Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun on vaikea ymmärtää ystäväni lomailua.

Vierailija
21.07.2017 |

Olimme kumpikin Kreikassa kahden viikon lomalla.

Ystäväni loma:
- suora lomalento Helsingistä lomakohteeseen, joka oli pelkkä turistikohde
- bussikuljetus kentältä hotelliin
- kaksi viikkoa hotellissa, makasi joko hotellin uima-altaalla tai oli huoneessaan, söi hotellin ravintolassa
- takaisin samalla tavalla kuin tulikin
- hinta (ystäväni mukaan 1200 euroa per nenä, heitä 2 aikuista ja kaksi lasta)

Meidän loma:
- välilaskullinen lento Ateenaan Frankfurtin kautta
- vuokrattiin auto kentältä, ajettiin Ateenan pohjoispuolelta vuokraamaallemme huvilalle
- käytiin Ateenassa, kierrettiin Akropolikset ja muut nähtävyydet
- ajettiin autolla eteläistä Kreikkaa, käytiin Tripolissa, Korintissa, Kyllinin vuorella ja vaikka missä.
- käytiin saaristoristeilyllä
- syötiin paikallisissa ravintoloissa tai tehtiin ruokaa itse
- nähtiin aivan valtavasti erilaisia paikkoja, koettiin elämyksiä, syötiin kreikkalaista ruokaa jne.
- hinta per nenä 700 euroa (meitä viisi ja tähän laskin siis lennot, majoitus, auto)

Kun sitten Suomessa tavattiin, me kerroimme missä kaikkialla oltiin käyty, mitä koettiin, mitä syötiin. Kun kysyttiin ystäväperheen lomasta, he kertoivat vain olleensa sillä hotellialueella koko kaksi viikkoa. Eivät käyneet edes meressä uimassa, kun lapset eivät tykkää suolavedestä! Eli oikeasti olivat siis lentäneet Kreikkaan ollakseen koko kaksi viikkoa siinä hotellialueella.

Mä en tajua. Tajuatteko te? Te, jotka teette tällaisia matkoja - miksi teette!?! Jos syynä on aurinko, miksette mene yksinkertaisesti halvimpaan mahdolliseen kohteeseen, mitä väliä onko se Romaniassa vai Kreikassa, Espanjassa vai Thaimaassa!

Kommentit (205)

Vierailija
181/205 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kyllä vähän haiskahtaa ns omakehu. Eipä mitään , olin itsekin nuorena samanlainen. Työkaveri oli sinnitellyt itselleen jonku aurinkomatkojen paketin Thaikkuihin ja yritti sillä siinä keulia. Ihmettelin suuresti että miten se semmoiseen oli mennyt rahojaan tuhlaamaan, ihan älytöntä. Itse en koskaan matkusta millään pakettimatkalla, siis tod. Meni huljaiseksi.

Luen ihmeissäni tätä. Elättekö te oikeesti elämänne niin, että on loma arjesta? Odotatte jotain päivää, jolloin elämä on hetken kivaa?

Onneks olkoon, ens kerralla sitten. Kyyl sen ehtii sit next levelillä.

Vierailija
182/205 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisilla on vain enemmän energiaa ja tylsistyvät maatessa. Olen itse samaa maata. En voisi kuvitella syöväni ja makaavani rannalla edes kolmea päivää, puhumattakaan kahdesta viikosta. Ehkä se johtuu siitä, että elämä on yleisesti ottaen mallillaan ja terve, niin ei koe henkistä väsymystä.

Hassua, että noinkin voi ajatella. Itse koen myös, että elämä on yleisesti ottaen mallillaan ja voisin silti viettää rantaelämää vaikka kuukausia, jos olisi mahdollisuus.

Itse tylsistyn tunnissa aurinkotuolissa ja pitää keksiä jotain tekemistä. Kaikilla lomilla aloitan aamun juoksulenkillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/205 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen viettää lomansa niin ku haluaa

Vierailija
184/205 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian ydin: ei sinun tarvitse ymmärtää. Vertailua ei tarvita.

