Mikä vanhempiesi neuvo istuu selkärangassasi vielä aikuisenakin?
Meillä hoettiin ettei omista raha-asioista puhuta ulkopuolisille. Kuuntelen ihmeissään kuinka avoimesti monet puhuvat palkoistaan, velkojen määristä jne. Itselle nämä asiat on tabu...
Kommentit (80)
"Jos ei ole tätä *osoittaa hauista*, pitää käyttää tätä *osoittaa päätä*".
Isän viisauksia, jos ei voima riitä, pitää käyttää aivoja. Päti aika hyvin teininä urheilussa ja elämässä muutenkin.
Sauna on pyhä paikka - toimii edelleen, en ole harrastanut seksiä saunassa.
Pidä itsesi siinä kunnossa että pystyt puolustamaan tiukassa paikassa - näin olen tehnyt.
Pidä aina pahanpäivän varaa - näin olen tehnyt.
Hyvät ruokatavat. Hämmennyin, kun poikaystäväni ei laittanut veistä ja haarukkaa 25 yli 5 asentoon, mässytti ruokansa, ei tullut pöytään kun kutsuttiin ja poistui ennen muita.
Äitini sanoi, ettei saa tuijotaa. Itse kyllä tölläsi suu selällään pyörätuolissa olevia lapsia ja muitakin "erilaisia".
Täytyy aina muistaa kiittää ja osata pyytää anteeksi.
Äitini myös sanoi, että ihmisten ulkoköä ei saa arvostella. Minun ulkonäköäni ja lonkkavikaani kyllä ruodittiin julmasti äitini sekä muidenkin aikuisten sukulaisten toimesta. Ymsymsyms...
Ei järin loogista kasvatusta. Opin kuitenkin empatiaa muita kohtaan, vaikka äidiltäni ei sitä herunutkaan ja ehkä juuri siksi.
Tajusin, etten koskaan halua hänen kaltaisekseen. Omat lapseni kasvatin toisin.
Minä opin, että mitään ei kannata heittää pois, sitä voi vielä tarvita.
Tietoisesti olen viimeiset parikymmentä vuotta yrittänyt oppia siitä pois. Vitsi, kun oppi on tiukassa!
Minun mummoni oli tarkka siitä, että kun lähdetään ulos ovesta, pitää olla korut päässä ja puhtaat alushousut jalassa. Kerran kun kävin katsomassa häntä vanhainkodissa, hän rääkäisi sieltä haudan partaalta kauhuissaan, että "missä on sun korut likka". Joo en ollut muistanut laittaa korviksia. On kyllä naurattanut jälkeenpäin se karjaisu, tuli mummolle ihan väriä poskiin ja meinasi nousta sängyllä ylös.
Joku tolkku se pitää elämässä olla :D Tätä siis hoki alkoholisti-isäni, yleensä humalassa, ilmeisesti uskotellakseen itselleen että hänellä on tolkkua.
Mutta hyvä neuvo silti!
Älä koskaan takaa kenenkään lainoja.
Kotiasioista ei puhuta.
Ensin työ siten huvi
Vaikka Kepu on porvaripuolue, heitä ei kannata äänestää koska ovat rähmällään Venäjän edessä.
Pitää paikkansa edelleen.
Vie mennessäs tuo tullessas
Tämä ainoa.
Mummo opetti miten poikaa voi tirvaista rystyllä silmään ja polvella munille. Oli ollut sievä tyttö ja ne opit oli tulleet tarpeeseen.
Markalla saa markan tavaran.
Eli ei kannata ostaa roinaa, koska se hajoaa käsiin, ja tulet tuhlanneeksi lopulta enemmän kuin jos olisit ostanut kunnon tavaran jo alkuunsa.
Väärä nuukuus ei kannata. Osta laatua ja käytä sitä pitkään.
Parempi yksin kuin huonossa suhteessa. Tämä pelasti minut ja lapset liitosta alkoholistin kanssa.
Isäni ainoa neuvo mulle oli kun olin aikuisuuden kynnyksellä; Sössi elämässäs ihan mitä vaan mutta älä ikinä raha-asioitas.
Helvetin hyvä neuvo jota olen noudattanut tähän asti ylpeydellä. Maksan laskut heti kun ne postiin kolahtaa, vuokrat maksanu aina ajallaan jne.
Autoon istutaan, ei astuta. Auto pysyy siistinä, kun kengät kopistelee yhteen ennen kuin laittaa ne autoon. Siistit ihmiset ja sottaajat erottaa auton sisätilojen siisteydestä nykyäänkin.
Ei ihan niin konkreettinen neuvo, mutta silti tärkeä. Isä toisteli tätä minulle usein. Crea putamente en usted mismo, usko itseesi. M29 ja latino
Laita puhtaat kalsarit kun lähdet kaupungille. Jos tulee onnettomuus niin ei tarvitse sairaalassa hävetä. Niin.
Vierailija kirjoitti:
Älä tuijota. (Tää tuntuu olevan vaikea monelle aikuisellekin, ainakin kun kaupungilla havainnoi.)
Jokseenkin erimieltä.
Jordan Peterson - How To Fight Social Anxiety
"Suomenkielen tärkein sana on 'tyyli'." - edesmennyt isäni