Olen vuokratyöntekijänä yhdessä kahvilassa ja kahdelta pitäisi päättyä vuoro mutta ketään ei ole vielä tullut
Vuokrafirma on sanonut selvästi että teen ne työvuorot mitä annetaan eikä ne maksa mitään ylimääräistä. Eli jos jään kahden jälkeen tänne niin se tapahtuu omalla ajalla. Vakituinen henkilökunta ja omistjaa taas avaa ja sulkee kahvilan eikä sitä ole koskaan opetettu minulle. Mitä minun pitäisi tehdä? Onko tässä vaiheessa oikea ratkaisu vain lähteä kävelemään kun kello lyö kaksi ja jättää kahvila tuuliajolle?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Wau mikä vastuunkantokyky. Olet jokaisen työnantajan unelma. Oikein, että omaa ja liiton vaivaa säästämättä, vaadit rahasi sentilleen! Mutta tarvittaessa tietysti työnantajan tulee joustaa. Sairaslomasikin pidät päivälleen. Löydyt varmaan myös tuolta lokkiketjusta, varmaan jonkun lokkeilevan lapsen vanhempana vähintään?
Vittu sä olet tyhmä. Mitä luulet, kuinka monta yksikköä työnantaja olisi valmis antamaan vuokrafirman työntekijälle ajastaan tai rahastaan? Aivan, ei yhtäkään. Minkä vuoksi siis työntekijän pitäisi antaa omastaan? Vastuunkantokyvyssä ei ole mitään vikaa jos tekee sovitun tehtävän, liittoon maksetaan maksut, joten liiton vaivoja ei tarvitse myöskään säästellä, vai? Oma vaiva taas menee omasta pussista.
Ja sua on helppo ärsyttää. Kuinka monta yksikköä... TÄH?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sieltä joku tulee :D
Alle kaksi minuuttia jäljellä eikä ketään näy. Normaalisti ne tulee 20 minuuttia etuajassa.
Ethän sinäkään ole valmis tekemään minuuttiakaan yliaikaa!
No ehkäpä sen seuravaan työntekijän vuoro alkoi 20 minuuttia ennen AP:n vuoron loppumista? Ei se yleensä mene vaan läpsystä vaihdolla.
Siinä tapauksessa ei sanota, että tulee etuajassa, kuten ap ilmaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö muka työntekijä ole työvuoron aikana vastuussa työnantajan omaisuudesta? Nyt valoja päälle ihmiset, totta kai tyttö saa kenkää, ei sieltä oi lähteä ja jättää ovia auki ja rahoja varkaille!
Toivottavasti oli provo, ei kyllä välttämättä, on sitä kaikenlaista umpiota kyllä tullut työelämässä vastaan.
Joo on vastuussa työvuoron AIKANA. Mutta etkö tosiaan ymmärrä että työvuoro on päättynyt klo 14? Nyt on työvuoron JÄLKEINEN aika.
Joo, kyllä on tullut selväksi, että työaika päättyi. - Mutta hätätilanteessa pätevät eri säännöt. Minä olen jäänyt työpaikalle sulkemisajan jälkeen ovivahdiksi, kun sähkölukitus ei toiminut. Aikanaan vastuu siirtyi huoltomiehelle. Eikä todellakaan tarvinnut omaan piikkiin päivystää.
Niin, sinun ei tuossa tilanteessa tarvinnut omaan piikkiin päivystää, mutta ap:lle ei hänen kertomansa mukaan olisi suostuttu maksamaan ylityökorvauksia. Jotkut työnantajat osaavat kohdella työntekijöitä hyvin ja siitä heidät palkitaan joustavuudella ja hyvällä työpanoksella. Jos työnantaja, oli sitten vuokrafirma tai yrityksen omistaja, kohtelee työntekijää huonosti, ei perehdytä, ei maksa ylitöistä ym. niin ei työntekijäkään silloin jousta tai ole firmalle lojaali.
Ap oli uudessa, ennakoimattomassa tilanteessa. Ei hän eikä työnantaja ole voinut tätä ennustaa. Nyt kysyttiin maalaisjärjen perään ja sen sijaan, että olisi ymmärretty ap:n etu urakehityksen kannalta, vanhat ammattiyhdistysänkyrät kostivat kaunojaan neuvomalla jättämään liiketila lukitsematta ja lähtemään piittaamatta työnantajan omaisuudesta, jota oli siis vahtinut siihen asti. Mutta kun klo 14 ja ylityökielto...
Siis työnantajako ei ole voinut ennustaa, että seuraava vuoroon tulija voi esim sairastua ja että työntekijälle voi tulla jokin muu ongelma, johon tarvitaan ehdottomasti työnantaja langan päähän? Mitä nämä tällaiset työnantajat ovat, jotka eivät ymmärrä, että työntekijälle voi koska tahansa tulla vastaan tilanne, jolle he eivät itse voi tehdä mitään? Varsinkin, jos jätetään ilman perehdytystä ja avainta paikalle.
Itse olen tehnyt keikkatöitä kahdelle eri vuokrafirmalle ja aina siellä on joku vastannut puhelimeen, kun on olen soittanut. Tästä on kyllä jo aikaa kolmisen vuotta, mutta muistaakseni heillä oli vielä joku ns. päivystysnro käytössä.
Selvisikö miten ap toimi ja millä seurauksilla ??? Vai oliko perus- trolli ?
Vierailija kirjoitti:
Vuokrafirma on sanonut selvästi että teen ne työvuorot mitä annetaan eikä ne maksa mitään ylimääräistä. Eli jos jään kahden jälkeen tänne niin se tapahtuu omalla ajalla. Vakituinen henkilökunta ja omistjaa taas avaa ja sulkee kahvilan eikä sitä ole koskaan opetettu minulle. Mitä minun pitäisi tehdä? Onko tässä vaiheessa oikea ratkaisu vain lähteä kävelemään kun kello lyö kaksi ja jättää kahvila tuuliajolle?