Vierailija
185/205 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajan paljon työssä. Mun painajaisloma olisi vuokrata auto. Välillä on tehty lomia, joissa siirrytään majoittumaan eri kaupunkiin. Juna tai bussi on ainoa vaihtoehto. En ymmärrä miten se autonvuokraus saadaan keskusteöuissa aina kuulostamaan niin hienolta ja houkuttelevalta.  Liikenne on etelä-Euroopassa kaaottista ja kaupungeista on hankala löytää parkkeja.

Me on tehty monenlaisia reissuja. Manner-Espanjassa on junailtu pohjoisessa, oli ihanaa, mutta toki vaatii suunnittelua eikö ole aina niin rentouttavaa. On oltu pakettimatkalla Teneriffilla ai hotellissa kun pojat oli pikkukoululaisia. Kerran poistuttiin viikon aikana hotellilta. Oli siihen elämänvaiheeseen rentouttavia hiihtoloma ja tulin tosi levänneenä kotiin 

Vierailija
186/205 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuollaiset pakettilomat ole sellaisille lähinnä eläkeläisille, jotka eivät itse osaa / uskalla varata matkoja ja tehdä siellä määränpäässä sitten mitään? Kieli voi olla, tai onkin, outoa jne. Pelätään että varas hyökkää tai joutuu hukkaan tai muuta kamalaa. PArempi siis ottaa koko paketti ja olla siellä hotellilla koko ajan.

Niin tai sitten matkanjärjestäjiltä saa koko paketin samaan hintaan kun itse varaisi hotellin. Me käytiin Tuin kautta Malediiveilla keväällä ja itse varattuna hotelli olisi maksanut 12900€/kaksi henkeä/14vrk kun Tuilta saatiin lennot, kuljetukset pääsaarelta hotelliin ja hotelli hintaan 11900€.

Riippuu aivan paikasta, jonnekin kannattaa mennä matkanjärjestäjän kautta ja jonnekin omatoimisesti.

Minä ennen harrastin itse suunnittelemia kiertomatkoja ympäri maailmaa, mutta nykyään otan vain pakettimatkoja. Tulee halvemmaksi ottaa pakettimatka kuin alkaa itse varaamaan hotelli ja lennot. Ei kiinnosta enää kierrellä vaan haluan vain rentoutua yhdessä kohteessa. 

Vierailija
187/205 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajan paljon työssä. Mun painajaisloma olisi vuokrata auto. Välillä on tehty lomia, joissa siirrytään majoittumaan eri kaupunkiin. Juna tai bussi on ainoa vaihtoehto. En ymmärrä miten se autonvuokraus saadaan keskusteöuissa aina kuulostamaan niin hienolta ja houkuttelevalta.  Liikenne on etelä-Euroopassa kaaottista ja kaupungeista on hankala löytää parkkeja.

Me on tehty monenlaisia reissuja. Manner-Espanjassa on junailtu pohjoisessa, oli ihanaa, mutta toki vaatii suunnittelua eikö ole aina niin rentouttavaa. On oltu pakettimatkalla Teneriffilla ai hotellissa kun pojat oli pikkukoululaisia. Kerran poistuttiin viikon aikana hotellilta. Oli siihen elämänvaiheeseen rentouttavia hiihtoloma ja tulin tosi levänneenä kotiin 

Autoillu ei ole todellakaan helppoa suurissa kaupungeissa, mutta julkisilla pääsee liikkumaan todella helposti älysovellusten avulla.

Vierailija
188/205 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ranta- ja hotellilomailijoille. Makaatteko te ihan auringossa ja lapset kanssa? Minua stressaisi rasvata itseäni ja lapsia koko ajan. Suomessakin suojaan itseni uv kolmesta alkaen.

Vai onko hotellilla varjo ja lapsilla pitkähihaiset uimapuvut?

Minä kysyin joskus työkaverilta, miksi valitsevat ai-lomat, ja vastaus oli lapset. On varmaankin erilaisia lapsia matkustelun suhteen. Ja jos lapsia on monta, niin joka tapauksessa on enemmäm liikkuvia osia ja milloin kenelläkin pissahätä.

Vierailija
189/205 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suksikaa nyt te elämyspuistoilijat viikon lomalla johonkin järkevämpään. Jos te olisitte jollain järjellä käyviä niin ymmärtäisitte, että nuo kulttuuriin tutustumiset ja oppimiset viikon lomalla on jotain aivan täyttä valetta. Et sä mihinkään kulttuuriin tutustu sillä, että suhailet viikon aikana sinne ja tänne ja syöt jossain paikallisessa ravintolassa muutamana iltana ja juttelet paikalliselle Jorgelle.

Tuo aloittajan loma kuulostaa aivan kamalalta jo tuolla helvetin budjettimatkailulla. Kaikki jotka vähänkään reissaa välttää välilaskuja parhaansa mukaan ja varsinkin tuolla FaM:n kentällä. Aika on sen verran kallista, että jos sä välttämättä haluat matkustaa niin kyllä silloin mennään mahdollisimman suoralla lennolla kohteeseen. Joku vuokra-auton ostaminen lomalla on aivan täysin ei. Johonkin kun lähtee niin ostaa sen paikallisen palveluita eli esimerkiksi taksi tai varaa paikallisen kuskin sille viikolle. Jos et ole asunut maassa niin autolla ajaminen on aina aivan älytön riski kun et tiedä tai tunne paikallista liikennekulttuuria. Ylipäätään tuollainen päätön sinkoilu on kertoo enemmän jostain pakonomaisesta toiminnasta kuin lomasta tai matkailusta nauttimisesta. 

Olen sentään ihan oikeasti ADHD ja aktiivinen ihminen ja lomani eivät koostu pelkästään istumisesta. Joku tolkku kuitenkin elämässä tuohon ääliömäisyyteen. Erona meillä tosin on se, että mä olen reissussa noin 200 päivää vuodesta ja en todellakaan voi sanoa tutustuvani kulttuureihin kun reissaan ja työskentelen paikallisten kanssa ja olen kohteessa noin viikon kerrallaan.

Vierailija
190/205 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lähtisi kotoa mihinkään, jos pihalla olisi uima-allas ja 30 asteen helle. Vielä kun ruoat olisi valmiina, niin jo kelpaisi.

Vierailija
191/205 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys ranta- ja hotellilomailijoille. Makaatteko te ihan auringossa ja lapset kanssa? Minua stressaisi rasvata itseäni ja lapsia koko ajan. Suomessakin suojaan itseni uv kolmesta alkaen.

Minä kysyin joskus työkaverilta, miksi valitsevat ai-lomat, ja vastaus oli lapset. On varmaankin erilaisia lapsia matkustelun suhteen. Ja jos lapsia on monta, niin joka tapauksessa on enemmäm liikkuvia osia ja milloin kenelläkin pissahätä.

Makaan aina varjon alla, luen yleensä. Lapset on välillä varjon alla,  välillä altaassa, välillä hotellin aktiviteeteissa sisällä.  Kun lapset oli pieniä, niin ai hotelli valittiin sillä perusteella, että on iso, laadukas hotelli rannalla. Tekemistä on valtavasti. Ei ole pitkälahkeisia, hattu on. Rasvaa monta kertaa päivän aikana.

Nykyisin, kun ovat isoja, niin harrastetaan pääasiassa kaupunkilomia.

Vierailija
192/205 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus vaan kaipaa lepoa ja rentoutumista, toisinaan elämyksiä. Kumpikin loma ok.

On toki ok ja kyllä mekin rentouduttiin. Meidän huvilalla oli oma uima-allas ja siellä uitiin joka päivä. 

En vain mitenkään jotenkin ymmärrä sitä, että säästetään koko vuosi sitä varten, että ollaan vain hotellialueella. Eihän siinä näe tai koe mitään muuta kuin sen auringon. Hotelliruokakaan ei ole mitenkään paikallista. Tai heidän mukaansa ainakaan ei ollut, hampurilaisia ja ranskalaisia lapset söivät joka päivä.

Ymmärrän kiireettömän löhöloman, mutten sitä, ettei kahden viikon aikana tee yhtään mitään jos on sentään Kreikassa. Omassa päässäni kuulostaa samalta kuin lentäisi New Yorkiin, mutta istuisi kaksi viikkoa ikkunattomassa hotellihuoneessa katsomassa telkkaria. 

ap

Noh, se on sun näkemys. Minusta tuo teidän loma kuulostaa kauhealta säätämiseltä. 

