Elämmekö vieläkin maailmassa jossa miesten ongelmia vähätellään ja niitä pidetään yhdentekevänä?
Nyt kun uutisista on saanut jatkuvasti lukea tunnettujen miesten tekemistä itsemurhista, olen ruvennut miettimään onko meidän suhtautumisessa miehiin ja kulttuurissa jotain perustavanlaatuisesti vialla. Toki on selvää, että myös naiset ei saa apua, mutta jotenkin tuntuu että nimenomaan miehiin suhtautumisessa on jotain todella pielessä.
Mitä te olette mieltä? Huono-osaisuus ja syrjäytyminenkin kasautuu yleensä miehille.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan naiset uskaltavat hakea miehiä paremmin apua.
Ja tämä etteivät miehet uskalla on mieskulttuurin ylläpitämä ongelma ja tämä pitäisi nyt miesten lausua ääneen ja ruveta toimimaan toisin. Jos nyt pitäisi joku kestoteema tältäkin foorumilta löytää niin yksi olisi naiset kehottamassa miehiä hankkimaan apua.
Tykkäsin joskus aikoinaa kuunnella Pekka Saurin Yölinjaa, siitä välittyi aito kuuntelemisen ja auttamisen halu. Tuollaisia ihmisiä saisi olla enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä etteivät miehet uskalla on mieskulttuurin ylläpitämä ongelma ja tämä pitäisi nyt miesten lausua ääneen ja ruveta toimimaan toisin. Jos nyt pitäisi joku kestoteema tältäkin foorumilta löytää niin yksi olisi naiset kehottamassa miehiä hankkimaan apua.
Kävin lääkärissä kun epäilin sydänperäisiä vaivoja, niin minut suurinpiirtein naurettiin ulos sieltä. Että ainakin tällä miehellä on nostanut kynnystä tuo kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin lääkärissä kun epäilin sydänperäisiä vaivoja, niin minut suurinpiirtein naurettiin ulos sieltä. Että ainakin tällä miehellä on nostanut kynnystä tuo kokemus.
Tervetuloa normaaliin arkeen, avun saaminen vaatii usein sitkeyttä. Ja aina kun minut on naurettu ulos terveyskeskuksesta olen ollut helpottunut kun ei ollutkaan mitään vakavaa niin kuin luulin. Jos sinulla edelleen on jotain vaivoja, yritä uudelleen. Itse olen huomannut että moni vaiva todella on psykosomaattinen ja esim stressin aiheuttama.
Vierailija kirjoitti:
Kyse taitaa olla resurssien rajallisuudesta. Moni näkee asian niin, että jokainen euro, jolla autetaan miehiä, on naisilta pois. Tosiaalta kyse on myös siitä, että menestyvät miehet eivät samaistu huonosti pärjääviin miehiin, osittain siksi, että he haluavat ottaa täyden kunnian omasta menestyksestään, jolloin tulee helposti syyllistettyä niitä huonommin pärjääviä ahdingostaan.
VMP. Mielenterveyspalveluissa on täysin samat kriteerit molemmille sukupuolille, erot tulevat esiin hoitoon hakeutumisessa. Tähän taas on syynä pitkälti miesten itsensä ylläpitämä pärjäämiskulttuuri. Sairaus, erityisesti mt-sairaus mielletään heikkoudeksi ja heikkous epämiehekkääksi. Toisaalta esiintyy myös itsemurhan glorifiontia epäonnistumista ja häpeää miehekkäämpänä ratkaisuna, tämäkin lähes yksinomaan miesten itsensä toimesta. Tämän asenneilmapiirin muuttaminen taas ei ole pelkkä resurssikysymys vaan paljon monimutkaisempi tehtävä joka ei voi olla yksin naisten harteilla.
Vierailija kirjoitti:
Miesten suurin ongelma on toiset miehet. Jos miestä pahoinpidellään parisuhteessa on miehet ensimmäisenä huutamassa "otaks sä naiselta turpaan?" Tai jos mies itkee on miehet heti homottelemassa ja neidittelemässä.
Tai vaikka jos teinipoikaa käyttää joka seksuaalisesti hyväksi niin aikuiset miehet sanovat että mitä tuo valittaa, jokaisen pojan unelmaahan tuo on.
Tuntemani naiset ovat ymmärtäväisiä miesten tunteita kohtaan. Miehet pitävät näitä asenteita yllä.
Eli naisen harjoittama väkivalta ei olekaan se perimmäinen ongelma?
Nämä "jokaisen pojan unelmaa"-selittelijät ovat äärimmäistä marginaalia, ja tälläkin palstalla puolet niistä on naisten näppiksiltä kotoisin olevia trollauksia.
Tunnet ilmeisen wt-sakkiin kuuluvia miehiä, jos kirjoituksesi on käsitys kaikista miehistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa normaaliin arkeen, avun saaminen vaatii usein sitkeyttä. Ja aina kun minut on naurettu ulos terveyskeskuksesta olen ollut helpottunut kun ei ollutkaan mitään vakavaa niin kuin luulin. Jos sinulla edelleen on jotain vaivoja, yritä uudelleen. Itse olen huomannut että moni vaiva todella on psykosomaattinen ja esim stressin aiheuttama.
En varmaan lähde turhaan lääkäriin ramppaamaan. Jos minut on jo tutukittu sen vaivan osalta, niin luotan sen verran lääkäriin. Edellinen kokemus oli sen verran nolo, että en ihan vähällä yhteyttä ota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse taitaa olla resurssien rajallisuudesta. Moni näkee asian niin, että jokainen euro, jolla autetaan miehiä, on naisilta pois. Tosiaalta kyse on myös siitä, että menestyvät miehet eivät samaistu huonosti pärjääviin miehiin, osittain siksi, että he haluavat ottaa täyden kunnian omasta menestyksestään, jolloin tulee helposti syyllistettyä niitä huonommin pärjääviä ahdingostaan.
VMP. Mielenterveyspalveluissa on täysin samat kriteerit molemmille sukupuolille, erot tulevat esiin hoitoon hakeutumisessa. Tähän taas on syynä pitkälti miesten itsensä ylläpitämä pärjäämiskulttuuri. Sairaus, erityisesti mt-sairaus mielletään heikkoudeksi ja heikkous epämiehekkääksi. Toisaalta esiintyy myös itsemurhan glorifiontia epäonnistumista ja häpeää miehekkäämpänä ratkaisuna, tämäkin lähes yksinomaan miesten itsensä toimesta. Tämän asenneilmapiirin muuttaminen taas ei ole pelkkä resurssikysymys vaan paljon monimutkaisempi tehtävä joka ei voi olla yksin naisten harteilla.
Esimerkiksi naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan kampanjoidaan näkyvästi, vaikka suurin osa väkivaööasta kohdistuu miehiin. Olen samaa mieltä kanssasi tuosta miesten sukupuoliroolista, mutta sen ylläpitämiseen osallistuvat vähintään yhtä paljon myös naiset. Kukaan ei ole vain naisten harteille tätä ollut sysäämässä, joten älä viitsi uhriutua ketjussa, jossa oli tarkoitus käsitellä miesten ongelmia. Josko edes tässä ketjussa miehet saisivat olla uhreja ihan luvan kanssa ja ilman naisilta tulevaa syyllistämistä.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa jotkut traumat ja demonit olla vaan liikaa, niinkuin seksuaalinen hyväksikäyttö jonka se Linkin Parkin laulaja oli kokenut lapsena.
Seksuaalista hyväksikäyttöä lapsena kokenut Linkin Parkin mieslaulaja listii itsensä.
Seksuaalista hyväksikäyttöä lapsena kokenut suomalainen nainen rupeaa kansanedustajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on itse aiheutettu ongelma jos ei mene hankkimaan ammattiapua kun on huono olo. Suomessa kuitenkin taloudelliset mahdollisuudet siihen on. Montako kertaa täälläkin on kehotettu miehiä esim menemään terapiaan ja mikä on asenne siihen? Vuoden päästä ei terapiaa vaan sama valitus jatkuu.
Niin koska toista aikaa psykiatriselle sairaanhoitajalle ei saa, jos juttelee rauhallisen loogisesti. Naisena jos olisi hysteerisen itkuinen tulisi takuuvarmasti toinenkin aika. Eli miehille opetettu "oikea" käyttäytyminen torppaa avunsaannin
Olet oikeassa. Palstalla ollaan puhuttu paljon mm. masennuksesta ja moni kirjoittaja on sanonut, ettei saa apua esim. siksi, kun on liian siistin näköinen tai käyttäytynyt liian rauhallisesti. Ystäväni ei saanut ajoissa apua, koska ei kuulemma näyttänyt ja vaikuttanut masentuneelta. Seuraus oli se, että hän teki itsemurhan. Suomessa ei selvästi osata tunnistaa kaikkia apua tarvitsevia, eikä siihen nähtävästi ole resursseja, koska valtion/kunnan täytyy säästää kaikesta. Ongelmia myös vähätellään.
Olin juuri tulossa sanomaan samaa :/ olen jopa tuntenut syyllisyyttä siitä etten "osaa" ilmaista itseäni oikein tai sanoa oikeita asioita. Tai että minun olisi pitänyt itse osata tehdä jotain ennen burn outtiani, vaikka olin jo muutaman kuukauden ajan käynyt psykologilla ja lääkärillä arvioitavana.
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsin joskus aikoinaa kuunnella Pekka Saurin Yölinjaa, siitä välittyi aito kuuntelemisen ja auttamisen halu. Tuollaisia ihmisiä saisi olla enemmän.
Yölinja oli kyllä huippu. Sekä aidot puhelut että pilapuhelut olivat viihdyttäviä. Parempia trolleja kuin av:lla.
No mitä naisilta pitäisi ottaa pois, että miehillä menisi paremmin?
Naisille vielä vähemmän palkkaa, kuin miehille? Esim. naisille vain 10% miesten palkasta, samasta työstä, niin miehillä ei olisi niin paha mieli?
Huonosta suhteesta voi lähteä menemään. Siinä ainakin yksi ongelma ratkaistu.