Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karmeimmat päihdeongelmien / elämänhallinnan puutteen aiheuttamat läävät, joita olette nähneet?

Vierailija
18.07.2017 |

Itse olen nähnyt mm. senttien home- ja saastakerroksen keittiössä; polven korkeudelta einesrasioita ynnä muita valmisruokapakkauksia ja roskia huoneen täydeltä, jonka ansiosta talo täynnä rottia, eläviä ja kuolleita; sisävessattoman vanhan talon, jossa tuvan nurkassa ämpäri, joka toimitti vessan virkaa. Voinette kuvitella hajun itse kussakin paikassa. Kaikki nämä siis eri asuntoja.

Tunsin inhon lisäksi surua ja sääliä kyseisiä ihmisiä kohtaan, voimattomuuttakin. Yhdestä ei varsinkaan olisi päällepäin uskonut.

Millaisia paikkoja te olette joutuneet pahimmillaan todistamaan? Mitä ajatuksia se herätti?

Kommentit (169)

Vierailija
81/169 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavapiirissäni ei tällaisia ole mutta YouTubesta olen nähnyt. Yököttävin on ehkä Hoarders: Tiny monsters

jossa koko keittiö, jääkaappi, tiskikone, vessa ym paikat ovat täynnä torakoita ja hämähäkkejä, vessa on aivan sanoinkuvaamaton paskoineen ja likaisine terveyssiteineen ja lattialla on roskaa ehkä kainaloihin asti. Kuvotuksen huippu.

Ja siellä asuu lapsia.

Kuulostaa kamalalta. Erityisesti se, että lapset joutuvat elämään noin. Vietiinkö heidät edes pois?

Ei ainakaan siinä ohjelmassa. Olivat siis jo koululaisia/teini-ikäisiä. Noissa Hoardereissahan sinne paikalle tulee lopulta tiimi joka auttaa siivoamaan kämpän. Mutta olihan se ihan järkyttävää katsottavaa kun teinit joutuivat harjaamaan hampaansakin vessassa joka oli kaatopaikkaakin pahempi, tiskiallas täynnä mönjää ja pöytä roskien peitossa ja niitä saatanan torakoita sielläkin. Varmaan ennen ohjelmaa olivat päässeet jonnekin suihkuun kun näyttivät kuitenkin ihan puhtailta. En tajua miten ei oltu otettu huostaan saman tien.

Sori, siis se wc-allas, lavuaari, ei tiskiallas

Vierailija
82/169 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurillani on kaiken maan chili, tupakka, alcoholi ja eines ongelmia. Ei hän sitä myönnä mutta tupakoinnin saisi lopettaa hänen omasta tyttömäisestä asenteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/169 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä on ollut paljon pahempia, mut mun pahin on tää:

Exän kaverilla oli pulloja ja likaa joka paikassa ja sisällä poltti koko ajan vähintään pari ihmistä röökiä tai pilveä. Pistävä haju tuli myös valtavista hamppukasveista. Ihan mukava tyyppi selvinpäin, mutta päihteet kiinnosti liikaa.

Vierailija
84/169 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävää, että mielenkiintoinen keskustelunalku on pitänyt derailata näillä mukahauskoilla "aamupostit olivat eteisen lattialla vielä iltapäivälläkin :(" -tasoisilla sepustuksilla.

Mutta karsein läävä jota olen joutunut todistamaan oli ehdottomasti oma kämppäni 19-21-vuotiaana, kun painin pahimman masennuksen kourissa. Yksiöni koko lattia-ala oli päällystetty 10cm kerroksella _vuosien_ aikana tulleita mainoksia, muovipusseja, likaisia vaatteita, sohvan nojalta kosteana lattialle tipahtaneita ja nyt jo homehtuneita pyyhkeitä, valmisruokapakkauksia jne... Vessassa paperiin käärityt menkkasiteet ja muu roska lainehtivat roskiksesta lattialle, ottivat kosteutta suihkujen jäljiltä ja alkoivat maatua lattiaan kiinni... Suihkukaivossa jumissa sellainen määrä hiuksia, että kun sen lopulta puhdistin, luulin hetken vetäväni eläimen raatoa sieltä ulos; mukana tuli myös varmaankin kilo "multaa"... Ja tässä vain murto-osa.

En voi oikein vieläkään uskoa, että poismuuttaessani (tervehdyttyäni) sain oikeasti siivottua tuon kaiken. Jaksoin vieläpä jynssätä koko asunnon lattiasta kattoon sellaiseen kuntoon, ettei niin siistiä ollut edes sinne muuttaessani! Mutta lienee sanomattakin selvää, että tuon asunnon kunto on yksi sellainen häpeä, jota kannan mukanani varmaan lopun ikäni. Luojan kiitos sitä ei sentään kukaan muu joutunut todistamaan...

Oisi vain tullut joku asemies sisään ja pakottanut. Että ärsyttää nämä "masentuneet". 

Kummasti tulee puhtia toimintaan kun on vain pakko. 

Mut joo... hienoa, että olet parantunut. Masennus on vain muotisairaus, jonka varjolla voi olla tekemättä yhtään mitään. 

Kas kummaa sota-alueilla ei esiinny masennusta ainakaan toimintakyvyn puutteena. 

Muuten oikeaoppinen huono trolli, mutta "menkää pummit töihin" jäi vielä puuttumaan.

Vierailija
85/169 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jo terve ihminen tuntee voimattomuutta ihan ulkopuolisena, niin miettikääpä niitä masentuneita, sairaita ja päihdeongelmaisia siellä läävässään, kuinka voimattomaksi he kokevat itsensä. Sitten vielä pitää yrittää tsempata, ettei saisi osakseen halveksuntaa, karttamista ja paheksuntaa tai että voisi päästää kotiinsa edes yhden ihmisen joskus!

Vierailija
86/169 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että ketjun vitsiniekoilla on paljon enemmän aiheesta kokemusta kuin näillä tosikoilla. Me vitsiniekat ymmärrämme, miten tyhmää on aloittaa ketju, jossa sitten yhdessä kauhisteltaisiin kaikille sotkuille mitä juoppojen kotoa löytyy. Mitä järkeä?

Oikeasti kiinnostunut voi auttaa. 

Vierailija
87/169 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan soluasunto jossa asuin joskus. Siellä ei oikein kukaan siivonnut, ehkä kerran puolessa vuodessa jotain. Pinttynyttä likaa ja banaanikärpäsiä oli joka puolella. Välillä tiskit lojuivat altaassa viikon tai enemmänkin. Välttelin yhteisissä tiloissa käymistä, kun oli niin sotkuista. Ja joo, en itsekään jaksanut koko ajan olla siivoamassa neljän ihmisen sotkuja. Luulis että aikuiset ihmiset osaavat siivota omat jälkensä. 

Vierailija
88/169 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näitä juoppoja voi valitettavasti auttaa jos he eivät itse sitä halua. Aina voi yrittää, mutta paluu on samaan, enemmin tai myöhemmin.

Vierailija
89/169 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ulkopuolinen siinä mielessä, että teen töitä tällaisten ihmisten parissa ja heidän elämänlaatuaan parantaakseni. Esimerkkini aloituksessa eivät tosin olleet työstäni, vaan yksityiselämästäni, mm. lähisukulaisia.

-Ap

Etkä siis voi mitään eikä kukaan muukaan voi?

Miten ihmiset viitsivät laittaa rahaa joihinkin keräyksiin kehitysmaiden ihmisten hyväksi, jos Suomessakaan ei mikään auta joitakin ihmisiä? Sen verran olen kierrellyt esimerkiksi Afrikassa, että olen nähnyt slummeja, joissa on aivan karseat olot. Ihmiset saattavat asua niissä koko elämänsä näkemättä mitään muuta, on tauteja, likaa, ahtautta, nälkää, prostituutiota, lukutaidottomuutta, alkoholismia jne. Suomessa ei missään ole sellaista, että juotaisiin likaista vettä vuodesta toiseen, kuljettaisiin takapuoli paljaana silmät täynnä kärpäsen munia ym.

Mikä logiikka tossa oli? Siis että koska Suomessakaan mikään apu ei toimi joillekin, ei kannata auttaa myöskään kehitysmaissa asuvia? Öö mitä?

Vierailija
90/169 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että ketjun vitsiniekoilla on paljon enemmän aiheesta kokemusta kuin näillä tosikoilla. Me vitsiniekat ymmärrämme, miten tyhmää on aloittaa ketju, jossa sitten yhdessä kauhisteltaisiin kaikille sotkuille mitä juoppojen kotoa löytyy. Mitä järkeä?

Ainakin täällä voi puhua. Kaikki ei edes kehtaa oikeassa elämässä myöntää ongelmiaan. Ja mistä sitä edes tietää mistä sitä apua saa tai kuka sitä tarjoaa jos ei koskaan uskalla sanoa mitään. terv. se joka ei edes jaksa laittaa joka päivä ruokaakaan.

Vierailija
91/169 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa.  Minä kirjoitin muutaman pilaviestin, vaikka oman kotini kuvailu olisi varmaan jollekin mehevää luettavaa. Mutta mitä se muuttaisi? Joku toimittaja saattaisi kirjoittaa jutun ihmisistä, jotka eivät jaksa siivota jostain syystä. Sitten ihmiset kommentoisivat vihjaten, että masennus, alkoholismi, anoreksia ja aivoinfarkti johtuvat omista valinnoista. Lisäksi joku talonmies avautuisi taas vaihteeksi siitä, miten kauheassa kunnossa joidenkin asunnot voivat olla. Lukijoilla olisi hetken parempi mieli, kun itsellä menee paremmin. Siinä kaikki.

Vierailija
92/169 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ulkopuolinen siinä mielessä, että teen töitä tällaisten ihmisten parissa ja heidän elämänlaatuaan parantaakseni. Esimerkkini aloituksessa eivät tosin olleet työstäni, vaan yksityiselämästäni, mm. lähisukulaisia.

-Ap

Miten ihmiset viitsivät laittaa rahaa joihinkin keräyksiin kehitysmaiden ihmisten hyväksi, jos Suomessakaan ei mikään auta joitakin ihmisiä? Sen verran olen kierrellyt esimerkiksi Afrikassa, että olen nähnyt slummeja, joissa on aivan karseat olot. Ihmiset saattavat asua niissä koko elämänsä näkemättä mitään muuta, on tauteja, likaa, ahtautta, nälkää, prostituutiota, lukutaidottomuutta, alkoholismia jne. Suomessa ei missään ole sellaista, että juotaisiin likaista vettä vuodesta toiseen, kuljettaisiin takapuoli paljaana silmät täynnä kärpäsen munia ym.

Mikä logiikka tossa oli? Siis että koska Suomessakaan mikään apu ei toimi joillekin, ei kannata auttaa myöskään kehitysmaissa asuvia? Öö mitä?

Logiikka on siinä, että jos joku ei usko, että auttaminen onnistuu edes näin kehittyneessä järjestelmässä, niin miten voi uskoa, että se onnistuu, kun olosuhteet ovat monin verroin huonommat. Tai toisinpäin: jos ihmisiä voidaan auttaa jopa kurjimmissa slummeissa, niin miksi ihmeessä ei muka voi auttaa myös sitä suomalaista läävässään?

Vierailija
93/169 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtopäätös että sotkukodeista kertovat vain kauhistelevat eivätkä ole auttaneet? Ei aloituksessa kysytty onko vain nähnyt vai tehnytkin asialle jotain, pyydettiin vain kuvailemaan millaista oli.

Vierailija
94/169 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Logiikka on siinä, että jos joku ei usko, että auttaminen onnistuu edes näin kehittyneessä järjestelmässä, niin miten voi uskoa, että se onnistuu, kun olosuhteet ovat monin verroin huonommat. Tai toisinpäin: jos ihmisiä voidaan auttaa jopa kurjimmissa slummeissa, niin miksi ihmeessä ei muka voi auttaa myös sitä suomalaista läävässään?

Mitähän se toimiva apu olisi?

Itse erään läheisen päihderiippuvaisen kodin useaan kertaan raivanneenna ja desinfioineena en enää jaksa kun "autettava" ei edes yritä itse mitään kun tietää ja luottaa että joku muu aina auttaa, siivoaa, käy kaupassa ja maksaa laskut.

Vierailija
95/169 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin täällä voi puhua. Kaikki ei edes kehtaa oikeassa elämässä myöntää ongelmiaan. Ja mistä sitä edes tietää mistä sitä apua saa tai kuka sitä tarjoaa jos ei koskaan uskalla sanoa mitään. terv. se joka ei edes jaksa laittaa joka päivä ruokaakaan.

Periaatteessahan esim. sossun kautta voi saada apua, mutta käytännössä yksin asuvat, suht selväjärkiset ihmiset eivät kuulu heidän tontilleen. Parempi kuin mitään on vertaistuki eli juuri se, että voi edes kertoilla rehellisesti toiselle ihmiselle kuulumisistaan, koska toinen on (ollut) samassa tilanteessa eikä järkyty mistään. Siinä putoaa kummasti puolet taakasta pois, kun ei tarvitse esittää kunnon kansalaista, joka saa aikaiseksi kaikkea mahdollista.