Vierailija
193/205 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme reissanneet 1-4 lapsen kanssa ympäri maailmaa jo yli 40v mutta AI vain kerran kokeiltu kuopuksen toiveesta. 3/14pv oltiin hotellilla, sitten riitti. Meillä lapsetkin syövät mieluummin oikeaa ruokaa kunnon ravintoloissa kuin laitoskeittiön ruokaa hotelleissa. Samaa mättöä oli sitten 4* tai 5*. 

Vierailija
194/205 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni perjantainen humble brag?

Niin tässä niin mainostetaan kuinka meillä on varaa. Eikä mitenkään ymmärretä että eikö muilla ole. Porvoosta varmaan kun vauvalla kehuu.

Vierailija
195/205 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kammotusloma olisi viettää lomaa kulkuneuvoissa, siis autossa ja laivassa, kulkuneuvojen tarkoitus on siirtyä paikasta a paikkaan b, ei istua suurinta osaa lomasta kulkuneuvossa. Veikkaanpa ettei ap itse edes ollut kuljettaja.

Vierailija
196/205 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kammotusloma olisi viettää lomaa kulkuneuvoissa, siis autossa ja laivassa, kulkuneuvojen tarkoitus on siirtyä paikasta a paikkaan b, ei istua suurinta osaa lomasta kulkuneuvossa. Veikkaanpa ettei ap itse edes ollut kuljettaja.

Just näin. Ihanaa autonvuokrausta. Nainen suunnitellut siirtymät. On ihanaa ja näkee paikkoja, voi tehdä hienoja päivityksiä miten on nähty puoli Kreikkaa ja aloituksen mukaan myös Libyaa. Mies ajaa pari viikkoa tuskassa pikkuteitä ja etsii parkkipaikkoja. 3 lasta kitisee takana. Oli kivaa ja sit levänneenä töihin!

Vierailija
197/205 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei maata. Silloin kun lapset oli pieniä, niin he vuorotellen uivat uima-altaassa ja välillä käytiin rannalla leikkimässä tai ihan vaan kävelemässä. Välillä pistäydyttiin varjoon johonkin kahvilaan syömään jätskit tai jotain hedelmiä tms. Ei ole ollut pitkähihaisia, usein oli aurinkorasvaa, hattu, uikkarit ja välillä t-paita tms. päällä. Välillä lapset makasivat aurinkovarjon alla ja lukivat vaikka jotain kirjaa ja lehtiä. 

Nykyisin kun ei ole enää pieniä lapsia, niin aika paljon tulee käveltyä rannalla ja pistäydyttyä edelleen kahviloissa. Välillä ollaan auringossa, välillä varjossa voi lukea tms. 

Vierailija
198/205 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuan tästä vanhasta aloituksesta vain sen että aloittajalla on ilmeisesti pätemisen tarve? 

Jos olette tyytyväisiä omaan lomaanne vastaavassa tilanteessa niin miksi ihmeessä tämä itseriittoinen listaus ranskalaisilla viivoilla aaveelle? 

Vierailija
199/205 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset lomailee omalla tyylillään ja omaan tilanteeseensa sopivasti. Olen minäkin reissannut Albaniat ja Intiat sun muut varaillen itse lentoja ja könönyt ties missä pusikossa. Nyt kuitenkin kaksi viimeistä kertaa on ollut All Inc. Egyptissä ja vaikka on käyty paikallisissa ravintoloissa, torilla, moskeijassa, jne., niin pääasiassa loma on mennyt drinkki kädessä ja hotellin rannalla pötkötellen takuuvarmassa auringossa. Siksi juuri Egypti, kun aurinko taattu ja lento ei pitkä.

Omaan hektiseen ja stressaavaan työhön juuri passeli "aivot narikkaan" -loma eikä kiirettä mihinkään. Oman osansa varmasti tuo myös ikääntyminen. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän säätämistä haluan. 

Ties vaikka menisin kolmantena vuonna peräkkäin Egyptiin vastaavalle lomalle. Siinä saa AP ihmetellä ja kauhistella.

asianajaja, N53

Vierailija
200/205 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua. Lomalla pitää kokea ja seikkailla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän