Mun on vaikea ymmärtää ystäväni lomailua.
Olimme kumpikin Kreikassa kahden viikon lomalla.
Ystäväni loma:
- suora lomalento Helsingistä lomakohteeseen, joka oli pelkkä turistikohde
- bussikuljetus kentältä hotelliin
- kaksi viikkoa hotellissa, makasi joko hotellin uima-altaalla tai oli huoneessaan, söi hotellin ravintolassa
- takaisin samalla tavalla kuin tulikin
- hinta (ystäväni mukaan 1200 euroa per nenä, heitä 2 aikuista ja kaksi lasta)
Meidän loma:
- välilaskullinen lento Ateenaan Frankfurtin kautta
- vuokrattiin auto kentältä, ajettiin Ateenan pohjoispuolelta vuokraamaallemme huvilalle
- käytiin Ateenassa, kierrettiin Akropolikset ja muut nähtävyydet
- ajettiin autolla eteläistä Kreikkaa, käytiin Tripolissa, Korintissa, Kyllinin vuorella ja vaikka missä.
- käytiin saaristoristeilyllä
- syötiin paikallisissa ravintoloissa tai tehtiin ruokaa itse
- nähtiin aivan valtavasti erilaisia paikkoja, koettiin elämyksiä, syötiin kreikkalaista ruokaa jne.
- hinta per nenä 700 euroa (meitä viisi ja tähän laskin siis lennot, majoitus, auto)
Kun sitten Suomessa tavattiin, me kerroimme missä kaikkialla oltiin käyty, mitä koettiin, mitä syötiin. Kun kysyttiin ystäväperheen lomasta, he kertoivat vain olleensa sillä hotellialueella koko kaksi viikkoa. Eivät käyneet edes meressä uimassa, kun lapset eivät tykkää suolavedestä! Eli oikeasti olivat siis lentäneet Kreikkaan ollakseen koko kaksi viikkoa siinä hotellialueella.
Mä en tajua. Tajuatteko te? Te, jotka teette tällaisia matkoja - miksi teette!?! Jos syynä on aurinko, miksette mene yksinkertaisesti halvimpaan mahdolliseen kohteeseen, mitä väliä onko se Romaniassa vai Kreikassa, Espanjassa vai Thaimaassa!
Kommentit (205)
Eikö tuollaiset pakettilomat ole sellaisille lähinnä eläkeläisille, jotka eivät itse osaa / uskalla varata matkoja ja tehdä siellä määränpäässä sitten mitään? Kieli voi olla, tai onkin, outoa jne. Pelätään että varas hyökkää tai joutuu hukkaan tai muuta kamalaa. PArempi siis ottaa koko paketti ja olla siellä hotellilla koko ajan.
Ap:n loma kuulostaa hirveeltä säädöltä matkan varaamisesta lähtien. Kohteessa juostaan pää kolmantena jalkana paikasta toiseen koska elämykset. Missä loma oli?
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni loma:
Meidän loma:
- välilaskullinen lento Ateenaan Frankfurtin kautta
Minusta oli hauskaa, että ap oli asettanut lennotkin ilmeisesti paremmuusjärjestykseen. Suora lento = huono, välilaskut ja odottelu lentokentillä = hyvä.
Me käydään yleensä kulttuurimatkoilla ja kolutaan nähtävyyksiä. Silti välillä on to del la rentouttavaa käydä myös aivot narikkaan lomilla. Olen aikanaan jopa parantunut pitkäaikaisesta masennuksesta viettämällä 8 päivää espanjalaisella hiekkarannalla vaan löhöten ja lukien kirjoja. Sai rauhassa kelata asioita ja varmasti D-vitamiinin yliannostuksen auringosta. Ikuisesti kiitollinen siitä, että tuollainenkin loma tuli tehtyä.
Elämä on muuten niin kiireistä ja nuorena tuli reppureissattua, niin nykyään otetaan suorat lennot ja mahdollisimman tasokas hotelli, johon mennään lepäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus vaan kaipaa lepoa ja rentoutumista, toisinaan elämyksiä. Kumpikin loma ok.
On toki ok ja kyllä mekin rentouduttiin. Meidän huvilalla oli oma uima-allas ja siellä uitiin joka päivä.
En vain mitenkään jotenkin ymmärrä sitä, että säästetään koko vuosi sitä varten, että ollaan vain hotellialueella. Eihän siinä näe tai koe mitään muuta kuin sen auringon. Hotelliruokakaan ei ole mitenkään paikallista. Tai heidän mukaansa ainakaan ei ollut, hampurilaisia ja ranskalaisia lapset söivät joka päivä.
Ymmärrän kiireettömän löhöloman, mutten sitä, ettei kahden viikon aikana tee yhtään mitään jos on sentään Kreikassa. Omassa päässäni kuulostaa samalta kuin lentäisi New Yorkiin, mutta istuisi kaksi viikkoa ikkunattomassa hotellihuoneessa katsomassa telkkaria.
ap
Et vain mitenkään voi ymmärtää että joku tykkää eri asioista kuin sinä? No, yritä nyt kuitenkin.
Joo, tää on hauska ihmistyyppi, joka haluaa kuuluttaa omaa vähäistä tai olematonta ymmärryskykyään isoon ääneen netissä :)
Kyseessähän ei oikeasti ole ymmärryksestä vaan siitä, että pitää toisen ihmisen valintoja huonompana kuin omiaan ja tulee täältä hakemaan vahvistusta asialle. Ei vaan oo pokkaa sanoa asiaa suoraan, vaan pitää vetää tuo ymmärtämättömyys kehiin.
Jokainen saa tietysti viettää loman tavallaan, mutta se, ettei ollenkaan poistu hotellialueelta, on jo aika tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Kuvailit AP juuri 99% suomalaisista. Me trävellerit ollaan sitten ihan oma lukunsa. Kyllä sen huomaa jo nuorena mihin ryhmään sitä itse kuuluu. Antaa lampaiden määkiä oppaan perässä. Se riittää heille. Tuleepahan siinä tuettua suomalaista yritystoimintaakin, kun maksetaan törkeitä ylihintoja välikäsille pakettimatkasta. Ei sitä ymmärtää tarvitse, mutta antaa kukkien kukkia.
-coco
Et varmaan ole lukenut koko ketjua? Jos olisit niin tietäisit että on paljon niitä jotka eivät koe kuuluvansa kumpaankaan ryhmään erikseen vaan tilanteen ja tarpeen mukaan kumpaan vaan. Aina ei jaksa lomalla suorittaa ja juosta paikasta toiseen. Sitäpaitsi ei pakettimatkallakaan mikään pakko ohjatuille retkille ole osallistua. Eikä edes ole pakko lähteä pakettimatkalle vaikka lepo-loman valitsisi. Voi ihan itse varata matkan hienoon hotelliin ja ottaa vaikka täyshoidon tai all inclusiven jos siltä tuntuu ja ostaa ne lennot erikseen.
Paras loma on juuri tuo ystäväsi loma ainakin, jos on lasten kanssa reissussa. Saa vain olla, levätä ja rentoutua. Toki hotellin pitää olla hyvä, mutta hinnasta päätellen ystäväsi hotelli oli juuri oikeanlainen. Paikkojen kiertely autolla sopii, jos ollaan miehen kanssa kahdestaan, mutta lasten kanssa sellainen lomailu on kidutusta kaikille eikä siitä nauti kukaan.
Me ollaan tehty omatoimimatkoja, ja jatkettu niitä skidien kanssa. Ne kyllä tykkää kun ollaan aktiivisia, mutta fakta on et alle kouluikäisemme tykkää eniten rannasta, auringosta ja siitä ettei istumista/odottelua/mitään tylsää ole liikaa. Onneksi tälleen aikuisena voidaan valita että millaisia matkoja tehdään, niin kaikki on varmasti tyytyväisiä.
Kyllä sä ap olet hieno ihminen! Mihin osoitteeseen mitalin voi toimittaa?
Meidän perusloma nyt lasten ollessa pieniä: sama perhehotelli samassa lomakohteessa, jossa on käyty jo useampi kerta. Meillä ei ole aterioita, syödään paikallisissa ravintoloissa. Aamupäivä altaalla, siesta, ip rannalla. Lapset osallistuvat miniklubin toimintaan. Meidän lapset puhuvat englantia, niin viihtyvät hyvin.
Toinen vanhemmista ui ja touhuaa lasten kanssa, toinen lukee. Vuoroa vaihdetaan.
Käydään me parin viikon aikana muutamalla retkellä, snorklaamassa, purjehtimassa jne, mutta kaikki nauttivat kun ei ole aikatauluja tai ohjelmaa.
Meidän arki on aika virikkeistä, kumpikin matkustaa paljon työkseen. Meillä ei ole kesämökkiä eikä oikein olisi aikaa tai halua huolehtiakaan. Tuntuu ihanalta kun saa olla vain. Mä en edes keitä kahvia tuolla lomalla, vaan juon kahvitkin kahvilassa tai hotellin baarissa.
Meidän 2 viikkoa maksaa noin 4-5 tonnia, mutta sopii meille hyvin. Kun lapset ovat isompia, niin saatetaan tehdä erilaisia lomia, mutta just nyt parasta on aikatauluton yhdessäolo.
Mun on suoraan sanoen vaikea ymmärtää aloittajan tyyppisiä ihmisiä, jotka vouhkaa omista lomistaan kuin ne olisivat ainoa "hyväksyttävä", "sivistynyt", "elämyksellinen" tai "oikea" tapa lomailla. Pienet on ympyrät, pieni mieli, pieni sielu, kun täytyy kaverin elämäntapaa ihmetellä - on sitten kyseessä lomailu, asuminen, perhemuoto tai vaikkapa ruokailutottumukset.
Ehkä oon sitten vaan jo niin vanha ja elänyt niin monta elämänvaihetta, ja myös lomaillut niin mone sortin lomia.
Loma on mihin sen tarvitsee. Jos haluaa viettää rauhallista perheaikaa altaalla, nauttia lämmöstä, auringosta, ehkä lukea muutaman kirjan, nauttia myös siitä että ruoka on kerrankin valmiina pöydässä sen sijaan että sen itse metsästää ensin kaupasta ja sitten valmistaa syötäväksi - se voi olla tosi hyvä tapa lomailla ja tulla tarpeeseen. Ja tähän lomaan ei sitten todellakaan välttämättä kelpaa se halvin hotelli ja kohde, mieluusti siitä sitten myös maksaa jos on varaa.
Ja yhtä hyvä tapa on tietysti myös hakea elämyksiä, vuokrata autoja, huviloita ja vaikkapa purjeveneitä ja sukellusvälineitä, tutkia nähtävyyksiä - olivat ne sitten "kivikasoja", koralleja, museoita, kirkkoja tai vuoria ja kaivoksia.
Totta päivittelyä en itse jaksa ymmärtää. Mikä vaivaa ihmistä jolla on tuollaiseen tarve?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni loma:
Meidän loma:
- välilaskullinen lento Ateenaan Frankfurtin kauttaMinusta oli hauskaa, että ap oli asettanut lennotkin ilmeisesti paremmuusjärjestykseen. Suora lento = huono, välilaskut ja odottelu lentokentillä = hyvä.
Frankfurtin ja Ateenan lentokenttien näkeminen avartaa ap:n maailmaa enemmän kuin joku saaren pikkukenttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni loma:
Meidän loma:
- välilaskullinen lento Ateenaan Frankfurtin kauttaMinusta oli hauskaa, että ap oli asettanut lennotkin ilmeisesti paremmuusjärjestykseen. Suora lento = huono, välilaskut ja odottelu lentokentillä = hyvä.
Frankfurtin ja Ateenan lentokenttien näkeminen avartaa ap:n maailmaa enemmän kuin joku saaren pikkukenttä.
Just :D näin se on varmaan nähtävä.
Välilaskut on kyllä todella rasittavia. Ollaan sen verran laiskoja, että maksetaan kyllä vähän enemmän suorista lennoista jos sellaisia on. Teen myös kaikki työmatkani samalla menetelmällä.
Ensimmäisen perheen loma kelpais. Olen niin väsynyt kaiken arjen ja työn jäljiltä. Tahtoisi vaan nukkua. Sitten voimien palattua voisi harkita aktiivisempaa lomailua.
Riippuu onko lapsia ja minkä ikäisiä. Lapsettomana sitä mennä viipotti ihan hulluna. Olen esim. viikossa matkustanut Venetsiasta Napoliin kaikkien mahdollisten turistirysäkaupunkien ja viinitilojen kautta. Hitsin ihanaa. Mutta nyt kaksivuotiaan kanssa en vois kuvitellakaan. Nyt joku all inclusive vois olla oikein paikallaan :D!
Ihmiset pitävät erilaisista jutuista ja rentoutuvat/lataavat akkuja eri tavoin.
Reissatessa vain pitää yrittää pitää huoli, että matkustaa "samanhenkisten" kanssa, muuten voipi olla kaikkien lomat pilalla... Onneksi ap siis sai omannäköisensä loman ja kaveri omansa. Kaikki tyytyväisiä, eikö?
Mä olin ennen tuollainen elämysmatkaaja. Nyt kun on pieniä lapsia, niin JOS lähdettäisiin jonnekin ulkomaille, otettaisiin kyllä ehdottomasti sellainen loma, jossa voisi vain oleilla vaikka hotellin uima-altaalla ja ehkä tutkia ihan sitä lähiympäristöä. Ja sitten joko koko hoidolla tai sitten laitettaisiin itse ruokamme. Tähän on olemassa syyt. En jaksa niitä alkaa kuvailemaan. Mutta tosiaan harvemmin lähdetään edes pitkille reissuille. Olen todennut, että tässä elämänvaiheessa se ei nyt maksa vaivaa. Lapsetkaan eivät kaipaa kaukomatkoja.