HS: En syö, tuumaavat Max ja Marius useimmista ruuista.
Maistamaan pakottaminen vain pahentaa lapsen nirsoilua, ja sipulin piilottaminen ruokaan on epäreilua – lastenpsykiatri neuvoo, miten valikoivan lapsen voi saada syömään http://www.hs.fi/elama/art-2000005295537.html
Tässä oli järkeviä ajatuksia maistattamisesta "pakolla". Kuinka monessa perheessä käytetään sitä periaatetta, että kerran pitää kaikkea maistaa?
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikkea pitää maistaa. Nirsoilusta on hyvä päästä eroon jo lapsena. On äärettömän noloa, kun aikuiset ihmiset nirsoilevat normaalin ruuan kanssa, ja ne väärät asenteet opitaan lapsena.
Hävettää olla ravintolassa sellaisen aikuisen seurassa, joka tilaa annoksensa ilman sipulia, persiljaa, tomaattia tms. ihan normaalia ruoka-ainetta, kun "en mä tykkää". Allergiset on eri asia.
Korianterin maku on varmaan tällä hetkellä parhaiten dokumentoitu geenin aiheuttamaksi. Voin kuvitella, ettei saippuan maku suussa ole herkkua, vaikka itse sitä pystyn käyttämään aasialaisissa ruoissa. Melkeinpä toivoisin, ettei maku- ja hajuaistia tutkittaisi sen tarkemmin, koska elintarviketeollisuus voi käyttää tietoja hyväkseen.
Vihasin korianterin makua pitkään, kunnes söin meksikolaista ruokaa johon sitä oli lisätty ja se olikin todella hyvää. Monet ruoka-aineet yhdistellään väärin ja siksi ne saattavat korostua väärällä tavalla jostain annoksesta.
Olen huomannut sen että kaikki tuttavapiirin ruokanirsoilijat ovat niitä jotka eivät muuten saa huomiota esim. tyylillään, ulkonäöillään, älykkyydellään, huumorintajullaan jne. Siksi istuvat yleensä ensin hiljaa pöydässä mutta vetävät aina ruokanirsouskortit hihasta jos kokevat ettei kukaan pöytäseurueessa ota heitä tarpeeksi huomioon.
Sitten minulla on eräs tuttu joka mainostaa nokka pystyssä aina muiden kuullen ostavansa vain luomuruokaa, ei syö gluteiinia, ei rasvaa, ei lihaa, ja haukkuu limsat ja muut virvokkeet. Huvittavaa sinänsä että sama tyyppi notkuu kebabgrillillä baari-illan jälkeen ja sinne naamariin uppoaa niin kebabit pitaleivällä kuin ranskalaisilla, ja kaikki huuhdellaan alas cocacolalla!