Onko teistä outoa, jos 10 v lapsi on koulun edessä tuntia ennen koulun alkua?
Tein keskustelun tänne, koska en halua osakseni p-myrskyä alkuperäisen postauksen kommenteissa ja haluan muutenkin pohtia ajatuksia normaalista nykyaikana.
Paikallisessa mammaryhmässä oli siis tänään aamulla avaus erään mamman huolesta. Hän oli aamulla kello seitsemän aikaan nähnyt paikallisen koulun edessä istumassa n. 10 v. pojan puhelinta räpläämässä. Oli sitten kuulemma herännyt huoli, ja aloittaja oli jäänyt juttelemaan pojan kanssa. Ilmeisesti kävi ilmi, että pojan koulu alkaa tunnin päästä, ja aloittajalle jäi tästä kuulemma outo tunne. Hänen mielestään ei ole noin pienen paikka ulkona yksin noin aikaisin.
Itselleni jäi enemmän outo tunne tästä avauksesta, ja sen alla olleista kiitos-kun-huolehdit -kommenteista. Elänkö oikeasti henkisesti väärää vuosikymmentä, kun itselleni ysärialakoululaisena on ihan normaali ajatus, että 10 v. saattaa olla koululla tuntia ennen koulun alkua syystä tai toisesta? Meillä aikanaan taksitkin toi joskus järjettömän aikaisin koululle, myöhemmin yläkouluissa vanhemmat potkaisivat hyvissä ajoin meidät matkalle, ettei oltaisi taas myöhässä.
Pystyn myös kuvittelemaan, että muutaman vuoden päästä aamuvirkut omat lapset haluaisivat lähteä kotoa samaan aikaan meidän vanhempien kanssa, enkä olisi osannut sitä myöskään kieltää. Ilmeisesti kuitenkin tästä herää ihmisillä huoli, eli olisin mahdollisesti tämän salliessani saanut jonkun huolestumaan lapsistani. Toisaalta ainakin meidän naapurustossa (maaseututaajama, asutaan n. 500 m alakoulusta) ipanat pyöräilevät aamulla ympyrää lähikaduilla ennen koulun alkua, eli jälleen kerran tukee enemmän tuota omaa kokemustani asiasta.
Ainut, mistä itse olen alkuperäisessä tarinassa huolissani, on 10 v.:n mahdollinen kännykkäriippuvuus, mutta se taitaa olla ajassamme valitettavasti enemmän normi kuin poikkeus. Mutta onko tässä siis asia, jossa olen vanhempana jäänyt väärälle vuosikymmenelle, ja omia näkemyksiä pitäisi päivittää? Miten on, olisitko itse huolestunut ja saako 10 v. olla aamuseiskalta yksin kodin ulkopuolella?
Kommentit (27)
Kotiasiat meillä kunnossa,mut mun lapsi kans lähtee reilusti ajoissa kouluun,oli vaikka pakkanen. Toinen taas lähtee ihan sekunti aikataululla.
Itse menin kouluun ajoissa että sain rauhassa olla vastaanottamassa muita yksi kerrallaan.
Mä oon niin hullu ja moni kollega myös, et me ollaan työpaikalla reilusti aikasemmin ku pitäs. Toki kahvin juonnilla se alkaa, ei työnteolla.
Ei mitään outoa, jos lapsi on itse halunnut mennä ei nyt vielä edes ole niin kylmäkään, vanhempi saattanut viedä töihin mennessään tai sitten itse vaan lähtenyt kotoa ajoissa, kun muut menneet töihin tai kouluun kans.
Itse lähdin aikoinaan tosi ajoissa kouluun, varmaan tuntia ennen. Vaikka matkaan meni 5 minuuttia suunnilleen. Olin aina yksin aamut kun vanhemmat oli töihin lähteneet ja pelkäsin paljon sitä, että myöhästyn koulusta. Mun ajan- ja kellontaju oli ja on edelleen aika hukassa. Mutta en ole koskaan myöhästynyt mistään.
Jonotetaanhan rokkikonserttiin tai tennarikaupan alemyyntiinkin jopa päiväkausia, joten...?
Ehkä vanhemmilta kyyti. Mut joo oma poika kans ollut etuajassa tämän vuoksi. Ei nyt ihan 7.00 mutta 7.30
Jos meillä pojalta kysyy, että menetkö kouluun kävellen 4,7 km vai vienkö autolla, niin vastaus on, että autolla, kiitos. Lähtö olisi kuitenkin samaan aikaan, koska tuon matkan kävelemiseen menee noin tunti. Koska olen surkea vanhempi, niin vien pojan koululle enkä selitä, miten tärkeää liikunta on ja raitis ilma, koska niitä poika saa vallan riittävästi kävellessään kotiin. Reitillä ei ole mahdollisuutta bussiin ja pyöräily on kallista, koulun pihasta on tänä syksynä pojalta viety jo 2 pyörää, molemmat kunnollisesti lukittuja.
Joten ilman muuta ohikulkijoiden pitää olla huolissaan! Ensimmäiset koulukyydit ovat perillä 7.15 ja silloin aukeavat myös koulun ovet, koska koulukyytiläisistä koulu on vastuussa heti, kun ovat koulun pihassa.
Toi on tosi totta, että ihmisten olisi syytä pysähtyä hieman niiden omien tunteiden äärelle. Se, että tulee joku outo tunne, ei tarkoita yhtään mitään.
Mä ihmettelin ku mun lapsi lähti aina naapurille ennen koulun alkua. Syy oli se, että sieltä sai kyydin koululle. Matkaa kilsa,mutta naapuri vei oman lapsen päiväkotiin ja toisen lapsen kans kouluun siinä samalla. Sitten mun lapsi tunki kans itsensä autoon suksien kanssa kun sillä oli hiihtopäivä. Hauskaa mun mielestä, ei se naapuri valittanut ainakaan.
Nykylapset ovat niin laiskoja, että odottavat mieluummin sen tunnin, kun pääsevät auton kyydissä, ettei tarvitse kävellä muutamaa sataa metriä.
Vierailija kirjoitti:
Nykylapset ovat niin laiskoja, että odottavat mieluummin sen tunnin, kun pääsevät auton kyydissä, ettei tarvitse kävellä muutamaa sataa metriä.
Esimerkiksi 4,9 km = 4900 m. Miksi lapset ei halua kävellä tuollaista pikkumatkaa? Mikä heidät on laiskistanut?
Meillä alakoululainen herää aikaisin, ja koulu alkaa yhdeksältä. On usein viimeistään kahdeksalta kyselemässä, joko saa mennä. Matkaan mene muutama minuutti. Rakentelee kuulemma majaa parin kaverin kanssa, jotka myös tykkäävät mennä koululle ajoissa.
Minusta ihan ok, jos leikkii ulkona, väliäkö sillä on tapahtuuko se ennen vai jälkeen koulupäivän. Jos on huono keli niin sitten en päästä, ettei ole märät kengät koko koulupäivän jalassa.
Selvisikö keskustelusta miksi tuo lapsi oli noin aikaisin liikkellä? Syitä voi olla monia. Kiva että kävi juttelemassa. Voihan olla aamuvirkkukin, mutta toisaalta voi olla sellaiset kotiolot että heti herättyään pitää päästä pois....
Onhan raakaa, jos lapsi istuu vaikkapa -30 asteen pakkasessa tunnin kännykkää räpläten ja kännykkä jäätyy.
Vierailija kirjoitti:
Meidän seudulla koulu alkaa yleensä vasta yhdeksältä. Siksi tunti ennen koulun alkua olisi ollut kahdeksan.
On se minustakin outoa, että koululainen on herännyt jo kuudelta ja lähtenyt koululle yksin. Ennen ei tosin räplätty kännykkää vaan leikittiin kavereitten kanssa tai touhuttiin muuten vaan koulun pihalla. Ehkä tuo lapsi oli sen ikäinen, että ei ollut asiaa mihinkään aamukerhoon ja vietti aamua mieluummin koululla kuin yksin kotona, jos vanhemmat olivat lähteneet töihin.
Enemmän minua huolestuttaa se, että kymmenvuotiaat pyörivät myöhään iltaisin teillä tietymättömillä.
Tuttavani lapsi on klo 8 koululla, vaikka koulu alkaa klo 9.
Syyt tähän. Ovet lukossa, eikä sisätiloihin pääse
Lapsi tulee vanhempien kyydissä koululle, kun menevät töihin, muuten lapsi joutuisi kävelemään 4.8 km, kun tuohon aikaan ei ole julkista liikennettä ja on vilkas liikenteinen tie, eikä ole pyörä- tai kävelytietä.
Arkipäivää keskisuurten ja sitä pienempien asumislähiöissä. Koulukuljetus on yli 5 km "linnun tietä" mitaten.
Olisin huolissaan vaan jos kovilla pakkasilla istuu koulun pihalla kännykkä kourassa. Ettei jäädy lapsiriepu.
Olin koulussa töissä ja katsoin aamulla ikkunasta, kun eräs oppilas tuli aikaisin kiikkumaan pihalle. Pidin ihan normaalina asiana. Aamuvirkuille se kouluun lähdön odottelu saattaa tuntua pitkältä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni aikuinen olisi kävelemään säässä kuin säässä yli 10 km/pv, niin kuin jo 10v odotetaan.
Koulukyyti järjestetään jos matka lyhintä reittiä kotoa koululle on yli 5km ja se voi olla vaikka vilkas liikenteen tie, jossa ei ole pyörä- eikä kävelytietä.
Meidän seudulla koulu alkaa yleensä vasta yhdeksältä. Siksi tunti ennen koulun alkua olisi ollut kahdeksan.
On se minustakin outoa, että koululainen on herännyt jo kuudelta ja lähtenyt koululle yksin. Ennen ei tosin räplätty kännykkää vaan leikittiin kavereitten kanssa tai touhuttiin muuten vaan koulun pihalla. Ehkä tuo lapsi oli sen ikäinen, että ei ollut asiaa mihinkään aamukerhoon ja vietti aamua mieluummin koululla kuin yksin kotona, jos vanhemmat olivat lähteneet töihin.
Enemmän minua huolestuttaa se, että kymmenvuotiaat pyörivät myöhään iltaisin teillä tietymättömillä.