeentulotukea mutta tarvitsee sukulaisilta rahaa psykoterapiaan? Sossu ei maksa psykoterapiaa, ellei saa kelan tukea ja kaikki eivät sitä saa. Silloin raha pitää saada muualta.

Oletko töissä vai miksi et saa? 

Esim jos edellisestä kuntoutuspsykoterapia jaksosta on alle 5 vuotta, niin uutta ei saa, vaikka olisi selvä tarve. Silloin kaikki pitää maksaa itse, eli köyhä kerjää sukulaisilta. Pakkohan siellä terapiassa on käydä kun koko elämä on siitä kiinni saako sairautta kuriin.

En puhu omasta tilanteestani, mutta tuo saattaisi hyvin olla minun tilanteeni. Silloin toimeentulotuella tippuminen ilmeisesti tarkottaisi, että en saisi sairauteeni hoitoa enää.

Vierailija
128/161 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole väärin antaa rahaa toimeentulon asiakkalle käteisenä. Pienellä joutuvat selviämään.

Vierailija
129/161 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka täällä ruikutatte toimeentulon riittävyydestä, niin millä selitätte sen, että kahden vuoden toimeentulolla elämisen jälkeen olen ostanut näistä rahoista yli 2000 eurolla viihde-elektroniikkaa ja minulla on nytkin varmaan 1000 euroa ylimääräistä? 

No vitustako sitä pitäisi selittää? Kai sinä itse tiedät oletko diilannut kamaa tai muuta vilunkia tehnyt? Se että sinä olet jossain ihme tilanteessa jossa onnistuu jopa säästämään tt-tuesta ei kuitenkaan tarkoita että KAIKKI sossuloiset olisivat samassa tilantessa.

Kuten jo sanoin, niin toimeentulotuesta olen säästänyt. Mitään ylimääräistä en ole saanut mitä nyt veikkauksessa olen pari kymppia voitolla.

Kaikkien ihmisten peruskulut ovat suurinpiirtein samat. Lääkkeet ja muut voi maksattaa Kelalla, joten sieltä ei löydy syytä. Ainoa ero on siinä, että minä osaan käyttää rahaa järkevästi ja sinä et osaa. Sinulla olisi samat säästöt kuin minulla jos osaisit ajatella. 

Vaikka ihan peruskulut olisikin suurin piirtein samat, niin voi tulla muita tekijöitä kuten esim. hajonnut kodinkone tai jotain muuta joka yhtäkkiä vaikuttaa olennaisesti tilanteeseen.

Aika superpihi pitää olla jos jostain tt-tuesta pystyy säästämään isompia rahasummia. 

Kaikki kodinkoneet on vuokranantajan vastuulla. Ne, jotka eivät ole, niin niitä ei tarvi. Jos aivan välttämättä tarvii, niin sen saa toimeentulotuesta. Yritä uudestaan. 

Yritäpä itse uudestaan. Nimittäin hakea nykyään harkinnanvaraista esim. pyykinpesukoneeseen kunnalta. Ei myönnetä. Ei myönnetä vaikka talossa ei ole edes pesutupaa. Päätöksessä lukee että kunta haluaa rohkaista ihmisiä käyttämään pesuloita. Maksullisia pesuloita.

Ei varmasti ole tullut tuollaista päätöstä ja jos on, niin haluan ehdottomasti sen nähdä. Pesulan käyttäminen on aivan mahdottoman kallis ratkaisu, eikä sossu voi mitenkään sellaista ehdottaa. Sen sijaan voivat antaa sinulle rahaa muutaman kympin pyykkikoneen ostamiseen esimerkiksi torista. Sieltä voi löytyä ihan polkuhintaan koneita. 

Vierailija
130/161 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä sitten jos saa toimeentulotukea mutta tarvitsee sukulaisilta rahaa psykoterapiaan? Sossu ei maksa psykoterapiaa, ellei saa kelan tukea ja kaikki eivät sitä saa. Silloin raha pitää saada muualta.

Esim jos edellisestä kuntoutuspsykoterapia jaksosta on alle 5 vuotta, niin uutta ei saa, vaikka olisi selvä tarve. Silloin kaikki pitää maksaa itse, eli köyhä kerjää sukulaisilta. Pakkohan siellä terapiassa on käydä kun koko elämä on siitä kiinni saako sairautta kuriin.

En puhu omasta tilanteestani, mutta tuo saattaisi hyvin olla minun tilanteeni. Silloin toimeentulotuella tippuminen ilmeisesti tarkottaisi, että en saisi sairauteeni hoitoa enää.

En kysynyt sitä, vaan kysyin, että miksi et saa Kelalta toimeentulotukea. Ei tietenkään sossu voi kustantaa loputtomasti kallista terapiaa.

Vierailija
131/161 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kysynyt sitä, vaan kysyin, että miksi et saa Kelalta toimeentulotukea. Ei tietenkään sossu voi kustantaa loputtomasti kallista terapiaa.

En saa toimeentulotukea, koska minulla ei ole siihen tarvetta, saan kuntoutustukea.

