Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinin kanssa etelässä, argh!

Vierailija
18.07.2017 |

Ollaan koko perhe aurinkolomalla etelä-Euroopassa. Muuten olisi hauskaa, mutta teini valittaa ihan koko ajan. Ei haluaisi osallistua mihinkään vaan tuijottaa puhelintaan hotellissa. Nukkua haluaisi eri rytmissä kuin muut, mikä on hankalaa kun nukkuu olohuoneessa. Ruoka on pahaa eikä myöskään halua tulla kauppaan ostamaan mitään mieluista evästä.

Ollaan annettu osan ajasta olla huoneessa, mutta isommille retkille ja ravintolaan on pakko tulla mukaan. Kerran päivässä pitää käydä altaassa tai meressä.

Pitäisikö vaan antaa tehdä mitä tahtoo eli syödä Suomesta tuttuja sipsejä, juoda cocista, valittaa, sotkea ja olla netissä. Vai pitäisikö raahata mukana toisten fiilistä pilaamassa?

(Mä olen netissä nyt koska yritän olla hiljaa ja antaa muiden nukkua.)

Kommentit (212)

Vierailija
141/212 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on asiat liian hyvin, kun jaksaa/kehtaa valittaa reissussa. Jättäkää kotiin ens kerralla. Joskus ehkä oppii, että kaikilla ei nallekarkkeja oo niin paljon. 

Vierailija
142/212 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältä nämä 10 mokaa, kun kinastelet murrosikäisen kanssa

http://www.is.fi/perhe/art-2000001058608.html

Lääkäri neuvoo: ”Anna teinin nukkua pitkään lomalla”

http://www.vauva.fi/artikkeli/vanhemmuus/kasvatus/outi-saarenpaa-heikkila-anna-teinin-nukkua-pitkaan-lomalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/212 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 16-vuotiaana olen nauttinut kaikista perheen matkoista. Toki mikään niistä ei ole ollut rantaloma kun sellaisista ei kukaan pidä perheessämme. Joskus saattaa olla niin että pojat menevät vaikka futismatsia katsomaan isän kanssa ja äiti ja me siskokset taas sillä aikaa shoppailemaan. Yritetään keksiä kaikille kivaa tekemistä. Vaellellaan ja käydään silloin tällöin uimassa. Lapset 16(minä),14,13 ja 9. Kyllä meillä on aina hauskaa ollut. Itsekään en valita muusta kuin huonosta wifistä joskus😉

Vierailija
144/212 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla ei käyty, mutta vikan kotimaan kesäreissun tein vanhempien kanssa 15-vuotiaana. Seuraavana vuonna saatiin jäädä vuotta nuoremman sisaruksen kanssa talonvahdeiksi, onneksi. En tykännyt noista reissuista enää teini-iässä, lapsena ne oli hauskoja. Omia lapsia jos joskus on, en raahaa väkisin mukaan, 15-vuotiaan voisi ehkä jättää talonvahdiksi, riippuen toki luonteesta.

Vierailija
145/212 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan koko perhe aurinkolomalla etelä-Euroopassa. Muuten olisi hauskaa, mutta teini valittaa ihan koko ajan. Ei haluaisi osallistua mihinkään vaan tuijottaa puhelintaan hotellissa. Nukkua haluaisi eri rytmissä kuin muut, mikä on hankalaa kun nukkuu olohuoneessa. Ruoka on pahaa eikä myöskään halua tulla kauppaan ostamaan mitään mieluista evästä.

Ollaan annettu osan ajasta olla huoneessa, mutta isommille retkille ja ravintolaan on pakko tulla mukaan. Kerran päivässä pitää käydä altaassa tai meressä.

Pitäisikö vaan antaa tehdä mitä tahtoo eli syödä Suomesta tuttuja sipsejä, juoda cocista, valittaa, sotkea ja olla netissä. Vai pitäisikö raahata mukana toisten fiilistä pilaamassa?

(Mä olen netissä nyt koska yritän olla hiljaa ja antaa muiden nukkua.)

Onnea! Olette saaneet lapsestanne tehtyä lellivauvan tämän palstan oppeja noudattaen!

Vierailija
146/212 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä huolissani teineistä, mutta vielä enemmän olen huolissani aikuisista kasvattamassa teinejä, joiden mielestä teinillä on tuossa jotain syytä valittaa.

Teineys on rutinaa ilman syytä.

Minua siis oksetta tällinen ajattelu nuorista! Teineillä on sata kerta oikeita syitä valittaa vanhemmistaan, jotka ovat itsekeskeisisä kusisia persläpejä, ja ovat muka kasvattamassa munaansa, joka on heitä sata kertaa viisaampi ja ainakin ns. puhtaampi, esim. juuri tuollaisesta ihmistä latistavasta ajattelusta! Mutta sitten, kun teini ei osaa käyttäytyä, niin sitä ei vaadita, vaan sössötetään sille huonokäytöksiselle kusipäälle, että eihän tuolle sun asenteelles mitään voi. Siis huhhuh...

En ihmettele yhtään, että moni aikuinen on sellainen itsekeskeinen, minä minä - itserakas henkinen kermaperse, kun on saanut olla teininä tuollainen ja vanhemmat ovat vain "ymmärtäneet". Sitten sitä ollaan ainkuisinkin niin koketteja, härskejä, eikä ollenkaan omata syväälle menevää toiset huomioonottavaa käyttäytymistä, kun "eihän minulta nuorenakaan sellaista vaadittu..."

Sellaiset ihmiset, jotka ovat saaneet itse käydä teini-ikänsä läpi kotonaan ilman pahaksi kiittämättömäksi ihmiseksi leimaamista, ymmärtävät omia teinejään. Nämä aikuistuneet ihmiset haluavat olla myös aikuisina tekemisissä lapsuuden perheen kanssa.

Teineys ja aikuisuus eivät ole samoja asioita.

Kuka tässä on kiittämättömäksi ketään leimannut? Minua ainakin loukkaa jos joku pilaa minun nautintoani, teinillä ei todellakaan ole mitään oikeutta sellaiseen.

Sinun nautintosi? Oletko itse jo läpäissyt tuon teini-iän vai onko se jäänyt päälle?

Niin? Minä varmaan menisin sinne rantalomalle ulkomaille ihan nauttimaan! Vai miksi sä menisit sinne?

Olen aikuinen, joka inhoaa rantalomia, siksi ymmärränkin teiniä, joka ei niitä rakasta.

Joo no aika ankeaa jos teinin mielikuvitus on tuolla tasolla, ettei tosiaan viihdy lainkaan. Onneksi en ollut noin kapeakatseinen nuori, vaikk en minäkään halua rantalomille sinänsä. Lapsena kokeilee useit asioita kuitenkin jo ihan uteliaisuuttaan mielellään.

Rantaloma ja mielikuvitus eivät oikein sovi samaan lauseeseen 😂

Eikö sinusta? Mielikuvitusta voi käyttää ihan missä tahansa. Olen ollut 13-14-vuotiaana myös viikon perheen purjeveneessä, ilman narinaa :)

Hienoa, että olet saanut viettää sinua kiinnostavan loman. Toki ymmärrät että monelle muulle viikko purjeveneessä on painajainen.

Ihan asennekysymys. Ja ap mahtaa olla oike persläpi, koska asennekysymyksen lisäksi se riippuu tietysti ihmisistä, jotka ovat mukana. Itsellä oli niin mahtava isä, että sen kanssa ois asunut vaikka vanhassa kengässä.

Vierailija
147/212 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna teinin nukkua, ja toisaalta älä pakota häntä rannalle. Hyvä idea tosiaan oli se, että vanhemmat erikseen tekisivät teinin kanssa jotain hieman jännittävämpää, johon pikkusisarukset eivät voi osallistua.

Rantaloma voi tuoda teinille ongelmia, joita hän ei ole osannut ennen reissua ajatella. Tytöllä esimerkiksi jo mainitut kuukautiset, joiden suhteen on epävarma. Molemmat sukupuolet voivat kärsiä itsetunto-ongelmista oman vartalon suhteen, erityisesti uimapuvussa, ja rannalla olo voi olla kauheaa. Lisäksi ihan helposti joku pienikin kommentti tai huomio tuntemattomalta voi aiheuttaa suurenkin reaktion. Pojalle saattaa teini-iässä olla astetta vaikeampi tilanne joutua keskelle vähäpukeisia tyttöjä ja naisia, jos kroppa reagoi liikaakin (ja haluaa välillä viettää aikaa yksin huoneistossa, että saa paineita purettua?). Voi olla, että teini ei tiedä miten oudossa tilaneessa pitää käyttätyä ja sen vuoksi on hieman pelokas. Usein kaikki tämäntyyliset myllerrykset ja epävarmuudet sitten näkyvät välttelevänä käytöksenä, eikä teinipoika varsinkaan niitä vanhemmilleen myönnä.

Niin, kun ei olla kasvatettu sille lapselle itsetuntoa! Järkyttävää pikkuasioista vaikeilua! Ei mulla vaan teininä noin vaikeaa ollut! Ei pidä kuvitella olevansa se maailman seksikkäin, niin hienosti pystyy kulkemaan rannalla vaikka ois kuukautiset! Ja ei kai nyt tuollainen ongelman kohtaaminen töykeäksi ja vihaiseksi tee? Vaan ennemmin vaisuksi ja nöyräksi. Ap:n teini ei ollut sellainen.

Vierailija
148/212 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pilaisi lomaa tappeluun. Anna nukkua ja mököttää sisällä ja syödä vaikka pelkkiä sipsejä.

Mut oli kasvatettu jo etukäteen, niin että kun ollaan lomalla niin MÄ TIESIN, että se ei ole hetki kysellä "mille musta tuntuu", eikä mun fiiliksistä tarvinnut riidellä! En mä ollut maailman napa! Enkä maksanut sitä matkaakaan. Minun äitini ei halunnut lomailla missään vitun Visulandioissa, eikä kotona , niin mites se ois ratkaistu, jos mun pillin mukaan siinä ois pitänyt mennä???! Ja siis miten persläpi pitää olla, ettei viihdy etelänlomalla ulkomailla?

Vierailija
149/212 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MLL - Lapsen kasvu ja kehitys / 12–15-vuotias

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/12_15-vuotias/ Hfhdv

osittain ihan paskaa, ei vastaa minun teini-ikääni ainakaan moniltakaan osin. Kallistun enemmän sen ajatuksen kannalle, että kapinaa ei tarvita, jos ei ole aiemminkaan koitettu pakottaa mihinkään vähäälyisiin muotteihin. Kuulosti ihan wt-perheiden tasoisilta ongelmilta ja heitä lohduttamaan tehty koko artikkeli.

Vierailija
150/212 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tuo ole mikään vapaalippu pilata muiden lomaa tai käyttäytyä huonosti. Jos teini käyttäytyy niin, että muiden olo huononee, häntä pitää syyttää käytöstapojen puutteesta.

Vierailija
151/212 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitään aivottomia vastalauseita ei hyväksytä. Teinin pitää oppi, että hän käytöksellään pilasi ap:n loman, hän kantaa vastuun siitä ja on yksin syyllinen. Eikä saakaan ensi kerralla jäädä kotiin, ikään kuin palkkioksi, vaan ensi kerralla mennään vielä tylsempään paikkaan, niin että oppii käyttäytymään!!!

Vierailija
152/212 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla on edelleen kasvatusvastuu, vaikka puhelimet onkin keksitty. Ei ole tarkoitus, että kersat viettää elämänsä nenä luurissa. Puhelin pois osaksi aikaa lomalla, niin alkaa tekeminen maistua ja jos ei maistu, niin jääpä sentään joku aktiivisuusviiru aivopoimuun. Ei noissa "olin netissä 10 pv perheen kanssa" -reissuissa ole mitään, mitä muistella. 

Teinin näkökulmasta oli rannalla äidin pakottamana 10 päivää katsomassa kun äiti otti aurinkoa ja AI juomia, voi olla ihan yhtä vähän muisteltavaa. 

Kumma jos ei osaa siellä rannalla mitään itsenäisesti tehdä. Kyllä on ankeeta.

Vierailija
153/212 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuosta teinistä kasvaa muita huomioimaton ylimielinen kusipää, jos nyt annetaan tehdä niin kuin itse haluaa. Sehän erehtyy kuvittelemaan, että on jollainlailla fiksua syödä sipsejä tuhannen euron reissulla ulkomailla hotellihuoneessa. Ja sitä rataa menee sitten loppuelämäkin. Se ei opi vaatimaan itseltään mitään. Kun ympärilleen katsoo, niin siltä se ihmisten elämä näyttääkin. Minunkaan mieheni joka kasvattaisi lapsiamme tuolla samalla löysällä kurilla, on just tuommoinen, ei vaadi itseltään mitään mun suuntaani esimerkiksi. Tekee vain sitä, mikä itseä sattuu huvittamaan. Ja se ei ihan riitä.

Vierailija
154/212 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuosta teinistä kasvaa muita huomioimaton ylimielinen kusipää, jos nyt annetaan tehdä niin kuin itse haluaa. Sehän erehtyy kuvittelemaan, että on jollainlailla fiksua syödä sipsejä tuhannen euron reissulla ulkomailla hotellihuoneessa. Ja sitä rataa menee sitten loppuelämäkin. Se ei opi vaatimaan itseltään mitään. Kun ympärilleen katsoo, niin siltä se ihmisten elämä näyttääkin. Minunkaan mieheni joka kasvattaisi lapsiamme tuolla samalla löysällä kurilla, on just tuommoinen, ei vaadi itseltään mitään mun suuntaani esimerkiksi. Tekee vain sitä, mikä itseä sattuu huvittamaan. Ja se ei ihan riitä.

Sinua on patistettu siivoamaan. Mutta silti olet 100% muita huomioinaton kusipää. Mitä sinä vaadit itseltäsi miehesi tai lastesi suuntaan?

Vierailija
155/212 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko rotlaa, mutta eikö teinin olis voinu jättää kotiin nautiskelemaan omasta rauhasta!

Vierailija
156/212 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko rotlaa, mutta eikö teinin olis voinu jättää kotiin nautiskelemaan omasta rauhasta!

No etpä tosiaan lukenut. Tämä teini itse halusi lomareissuun ja ehdotti sitä.

Vierailija
157/212 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ex-teini, joka käyttäytynyt juuri noin. Yhdelläkin ulkomaanmatkalla oli varmaan 80 % hotellihuoneessa mököttämässä. Tuli mukaan vain kun mentiin shoppailemaan. Juuri joku aika sitten hän itse totesi, että ei voi käsittää: pääsi ilmaiseksi ulkomaanmatkalle kivaan paikkaan. Miksi ihmeessä piti mököttää. Nyt hän hyppisi riemusta, jos ehtisi mukaan matkallemme, eikä todellakaan pilaisi matkaa mököttämällä. 

Aikansa kutakin. 

Ainoa neuvoni on, että pitäkään vain huoli omasta lomatunnelmastanne, älkää antako teinin pilata sitä. Mököttäköön yksin, jos niin tahtoo. Tuokaa kuitenkin esille, että teistä olisi kiva, jos hän osallistuisi, koska rakastastatte häntä ja olisi mukavaa viettää yhteistä aikaa. 

Vierailija
158/212 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi havaintoa:

1. Teinillä paha some-riippuvuus.

2. Perheeltä ei mikään ympäristöteko lennellä etelän huvittelulomalle.

Vierailija
159/212 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinua on patistettu siivoamaan. Mutta silti olet 100% muita huomioinaton kusipää. Mitä sinä vaadit itseltäsi miehesi tai lastesi suuntaan?

Minä huomioin muut vastavuoroisesti. Koska mieheni kannattaa lasten kanssa tällaista huonokäytöksisten lepsuilulinjaa en minäkään anna tikkua ristiin, ennen kuin mies muuttaa asennettaan lastenkasvatukseen. Kasvattakoon yksin, jos ei halua toimia niin kuin minä näen parhaaksi.

Vierailija
160/212 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä huomioin muut vastavuoroisesti. Koska mieheni kannattaa lasten kanssa tällaista huonokäytöksisten lepsuilulinjaa en minäkään anna tikkua ristiin, ennen kuin mies muuttaa asennettaan lastenkasvatukseen. Kasvattakoon yksin, jos ei halua toimia niin kuin minä näen parhaaksi.

Aivan varmasti minä en tule lasteni kanssa menemään etelänlomille, koska epäilen, että meininki olisi juuri tuollaista. Niiden vauveleiden mielihaluja siellä sitten pitäisi kuunnella ja pilata oma lomansa sillä! Ei kiitos. Olkoot kotisuomessa vaan, katsotaan, jos pääsen yksin tai muull lailla reissuun jos sitten haluan. En ala pilata elämääni kenenkään marinan takia.