Te joilla ei ole löytynyt kuvantamisissa, verikokeissa ym. yhtään mitään, mutta silti on oireita? Miten jatkoitte tutkimuksia vai luovutitteko?
Meikäläisellä ollut
- väsymystä eli tekee mieli vaan nukkua, joskus aamuisin tuntuu siltä kun isompi ajoneuvo olisi ajanut ylitseni
- ajottaista lihasheikkoutta ja lihasten nykimistä ja värinää pitkin vartaloa, varsinkin levossa
- päänsärkyä (migreeni todettu nuorena) noin kerran viikossa ja välillä painetta poskionteloissa saakka
- pahoinvointia, ajottaista vatsan turvotusta, vatsa reagoi helposti jännitykseen josta aiheutuu ripulia
- huimausta pari kolme kertaa viikossa
- toisessa korvassa soi välillä
- refluksia esiintyi myös, mutta sen oireet katosivat kun laihduin 5 kiloa kesän aikana. Olen normaalipainoinen.
- sydän tykyttelee ja pulssi käy hieman tavallista lujempaa mutta sydänfilmissä ei mitään poikkeavaa
- välillä raajat menevät kylmiksi ja paleltaa, välillä iho lämpenee muttei ihan hikoiluksi saakka minään "kuumina aaltoina" ja olen alle 40v eli en ihan vielä menopaussi-ikäinen, mutta tuntuu siltä että kehoni on alkanut iän myötä reagoimaan voimakkaasti lämpötilojen vaihteluun ja päänsärky sekä kehon särky voimistuu kun sääolosuhteet ja ilmanpaineet muuttuvat radikaalisti.
- psyykkisiä ongelmia ei muuten ole, mutta nämä oireet ja niiden selvittämättömyys alkaneet aiheuttaa ahdistuskohtauksia ja lisää sydämentykytyksiä sekä vatsakipua.
Minua on kuvattu ja ultrattu pitkin kehoa, tähystetty kaikki paikat kasvainten varalta, ja otettu varmaan 50 eri verikoetta viimeisen puolen vuoden aikana, eikä missään näy mitään poikkeavaa. Sokeriarvot ok, kaikki kilpirauhasarvot ok, tulehdusarvot pohjalukemissa.
Oireita kuitenkin on niin millaiselle lääkärille kannattaa mennä jatkossa, jos haluan selvittää tätä lisää? Muita joilla ollut saman tyylisiä oireita? Mitä paljastui lopulta?
Kommentit (102)
Kannattaako tehdä se Food Detective tai Pinner Test ruokayliherkkyystesti jossa otetaan huomioon paljon eri ruoka-aineita? Allergiatesteissä en ollut allerginen millekään ainakaan muutama vuosi sitten eli kun kävin astman takia uudelleenseurannassa, mutta ilmeisesti sitä voi olla yliherkkä ilman että se näkyy allergiatesteissä?
Minulla ollut astma 17 ikäisestä lähtien, muttei ole vakava eli sen kanssa olen pärjännyt ihan hyvin.
-ap-
epätietoinen39 kirjoitti:
Meikäläisellä ollut
- väsymystä eli tekee mieli vaan nukkua, joskus aamuisin tuntuu siltä kun isompi ajoneuvo olisi ajanut ylitseni
- ajottaista lihasheikkoutta ja lihasten nykimistä ja värinää pitkin vartaloa, varsinkin levossa
- päänsärkyä (migreeni todettu nuorena) noin kerran viikossa ja välillä painetta poskionteloissa saakka
- pahoinvointia, ajottaista vatsan turvotusta, vatsa reagoi helposti jännitykseen josta aiheutuu ripulia
- refluksia esiintyi myös, mutta sen oireet katosivat kun laihduin 5 kiloa kesän aikana. Olen normaalipainoinen.
- sydän tykyttelee ja pulssi käy hieman tavallista lujempaa mutta sydänfilmissä ei mitään poikkeavaa
- välillä raajat menevät kylmiksi ja paleltaa, välillä iho lämpenee muttei ihan hikoiluksi saakka minään "kuumina aaltoina" ja olen alle 40v eli en ihan vielä menopaussi-ikäinen, mutta tuntuu siltä että kehoni on alkanut iän myötä reagoimaan voimakkaasti lämpötilojen vaihteluun ja päänsärky sekä kehon särky voimistuu kun sääolosuhteet ja ilmanpaineet muuttuvat radikaalisti.
- psyykkisiä ongelmia ei muuten ole, mutta nämä oireet ja niiden selvittämättömyys alkaneet aiheuttaa ahdistuskohtauksia ja lisää sydämentykytyksiä sekä vatsakipua.Minua on kuvattu ja ultrattu pitkin kehoa, tähystetty kaikki paikat kasvainten varalta, ja otettu varmaan 50 eri verikoetta viimeisen puolen vuoden aikana, eikä missään näy mitään poikkeavaa. Sokeriarvot ok, kaikki kilpirauhasarvot ok, tulehdusarvot pohjalukemissa.
Oireita kuitenkin on niin millaiselle lääkärille kannattaa mennä jatkossa, jos haluan selvittää tätä lisää? Muita joilla ollut saman tyylisiä oireita? Mitä paljastui lopulta?
Ahdistukselta ja burnoutilta kuulostaa. Ylikunto voi tulla ihan henkisestäkin rasituksesta. Kirjoita googleen ylikunto.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako tehdä se Food Detective tai Pinner Test ruokayliherkkyystesti jossa otetaan huomioon paljon eri ruoka-aineita? Allergiatesteissä en ollut allerginen millekään ainakaan muutama vuosi sitten eli kun kävin astman takia uudelleenseurannassa, mutta ilmeisesti sitä voi olla yliherkkä ilman että se näkyy allergiatesteissä?
Minulla ollut astma 17 ikäisestä lähtien, muttei ole vakava eli sen kanssa olen pärjännyt ihan hyvin.
-ap-
Minulle on tehty Food Detective. Sillä pääsin eroon atopiasta ja migreeneistä.
Vierailija kirjoitti:
Stressistä puheenollen. Voiko stressi aiheuttaa ihottumaa kasvoihin?
Minä huomasin punoituksen ja laikut leukaluiden kohdalla.
Huomasin myös olevani ihan jäykkä kun kävin viimeksi kosmetologilla ja hän teki minulle hellävaraisen yläkropan hieronnan eli kaulan, olkapään ja rintojen yläpuolen sillä aikaa kun kasvohoidon annettiin vaikuttaa. En pystynyt rentoutumaan mitään vartalon osaa vaan olin pingottuneena kuin jousi ja hampaat melkein irvessä, mitäköhän hoitaja ajatteli että pelottaako minua muka noin paljon, kun muut tulee sinne hemmottelemaan itseäni niin minä olen sen näköisenä kun alan pötkimään pakoon viiden sekunnin sisällä?!? :o
Kysy mieluummin mitä stressi EI voi aiheuttaa. Ruusut jne kaikki johtuu stressistä. Skitsofrenia ja psykoosi voi laukaista paha stressi.
Ap, onko paino/painonhallintaongelmia vai onko kroppasi ulkoisesti hyvässä kunnossa?
Tästä ei ole sinulle Ap ehkä apua, mutta jaan kokemukseni.
B12- vitamiini on kolminkertainen suosituksiin nähden ( olen ollut kasvissyöjä 21 vuotta), hb 146, ferritiini ( varastorauta) hyvä. Selitystä korkeaan b- vitamiiniin en ole saanut, yksi lääkäri vain totesi että " ehkä jokin verisairaus". Korkea hb myös ihmetyttää, syön mitä sattuu eli pakastevihanneksia ja ruisleipää.
Olen oikeastaan luovuttanut. Minulla on mt- diagnoosi, mikä näyttää kuittaavan kaiken, vaikka nykyään olen vahvasti sitä mieltä että syyt ovat fyysisiä.
Siis väsymystä, masennusta, unettomuutta, korkea lepopulssi yms. Uskoni lääkäreihin on mennyt täysin. Oikeastaan vaan odotan, milloin henki lähtee. Yritän tsempata psyykkisesti, mutta fyysiset oireet ovat pahat, tk- lääkärit kuittaavat kaiken mt- ongelmina.
Vierailija kirjoitti:
Ap, onko paino/painonhallintaongelmia vai onko kroppasi ulkoisesti hyvässä kunnossa?
Olen normaalipainoinen, eikä keskivartalolihavuutta ole. Luulin eräässä vaiheessa että oireet viittaisivat diabetekseen kun kävin vessassakin normaalia enemmän, mutta sitten tajusin että olen juonut enemmän vettä viime aikoina joten se selittyi sillä, ja lääkäri sanoi että koska en ole keskivartalolihava, eikä sokeriarvot olleet hälyyttävät niin diabeteksen vaaraa ei ole, vaikka perheessämme esiintyy diabetestä.
Itellä on ollut väsymystä pitkin kevättä mutta myös kesän, vaikka on lomaa (opiskelija). Oon aina luullut, että väsy johtuu elinsiirrosta vain, mutta selvis että hemoglobiini laskenut alle 100. Lääkäri pelotteli jo että joudun luuydinnäytteen antamaan, mutta en jaksa pelkää leukemiaa, sillä lääkäri sitä ei epäilly.
oon vouhkannut mun tissistä jo 20 vuotta ku siellä patti ja ollut 2 kertaa mammografiassa, viimeeksi vuosi sitten. Eikä mitään oo löytynyt. Siitä kyllä vauhkoon. VIELÄKIN!!
tosin mulla on yksi syöpä ollut jo mutta siitä selvisin että se kerettiin kokonaan poistaa kasvain ennen kuin muuttu syöväksi.
Sori sekava kirjotus
Mut niin jos ei löydy mitään, niin kuuntelisin tuntemuksia mutta rauhottuisin. Monet sairaudet ei anna oireita, ja on vakavia. Joten mahdollista on että on oireita mutta ei oo mitään. Lääkärit on aika viisaita, mutta toki terve maalaisjärki ja seurata tuntemuksia :)
Ai nii 52. täällä vielä. Diabetes on kyl semmonen että sitä kannattaa seurata. Etenkin jos elämäntapahtuman myötä on lihomista, voi diabetes (II) iskeä helpostikin. Joten liikunta tärkeää
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu sellainen krapulainen, huono olo joka kerta kun herää kun nukkunut pitkään vaikkei ole ottanut tippaakaan? Sama jos ottaa vaikka tunnin päiväunet töiden jälkeen ja pitäisi syödä jotain niin tekee pahaa vielä noin tunnin ajan?
Esimerkiksi hiivasyndrooma (candida) aiheittaa tälläistä ja on muuten verrattain yleinen ongelma, jota "koululääketiede" ei ole vielä oppinut ottamaan vakavasti.
Minun tuttavapiirissä ja suvussa 5 hlöä kuoli erilaisiin syöpiin vuoden sisään. Kaikilla havaittiin ne liian myöhään. Tottakai tuo pisti miettimään että mitä jos minullaKIN muhii syöpä jossain päin elimistöä.
Tutkimuksissa ei ollut mitään muuta paitsi eräs hyvälaatuinen kasvain joka leikattiin onnistuneesti, mutta nuo tapahtumat traumatisoivat minut niin pahasti että aloin saada paniikkikohtauksia, ahdistushäiriöitä, välillä en uskaltanut mennä ulos kun pelkäsin saavani sairaskohtauksen, sain sairaslomaa töistä 3 kk.
Huomasin muuten miten tylysti paniikkihäiriö/traupaperäistä stressihäiriö/ahdistuspotilasta kohdellaan päivystyksessä kun jouduin sinne kun sydän hakkasi ja tuntui siltä että taju menee enkä saanut kunnolla henkeä ja vatsaa kramppasi. Kaveri vei minut sinne kun säikähti tilaani.
Sanoin heille hengästyksissäni että uskon tämän olevan paniikkihäiriötä. Psykiatrinen sairaanhoitaja huutaa vieressä naama punaisena kun minulle laitetaan EKG-johtoja kiinni että "onko sulla itsetuhoajatuksia, oletko yrittänyt itsemurhaa!?" No en todellakaan ole, en ole ottanut mitään lääkkeitä tai yrittänyt vahingoittaa itseäni, eikä minussa ollut mitään haavoja tai mustelmia. Sanoin etten ole uskaltanut ottaa yhtä bentsoakaan koska sain ne vasta äskettäin ja olin vielä epävarma niistä kun en tiennyt miten kehoni niihin reagoi, niin tuo pelottava täti alkoi huutamaan minulle että "ota se lääke jos se on sulle kerran määrätty!" Eli ensin kuvittelee että olen vetänyt lääkkeitä naamaan, ja sitten valittaa miksi en ole. Mietin siinä sydäntykytysten rauhoituttua että kukahan tässä se mt-tapaus mahtaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Borrelioosi?
En ole havainnut punkin puremia ihollani enkä liikkunut heinikossa tai rämeiköissä, vai voiko noita iskeä kimppuun ihan kaupungin kadullakin?
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu sellainen krapulainen, huono olo joka kerta kun herää kun nukkunut pitkään vaikkei ole ottanut tippaakaan? Sama jos ottaa vaikka tunnin päiväunet töiden jälkeen ja pitäisi syödä jotain niin tekee pahaa vielä noin tunnin ajan?
Esimerkiksi hiivasyndrooma (candida) aiheittaa tälläistä ja on muuten verrattain yleinen ongelma, jota "koululääketiede" ei ole vielä oppinut ottamaan vakavasti.
Huomaahan sen tästä ketjustakin, että aihe ei kiinnosta. Itseä alkoi kummasti kiinnostaa, kun olo alkoi olla sellainen, että on pakko lopettaa työt, kun ei vaan enää pysty eikä jaksa. Ajattelin kuitenkin vielä yrittää muutaman kuukauden ja etsiä erilaisia vaihtoehtoja. Sitten mutkien jälkeen eksyin verianalyysiin ja se hiivakertymien näkeminen omin silmin sai kyllä aikaan välittömän muutoksen. Ja tuntui hyvältä nähdä myöhemmin oma veri puhdistuneena ja valkosolut heränneinä työtään tekemässä, kuten pitääkin.
epätietoinen39 kirjoitti:
Meikäläisellä ollut
- psyykkisiä ongelmia ei muuten ole, mutta nämä oireet ja niiden selvittämättömyys alkaneet aiheuttaa ahdistuskohtauksia ja lisää sydämentykytyksiä sekä vatsakipua.Minua on kuvattu ja ultrattu pitkin kehoa, tähystetty kaikki paikat kasvainten varalta, ja otettu varmaan 50 eri verikoetta viimeisen puolen vuoden aikana, eikä missään näy mitään poikkeavaa. Sokeriarvot ok, kaikki kilpirauhasarvot ok, tulehdusarvot pohjalukemissa.
Lääkärit eivät välttämättä voi sinua auttaa. (johan sitä tietä on kokeiltu). Vastuu hyvinvoinnistasi on nyt sinulla itse. Mutta keneen voit luottaa, kun lääketiede on pettänyt sinut?
Ensimmäinen askel on yrittää selvittää mikä oikein vaivaa. Sinulla voi olla systeeminen hiivan liikakasvu (candida infection). Se aiheittaa monia juuri kuvailemiasi oireita.
Onko kielesi muuten "valkoisen eritteen" peittämä vai kirkkaan punainen.
Jos valkoista eritettä, niin sitten vaikuttaa todennäköiseltä, että hiiva on ongelmasi.
Onko hemoglobiini ja ferritiiniarvot mitattu? Ei pidä välttämättä luottaa siihen, että lääkäri sanoo arvojen olevan viitteissä. Alhainen ferritiini eli rautavarasto aiheuttaa monia samoja oireita kuin mitä sinulla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin että oireet olivat pääni sisällä ja menin psykoterapiaan.
Minä menin terapiaan arvioitavaksi mutta siellä ihmeteltiin että mitä minä siellä teen kun vaikutan mielenterveydellisesti erittäin vakaalta. Olin huuli pyöreänä, ja soitin miehelleni ulkopuolelle päästyäni että minut taidettiin juuri heittää terapiasta pihalle koska luulivat varmaan että vedätän heitä täysillä, ja tuhlaan vain heidän aikaansa. Tulipa tuollainenkin sitten koettua.
-ap-
Itselläni ihan tämä sama muutama vuosi sitten. Minulla oli pitkälle samat oireet kuin sinulla, verikokeista löytyi vain lievä anemia ja kävin myös psykiatrin puheilla. Kolmesta arviointikerrasta käytettiin sentään puolitoista, koska elämässäni on ollut aika traumaattisia tapahtumia, jotka olisivat saattaneet laukaista esim. yleistyneen ahdistuneisuushäiriön.
Reumalääkäri diagnosoi fibromyalgian viidessä minuutissa, kun kipupisteetkin löytyivät. Lääkkeeksi sain unen laatua parantamaan amitriptyliiniä - olin mielestäni siis nukkunut tarpeeksi, mutta ilmeisesti unen laatu oli huonoa. Sillä sain uupumuksen kuriin ja muutenkin helpotusta oireisiin. Fyysisiä oireita on poskiontelon jomotusta lukuunottamatta kyllä edelleen, tälläkin hetkellä Etelä-Suomen sateissa vartalo jäykkänä, pääkipu ja "vaeltavaa" kipua raajoissa, mutta yleisesti olen työ- ja toimintakykyinen.
Poskiontelon jomotuksen muuten uskon liittyneen diagnoosin aikaisen työpaikan sisäilmaongelmaan - puolilla työkavereista oli jatkuvia hengityselinongelmia, ja olimme jo masinoimassa sisäilmatutkimusta työterveyden/AVI:n kautta, kun tilasta luovuttiin. Kannattaisi siis ehkä tsekata myös homealtistus, tähän on olemassa verikokeita.
B12 voidaan testata tk:ssa, pyydä myös folaatti (ja B6). Itse testautin yksityisesti, nykyään jotkut apteekitkin markkinoivat b12-koetta.
*
Minulla diagnosoitiin 24-vuotiaana pernisiöösi anemia eli b12-puutostauti. Oireet ovat samankaltaisia kuin ap:n kuvaamat, joskin laihduin enemmän (minulla tauti ehti edetä pitkälle ja vähän ennen tätä diagnosoitiin niin ikään pitkälle edennyt keliakia).