Joudun silti itse maksamaan psykoterapiakustannuksia (eli sukulaiselta rahaa ja ystävältä lainaksi). Eli jos joutuisin toimeentulon asiakkaaksi, niin hengelleni ja elämälläni tärkeä hoito saattaisi olla vaakalaudalla.

Psykoterapia ei edes ole kallista yhteiskunnan näkökulmasta, nimittäin niin niitä työkykyisiä ihmisiä taas saadaan. Minäkin tulen paranemaan psykoterapialla ja pääsen taas maksamaan veroja. Ilman psykoterapiaa joutuisin jäämään pysyvälle eläkkeelle tai en ainakaan saisi samaa terveen ihmisen potentiaalia hyödennettyä mitä sitten terveenä saan.

Vierailija
132/161 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen suurta myötätuntoa kaikkia toimeentulon asikkaita kohtaan. Raha on pieni, voi jäädä ilman sairauksien hoitoa ja sitten vielä ihmisten ylimielisyys siihen päälle.

Vierailija
133/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väärin, joskin rahan lähettäminen kirjeessä on nykyään aika riskaabelia puuhaa. Jos on pakko niin kirjeen sijaan sellainen pieni paketti, joka kuitenkin mahtuu postiluukusta. Rahat sinne sisälle alumiinifolioon käärittynä.

Postin lajittelukeskuksessa ja jakelussa on nykyään varkaita liikkeellä ja kirjekuoresta rahat bongaa liian helposti.

Tilillehän sitä rahaa ei saa laittaa, sillä silloin KELA ulosmittaa sen seuraavasta toimeentulotuesta.

Vierailija
134/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmat kustannutkset julkisessa taloudessa on Sosiaaliturva 43,8%, Terveydenhuolto 14,3%, yleinen julkishallinto (byrokratia puhtaimmillaan) 14,3%. Koulutus on vasta 4. suurin.

Järkyttävää! Tämä täytyy tarkistaa. Jos tuo pitää paikkansa niin olo on todella riistetty.

Tämä tieto on vuoden 2014 mukaan, joten sosiaaliturvan osuus on varmasti vielä suurempi, koska asumistuethan ovat räjähtäneet käsiin ja ovat hallitsemattomassa kasvussa.

Vierailija
135/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtälailla se peseminen maksaa muillekin kuin loisille. Jos ostat omilla rahoillasi pesukoneeseen, on se raha sidottu koneeseen, jonka arvo laskee, eikä tuota yhtään mitään. Tosin muuttuvat kulut eli pyykin pesu itsessään on hiukan halvempaa kuin pesuloissa.

Vierailija
136/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on seitsemän lasta tehnyt, kannattaa kiittää yhteiskuntaa kauniisti näiden koulutuksesta sen sijaan että narisee verotuksesta.

Vierailija
137/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtälailla se peseminen maksaa muillekin kuin loisille. Jos ostat omilla rahoillasi pesukoneeseen, on se raha sidottu koneeseen, jonka arvo laskee, eikä tuota yhtään mitään. Tosin muuttuvat kulut eli pyykin pesu itsessään on hiukan halvempaa kuin pesuloissa.

Nopeasti googlettamalla torista saa kympillä pyykinpesukoneita, kuten oletinkin, koska kyseessä on painava laite, jonka ihmiset lähinnä vain haluavat pois edestä esimerkiksi muuton yhteydessä jos uudessa asunnossa ei ole tilaa koneelle tai se uusitaan muuton yhteydessä. 

Nopeasti googlettamalla itsepalvelupesulassa yksi koneellinen maksaa kuusi euroa. Eli jo kahdella pesulla kone on maksanut itsensä takaisin. Veteen menee omalla koneella noin 20 senttiä pesulta jos kone käyttää 60l vettä. Sähköön menee vähemmän. Turun energia sanoo, että 0,6-1,8 kWh/kerta. Siirto maksaa noin 6 senttiä / kWh ja itse sähkö vaikka 5 snt/kWh. Silloin 6,6 - 19,8 senttiä / pesukerta. Eli yhteensä 26,6 - 39,8 senttiä pesulta + pesuaine, joka tietenkin pitäisi maksaa myös pesulassa. 

Vierailija
138/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että asut vanhemmilla.  Joku väitti olleensa tt-tuella 10 vuotta ja säästäneensä sievoisen summan rahaa.  Jos omillaan on, ei pysty.

Ymmärrätkö ylipäänsä mitään toimeentulotuesta? Se, että asuu vanhemmilla ei todellakaan nosta toimeentulotukea, vaan laskee sitä. Kun asut jonkun kanssa, niin tämän tulot huomioidaan ja heidät luetaan tavallaan elatusvelvolliseksi sinun suhteesi. Parhaat rahat saa siis kun asuu yksin tai itse asiassa jos on yksinhuoltaja.

En asu vanhemmillani, vaan käytän rahaa järkevästi. 485 euroa jää asumiskulujen jälkeen. 20e puhelinlaskuun, 150 euroa ruokaan, kymppi muuhun päivittäistavaraan ja loput onkin sitten sekalaiseen käyttöön, jotka eivät ole yleisesti ottaen mitenkään pakollisia menoja ja siksi säästöön jääkin se 200-300 euroa kuukaudessa. 200 euron säästäminen kahden vuoden ajan tekee 4 800 euroa säästöjä kahden vuoden aikana ja 300 euroa 7 200 euron säästöt. Vaikka olen säästänyt peruskulutuksessa hyvin, niin olen käyttänyt rahaa kuitenkin aika paljon tavaran ostamiseen ja muuhun viihteeseen. Käynyt teatterissa, keikoilla, festareilla, baareissa, matkoilla jne, joten minulla ei ole säästössä tällä hetkellä kuin jotain 1000-1500 euroa.

Ymmärrän omasta kokemuksesta, olin osa-aikaeläkkeellä 4 vuotta, puolet sitä, toinen puoli asumistukea ja tt-tukea, kaikki meni todella.

Jos puhut totta, onnittelen sitten säästäväisyydestä.  Olet tehnyt hankintoja jo aiemmin kait.

Tt-tuella voi maksaa vain pakolliset kulut.

Toimeentulotukea saa 485 euroa kuukaudessa asumiskustannusten jälkeen ja sillä saa ostaa ihan mitä lystää. Itse laitan suuren osan säästöön. 

Näin.  Jos on käytävä vaikka hammaslääkärissä, onneksi suostui osamaksuun.  Uskon että muutaman kympin voi säästää. 

Sain jotain 200 euroa tt-tukea, asumistukea hiukan enemmän. Älkää hyvä tavaton puhuko ikinä että tuet ovat ylimitoitettuja, no kohdistaa voisi kyllä enemmän heille joilla isot lääkekulut.

Lähtökohta tämä ettei keltään voi vipata.

Suosittelen tekemään hankintoja silloin kun rahaa on.

Vierailija
139/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...

Oulussa toimeentulotuessa korkein hyväksyttävä yksinasuvan vuokrameno on kylläkin 482 euroa. Tämä hinta ei sisällä sähköä ja vettä, joten ne saavat olla tuon päälle vielä, eikä tarvitse itse maksaa. 

Vierailija
140/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että asut vanhemmilla.  Joku väitti olleensa tt-tuella 10 vuotta ja säästäneensä sievoisen summan rahaa.  Jos omillaan on, ei pysty.

Ymmärrätkö ylipäänsä mitään toimeentulotuesta? Se, että asuu vanhemmilla ei todellakaan nosta toimeentulotukea, vaan laskee sitä. Kun asut jonkun kanssa, niin tämän tulot huomioidaan ja heidät luetaan tavallaan elatusvelvolliseksi sinun suhteesi. Parhaat rahat saa siis kun asuu yksin tai itse asiassa jos on yksinhuoltaja.

En asu vanhemmillani, vaan käytän rahaa järkevästi. 485 euroa jää asumiskulujen jälkeen. 20e puhelinlaskuun, 150 euroa ruokaan, kymppi muuhun päivittäistavaraan ja loput onkin sitten sekalaiseen käyttöön, jotka eivät ole yleisesti ottaen mitenkään pakollisia menoja ja siksi säästöön jääkin se 200-300 euroa kuukaudessa. 200 euron säästäminen kahden vuoden ajan tekee 4 800 euroa säästöjä kahden vuoden aikana ja 300 euroa 7 200 euron säästöt. Vaikka olen säästänyt peruskulutuksessa hyvin, niin olen käyttänyt rahaa kuitenkin aika paljon tavaran ostamiseen ja muuhun viihteeseen. Käynyt teatterissa, keikoilla, festareilla, baareissa, matkoilla jne, joten minulla ei ole säästössä tällä hetkellä kuin jotain 1000-1500 euroa.

Ymmärrän omasta kokemuksesta, olin osa-aikaeläkkeellä 4 vuotta, puolet sitä, toinen puoli asumistukea ja tt-tukea, kaikki meni todella.

Jos puhut totta, onnittelen sitten säästäväisyydestä.  Olet tehnyt hankintoja jo aiemmin kait.

Tt-tuella voi maksaa vain pakolliset kulut.

Toimeentulotukea saa 485 euroa kuukaudessa asumiskustannusten jälkeen ja sillä saa ostaa ihan mitä lystää. Itse laitan suuren osan säästöön. 

Näin.  Jos on käytävä vaikka hammaslääkärissä, onneksi suostui osamaksuun.  Uskon että muutaman kympin voi säästää. 

Sain jotain 200 euroa tt-tukea, asumistukea hiukan enemmän. Älkää hyvä tavaton puhuko ikinä että tuet ovat ylimitoitettuja, no kohdistaa voisi kyllä enemmän heille joilla isot lääkekulut.

Lähtökohta tämä ettei keltään voi vipata.

Suosittelen tekemään hankintoja silloin kun rahaa on.

Hammaslääkärilaskun saa kantaa kelaan. Ei tarvitse itse maksaa jos toimenpide on välttämätön. Tietenkin jos hampaasi menit valkaisemaan, niin sitten maksat itse. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme