Te joilla ei ole löytynyt kuvantamisissa, verikokeissa ym. yhtään mitään, mutta silti on oireita? Miten jatkoitte tutkimuksia vai luovutitteko?
Meikäläisellä ollut
- väsymystä eli tekee mieli vaan nukkua, joskus aamuisin tuntuu siltä kun isompi ajoneuvo olisi ajanut ylitseni
- ajottaista lihasheikkoutta ja lihasten nykimistä ja värinää pitkin vartaloa, varsinkin levossa
- päänsärkyä (migreeni todettu nuorena) noin kerran viikossa ja välillä painetta poskionteloissa saakka
- pahoinvointia, ajottaista vatsan turvotusta, vatsa reagoi helposti jännitykseen josta aiheutuu ripulia
- huimausta pari kolme kertaa viikossa
- toisessa korvassa soi välillä
- refluksia esiintyi myös, mutta sen oireet katosivat kun laihduin 5 kiloa kesän aikana. Olen normaalipainoinen.
- sydän tykyttelee ja pulssi käy hieman tavallista lujempaa mutta sydänfilmissä ei mitään poikkeavaa
- välillä raajat menevät kylmiksi ja paleltaa, välillä iho lämpenee muttei ihan hikoiluksi saakka minään "kuumina aaltoina" ja olen alle 40v eli en ihan vielä menopaussi-ikäinen, mutta tuntuu siltä että kehoni on alkanut iän myötä reagoimaan voimakkaasti lämpötilojen vaihteluun ja päänsärky sekä kehon särky voimistuu kun sääolosuhteet ja ilmanpaineet muuttuvat radikaalisti.
- psyykkisiä ongelmia ei muuten ole, mutta nämä oireet ja niiden selvittämättömyys alkaneet aiheuttaa ahdistuskohtauksia ja lisää sydämentykytyksiä sekä vatsakipua.
Minua on kuvattu ja ultrattu pitkin kehoa, tähystetty kaikki paikat kasvainten varalta, ja otettu varmaan 50 eri verikoetta viimeisen puolen vuoden aikana, eikä missään näy mitään poikkeavaa. Sokeriarvot ok, kaikki kilpirauhasarvot ok, tulehdusarvot pohjalukemissa.
Oireita kuitenkin on niin millaiselle lääkärille kannattaa mennä jatkossa, jos haluan selvittää tätä lisää? Muita joilla ollut saman tyylisiä oireita? Mitä paljastui lopulta?
Kommentit (102)
Mistä johtuu sellainen krapulainen, huono olo joka kerta kun herää kun nukkunut pitkään vaikkei ole ottanut tippaakaan? Sama jos ottaa vaikka tunnin päiväunet töiden jälkeen ja pitäisi syödä jotain niin tekee pahaa vielä noin tunnin ajan?
tsemppiä! kirjoitti:
Sanoit että on paljon verikokeita.
Onko kortisoli katsottu? Stressihormoni kortisolin määrän kasvu voi aiheuttaa kaikki oireesi. Ja sen runsastuminen ei tarkoita, että erityisesti stressaisit jostain, vaan sun kroppas on stressin kohteena
Tuohonkaan ei vissiin ole mitään lääkettä, eli jos kortisoli on korkea stressin takia niin sitten käskevät vaan joogaamaan, menemään metsään kävelemään ?
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu sellainen krapulainen, huono olo joka kerta kun herää kun nukkunut pitkään vaikkei ole ottanut tippaakaan? Sama jos ottaa vaikka tunnin päiväunet töiden jälkeen ja pitäisi syödä jotain niin tekee pahaa vielä noin tunnin ajan?
http://www.dailymail.co.uk/femail/article-4712342/How-wrong-food-throbb…
Koska sinua on tutkittu kertomasi mukaan kattavasti, ehdottaisin ottamaan aikalisän jatkotutkimuksiin. Mieti itse oire kerrallaan, keksisitkö oireelle syytä. Oireet voivat johtua myös useasta eri syystä.
Esimerkiksi huimaus: Milloin huimaus tuntuu? Minkälaista se on? Onko huimauksen aikana muita oireita kuten sitä päänsärkyä?
Mahdollisia aiheuttajia: lihasjännitys (onko niska/hartiaseutu jumissa?), migreeni (voisi olla auraoire, liittyykö huimaus koskaan migreeneihisi), matalat verenpaineet (hanki mittari ja mittaile paineita huimatessa ja muulloin), ahdistuneisuus (tuleeko huimaus joskus, kun olet stressaantunut tai ahdistunut?), verensokerin heittely (liittyykö koskaan syömiseen, halutessasi voi hankkia mittarin ja mitata ennen ja jälkeen ruokailun arvoja ja huimauksen aikaisia arvoja), sydänperäinen (oletko mitannut pulssia huimauksen aikana, onko tasainen, jos pulssissa häikkää huimatessa niin pitäisi harkita vuorokauden kestävää ekg-tutkimusta), korvaperäinen syy (jos et löydä itse ylläolevista syytä, niin voisit käydä korvalääkärillä etenkin, kun taisi olla tinnitustakin), aivoperäinen syy (epätodennäköinen, koska tutkimuksissa ei ole löytynyt mitään, mutta jos muuta ei löydy niin voit käydä vielä neurologilla).
Tällä tyylillä käyt oirekerralla kaikki läpi. En kerkeä nyt vastaamaan paremmin, mutta jos kaipaat apua muiden oireiden kanssa niin sano ja yritän keretä myöhemmin takaisin palstalle.
-LL
Vierailija kirjoitti:
tsemppiä! kirjoitti:
Sanoit että on paljon verikokeita.
Onko kortisoli katsottu? Stressihormoni kortisolin määrän kasvu voi aiheuttaa kaikki oireesi. Ja sen runsastuminen ei tarkoita, että erityisesti stressaisit jostain, vaan sun kroppas on stressin kohteena
Tuohonkaan ei vissiin ole mitään lääkettä, eli jos kortisoli on korkea stressin takia niin sitten käskevät vaan joogaamaan, menemään metsään kävelemään ?
Ei käsketä. Se on enemminkin asiansa osaavalle lääkärille viite tutkia lisää. Toki tulee peruskysymykset perhetilanteesta, työtilanteesta... Jos ne on ok eli tutkittava ei itse koe elämäänsä stressaavaksi, eli siellä pään sisällä ei ole stressiä, on se jossain kropan sisällä ja lääkäri sitä varmaankin haluaa tutkia.
Tätini meni lääkäriin kun paisui palloksi, väsyi helposti, kärsi jatkuvasta päänsärystä ja hänellä puhkesi diabetes ihan kuukausissa. Siellä syytettiin ihan kaikkea muuta mahdollista, kuten kortisonin syöntiä (joka ei nosta kortisolitasoa, eri asia, vaan aiheuttaa turvotusta... no, tädillä hoidetaan astman pahenemisvaihetta kortisonikuureilla, joten oli ihan aiheellinen epäily), pullan syöntiä ja kilpparia jne jne. Verikokeita otettiin sinne ja tänne, paitsi kortisoli, joka hänellä sitten huiteli kaakossa, olikohan jotain 870, kun normaalin raja on jotain 650 tjsp. Tädin pää oli kyllä kuvattu päänsärkyjen, kiputilojen ja uupumuksen vuoksi ja todettu, että ei ole kasvaimia. No endokrinologi epäili Cushingin oireyhtymää, joka on tositositosi harvinainen Suomessa, eli lääkäri ei sitä osaa epäillä, ellei ole erityisosaamista alueella. No se kasvain oli lisämunuaisessa (!!) ja siltä poistettiin kokonaan toinen munuainen, vaikka jälkikäteen kuultiin että vain lisämunuainen olisi tarvinnut poistaa. Munuaisjuttuja ei muutenkaan testata, jos potilas vastaa virtsanerityskykyyn että on ok (kuten mun tädillä oli).
Minä stressaan ja jännitän usein ja joskus se yltyy niin pahaksi että pulssi takoo kuin viimeistä päivää, maha muljahtaa sekaisin, alkaa ripuli eli joudun rampata vessassa 2-5 kertaa tunnin sisään ja myös kakominen, nenä alkaa vuotamaan kuin vesiputous ja joskus oksennan.
Lääkärissä sanottiin vaan että minun elimistö taitaa olla herkkä ja reagoi kaikkeen herkästi.
Minulle annettiin betasalpaajaresepti ja pahoinvointilääkeresepti kouraan, nettiin kantaan oli kirjoitettu ´muu ahdistuneisushäiriö´ elikkä sinne listaan jonne kirjataan diagnooseja.
Salpaajat eivät auta ajoissa, ja pahoinvointilääke saa mut vaan entistä pahoinvoivammaksi.
Kukaan ei pysty auttamaan minua, nykyään jännittää lähteä jopa töihin vaikka kaikki ovat tuttuja ihmisiä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin hiivasyndrooma tekee, kun hiivakasvusto erittää etanolia ja asetaldehydia. Olen käynyt mielenkiintoisen keskustelun poliisin kanssa puhallusratsiassa, kun mittari näytti jotain tulosta, vaikken ole käyttänyt alkoholia vuosiin.
Minulla alkoi rajut oksentelut, ripulit ja vatsakivut toissa keväänä ja koko ajan oli pieni kuume päällä. Luulin ensin että se oli sitkeää vatsatautia. Laihduin melkein 10 kiloa alle kolmessa viikossa. Mikään ruoka ei pysynyt kunnolla sisällä ja jouduin tiputukseen useita kertoja. Mahaa tähystettiin ja tutkittiin helikobakteerit ja keliakiat, ei mitään. Aina normaalilukemissa oleva verenpaine putosi ihan alarajoille. Ruokatorvi kunnossa eikä refluksitautiin viittaavaa. Ultraäänessä ei mitään. TT-kuvauksissa ei mitään. Peräsuolessa ei mitään.
Kuulemma työuupumisen tulosta oli, kun ei enää muuta keksitty. Sain muutaman viikon sairasloman ja rauhoittavat lääkkeet jotka auttoivat elimistöäni rentoutumaan jotta pystyn syödä ilman paniikkia siitä että taas nousee oksennus. Oksentelu loppui, vatsakivut loppuivat, ja suoli alkoi jopa toimia paremmin kuin aiemmin ja sain painon nousemaan muutamalla kilolla kun lihakset alkoivat jälleen vahvistua. Tuosta jäi jäljelle oksennusfobia eli pelkäsin pitkään että mitä jos oksennan julkisella paikalla kuten kaupassa, mitä jos menen ravintolaan syömään ja alkaa oksettaa, mitä jos alan taas oksentelemaan kotona 2-5 kertaa päivässä. Kuljin pitkään oksennuspussi mukanani varmuuden vuoksi.
Stressistä puheenollen. Voiko stressi aiheuttaa ihottumaa kasvoihin?
Minä huomasin punoituksen ja laikut leukaluiden kohdalla.
Huomasin myös olevani ihan jäykkä kun kävin viimeksi kosmetologilla ja hän teki minulle hellävaraisen yläkropan hieronnan eli kaulan, olkapään ja rintojen yläpuolen sillä aikaa kun kasvohoidon annettiin vaikuttaa. En pystynyt rentoutumaan mitään vartalon osaa vaan olin pingottuneena kuin jousi ja hampaat melkein irvessä, mitäköhän hoitaja ajatteli että pelottaako minua muka noin paljon, kun muut tulee sinne hemmottelemaan itseäni niin minä olen sen näköisenä kun alan pötkimään pakoon viiden sekunnin sisällä?!? :o
Vierailija kirjoitti:
Stressistä puheenollen. Voiko stressi aiheuttaa ihottumaa kasvoihin?
Minä huomasin punoituksen ja laikut leukaluiden kohdalla.
Huomasin myös olevani ihan jäykkä kun kävin viimeksi kosmetologilla ja hän teki minulle hellävaraisen yläkropan hieronnan eli kaulan, olkapään ja rintojen yläpuolen sillä aikaa kun kasvohoidon annettiin vaikuttaa. En pystynyt rentoutumaan mitään vartalon osaa vaan olin pingottuneena kuin jousi ja hampaat melkein irvessä, mitäköhän hoitaja ajatteli että pelottaako minua muka noin paljon, kun muut tulee sinne hemmottelemaan itseäni niin minä olen sen näköisenä kun alan pötkimään pakoon viiden sekunnin sisällä?!? :o
Kyllä. Stressihormonit myös kertyvät päänahan alle, mikä aiheuttaa kireän päänahan ja irtoavat hiukset. Oma päänahkani ei liikkunut milliäkään mihinkään suuntaan ja vuoden verran gynellä sattui ihan tolkuttomasti ja hieronta oli mahdotonta, koska se tuntui niin pahalta.
Kun sairastuin burn outiin, leukapieliini puhkesi akne. Koskaan muulloin en ole elämässäni kärsinyt aknesta.
Saattaa olla krooninen väsymysoireyhtymä. Siitä ei valitettavasti julkisen puolen lääkäreillä ole juurikaan tietoa. Kannattaa tutustua näihin sivuihin: http://cfs.gehennom.org
Mulla on ollut myös nippu kaikkea todella sekalaista ja toisiinsa liittymätöntä huonoa vointia ja fyysistä oiretta. Ihottumaa, polvikipuja, voimakasta väsymystä, jäykkyyttä, voimattomuutta jne.
Ei löytynyt kilpparin vajaa -eikä ylitoimintaa, veriarvot ok, ei keliakiaa ym. Mutta vaikka ei löytynytkään keliakiaa, olen silti jotenkin allerginen vehnälle. Siis kaikelle vehnälle, jopa täysjyvälle. Myös ruis ja ohra aiheuttaa oireita muttei niin paljon.
Tämä kävi ilmi puoliksi vahingossa enkä olis osannut epäillä syytä ilman ulkopuolista sattumaa. Yllämainitut oireet ovat poistuneet kokonaan, olen vehnättömänä nukun enää vain parit päiväunet kuukaudessa kun ennen kaaduin joka päivä sänkyyn töiden jälkeen. Jos sulla on sama? Koita olla vaikka viikko ilman vehnää?
Vierailija kirjoitti:
Meiän iskä sanoo aina että elämässä on kausia kun kolottaa ja sattuu, eikä se välttämättä tarkoita yhtään mitään. Sellaista elämä on.
Minusta se on lohdullista.
Mulla on ollut varmaan kohta 10v väsymystä ja olen alle 30. Siis sellaista, että hyvä että töistä selviää ja perheenlisäys nyt ei ikinä tulisi kysymykseenkään. Välillä matala hemoglobiini, mutta ei mitään muuta ole löydetty. En ole kyllä noin paljon jaksanut lääkärissä juostakaan kuin ap. Vähän on sellainen kohtaloonsa alistunut olo.
Lisämunuaisen uupumisen oireisiin kuuluu ihon ruskettuminen ilman aurinkoa, mutta minä olen ihan kalpea..... muut oireet sopivat jokseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet. Mittauta FSH
Minulla käytössä e-pillerit, myös menkkojen säännöllisenä pitämisen vuoksi ja menkat tulee normaaliin tapaan ilman vuodon vähentymistä ja kestää samat 4 vrk kuin siitä lähtien kun ne alkoivat teininä.
Onko mahdollista että ne e-pillerit sotkevat tuon mittauksen tulosta?
Syön paljon kalaa, äyriäisiä, kanaa, vuohenjuustoja salaateissa, sopivasti punaista lihaa ja paljon vihanneksia sekä yrttejä, joten en usko että johtuu huonoista ruokatottumuksista. Ruokavalioni on ns. välimerellinen lähinnä. Jos syön leipää niin 100% ruisleipää, pyrin välttämään vehnää koska se turvottaa minua.
Siirryin kofeiinittomaan kahviin sydämentykytysten takia, juon sitäkin vain kupin tai kaksi aamupäivisin. Vihreä tee maistuu härskiintyneelle nurmikolle, siksi syön mieluiten vihreän teen uutteena L-teaniinikapseleina :)
Pyrin 7 tunnin yöuniin, teen rentoutumisharjoituksia ennen nukkumaan menoa eli nukahtamisen kanssa ei ole ongelmia. Yritän liikkua 2000-5000 askelta päivässä. Jos treenaan raskaammin niin keho tulee kipeäksi ja palautuminen on hidasta. Harrastin nuorempana aktiivisesti kilpaurheilua ja olen edelleen melko notkea.
Huh. On tämä kans ongelma, kun yrittää pysyä terveenä ja tehdä kaikkensa että pysyy terveenä näin vanhoilla päivillään ja silti kolottaa ja ahdistaa :( Silti en halua jättää asiaa sikseen vaan selvittää tämän perin pohjin eli jos mittauttaisin nuo vitamiinien saannit vaikka ensin.
-ap-