Teinin kanssa etelässä, argh!
Ollaan koko perhe aurinkolomalla etelä-Euroopassa. Muuten olisi hauskaa, mutta teini valittaa ihan koko ajan. Ei haluaisi osallistua mihinkään vaan tuijottaa puhelintaan hotellissa. Nukkua haluaisi eri rytmissä kuin muut, mikä on hankalaa kun nukkuu olohuoneessa. Ruoka on pahaa eikä myöskään halua tulla kauppaan ostamaan mitään mieluista evästä.
Ollaan annettu osan ajasta olla huoneessa, mutta isommille retkille ja ravintolaan on pakko tulla mukaan. Kerran päivässä pitää käydä altaassa tai meressä.
Pitäisikö vaan antaa tehdä mitä tahtoo eli syödä Suomesta tuttuja sipsejä, juoda cocista, valittaa, sotkea ja olla netissä. Vai pitäisikö raahata mukana toisten fiilistä pilaamassa?
(Mä olen netissä nyt koska yritän olla hiljaa ja antaa muiden nukkua.)
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Jos mä mietin, että mä olisin "päässyt" teininä tuollaiselle lomalle, niin en kyllä tajua, miten teistä on normalia teinin käytöstä? Ainakin mulle mun lapsuudessa ois ollut ihan jännää päästä erilaisiin maisemiin, ja katsella paikkoja, elää, ja olla, vaikkei saisikan tehdä sitä itselleen kaikkein mieluisinta puuhaa.
Tekisi mieli kysyä, että mikä teissä aikuisissa on vikana, kun teistä tuo käytös on ihan normaalia? Ja se, että teinin matka maksetaan, ja siitä ilosta hänen ehdotetaan voivan istua 24/7 huoneessa ja syödä sipsejä?
Eikö kuri merkitse teille yhtään mitään? Lapsi ylös ja omat mielipiteet lomasta voi tunkea perseeseen, jos on noin vaikeaa.
Kiitos tästä viestistä!! Luin sivukaupalla niitä viestejä, joissa vaan ymmärretään teinin agstailua. Jos reissusta maksetaan tuhansia euroja, saa mukaan lähtenyt teini mielestäni myös ottaa toiset huomioon ja edes sen viikon käyttäytyä ihmisiksi. Jos se teini saa aina tehdä mielensä mukaan, mitä se oppii? Itsekkyyttä! Sitäpaitsi aina ei ole mahdollista tai rahaa ottaa sellaista huoneistoa jossa teini saisi haista itsekseen koko viikon. Ei voi olla liikaa vaadittu, että teini joutuu nukkumaan samassa tilassa muiden kanssa.
Teinin voi potkaista kotoa kun peruskoulu on melkein käyty!
Kannattaisi valita hotelli, jossa ei ole ilmainen WiFi huoneissa ja olla ottamatta maksullista.
Vierailija kirjoitti:
Kerran päivässä pitää käydä altaassa tai meressä.
Mikä tämä juttu on? Eikö teini peseydy muuten? Kaikki eivät halua kekkuloida uimapuvussa toisten silmien alla, ja vaikkei siitäkään olisi kyse, niin mikään pakko ei uimisen pitäisi olla edes etelänlomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä mietin, että mä olisin "päässyt" teininä tuollaiselle lomalle, niin en kyllä tajua, miten teistä on normalia teinin käytöstä? Ainakin mulle mun lapsuudessa ois ollut ihan jännää päästä erilaisiin maisemiin, ja katsella paikkoja, elää, ja olla, vaikkei saisikan tehdä sitä itselleen kaikkein mieluisinta puuhaa.
Tekisi mieli kysyä, että mikä teissä aikuisissa on vikana, kun teistä tuo käytös on ihan normaalia? Ja se, että teinin matka maksetaan, ja siitä ilosta hänen ehdotetaan voivan istua 24/7 huoneessa ja syödä sipsejä?
Eikö kuri merkitse teille yhtään mitään? Lapsi ylös ja omat mielipiteet lomasta voi tunkea perseeseen, jos on noin vaikeaa.Kiitos tästä viestistä!! Luin sivukaupalla niitä viestejä, joissa vaan ymmärretään teinin agstailua. Jos reissusta maksetaan tuhansia euroja, saa mukaan lähtenyt teini mielestäni myös ottaa toiset huomioon ja edes sen viikon käyttäytyä ihmisiksi. Jos se teini saa aina tehdä mielensä mukaan, mitä se oppii? Itsekkyyttä! Sitäpaitsi aina ei ole mahdollista tai rahaa ottaa sellaista huoneistoa jossa teini saisi haista itsekseen koko viikon. Ei voi olla liikaa vaadittu, että teini joutuu nukkumaan samassa tilassa muiden kanssa.
Minä olen ketjun alkupuolella jo kertonut, etten enää aio matkustaa teinien kanssa, koska he ivät arvostaneet lomiamme. Mutta ymmärrän silti angstailua.
Koska loman pitää olla loma kaikille. Arjessa on jo tarpeeksi kuria ja menoja. Jos jollekulle loma on nukkuminen, niin tämän pitää antaa nukkua. Oli tämä ihminen minä tai teini.
Jos teini ei saa lomalla olla sellainen kuin haluaa, niin ei se ole teininloma. Se on vanhempien loma.
Teinit ovat vaan välillä tuommoisia, vaikkeivät vanhemmat olisi mitään väärää tehneetkään.
Hyvä että otitte hänet mukaan kuitenkin, ja luotte yhteisiä muistoja perheen kesken. Isompana sitten teinilläkin aika kultaa muistot ja ne hohdokkaimmat hetket jäävät parhaiten mieleen. Ei se, että läpäisi pelissä tason 385 silloin kun oli hotellihuoneessa paskan perheen takia...
Jättäkää mummoille teinit. Loma pilalla kun nukutaan pitkään ja kiukutellaan. Hukkaan menee rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, kauhulla luin näitä juttuja. Tämäkö on edessä. Juuri tultii kivalta reissulta 15 v ja 12 v. nuorten kanssa.
Käytiin joka päivä snorklaamassa/ meressä uimassa vaikka rantaan 2km matkaa. Yhtenä päivänä oltiin snorklausretkellä veneellä. Pelattiin pingistä ja tennistä hotellilla ja vanhempi lähti vielä lisuunkin mukaan. Altailla oltiin joka päivä.Kerran otettiin taksi käyttöön koko päiväksi ja käytiin omaan tahtiin katsomassa lähialueen historiallisia / luonnon nähtävyyksiä.
Shoppailua ei juurikaan harrasteta. Kerran käytiin vähän kauppoja kiertämässä. Silloin kuului vähän narinaa.Aamulla heräsin jo 7 aikoihin ja ehdin tehdä aamulenkin ennen kuin kuin herättelin teinit aamupalalle(loppui klo 10).
Illalla lähtivät ravintolaan syömään. Katsoivat hyviä paikkoja trip advaisorista. Tai mietittiin paikkaa kun laahustettiin rannalta takaisin hotelliin.(tietysti katsoivat arvostelut netistä).
Lounas syötiin joko rannalla /hotellin snac baarissa tai haettiin lähikaupasta /leipomosta jotain purtavaa / tehtiin munakasta hotellihuoneessa.Siitä tuli valitusta, että wi-fi yhteys oli huono hotellin yleisissä tiloissa toimi paremmin.
Ei se teillä muutu. Lapset on hyvin huomioitu.
Komppaan tätä. Lapset huomioitu hyvin oman. Iän mukaisella tekemisellä. Pidän mielessä kun omat lapset siinä iässä.
En pilaisi lomaa tappeluun. Anna nukkua ja mököttää sisällä ja syödä vaikka pelkkiä sipsejä.
Olen oppinut sen että oli matkaseura mikä tahansa (perhe, puoliso tai ystävät) niin mukavimmin loma on sujunut silloin kun on etukäteen otettu kunnolla selvää kohteen tarjonnasta ja mahdollisuuksista sekä kunnolla keskusteltu, mikä juuri meitä kutakin kiinnostaa. Mitä enemmän porukkaa samalla reissulla, on aina epätodennäköisempää saada suunniteltua joka hetkeä niin että kaikki ovat samassa paikassa täysin tyytyväisenä. Silloin kannattaa tehdä kompromisseja ja muistaa loman tärkein tarkoitus: se että kaikki rentoutuvat ja nauttivat siitä. Jokin aamu voi osa porukasta nousta klo 7 kiertoajelulle ja loput jäädä nukkumaan pidempään, ja keksiä vaikka illalla jotain yhteistä. Toisella kertaa voi osa jäädä rannalle ja osa lähteä shoppailemaan. Jollekin päivälle voi sitten sopia yhteistä aktiviteettiä mihin kaikki osallistuvat. Omasta mielestäni on turha edes yrittää, että kaikki aika vietetään täysin yhdessä jos mukana reissussa on 4+ henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että vanhemmat unohtavat olleensa itsekin joskus teinejä. Itse olen perheeni vanhin lapsi, sisarukseni ovat minua muutaman vuoden nuorempia. Eli jossain vaiheessa tuli sekin aika, kun minä olin se perheen teini, jolle mikään ei kelvannut ja joka valitti kaikesta. Niin, miksiköhän... Kaikki lomien aktiviteetit valittiin "lasten" mukaan. Sisarukset tykkäsivätkin uida altaassa ja kiertää jotain eläin- ja vesipuistoja, minä en. Minua kiinnostavat jutut olivat muiden mielestä tylsiä, ja lopulta en viitsinyt edes ehdottaa mitään vaan kuljin mukana pakotettuna ja murjottaen. Makasin hotellihuoneessa lukemassa ja kirjoittamassa päiväkirjaa. Varmaan pilasin monta lomapäivää, mutta niinpä minultakin pilattiin. Eli kysykää niiltä teineiltänne, haluavatko he mukaan ja mikä heitä kiinnostaisi. Lähtekää joskus koko perhe sellaiseen kohteeseen, mistä teinikin nauttii. Monesti paras keino voi olla jättää teini joko isovanhemmille tai kaverille tai kummeille, mitä vaihtoehtoja nyt kenelläkin on. Lentomatkan hinnalla maksaa helposti ruokarahat vaikka kaverin perheelle. Ei teini sitä reissua ilkeyttään pilaa, vaan siksi ettei aidosti nauti siitä.
Samaa olen itsekin miettinyt usein, kun valitetaan, miksi lapsi/teini tekee niin tai näin. Eikö aikuiset muista, millainen itse oli nuorena, että voisi sieltä ammentaa nykytilanteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Ollaan koko perhe aurinkolomalla etelä-Euroopassa. Muuten olisi hauskaa, mutta teini valittaa ihan koko ajan. Ei haluaisi osallistua mihinkään vaan tuijottaa puhelintaan hotellissa. Nukkua haluaisi eri rytmissä kuin muut, mikä on hankalaa kun nukkuu olohuoneessa. Ruoka on pahaa eikä myöskään halua tulla kauppaan ostamaan mitään mieluista evästä.
Ollaan annettu osan ajasta olla huoneessa, mutta isommille retkille ja ravintolaan on pakko tulla mukaan. Kerran päivässä pitää käydä altaassa tai meressä.
Pitäisikö vaan antaa tehdä mitä tahtoo eli syödä Suomesta tuttuja sipsejä, juoda cocista, valittaa, sotkea ja olla netissä. Vai pitäisikö raahata mukana toisten fiilistä pilaamassa?
(Mä olen netissä nyt koska yritän olla hiljaa ja antaa muiden nukkua.)
Kuulostaa siltä että hänellä on itsetunto-ongelmia. Jos hän ei viihdy itse omassa kehossaa, ei hän viihdy muidenkaan seurassa.
Kylmää kyytiä noille teineille: loppuu marinat. Jos mikään ei huvita ja mikään ei maistu, antaa olla.
Ei kai teinit nyt maailman napoja ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, kauhulla luin näitä juttuja. Tämäkö on edessä. Juuri tultii kivalta reissulta 15 v ja 12 v. nuorten kanssa.
Käytiin joka päivä snorklaamassa/ meressä uimassa vaikka rantaan 2km matkaa. Yhtenä päivänä oltiin snorklausretkellä veneellä. Pelattiin pingistä ja tennistä hotellilla ja vanhempi lähti vielä lisuunkin mukaan. Altailla oltiin joka päivä.Kerran otettiin taksi käyttöön koko päiväksi ja käytiin omaan tahtiin katsomassa lähialueen historiallisia / luonnon nähtävyyksiä.
Shoppailua ei juurikaan harrasteta. Kerran käytiin vähän kauppoja kiertämässä. Silloin kuului vähän narinaa.Aamulla heräsin jo 7 aikoihin ja ehdin tehdä aamulenkin ennen kuin kuin herättelin teinit aamupalalle(loppui klo 10).
Illalla lähtivät ravintolaan syömään. Katsoivat hyviä paikkoja trip advaisorista. Tai mietittiin paikkaa kun laahustettiin rannalta takaisin hotelliin.(tietysti katsoivat arvostelut netistä).
Lounas syötiin joko rannalla /hotellin snac baarissa tai haettiin lähikaupasta /leipomosta jotain purtavaa / tehtiin munakasta hotellihuoneessa.Siitä tuli valitusta, että wi-fi yhteys oli huono hotellin yleisissä tiloissa toimi paremmin.
Ei se teillä muutu. Lapset on hyvin huomioitu.
Komppaan tätä. Lapset huomioitu hyvin oman. Iän mukaisella tekemisellä. Pidän mielessä kun omat lapset siinä iässä.
no AP.n sadussa lomalle lähdettiin nimenomaan teinin toiveesta.
Ehkä vauvasisko ketuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli oma uima-allas ja teini uiskenteli siellä heti aamusta alkaen. Klo 7 oli aamiainen kuten kotonakin. Muutaman kerran näpräili päivän aikana puhelinta, mutta muuten tuli innoissaan mukaan shoppaamaan ja käyskentelemään meidän vanhempien kanssa. Jos olisi käyttäytynyt kuten ap:n teini, emme ottaisi enää mukaan pilaamaan muiden lomaa.
Näin meilläkin oli!
Onneks ei ole tätä ongelmaa. Meillä teinit tykkää olla uima-altaalla ja kierrellä meidän kanssa tutustumassa lomakohteeseen. Kotona ovat kyllä puhelimella enemmän kuin haluaisin ja nukkuvat pitkään, mutta pitävät paljon matkustamisesta ja uusista paikoista joten samaa ongelmaa ei ole reissuissa.
Jaksavat ja haluavat jopa pelailla pelejä meidän vanhempien kans lomalla (tosin tehdään sitä joskus kotonakin). Hämmästyin vaan luettuani ap:n ja muutamien muun kommentteja, sitä että onpa meillä mennyt helposti ja hyvin reissuilla. Tarkoitus ei ole kehuskella, olin vaan yllättynyt. Miehen kans ollaan aina oltu samanlaisia illan virkkuja ja aamun torkkuja kuin lapsetkin paitsi reissussa ollessamme. Nukutaan tosin kaikki tilanteen mukaan lyhyet päikkärit matkoilla tai ainakin rauhoitutaan hetkeksi jokainen (yleensä silloin kuumimpaan aikaan) ja toimii meillä.
Lapset 13 ja 16, enkä osaa kuvitella että jäisivät reissuista pois.
MLL - Lapsen kasvu ja kehitys / 12–15-vuotias
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/12_15-vuotias/
Vanhemmilla on edelleen kasvatusvastuu, vaikka puhelimet onkin keksitty. Ei ole tarkoitus, että kersat viettää elämänsä nenä luurissa. Puhelin pois osaksi aikaa lomalla, niin alkaa tekeminen maistua ja jos ei maistu, niin jääpä sentään joku aktiivisuusviiru aivopoimuun. Ei noissa "olin netissä 10 pv perheen kanssa" -reissuissa ole mitään, mitä muistella.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on edelleen kasvatusvastuu, vaikka puhelimet onkin keksitty. Ei ole tarkoitus, että kersat viettää elämänsä nenä luurissa. Puhelin pois osaksi aikaa lomalla, niin alkaa tekeminen maistua ja jos ei maistu, niin jääpä sentään joku aktiivisuusviiru aivopoimuun. Ei noissa "olin netissä 10 pv perheen kanssa" -reissuissa ole mitään, mitä muistella.
Teinin näkökulmasta oli rannalla äidin pakottamana 10 päivää katsomassa kun äiti otti aurinkoa ja AI juomia, voi olla ihan yhtä vähän muisteltavaa.
Mun on kyllä pakko sanoa tässä että herranen aika asettakaa niille lapsille jotain rajoja älkääkä loputtomiin ymmärtäkö ja sietäkö huonoa käytöstä. Teini-ikä on aikaa, jolloin minäkuva ja maailmankuva muuttuu. Se on aikaa, jolloin aletaan oppimaan uusiin ympäristöihin sopeutumista ja tietynlaista itsenäistymistä. Kuitenkin teini ymmärtää puhetta, eikä ole tarpeen kohdella teiniä kuin taaperoa.
Omalla kohdallani voin kertoa pikkusiskostani, joka on kyllä kauhuteini. Minä ja pikkuveljeni (26 ja 21) olemme muuttaneet pois kotoa aikapäiviä sitten ja sisko on nyt 15. Minä ja veljeni teimme aina kotona pihatöitä, kotitöitä, poimimme marjoja, sienestimme, hoidimme puutarhaa, kävimme kesäisin töissä ja muutenkin autoimme aina kotona. Siskolta ei ikinä tällaisia vaadittu ja nyt hän vaatii esimerkiksi tiskaamisesta tai ruuanlaitosta palkkaa. Luonteeltaan minä ja siskoni olemme samanlaisia, erona on vain, että minut on kasvatettu asettamalla rajoja. En saanut koskaan rahaa pyydettäessä, vaan korkeintaan kuukausirahaa, johon vaadittiin kerran viikossa nurmikonleikkuuta, lumitöiden tekemistä ja muuta. Aivan perusjuttuja. Nykyään sisko saa rahaa aivan oikeasti vain pyytämällä tai ojentamalla kättä. Hän manipuloi vanhempiani, jopa suoraan valehdellut asioita minusta ja veljestämme. En tässä kaikesta kehtaa avautua, mutta uskon, että hänestä kasvaa hyvin vaikea ihminen.