Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen vuokratyöntekijänä yhdessä kahvilassa ja kahdelta pitäisi päättyä vuoro mutta ketään ei ole vielä tullut

Vierailija
19.07.2017 |

Vuokrafirma on sanonut selvästi että teen ne työvuorot mitä annetaan eikä ne maksa mitään ylimääräistä. Eli jos jään kahden jälkeen tänne niin se tapahtuu omalla ajalla. Vakituinen henkilökunta ja omistjaa taas avaa ja sulkee kahvilan eikä sitä ole koskaan opetettu minulle. Mitä minun pitäisi tehdä? Onko tässä vaiheessa oikea ratkaisu vain lähteä kävelemään kun kello lyö kaksi ja jättää kahvila tuuliajolle?

Kommentit (214)

Vierailija
201/214 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, olen samaa mietä: typeryys ON rajaton, jos edes miettii jättävänsä työpaikan ja lahtevänsä pois kahvilasta ja jättää sen tyhjilleen ovet auki. Olen ihan samaa mieltä kanssasi!

Vierailija
202/214 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs taas vuokratyöntekijät ei tiedä mitä tehdä, eikä kiinnostakaan, eikä palkkaakaan saa juuri ollenkaan, eikä työvuoroja.

Kylläpäs vuokratyö kuulostaa ikävältä, vaikka oma kokemus asiasta on kyllä ihan päinvastainen.

Hah. Aika outo mielipide ja kirjotus sulla.

Aina se vuokratyökin voittaa kotona makailun, pleikkarin peluun ja kaljan kittaamisen, vaikkei siinä sen enempää nykyhyysäriyhteiskunnassa tienaisikaan. 

On kuitenkin osoitus että löytyy halua ottaa osaa yhteiskunnan toimintaan muutakin kuin loisimalla ja toisten kustannuksella eläen..

Sitäpaitsi ap vaikutti ihan vastuuntuntoiselta, mutta hieman heikosti ohjeistetulta poikkeustilanteitten suhteen.

Jaa, vai vastuuntuntoiselta vaikutti ap, jätti ovet auki ja lähti kotiin. (Täällä oli/on toinenkin ketju jossa otsikkona vastuuttomat vuokratyöntekijät tjsp).

Mikähän saa sinut väittämään ettei vuokratyöntekijät "juurikaan tienaa rahaa", mutta "osoittavat kiinnostusta yhteiskuntaan". ???

Meidän firmassa vakkarit kyllä tienaa ihan hyvin ja minä vuokratyöntekijänä saman verran. On muuten aika paljon enemmän kun jotkut "hyysärirahat", vai miksi niitä kutsuitkaan. Ja jopa hieman enemmän kun vakkarit monellakin alalla tässä maassa.

Niin, kuvitteletko että vuokratyöntekijät saa jotain ylimääräisiä vapaapäiviä tai töissä voi vaan käydä kääntymässä? No ei. Oon kuitenkin useamman vuoden tehnyt vuokratyötä, ja ihan tienatakseni rahaa, en muista yhteiskunnallisista syistä.

Ja eikö ap muka antanut hieman negatiivisen kuvan, oikeasti, päivällä ei saa edes vuokrafirmasta ketään kiinni, eikä edes saisi ylitöistä palkkaa vaikka poikkeustilanne kyseessä (taatusti olisi palkkansa saanut), lähti ja jätti ovet auki kun ei vuokratyöntekijänä muutakaan keksi tai ole velvollinen tekemään, ja nyt vuokrafirma, ylläri ylläri, ei enää annakaan vuoroja (miksiköhän?). Niin eikö ap muka antanut vuokratyöstä aika ikävän kuvan? Viimeinen lauseeni oli muuten, että (ap:n kuvailemana) vuokratyö "kuulostaa ikävältä, vaikka oma kokemukseni on päinvastainen".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/214 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytyssalissa kutsuin hoitajaa/kätilöä napista ja ovesta vain huudettin, että työvuoron vaihto juuri menossa eli täytyy odottaa, kun seuraava vuorossa olija saa vaatteet vaihdettua ja infot potilaista. Wtf. Että kyllä vaan ne hanskat tiskiin lyödään silläkin allalla kun vuoro päättyy.

Niin? Totta kai lyödään, sitähän se vuoron loppuminen tarkoittaa.

Niinkö tarkoittaa, leikkaussalissahan on sitten todella jännää. Toivottavasti uusi vuoro tulee ajoissa 😂 vai securitaksen pojatko viimeistelee?

Vierailija
204/214 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun jälkeen en ihmettele saamaani "palvelua" paikkakunnan pikkukahvilassa. Kahvila oli auki klo 17 asti. Menin töistä suoraan kahvilaan hakemaan jäätelöannosta, joita sai myös mukaan, klo oli 16:45. Jäätelötiskin paketit olivat suljettu kansilla ja minulle ilmoitettiin, että olemme menossa kiinni. Tuossa vaiheessa kahvilassa istui vielä noin 10 ihmistä kahvilla.

Idioottimaista "palvelua", siihen loppui käynnit ko. kahvilassa.

Vierailija
205/214 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun jälkeen en ihmettele saamaani "palvelua" paikkakunnan pikkukahvilassa. Kahvila oli auki klo 17 asti. Menin töistä suoraan kahvilaan hakemaan jäätelöannosta, joita sai myös mukaan, klo oli 16:45. Jäätelötiskin paketit olivat suljettu kansilla ja minulle ilmoitettiin, että olemme menossa kiinni. Tuossa vaiheessa kahvilassa istui vielä noin 10 ihmistä kahvilla.

Eikös se ole ihan asiallista ilmoittaa, että suljetaan kohta, kun aikaa sulkemiseen on se 15 min? Kyllä ne 10 istuskelijaakin varmasti sai samanlaisen huomautuksen. Yleensäkin sulkemista aletaan valmistella vähän aiemmin, kuin tasan sillä hetkellä, kun virallinen sulkemisminuutti on. Vai luuletko tosiaan, että siihen viimeiseen minuuttiinkin voisi olla jono kassalla, tiskivuori odottamassa ja kaikki ihan levällään muutenkin?

Toki, löytyyhän aina niitä, joiden mielestä on "ihan okei" kierrellä kaupassa vielä sulkemisajan jälkeen, pääsihän ovesta livahtamaan sisään minuuttia ennen sulkemisaikaa. Mutta mitä itse sanoisit, jos sinulle annettaisiin minuuttia ennen työaikasi päättymistä eteen sellainen juttu, mikä voisi kestää ties kuinka kauan, ja odotettaisiin, että sinä kuitenkin teet sen silloin?

Vierailija
206/214 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole ihan asiallista ilmoittaa, että suljetaan kohta, kun aikaa sulkemiseen on se 15 min? Kyllä ne 10 istuskelijaakin varmasti sai samanlaisen huomautuksen. Yleensäkin sulkemista aletaan valmistella vähän aiemmin, kuin tasan sillä hetkellä, kun virallinen sulkemisminuutti on. Vai luuletko tosiaan, että siihen viimeiseen minuuttiinkin voisi olla jono kassalla, tiskivuori odottamassa ja kaikki ihan levällään muutenkin?

Toki, löytyyhän aina niitä, joiden mielestä on "ihan okei" kierrellä kaupassa vielä sulkemisajan jälkeen, pääsihän ovesta livahtamaan sisään minuuttia ennen sulkemisaikaa. Mutta mitä itse sanoisit, jos sinulle annettaisiin minuuttia ennen työaikasi päättymistä eteen sellainen juttu, mikä voisi kestää ties kuinka kauan, ja odotettaisiin, että sinä kuitenkin teet sen silloin?

Kahvilassa oli paikalla 2 työntekijää, jotka molemmat seisoivat tiskin takana, pari palloa jäätelöä olisi ehtinyt pyöräyttää helposti mukaan.

Nyttemmin kahvilan yrittäjä on vaihtunut, samoin ko. työntekijät. Kahvilalla oli voimaks FB markkinointi, mitä hyvää meillä tänään, palvelu ei vain kohdannut hypetystä.

Vierailija
207/214 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä myyjä ei tiennyt, että aiot ottaa vaan jäätelöannoksen mukaan? Jos tiesi, olishan sen kannen saanut auki.

Mut esim. moni paikka josta saa ruokaa, tilaukset on tehtävä puoli tuntia ennen sulkemisaikaa, ehkä kotiin voi saada annoksen vielä vähän sen jälkeenkin, mut ei välttämättä. Olen itsekin ollut kahvilassa ,josta sai myös kevyitä ruoka-annoksia, töissä ja meillä loppui työaika samalla kun paikka menee kiinni. Monesti tuli joku asiakas viittä vaille tai minuuttia vaille, halusi annoksen ja mitäs, hoputatko sitä, vai jäät joka päivä ylitöihin sen yhden tai kahden asiakkaan takia, jolla ei näytä olevan erityistä kiirettä mihinkään. . "Anteeksi, mutta me on jo virallisesti suljettu" saa vaan asiakkaan ärtymään. Alussa palveltiin siis minuuttiakin vaille sisään tulleet, mutta kun huomattiin että joku tulee aina viime hetkellä tehtiin päätös, että mitään ei voi tilata enää, olikohan 20 min ennen sulkemisaika. Mulle joku, työajan puitteissa helposti toteutettava, mukaan otettava annos oli poikkeus, toiset ei myyneet sitäkään, vaan sanoivat ettei voi enää tilata. Kun annoksen tekemiseen vaikkei paljon aikaa menekään, harva sitä kahdessa minuutissa nauttii, varsinkaan ruoka-annosta. Jos oliskin joku poikkeustapaus joskus, olis ihan eri asia.

Annoksen olisit saattanut saada jos olisivat tienneet että se on "vaan" jäätelöannos joka tulee mukaan, tai sitten kahvilan pitäjä on tehnyt periaatepäätöksen, että mitään ei myydä enää tietyn kellonajan jälkeen, tai ylityöt tehdään omalla ajalla. Tai sitten sulle sattu vaan töykeä myyjä.

Vierailija
208/214 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvilassa oli paikalla 2 työntekijää, jotka molemmat seisoivat tiskin takana, pari palloa jäätelöä olisi ehtinyt pyöräyttää helposti mukaan.

Nyttemmin kahvilan yrittäjä on vaihtunut, samoin ko. työntekijät. Kahvilalla oli voimaks FB markkinointi, mitä hyvää meillä tänään, palvelu ei vain kohdannut hypetystä.

Okei, kyllä sun ois pitänyt se annos saada, varsinkin jos tiesivät että se on jäätelö ja tulee mukaan.

Mitään suurempia kiireitä kun myyjillä ei siis tuntunut olevan ja tiskiä oli tulossa muutenkin vielä, koska paikalla oli muitakin asiakkaita.

Vierailija
209/214 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kaupassa töissä. Asakasta palvellaan siihen kiinnimenoaikaan asti. Toki sitten ilmoitetaan, että suljemme ja kohteliaasti kysymme onko mitään löytynyt, jos on niin sitten asiakas tietty maksaa ja poistuu. Mutta emme "naamallamme" mitenkään osoita, että viimetinkan asiakas harmittaa. 

Jos asiakas tulee minuuttia-paria vaille sisään niin silloin sanon, että suljemme klo xx, mutta miten voin auttaa.

Kassan laskemme vasta kun ovet ovat kiinni, eli sulkemisajan jälkeen. Minulla on kuukausipalkka, joten sen kassan laskemisen yms. aika menee aina sen virallisen sulkemisajan yli. Myös lattia siivoamme vasta silloin kun asiakkaita ei ole paikalla, sekin aika menee joskus sulkemisajan ylitse.

Ainaostaan silloin kun on pakollinen meno, niin lähden tasalta, mutta silloin jää joku muu sulkemaan ja laskemaan kassan. Yleensä olen kyllä yksin, kun on pieni putiikki.

Olen vanhan työmoraalin ihminen (tyhmä näköjään nykyään), mutta en voisi ajatella lähteväni ja jättäväni ovia auki, ainakaan etten edes jotain ihmistä sinne saisi vahtimaan, oli se sitten  kuka tai mikä taho tahansa.

Yleensäkään asiakaspalvelutyössä ei voi ajatella, että se vuoro päättyy kuin naulaan, vaikka virallinen aika täyttyy, toisin kuin sellaisissa töissä joissa ei ihmisten kanssa toimita.

Tuli mieleeni tuosta AP:stÄ mitäs jos siinä kahvilassa olisi silloin kun se vuorosi päättyi olsi ollut asiakkaita? Tai olsit juuri ollut palvelemassa klo xx ja jonossa vielä pari muutakin odottamassa? Olisitko jättänyt ihmiset siihen suu auki ja kävellyt ulos ovesta?

Vierailija
210/214 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, olen samaa mietä: typeryys ON rajaton, jos edes miettii jättävänsä työpaikan ja lahtevänsä pois kahvilasta ja jättää sen tyhjilleen ovet auki. Olen ihan samaa mieltä kanssasi!

Työvuorosta lähdetään silloin kun vuoro loppuu, mutta jos ketään ei näy ja varsinkin jos ovea ei voi lukita, ei tulisi mieleenkään vaan häipyä. Enkä edes miettisi palkkaa, vaan sitä, saanko jonkun paikalle, vai mitä teen. Kyllähän tuossa tilanteessa palkkansa saa ylityötunneilta joko rahana tai vapaana. Tavalliset päivät on eri juttu, ettei ylitöihin voi tai saa jäädä ellei todella ole tarvetta.

On meidänkin työpaikalla vuokratyöntekijöille jouduttu snomaan, että vuorot tehdään sovitusti, kun alkoi tyyppejä tulla yli tuntiakin ennen työajan alkua, "kun heräsin niin aikaisin/aattelin lähtee ajoissa/aattelin alotella jo vähän hommia". Viikossa ehtii kerätä siis 5-7 tuntia ylitöitä jotka maksetaan 150% Kun selvisi, ettei näiltä ylimääräisiltä tunneilta makseta, loppui "aikaisin heräämiset ja hommien aloittelut". Ei vakkaritkaan voi tulla sovittua aiemmin ja vaatia sitten ajalta palkkaa tai ylityökorvausta, vaan ylityöt pääsääntöisesti sovitaan aina erikseen.

Vierailija
211/214 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kaupassa töissä. Asakasta palvellaan siihen kiinnimenoaikaan asti. Toki sitten ilmoitetaan, että suljemme ja kohteliaasti kysymme onko mitään löytynyt, jos on niin sitten asiakas tietty maksaa ja poistuu. Mutta emme "naamallamme" mitenkään osoita, että viimetinkan asiakas harmittaa. 

Jos asiakas tulee minuuttia-paria vaille sisään niin silloin sanon, että suljemme klo xx, mutta miten voin auttaa.

Kassan laskemme vasta kun ovet ovat kiinni, eli sulkemisajan jälkeen. Minulla on kuukausipalkka, joten sen kassan laskemisen yms. aika menee aina sen virallisen sulkemisajan yli. Myös lattia siivoamme vasta silloin kun asiakkaita ei ole paikalla, sekin aika menee joskus sulkemisajan ylitse.

Ainaostaan silloin kun on pakollinen meno, niin lähden tasalta, mutta silloin jää joku muu sulkemaan ja laskemaan kassan. Yleensä olen kyllä yksin, kun on pieni putiikki.

Olen vanhan työmoraalin ihminen (tyhmä näköjään nykyään), mutta en voisi ajatella lähteväni ja jättäväni ovia auki, ainakaan etten edes jotain ihmistä sinne saisi vahtimaan, oli se sitten  kuka tai mikä taho tahansa.

Yleensäkään asiakaspalvelutyössä ei voi ajatella, että se vuoro päättyy kuin naulaan, vaikka virallinen aika täyttyy, toisin kuin sellaisissa töissä joissa ei ihmisten kanssa toimita.

Tuli mieleeni tuosta AP:stÄ mitäs jos siinä kahvilassa olisi silloin kun se vuorosi päättyi olsi ollut asiakkaita? Tai olsit juuri ollut palvelemassa klo xx ja jonossa vielä pari muutakin odottamassa? Olisitko jättänyt ihmiset siihen suu auki ja kävellyt ulos ovesta?

Muuten täysin samaa mieltä, mutta itse työskentelen alalla johon ei liity asiakaspalvelua. Hommat on tehtävä loppuun, tai ainakin varmistettava että joku muu tekee, vaikka työvuoro virallisesti päättyisikin. Ylityötunnit ilmoitetaan tai työajat yleensäkin kirjataan joka päivä ja ne saa rahana tai vapaana.

Hyvin äkkiä loppuu työt jos vaan häipyy kun "kello on pykälässä", saati että kyseessä olisi tuollainen tilanne jossa ovet jää lukitsematta.

Vierailija
212/214 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalle on sattunut moka/ este.

Vuokrafirmalle on sattunut moka/ este. 

Seuraavalla työntekijälle on sattunut moka/ este. 

Ihan ymmärrettävää, niinkö? Sitten jos ap:lla olisi joku este, että hän ei voisi jäädä töihin (esim pitäisi hakea lapsi hoidosta), hän ei voisi poistua paikalta, vaikka kolme muuta on mokannut ja hän on ainoa, joka hoiti oman osuutensa niin kuin piti. Toki esim kassa pitäisi ottaa talteen ja ovi yrittää saada jotenkin suljettua, mutta mikä velvollisuus työntekijällä muuten olisi paikata muiden ihmisten mokia? 

Ei kai siinä mitään velvollisuuksia ole mutta jouduin vastaavaan kuseen ollessani vuokratyöfirman kautta pienessä kaupassa. Työvuoro päättyi mutta ketään ei ollut paikalla vaikka aina piti kaksi olla turvallisuudenkin takia. Soittelin myös ympäriinsä ja palasin lopulta kassalle. Tunti ja vartti meni että joku hlökuntaan kuuluva tuli voivottelemaan omaa muistiaan työvuoroista. Palkkaa en tuosta ajasta saanut mutten ottanut enää vuorojakaan siitä kaupasta, se oli niitä aikoja kun pystyi vielä valitsemaan mistä vuoron otti. Kaikki hommat olisi loppunut siihen jos olisin vain liuennut paikalta, se on valitettava fakta.

Ihan uskomatonta, mulle jos ei olis tuosta palkkaa maksettu, olisin selittänyt tilanteen ja olisin kysynyt, että kotiinko olis pitänyt lähteä, oishan se vuokrafirma laskuttanut ne rahat yritykseltä, kun kerran heidän työntekijä siellä töitä teki, ylityökiellosta huolimatta. Vai onko oikeasti tuollaisia vuokrafirmoja jotka ei pidä omien työntekijöittensä puolia?

Vuokrafirmoillakin kun nuo käytännöt vaihtelee aika paljon.

Oon itekki joutunut vähän vastaavaan tilanteeseen, kyllä noita tuommoisia pienissä paikoissa sattuu joskus.

Mut ap:hen. Hänhän on vuokrafirmassa töissä, olisi soittanut sinne, kyllä ne päivällä vastaa puhelimeen. (Paitsi ehkä porvoossa eivät)

Vierailija
213/214 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten juttu nyt sitten päättyi?

Vierailija
214/214 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo "soita pliisille" oli kyllä paras. Taattua yh-av-wt mammojen tasoa :)