Oothan jo päässy pois sieltä? Näin ketjun jo eilen ja taas se pomppasi näkyviin.
No luoja nyt on kyllä avutonta. Hohhoi. Soitat vuokrafirmaan esimiehelle. Tai soitat kahvilan omalle esimiehelle. Siitä lähtee rattaat pyörimään.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalle on sattunut moka/ este.
Vuokrafirmalle on sattunut moka/ este.
Seuraavalla työntekijälle on sattunut moka/ este.
Ihan ymmärrettävää, niinkö? Sitten jos ap:lla olisi joku este, että hän ei voisi jäädä töihin (esim pitäisi hakea lapsi hoidosta), hän ei voisi poistua paikalta, vaikka kolme muuta on mokannut ja hän on ainoa, joka hoiti oman osuutensa niin kuin piti. Toki esim kassa pitäisi ottaa talteen ja ovi yrittää saada jotenkin suljettua, mutta mikä velvollisuus työntekijällä muuten olisi paikata muiden ihmisten mokia?
Ei kai siinä mitään velvollisuuksia ole mutta jouduin vastaavaan kuseen ollessani vuokratyöfirman kautta pienessä kaupassa. Työvuoro päättyi mutta ketään ei ollut paikalla vaikka aina piti kaksi olla turvallisuudenkin takia. Soittelin myös ympäriinsä ja palasin lopulta kassalle. Tunti ja vartti meni että joku hlökuntaan kuuluva tuli voivottelemaan omaa muistiaan työvuoroista. Palkkaa en tuosta ajasta saanut mutten ottanut enää vuorojakaan siitä kaupasta, se oli niitä aikoja kun pystyi vielä valitsemaan mistä vuoron otti. Kaikki hommat olisi loppunut siihen jos olisin vain liuennut paikalta, se on valitettava fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli sitten viimeinen työvuorot, se on selvä. Toivo nyt kovasti ettei mitään satu, tulee nimittäin aika kalliiksi sinulle jos huonosti käy.
Edelleen, ennalta sovittuja työvuoroja ei voi tuosta vain perua.
Kyllä ne täällä Suomessa voidaan perua ihan tuosta vaan. Voit myös saada potkut helposti, minulle on kerran sanottu että " ensi viikon jälkeen ei sitten oo enää töitä sulle" ja se siitä.
Jos oletetaan, että tämä on totta ja joku on jättänyt kahvilan ovet auki, ja kahvila on sen seurauksena ryöstetty, niin mikähän mahtaa olla tämän vuokratyöntekijän korvausvelvollisuus? Tietääkö joku oikeasti?
Miten tämän provon kävi, tuliko joku töihin?!
Ap ei ole keksinyt tarinalleen hyvää loppua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalle on sattunut moka/ este.
Vuokrafirmalle on sattunut moka/ este.
Seuraavalla työntekijälle on sattunut moka/ este.
Ihan ymmärrettävää, niinkö? Sitten jos ap:lla olisi joku este, että hän ei voisi jäädä töihin (esim pitäisi hakea lapsi hoidosta), hän ei voisi poistua paikalta, vaikka kolme muuta on mokannut ja hän on ainoa, joka hoiti oman osuutensa niin kuin piti. Toki esim kassa pitäisi ottaa talteen ja ovi yrittää saada jotenkin suljettua, mutta mikä velvollisuus työntekijällä muuten olisi paikata muiden ihmisten mokia?
Ei kai siinä mitään velvollisuuksia ole mutta jouduin vastaavaan kuseen ollessani vuokratyöfirman kautta pienessä kaupassa. Työvuoro päättyi mutta ketään ei ollut paikalla vaikka aina piti kaksi olla turvallisuudenkin takia. Soittelin myös ympäriinsä ja palasin lopulta kassalle. Tunti ja vartti meni että joku hlökuntaan kuuluva tuli voivottelemaan omaa muistiaan työvuoroista. Palkkaa en tuosta ajasta saanut mutten ottanut enää vuorojakaan siitä kaupasta, se oli niitä aikoja kun pystyi vielä valitsemaan mistä vuoron otti. Kaikki hommat olisi loppunut siihen jos olisin vain liuennut paikalta, se on valitettava fakta.
Niin, tottakai hommat loppuisivat siihen, jos on noin huono työnantaja, että odottaa työntekijöiden tekevän ilmaiseksi työtä. Mutta se kertoo ainoastaan työnantajasta, eikä työntekijästä.
Olikohan sensuuri iskenyt kun äsken oli ap kertonut saaneensa fudut ja nyt ei enää sivua löydy... ;P
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä hei. Sain fudut.
Mikä oli syynä?
Tätä ketjua lukiessa ymmärtää hyvin miksi työelämässä Suomessa voidaan pahoin.
Porukka on ihan oikeasti sitä mieltä että kahvilan vuokratyöntekijän pitäisi sillä palkalla/perehdytyksellä/asemalla tuntea jotain ihmeen vastuuta kahvilan omistajan omaisuudesta, tai jostain käsittämättömästä syystä "joustaa" ja osoittaa olevansa "vastuullinen" :D :D.
Työaika on sovittu ja muusta ei makseta -> työaikana hoidetaan hommat hyvin, mutta sen ulkopuolella yrittäjän vastuut eivät kuulu työntekijälle. Yksinkertaista. Toki tällaista "joustoa" voi tehdä, mutta siitä sitten sovitaan ja siitä myös maksetaan vastuun mukaista palkkaa, eikö?
Todellakin heittävät hanskat tiskiin.