Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Adressi vai osanottokortti, jos ei ole ikinä tavannut henkilöä eläessään?

Vierailija
20.07.2017 |

Otsikossa kysymys.. Puolison läheinen on kuollut, en ole itse osallistumassa hautajaisiin, ja mietin, kumpi vaihtoehto olisi asiallisempi, adressi vai surunvalittelukortti. Puolisolle olisin sen ensisijaisesti osoittamassa, vaikka muitakin omaisia toki tulossa hautajaisiin.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisiin yleensä viedään kukkia. Mihin joku säilöisi adresseja ja kortteja hautajaisissa? Kukat jätetään yleensä arkun luokse. Ei tiedossa, jäävätkö kirkkoon tai haudalle vai ottaako joku mukaan.

Olen ollut monissa hautajaisissa ja kirkon eteiseen on vakiintuneesti toimitettu pöydälle adresseja, josta omainen ottaa mukaansa muistotilaisuuteen siunaustilaisuuden jälkeen.

Vierailija
42/55 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä niin hankalasti tulkittava aloitus, että vaikea ottaa näillä tiedoilla mitään kantaa. Ei tiedä kuka on kuollut ja kenelle se adressi on tarkoitus osoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miksi laittaisi addressin, jos ei ollenkaan tuntenut sitä joka kuoli. Addressi laitetaan silloin kun ei osallistu tuntemansa henkilön hautajaisiin.

Kyllä minusta voi laittaa adressin, jos itselle läheiseltä ihmiseltä on läheinen kuollut (vaikkei sitä kuollutta tuntisikaan). Esimerkiksi pitkäaikaisen työkaverin mies kun kuoli, niin kyllä me lähimmät työtoverit lähetimme adressin, vaikkei suurin osa meistä ollut tätä miestä koskaan tavannut.

Niin, mutta se adressin saaja ei ollut oma seurustelukumppani tai avokki! Jos ap:llä on tarkoitus muistaa vainajaa ja tämän ainoa lähiomainen on ap:n seurustelukumppani, ei adressia ja korttia tarvita. Jos ap haluaa adressinsa luettavaksi muistotilaisudessa, on asia eri ja sen voi toimittaa seurustelukumppani sinne mennessään.

Vierailija
44/55 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhejuhlissa puolisot ja seurustelukumppanit edustavat yhdessä. Jos puoliso on vainajan perhettä, niin sitten puoliso ei laita adressia eikä tietenkään ap myöskään erikseen jotain omaa. Jos taas puoliso on vainajan etäisempi sukulainen, niin sitten puoliso ja ap laittavat yhdessä yhteisen adressin, vaikka vain puoliso menisi tilaisuuteen paikan päälle. Sama juttu häissä ja ristiäisissä.

Vierailija
45/55 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa lappu riittää.

Vierailija
46/55 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tilanteessa sun ei kuulu antaa adressia eikä korttia. Puolisosi menee sinne hautajaisiin ja se on sillä selvä.

Kerran et henkilöä tavanut.Älä mokaa ja laita kortteja ,adresseja ymm.Puolisosi sinne menee ja hoitaa asian omalla tavalla.

Vierailija
47/55 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi muuten suorastaan jotenkin koomista, jos vaikka ap:n puolison isä olisi nyt kuollut ja puoliso istuisi siellä muistotilaisuudessa, jossa yhtäkkiä luettaisiin ap:lta erillinen adressi. Niin ei vain ole tapana toimia.

Vierailija
48/55 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistotilaisuuteen ei oikein voi mennä jos ei ole sovittu. Siunaustilaisuuteen kyllä.

Siis jos on pitopalvelu. He laskevat osallistujat, toisista hautajaisista puuttui kaksi ilmoitettua, mutta pitopalvelu tietenkin laskutti ilmoituksen mukaan.

Toisissa oli kaksi ylimääräistä, laskuun lisättiin 2* sovittu tarjoilun hinta.

Vierailija
49/55 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut hautajaisissa, jossa vieraana on ollut henkilö, jonka adressi on luettu muistotilaisuudessa. Siis adressin voi laittaa, vaikka itse on vieraana. Toki näin on ollut, kun vieras on ollut etäisempi vainajan kanssa esim.työkaveri. Lähiomaiset ovat vieneet sitten arkulle kukkalaitteen. Ei siis ole niin, että jos on itse läsnä hautajaisssa, adressia ei vois laittaa. Olen haudannut vanhempani, mummoni, appeni ja muita sukulaisia. Köytäntö on hallussa. Adressit luetaan muistotilaisuudessa ja ne jäävät lähiomaisille muistoksi.

Vierailija
50/55 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi muuten suorastaan jotenkin koomista, jos vaikka ap:n puolison isä olisi nyt kuollut ja puoliso istuisi siellä muistotilaisuudessa, jossa yhtäkkiä luettaisiin ap:lta erillinen adressi. Niin ei vain ole tapana toimia.

Kyse ei ole puolisosta vaan seurustelukumppanista. Jos vainaja ei tuntenut ap'ta lainkaan, en ilkiäisi laittaa adressia.

Vierailija
51/55 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaremme kuoli ja jouduin hautajaisjärjestelijäksi. Se oli outoa kun toinen sinkkusisar laittoi osoitteellani osanottokortin ja kukkavälityksen kautta kukkia.

Ihan samanlainen surija oli ja vielä läheisempi koska olivat liki samanikäisiä. Tuli kyllä hautajaisiinkin .

Toiset hautajaiset jossa olimme. Hän oli paikalla mutta silti toi adressin vielä omaisille joka luettiin siellä.

Vierailija
52/55 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut hautajaisissa, jossa vieraana on ollut henkilö, jonka adressi on luettu muistotilaisuudessa. Siis adressin voi laittaa, vaikka itse on vieraana. Toki näin on ollut, kun vieras on ollut etäisempi vainajan kanssa esim.työkaveri. Lähiomaiset ovat vieneet sitten arkulle kukkalaitteen. Ei siis ole niin, että jos on itse läsnä hautajaisssa, adressia ei vois laittaa. Olen haudannut vanhempani, mummoni, appeni ja muita sukulaisia. Köytäntö on hallussa. Adressit luetaan muistotilaisuudessa ja ne jäävät lähiomaisille muistoksi.

Tietenkin adressin voi laittaa ja pitääkin laittaa, jos on itse etäisempänä sukulaisena vieraana hautajaisissa. Mutta ei sinne erikseen laiteta adressia, jos on etäisemmän sukulaisen puoliso, oli sitten paikalla tai ei. Koska puolisot toimivat tässä yhdessä, kun vainaja on toisen sukulainen. Työkaverit ovat asia erikseen: Hekin toimivat yhdessä eikä niin, että viisi työkaveria laittaa yhteisen adressin ja kuudes oman.

Vierailija
53/55 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole puolisosta vaan seurustelukumppanista. Jos vainaja ei tuntenut ap'ta lainkaan, en ilkiäisi laittaa adressia.

Niin. Puoliso ei laita erillistä adressia missään tapauksessa ja seurustelukumppani jos ei ole riittävän vakiintunut, niin ei ole mukanakaan toisen adressissa. 

Vierailija
54/55 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koomista, jos seurustelu ei olisi vakiintunutta ja ap tuntisi hyvin vainajan henkilökohtaisesti. Nythän näin ei ole vaan vainaja ja ap ei ole koskaan tavaneetkaan. En laittaisi siis adressiakaan.

Vierailija
55/55 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisaremme kuoli ja jouduin hautajaisjärjestelijäksi. Se oli outoa kun toinen sinkkusisar laittoi osoitteellani osanottokortin ja kukkavälityksen kautta kukkia.

Ihan samanlainen surija oli ja vielä läheisempi koska olivat liki samanikäisiä. Tuli kyllä hautajaisiinkin .

Toiset hautajaiset jossa olimme. Hän oli paikalla mutta silti toi adressin vielä omaisille joka luettiin siellä.

Hautajaisetiketti on monella täysin hukassa. Netistä kyllä löytäisi tietoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan