Olen vuokratyöntekijänä yhdessä kahvilassa ja kahdelta pitäisi päättyä vuoro mutta ketään ei ole vielä tullut
Vuokrafirma on sanonut selvästi että teen ne työvuorot mitä annetaan eikä ne maksa mitään ylimääräistä. Eli jos jään kahden jälkeen tänne niin se tapahtuu omalla ajalla. Vakituinen henkilökunta ja omistjaa taas avaa ja sulkee kahvilan eikä sitä ole koskaan opetettu minulle. Mitä minun pitäisi tehdä? Onko tässä vaiheessa oikea ratkaisu vain lähteä kävelemään kun kello lyö kaksi ja jättää kahvila tuuliajolle?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Työvuoron päättyminen ei tarkoita, että vastuu loppuu siihen paikkaan. Ei lääkärinäkään voi lyödä hanskoja tiskiin ja jättää potilaita aulaan, jos päivystäjä ei tule ajoissa paikalle.
Ensimmäinen lause pitää paikkansa mutta toinen lause ei.
Lääkäri todellakin lyö hanskat tiskiin eikä hoida yhtäkään ainota potilasta ylimääräisenä jos se ei ole varma, että saa siitä reippaan korvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli sitten viimeinen työvuorot, se on selvä. Toivo nyt kovasti ettei mitään satu, tulee nimittäin aika kalliiksi sinulle jos huonosti käy.
Edelleen, ennalta sovittuja työvuoroja ei voi tuosta vain perua.
Kyllä ne täällä Suomessa voidaan perua ihan tuosta vaan. Voit myös saada potkut helposti, minulle on kerran sanottu että " ensi viikon jälkeen ei sitten oo enää töitä sulle" ja se siitä.
Sinun täytyy nyt ottaa huomioon millä palstalla keskustelet. Täällä todellakin voidaan kuvitella, ettei työnantaja voi perua työvuoroja tai antaa potkuja henkilölle vaikka hänellä olisi työvuoroja sovittuna :-D
Tällä palstalla on tapana se, että mitä enemmän mutua jokin asia on sitä kovempaa sitä ollaan huutamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en tajua, miten niin ap ei saisi tuosta palkkaa. Jonkun piti tehdä vuoro eikä tee. Ei sille makseta palkkaa siitä, joten ap saa siis tehdyistä tunneista. Eikö?
Joka tapauksessa en olisi jättänyt kahvilaa yksin. Olisin soittanut vuokrafirmaan ja kahvilan yrittäjälle niin monta kertaa, että olisivat vastanneet ja ilmoittanut asiasta ja myös vaatinut ylimääräisestä ajasta korvausta. Jos siitä kieltäydyttäisiin, niin siinä vaiheessa sitten paikat lukitsematta vaan pois.
No eikö tässä nyt nimenomaan ollut ongelmana, että kukaan ei vastaa. Miten siinä vaadit korvauksia tai kuuntelisit luvataanko sinulle korvaus vai ei?
20 minuuttia yrittämistä ja sitten pois ei ole riittävä määrä yrittämistä. Missä hiton vuokrafirmassa muuten ei vastata puhelimeen keskellä päivää? Eihän nuo saa keikkoja työnantajilta jos niihin ei saa yhteyttä.
Porvoon Tyä Miäs Palvelussa.
Ilmoitat vuokrafirmaan, että seuraava vuorolainen ei tule ajoissa, niin vuokrafirma sopii asiakkaan kanssa veloituksen kaikesta ylittävästä työajasta, ja saat siitä palkan. Vuokrafirma ei hyväksy sitä, että joku käyttää heidän työntekijäänsä maksutta. Sopimuksen mukaan he voivat laskuttaa siitä. Joka tapauksessa ole yhteydessä ensin vuokrafirmaan tuosta toistuvasta ongelmasta.
Mitäs sitten, jos on pakko lähteä juuri silloin, kun oma työvuoroni loppuu? Ihmisillä kun yleensä on muutakin kuin työ.
Ylityöstä pitäisi saada tuplapalkka.
Niin.
Kun puhutaan esim. työntekijän oikeudesta vapaapäivään (edes palkattomaan) vaikkapa perheenjäsenen kuolintapauksessa, niin huudella kuorossa, ettei työnantaja ole vastuussa työntekijän tragedioista, joten töihin sieltä laiskuri !!
Sairaslomat ovat myös saatanasta, teho-osaston letkuissakin pitäisi tulla vuoro hoitamaan, koska kyllähän sää nyt töitä voit tehä jos vielä oot vähääkään tajuissas !
Ja sitten tällaisessa ap:n tapauksessa ihmetellään, miksei työntekijöillä ole mitään joustamishalua 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vielä näy ketään. Eikä kukaan vastaa puhelimeen vuokrafirmassakaan.
Teen nyt niin että ajan asiakkaat ulos ja laitan lapun oveen. Lukkoon en sitä saa joten lappu riittää.Ei kannata ehkä odotella uusia vuoroja tuosta vuokratyöfirmasta. Etenkään jos kahvilasta varastetaan jotain. Yrittäjä varmasti arvostaa, ettei kahvilaa jätetä ovet auki ja maksaa ylityöt.
Vuorot on jo sovittu valmiiksi heinäkuun loppuun. Ei ne voi niitä perua.
Ja miksi ei voi perua? Ap jätti kahvilan heitteille.
Sovittuja vuoroja ei tuosta vain peruta. Siihen tarvitaan molempien osapuolten suostumus.
Riittävän törkeällä huolimattomuudella hommat loppuu kerrasta eikä se siitä muutu oikeudessa. Ei liittokaan lähde toivottomia tapauksia ajamaan.
Niin mutta nyt ap ei ole tehnyt mitään virhettä vaan hänelle on ilmeisesti teroitettu ettei palkkaa makseta yhtään ylimääräistä. Jos työtunnit päättyy niin päättyy myös työssäolovelvollisuus ja sen myötä vastuu.
Siinä se työntekijän älli punnitaan, miten hallitsee odottamattoman tilanteen, jossa ei päde joku ennalta sovittu sääntö.
Jos jättää työnantajan omaisuuden susien armoille, ei työura kehity. Vastuun ottamisesta kyllä palkitaan.
Jaa millähän?
Olin kymmenen vuotta kaupan alalla, eikä siellä työura kehittynyt muilla kuin persennuolijoilla, sama se kuinka paljon lusmuilivat.
Lähdin sitten onneksi ihan muihin hommiin.
Minulle kävi ihan samalla tavalla. Olin Picnicissä töissä.
Omistaja avasi, olin ollut siellä jo monta kertaa töissä, oli ehkä 30 min töissä ja lähti. Itse tulin töihin klo 8. Klo 10 piti tulla toisen, vakkarin, mutta hän oli joutunut yöllä sairaalaan, umpisuoli oli puhjennut. Vasta päivällä oli herännyt ja tajunnut töissä pitää olla, yritti soittaa pomolle, puhelin oli työpaikalla ja minä vastasin siihen.
Lounasaika oli ihan melkoinen. Koska oli tuttu paikka ja työkaveri tunnollinen, tajusin heti jotain pahaa on tapahtunut ja aloin tekemään isolla tohinalla sämpylöitä. Vasta kun työkaveri soitti, hän sai miehensä tuomaan avaimet. Mies teki työpäivän, ajoi sen jälkeen Riihimäelle ja sieltä toi avaimet, pääsin lähtemään vasta klo 19 jälkeen.
Samaan aikaan omistajakin tuli, hakemaan unohtunutta avainta. Oli vihainen tulevista kuluista, työkaveri sairaslomalla, mulle ylityökorvaukset. Lähdin vähän itku kurkussa kotiin ja pomo soittikin n tunnin päästä ja pyyteli anteeksi. On hänen tapansa reagoida ja pyysi tekemään kollegan vuorot, plus sain jonkun tavarakorvauksen kiitokseksi, kun hoidin hommat niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Omistaja avasi, olin ollut siellä jo monta kertaa töissä, oli ehkä 30 min töissä ja lähti. Itse tulin töihin klo 8. Klo 10 piti tulla toisen, vakkarin, mutta hän oli joutunut yöllä sairaalaan, umpisuoli oli puhjennut. Vasta päivällä oli herännyt ja tajunnut töissä pitää olla, yritti soittaa pomolle, puhelin oli työpaikalla ja minä vastasin siihen.
Lounasaika oli ihan melkoinen. Koska oli tuttu paikka ja työkaveri tunnollinen, tajusin heti jotain pahaa on tapahtunut ja aloin tekemään isolla tohinalla sämpylöitä. Vasta kun työkaveri soitti, hän sai miehensä tuomaan avaimet. Mies teki työpäivän, ajoi sen jälkeen Riihimäelle ja sieltä toi avaimet, pääsin lähtemään vasta klo 19 jälkeen.
Samaan aikaan omistajakin tuli, hakemaan unohtunutta avainta. Oli vihainen tulevista kuluista, työkaveri sairaslomalla, mulle ylityökorvaukset. Lähdin vähän itku kurkussa kotiin ja pomo soittikin n tunnin päästä ja pyyteli anteeksi. On hänen tapansa reagoida ja pyysi tekemään kollegan vuorot, plus sain jonkun tavarakorvauksen kiitokseksi, kun hoidin hommat niin hyvin.
Mikä siinä sanassa ETTÄ on oikeasti niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en tajua, miten niin ap ei saisi tuosta palkkaa. Jonkun piti tehdä vuoro eikä tee. Ei sille makseta palkkaa siitä, joten ap saa siis tehdyistä tunneista. Eikö?
Joka tapauksessa en olisi jättänyt kahvilaa yksin. Olisin soittanut vuokrafirmaan ja kahvilan yrittäjälle niin monta kertaa, että olisivat vastanneet ja ilmoittanut asiasta ja myös vaatinut ylimääräisestä ajasta korvausta. Jos siitä kieltäydyttäisiin, niin siinä vaiheessa sitten paikat lukitsematta vaan pois.
No eikö tässä nyt nimenomaan ollut ongelmana, että kukaan ei vastaa. Miten siinä vaadit korvauksia tai kuuntelisit luvataanko sinulle korvaus vai ei?
20 minuuttia yrittämistä ja sitten pois ei ole riittävä määrä yrittämistä. Missä hiton vuokrafirmassa muuten ei vastata puhelimeen keskellä päivää? Eihän nuo saa keikkoja työnantajilta jos niihin ei saa yhteyttä.
Se vielä menis läpi, ettei paikan pomoon saa yhteyttä, mutta ettei vuokrafirmaan. Ja jos oisin ap:n tilanteessa, 5min työvuoron loppumiseen, mitä teen, yritänkö keksiä ratkaisun ja päättää mitä teen, vai kysyn mamma-palstalta. Tokihan sieltä saa nopeammin ja parempia neuvoja kun työnantajalta. Ja hiljaista on töissä jos joutaa tänne kirjoittelemaan neuvojen tarpeessa. Juupa juu.
Ottamatta kantaa juuri aloitusviestin tapaukseen, niin minusta se on työpaikan puolelta todella noloa, jos työntekijä joutuu tuollaiseen tilanteeseen.
Eihän sitä vapaa-aikaa korvaa mikään, vaikka palkan saisikin siltä ylityöajalta.
Aina ei ole oikeasti edes mahdollista jäädä sinne töihin oman työvuoron jälkeen. Siksi ymmärrän niitäkin, jotka ihan pokkana laittaisi ovet lukkoon ja lähtisi itse kotiin.
Eipä se palkka tuolla alalla kannusta ainakaan tinkimään omasta vapaa-ajasta. Minulle oma elämäni on aina se tärkein, mitä itse eniten arvostan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se palkka tuolla alalla kannusta ainakaan tinkimään omasta vapaa-ajasta. Minulle oma elämäni on aina se tärkein, mitä itse eniten arvostan.
Juu mieluumminhan sitä työttömyyskorvauksella koettaa kituuttaa, eikä uhrata arvokasta aikaansa siihen että tilipäivänä tilille ilmestyy rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ylityöstä pitäisi saada tuplapalkka.
Niinhän siitä saakin.
Sen takiahan ne ei tavallisina päivinä anna tehdä kun sen 8 tuntia. Muutenhan jokainen vuokratyöntekijä tulisi tunnin etuajassa ja lähtisi vasta sitten kunhan saa "juuri aloittamansa homman tehtyä".
Juuri sitä tarkoittaa ap:n kirjoittama "työvuorot tehdään sovitusti ja ylimääräisiä ei makseta" tjsp
Entisellä työpaikalla oven sai lukittua vain avaimella. Pari kertaa joku unohti avaimet kotiin ja illalla soiteltiin jotakuta lukitsemaan, että pääsee pois.
Synnytyssalissa kutsuin hoitajaa/kätilöä napista ja ovesta vain huudettin, että työvuoron vaihto juuri menossa eli täytyy odottaa, kun seuraava vuorossa olija saa vaatteet vaihdettua ja infot potilaista. Wtf. Että kyllä vaan ne hanskat tiskiin lyödään silläkin allalla kun vuoro päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Omistaja avasi, olin ollut siellä jo monta kertaa töissä, oli ehkä 30 min töissä ja lähti. Itse tulin töihin klo 8. Klo 10 piti tulla toisen, vakkarin, mutta hän oli joutunut yöllä sairaalaan, umpisuoli oli puhjennut. Vasta päivällä oli herännyt ja tajunnut töissä pitää olla, yritti soittaa pomolle, puhelin oli työpaikalla ja minä vastasin siihen.Lounasaika oli ihan melkoinen. Koska oli tuttu paikka ja työkaveri tunnollinen, tajusin heti jotain pahaa on tapahtunut ja aloin tekemään isolla tohinalla sämpylöitä. Vasta kun työkaveri soitti, hän sai miehensä tuomaan avaimet. Mies teki työpäivän, ajoi sen jälkeen Riihimäelle ja sieltä toi avaimet, pääsin lähtemään vasta klo 19 jälkeen.
Olisit pyytänyt anteeksi pomoltasi ja sanonut että ei tule toistumaan. Pyydä jättämään avaimet työpaikalle jotta paikan saa suljettua sairastapauksissa. Tietenkin soitat pomolle ja ilmoitat tälle että voi tulla tuuraamaan jolloin säästyy ylityöjorvausten maksamiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämän ketjun aloittajalla jotain yhteistä sen toisen vuokratyöntekijöitä käsittelevän ketjun kanssa?
Tämän palstan äipillä on katsos vain oikeuksia mutta ei vastuuta.