Vierailija
96/169 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtopäätös että sotkukodeista kertovat vain kauhistelevat eivätkä ole auttaneet? Ei aloituksessa kysytty onko vain nähnyt vai tehnytkin asialle jotain, pyydettiin vain kuvailemaan millaista oli.

Ap mainitsi voimattomuuden ja myöhemmin kertoi auttavansa ihmisiä näissä tilanteissa. Olisihan se ollut kiva, jos hän olisi kertonut esimerkin siitä, miten jonkun ihmisen asiat saatiin kuntoon, kun alettiin auttaa. Ehkä sellaista ei sitten vain ole tapahtunut?

Mutta ylipäätään jossain vaiheessa elämää me kaikki joudumme näkemään, että joillakin ei ole sisävessaa tai että jotkut elävät lian keskellä. Joillekin se on shokki, joillekin taas se on shokki, että rahaa, aikaa ja voimia riittää kaikkeen mahdolliseen turhuuteen.

Vierailija
97/169 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen noita talonmiehiä, jotka valokuvia myöten kertovat ihmisten elämisestä. Miksi he eivät hanki apua, jos näkevät jonkun olevan syöksykierteessä, jos he kuitenkin osaavat ottaa yhteyttä toimittajiin?

Vierailija
98/169 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamstraava sukulainen. Joka paikka täynnä tavaraa; vaatteita, petivaatteita, astioita jne. kasoina ympäri asuntoa ja kulkupolut menee kasojen välistä. Keittiö täysin tahmean rasvalian peitossa. Tiskit mätänee altaassa, kun kuivauskaappiin ja tasoille ei mahdu yhtään astiaa enää. Jääkaapissa ja pakastimessa vuosia vanhaa ruokaa, uutta ostaa ennen kuin ehtii syödä vanhat pois. Siivousvälineitä ja kosmetiikkaa hamstrattu wc täyteen, mutta siivoaminen ei tavarapaljouden takia onnistu. Ulospäin ihan normaali työssäkäyvä ihminen, mutta joku on ns. niksahtanut päässä tämän asian suhteen. Joitain tavarakasoja olen raivannut pois, mutta koin auttamisen turhaksi kun samalle paikalle oli ilmestynyt kasa uutta tavaraa kuukauden päästä.

Vierailija
99/169 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut, että alkoholisti voi hävetä niin paljon tilaansa, ettei hän kerro mitään elämästään. Olen ollut ihan avoin kuuntelemaan hänen toilailuistaan ja käymään kotona auttamassa, mutta hän mieluummin valehtelee kuin avautuu. Hän kuvittelee, että näen hänet itseäni huonompana ihmisenä, vaikka todellisuudessa melkein ihailen sitä, että hän jaksaa vielä esittää kunnollista kansalaista, joka harrastaa ja on aktiivinen.

Vierailija
100/169 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap mainitsi voimattomuuden ja myöhemmin kertoi auttavansa ihmisiä näissä tilanteissa. Olisihan se ollut kiva, jos hän olisi kertonut esimerkin siitä, miten jonkun ihmisen asiat saatiin kuntoon, kun alettiin auttaa. Ehkä sellaista ei sitten vain ole tapahtunut?

Mutta ylipäätään jossain vaiheessa elämää me kaikki joudumme näkemään, että joillakin ei ole sisävessaa tai että jotkut elävät lian keskellä. Joillekin se on shokki, joillekin taas se on shokki, että rahaa, aikaa ja voimia riittää kaikkeen mahdolliseen turhuuteen.

Kaikkien ihmisten asioita ei saada kuntoon, vaikka autettaisi kuinka. Veikkaan jopa että vähemmistöä auttaa läheisten saati yhteiskunnan apu. Narkkaria tai juoppoa saa auttaa loputtomasti, mutta jos ihminen ei itse halua parantua, niin apu voi olla vain rajallista. Sama juttu mielenterveysongelmaisten kanssa. Yhteiskunta ja omaiset voivat yrittää auttaa, mutta ei kukaan jaksa vuosikausia pelastaa hukkuvaa. On se omakin elämä elettävissä ja usein nämä mentaaliongelmaiset ovat sellaisia, että haluavat vaan rypeä siinä huonossa olossaan ilman pienintäkään omaa efforttia parantumiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme