Teinin kanssa etelässä, argh!
Ollaan koko perhe aurinkolomalla etelä-Euroopassa. Muuten olisi hauskaa, mutta teini valittaa ihan koko ajan. Ei haluaisi osallistua mihinkään vaan tuijottaa puhelintaan hotellissa. Nukkua haluaisi eri rytmissä kuin muut, mikä on hankalaa kun nukkuu olohuoneessa. Ruoka on pahaa eikä myöskään halua tulla kauppaan ostamaan mitään mieluista evästä.
Ollaan annettu osan ajasta olla huoneessa, mutta isommille retkille ja ravintolaan on pakko tulla mukaan. Kerran päivässä pitää käydä altaassa tai meressä.
Pitäisikö vaan antaa tehdä mitä tahtoo eli syödä Suomesta tuttuja sipsejä, juoda cocista, valittaa, sotkea ja olla netissä. Vai pitäisikö raahata mukana toisten fiilistä pilaamassa?
(Mä olen netissä nyt koska yritän olla hiljaa ja antaa muiden nukkua.)
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä huolissani teineistä, mutta vielä enemmän olen huolissani aikuisista kasvattamassa teinejä, joiden mielestä teinillä on tuossa jotain syytä valittaa.
Teineys on rutinaa ilman syytä.
Minua siis oksetta tällinen ajattelu nuorista! Teineillä on sata kerta oikeita syitä valittaa vanhemmistaan, jotka ovat itsekeskeisisä kusisia persläpejä, ja ovat muka kasvattamassa munaansa, joka on heitä sata kertaa viisaampi ja ainakin ns. puhtaampi, esim. juuri tuollaisesta ihmistä latistavasta ajattelusta! Mutta sitten, kun teini ei osaa käyttäytyä, niin sitä ei vaadita, vaan sössötetään sille huonokäytöksiselle kusipäälle, että eihän tuolle sun asenteelles mitään voi. Siis huhhuh...
En ihmettele yhtään, että moni aikuinen on sellainen itsekeskeinen, minä minä - itserakas henkinen kermaperse, kun on saanut olla teininä tuollainen ja vanhemmat ovat vain "ymmärtäneet". Sitten sitä ollaan ainkuisinkin niin koketteja, härskejä, eikä ollenkaan omata syväälle menevää toiset huomioonottavaa käyttäytymistä, kun "eihän minulta nuorenakaan sellaista vaadittu..."
Sellaiset ihmiset, jotka ovat saaneet itse käydä teini-ikänsä läpi kotonaan ilman pahaksi kiittämättömäksi ihmiseksi leimaamista, ymmärtävät omia teinejään. Nämä aikuistuneet ihmiset haluavat olla myös aikuisina tekemisissä lapsuuden perheen kanssa.
Teineys ja aikuisuus eivät ole samoja asioita.Kuka tässä on kiittämättömäksi ketään leimannut? Minua ainakin loukkaa jos joku pilaa minun nautintoani, teinillä ei todellakaan ole mitään oikeutta sellaiseen.
Sinun nautintosi? Oletko itse jo läpäissyt tuon teini-iän vai onko se jäänyt päälle?
Niin? Minä varmaan menisin sinne rantalomalle ulkomaille ihan nauttimaan! Vai miksi sä menisit sinne?
Olen aikuinen, joka inhoaa rantalomia, siksi ymmärränkin teiniä, joka ei niitä rakasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa varmaan se isoin ongelma ole nukkumisjärjestelyt vaan teinin tyytymättömyys kaikkeen.
En tajua näitä "miksi pakotitte mukaan"-kommentteja. Ap sanoo selvästi, että teini halusi mukaan, että loma oli nimenomaan teinin toivomus ja että ei ole antanut yhtään vaihtoehtoista ehdotusta tekemisestä. Kunhan vain valittaa ja valittaa.
Miksi ap:n, miehen ja kahden lapsen pitäisi hyppiä yhden oikkujen mukaan, hiiviskellä omalla lomallaan ja alistua kuuntelemaan jatkuvaa valitusta, kun mitään ratkaisua ei kuitenkaan ole tiedossa? Selvästi valitus ei lopu siihen, että saisi nukkua tarpeeksi. Jos kerran saa rauhassa olla huoneessa, kun muut uimassa, niin siinähän voi jo nukkua vaikka kuinka. Rantalomilla muutekin oleskellaan aika vähän huoneissa. Jos muu perhe nousee klo 9.30 ja vetäisee aamupalaa naamaan tai tekee aamutoimia puolisen tuntia, niin ei voi olla teinille liikaa. Tunkekoon pumpulia korviin siksi ajaksi. Muutenhan sitä oleskellaan altaalla/rannalla/shoppaillaan/katsellaan nähtävyyksiä/nautitaan iltaohjelmasta jne. Teini siis saa sen huoneiston itselleen varmaan 10 tunniksi ainakin mutta sekään ei riitä, kun pitäisi olla juuri silloin 9.30 hiljaista, niin muka kaikki valitus katoaisi. Höpöhöpö!
Jotain teineistä tietävänä väitän, että kyseessä on vaihe, joka ei mene ohi sillä, että hypitään oikkujen mukaan ja lakaistaan tieltä kaikki esteet. Tosin ei tuossa auta mikään komentelukaan, teinit tuppaavat siitä vaan lisää provosoituvan. Paras keino on todeta, että emme todellakaan vastaisuudessa maksa wifin käytöstäsi tällaista summaa ja että seuraavien matkojen ajaksi jäät hoitoon mummolaan tai sukulaisille, jos meno ei muutu. Ja sitten jää pois matkoilta, jos ei osaa muuttaa asennettaan. Yksinkertaista. Ja seuraavan kerran kun mankuu jotain, on se sitten vaikka vain uutta kännykkää, niin muistutatte aina, mitä kävikään etelänmatkalla. Niin sinne haluttiin ,mutta oli liian kuuma, ruoka pahaa, liikaa aurinkoa jne. Että ei todellakaan kannata tuhlata rahaa ihmiselle, joka ei tiedä, mitä haluaa ja on kaikkeen tyytymätön.
Ehkä muutaman vuoden päästä voi kokeilla, olisiko opetus mennyt perille.
Sinulla siis ei ole itsellä teinejä? Teineys menee iän mukana ohi, olisitko itse tyytyväinen jos joku muu suunnittelisi loman puolestasi kysymättä sinulta?
Monet aikuisetkaan eivät pidä rannalla löhöilystä ja uimisesta.
Lapsen kyykyttäminen muiden tahtoon on lähinnä surullista.
Ei se teini ilkeyttään ole hankala.En ymmärrä ajatusta lapsen kyykyttäminen toisten tahtoon, kun ollaan alaikäisiä ja asutaan vanhempien kanssa eikä vielä tulla toimeen omillaan. Siis jos se hirveä kyykytys on loma rannalla ulkomailla.
En edes aikuisena vietä mielelläni lomia yhdessä äitini kanssa, hänellä on aina jokin ohjelma ja aikataulu menossa mitä pitää tehdä juuri nyt.
Lapsi hoitaa koulunsa mainiosti ja tulee hyvin toimeen kavereidensa kanssa. Ei hänen ole pakko lähteä äidin ja isän kanssa kesäteatteriin katsomaan valitsemaani hyvää dekkaria. Sai jäädä hotelliin relaamaan, vaikka olin jo ehtinyt ostaa lipun (kysymättä lapselta) ja vaikka näytelmä oli hyvä ja loistavat näyttelijät 🙄Niin siis puhuin alaikäisistä, joiden on opittava tekemään mitä vanhemmat käskee. Ei se ole mitään kyykytystä, vaan ihan normaalia elämää. Varsinkaan kun kyseessä ei ole mikään epäreilu kidutus, vaan loma ulkomailla, rannalla. Jos teini ei tee mitä käsketään, eli ole tuossa tapauksessa esim. hiljaa vaikkei viihtyisikään ja pilaa muiden lomaa, niin vika on hänessä.
Sulla on kamala asnne! Teini-iän tarkoitus on irrottautua vanhemmista. Aika hankalaa, jos äitin mielestä tarkoitus on tehdä kuten minä käsken.
Juuri tämä on syy kapinaan. Kapinaa ei tarvita, jos muut suhtautuu muutenkaan n kunnioittaen
Teinit kapinoi aina, paitsi silloin kuin kotona on niin tiukka kuri ettei voi sitä tehdä.
Nykyään ei enää uskota näin. Kapina on myös reaktio ympäristön väärään suhtautumiseen. Mutta väistämättä on jotain kuohuja ym. Ja jos niihin ei osata suhtautua, voi tulla ylilyöntejä.
Kuten vaikka tämä ketju. Teinin käytös ei pitäisi olla kenellekään ongelma. Antaa olla
Sama koskee myös uhmaa. Ei sitä pidetä välttämättömänä. Usein se on reaktio ympäristöä kohtaan.
Nykyään teinit on kyllä fiksuja. Johtuu siitä, että heitä on kohdeltu paremmin kuin meitä.
Valitettavasti näitä kuri ensin äitejä vielä on. Heillä on vaikea asettua sen teinin asemaan
Huh, kauhulla luin näitä juttuja. Tämäkö on edessä. Juuri tultii kivalta reissulta 15 v ja 12 v. nuorten kanssa.
Käytiin joka päivä snorklaamassa/ meressä uimassa vaikka rantaan 2km matkaa. Yhtenä päivänä oltiin snorklausretkellä veneellä. Pelattiin pingistä ja tennistä hotellilla ja vanhempi lähti vielä lisuunkin mukaan. Altailla oltiin joka päivä.
Kerran otettiin taksi käyttöön koko päiväksi ja käytiin omaan tahtiin katsomassa lähialueen historiallisia / luonnon nähtävyyksiä.
Shoppailua ei juurikaan harrasteta. Kerran käytiin vähän kauppoja kiertämässä. Silloin kuului vähän narinaa.
Aamulla heräsin jo 7 aikoihin ja ehdin tehdä aamulenkin ennen kuin kuin herättelin teinit aamupalalle(loppui klo 10).
Illalla lähtivät ravintolaan syömään. Katsoivat hyviä paikkoja trip advaisorista. Tai mietittiin paikkaa kun laahustettiin rannalta takaisin hotelliin.(tietysti katsoivat arvostelut netistä).
Lounas syötiin joko rannalla /hotellin snac baarissa tai haettiin lähikaupasta /leipomosta jotain purtavaa / tehtiin munakasta hotellihuoneessa.
Siitä tuli valitusta, että wi-fi yhteys oli huono hotellin yleisissä tiloissa toimi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä huolissani teineistä, mutta vielä enemmän olen huolissani aikuisista kasvattamassa teinejä, joiden mielestä teinillä on tuossa jotain syytä valittaa.
Minua siis oksetta tällinen ajattelu nuorista! Teineillä on sata kerta oikeita syitä valittaa vanhemmistaan, jotka ovat itsekeskeisisä kusisia persläpejä, ja ovat muka kasvattamassa munaansa, joka on heitä sata kertaa viisaampi ja ainakin ns. puhtaampi, esim. juuri tuollaisesta ihmistä latistavasta ajattelusta! Mutta sitten, kun teini ei osaa käyttäytyä, niin sitä ei vaadita, vaan sössötetään sille huonokäytöksiselle kusipäälle, että eihän tuolle sun asenteelles mitään voi. Siis huhhuh...
En ihmettele yhtään, että moni aikuinen on sellainen itsekeskeinen, minä minä - itserakas henkinen kermaperse, kun on saanut olla teininä tuollainen ja vanhemmat ovat vain "ymmärtäneet". Sitten sitä ollaan ainkuisinkin niin koketteja, härskejä, eikä ollenkaan omata syväälle menevää toiset huomioonottavaa käyttäytymistä, kun "eihän minulta nuorenakaan sellaista vaadittu..."
Sellaiset ihmiset, jotka ovat saaneet itse käydä teini-ikänsä läpi kotonaan ilman pahaksi kiittämättömäksi ihmiseksi leimaamista, ymmärtävät omia teinejään. Nämä aikuistuneet ihmiset haluavat olla myös aikuisina tekemisissä lapsuuden perheen kanssa.
Teineys ja aikuisuus eivät ole samoja asioita.Kuka tässä on kiittämättömäksi ketään leimannut? Minua ainakin loukkaa jos joku pilaa minun nautintoani, teinillä ei todellakaan ole mitään oikeutta sellaiseen.
Sinun nautintosi? Oletko itse jo läpäissyt tuon teini-iän vai onko se jäänyt päälle?
Niin? Minä varmaan menisin sinne rantalomalle ulkomaille ihan nauttimaan! Vai miksi sä menisit sinne?
Olen aikuinen, joka inhoaa rantalomia, siksi ymmärränkin teiniä, joka ei niitä rakasta.
Joo no aika ankeaa jos teinin mielikuvitus on tuolla tasolla, ettei tosiaan viihdy lainkaan. Onneksi en ollut noin kapeakatseinen nuori, vaikk en minäkään halua rantalomille sinänsä. Lapsena kokeilee useit asioita kuitenkin jo ihan uteliaisuuttaan mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Teinisi on täysin kiittämätön. Nyt laite takavarikkoon ja kun kotiin pääsette, kuppaan ja sieltä jokin Doro tai muu vastaava peruspuhelin, jolla voi soittaa ja lähettää tekstiviestejä, ei tehdä mitään muuta. Käyttäköön sitä, kunnes oppii kiitollisuutta.
T: Henkilö, joka olisi ollut teininä etelän lomasta niin kiitollinen, että olisi sellaisen saadakseen, vaikka kuurannut koko talon hammasharjalla kymmenen kertaa.
Toivottavasti sinulla ei ole lapsia
Näin mittava rangaistus siitä että osoittaa tunteita tai ajatuksia
Vierailija kirjoitti:
Huh, kauhulla luin näitä juttuja. Tämäkö on edessä. Juuri tultii kivalta reissulta 15 v ja 12 v. nuorten kanssa.
Käytiin joka päivä snorklaamassa/ meressä uimassa vaikka rantaan 2km matkaa. Yhtenä päivänä oltiin snorklausretkellä veneellä. Pelattiin pingistä ja tennistä hotellilla ja vanhempi lähti vielä lisuunkin mukaan. Altailla oltiin joka päivä.Kerran otettiin taksi käyttöön koko päiväksi ja käytiin omaan tahtiin katsomassa lähialueen historiallisia / luonnon nähtävyyksiä.
Shoppailua ei juurikaan harrasteta. Kerran käytiin vähän kauppoja kiertämässä. Silloin kuului vähän narinaa.Aamulla heräsin jo 7 aikoihin ja ehdin tehdä aamulenkin ennen kuin kuin herättelin teinit aamupalalle(loppui klo 10).
Illalla lähtivät ravintolaan syömään. Katsoivat hyviä paikkoja trip advaisorista. Tai mietittiin paikkaa kun laahustettiin rannalta takaisin hotelliin.(tietysti katsoivat arvostelut netistä).
Lounas syötiin joko rannalla /hotellin snac baarissa tai haettiin lähikaupasta /leipomosta jotain purtavaa / tehtiin munakasta hotellihuoneessa.Siitä tuli valitusta, että wi-fi yhteys oli huono hotellin yleisissä tiloissa toimi paremmin.
Ei se teillä muutu. Lapset on hyvin huomioitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo no aika ankeaa jos teinin mielikuvitus on tuolla tasolla, ettei tosiaan viihdy lainkaan. Onneksi en ollut noin kapeakatseinen nuori, vaikk en minäkään halua rantalomille sinänsä. Lapsena kokeilee useit asioita kuitenkin jo ihan uteliaisuuttaan mielellään.
Rantaloma ja mielikuvitus eivät oikein sovi samaan lauseeseen 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinisi on täysin kiittämätön. Nyt laite takavarikkoon ja kun kotiin pääsette, kuppaan ja sieltä jokin Doro tai muu vastaava peruspuhelin, jolla voi soittaa ja lähettää tekstiviestejä, ei tehdä mitään muuta. Käyttäköön sitä, kunnes oppii kiitollisuutta.
T: Henkilö, joka olisi ollut teininä etelän lomasta niin kiitollinen, että olisi sellaisen saadakseen, vaikka kuurannut koko talon hammasharjalla kymmenen kertaa.Toivottavasti sinulla ei ole lapsia
Häiritsee sillä muita! Ei niin saa tehdä, eikä opettaa teinille, että se on ok. Kun siis se on ihan omasta tyhmyydestä kiinni, ettei osaa mitään tuollakaan tehdä.
Mahtaa käsi käydä omassa huoneessa hotellilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinusta? Mielikuvitusta voi käyttää ihan missä tahansa. Olen ollut 13-14-vuotiaana myös viikon perheen purjeveneessä, ilman narinaa :)
Aikuisten rantalomat kuulostavat pyörivän lähinnä itsensä grillaamisen, alkoholin ja syömisen ympärillä. Ei ihme ettei teinejä aina innosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinusta? Mielikuvitusta voi käyttää ihan missä tahansa. Olen ollut 13-14-vuotiaana myös viikon perheen purjeveneessä, ilman narinaa :)
Hienoa, että olet saanut viettää sinua kiinnostavan loman. Toki ymmärrät että monelle muulle viikko purjeveneessä on painajainen.
Ap voisi todeta teinilleen, että jos hän haluaa ehdoin tahdoin pilata itseltään hänen toiveestaan järjestetyn loman, se on hänen asiansa. Muiden lomaa hänen ei anneta pilata. Mukaan saa tulla, mutta häntä ei houkutella, ei osteta eri eväitä. Jos toisten päivärytmi häiritsee häntä niin hänen täytyy siihen sopeutua.
Teineistä puhuttaessa unohdetaan aina, että teinit tarvitsevat paljon unta. Moni teini nukkuu yhtä paljon kuin 3-vuotias. Kun teini ei kouluvuoden aikana nuku riittävästi, hän on lomalla väsynyt ja haluaa nukkua paljon.
Nukkuminen on tärkeää teinin aivojen kehitykselle. Teinin unirytmi on myös usein luonnostaan sellainen, että aamulla nukutaan pitkään. Nämä on ihan kehityspsykologian perusjuttuja.
Antakaa teinienne nukkua lomalla vaikka kaiket päivät jos nukuttaa.
Anna teinin nukkua, ja toisaalta älä pakota häntä rannalle. Hyvä idea tosiaan oli se, että vanhemmat erikseen tekisivät teinin kanssa jotain hieman jännittävämpää, johon pikkusisarukset eivät voi osallistua.
Rantaloma voi tuoda teinille ongelmia, joita hän ei ole osannut ennen reissua ajatella. Tytöllä esimerkiksi jo mainitut kuukautiset, joiden suhteen on epävarma. Molemmat sukupuolet voivat kärsiä itsetunto-ongelmista oman vartalon suhteen, erityisesti uimapuvussa, ja rannalla olo voi olla kauheaa. Lisäksi ihan helposti joku pienikin kommentti tai huomio tuntemattomalta voi aiheuttaa suurenkin reaktion. Pojalle saattaa teini-iässä olla astetta vaikeampi tilanne joutua keskelle vähäpukeisia tyttöjä ja naisia, jos kroppa reagoi liikaakin (ja haluaa välillä viettää aikaa yksin huoneistossa, että saa paineita purettua?). Voi olla, että teini ei tiedä miten oudossa tilaneessa pitää käyttätyä ja sen vuoksi on hieman pelokas. Usein kaikki tämäntyyliset myllerrykset ja epävarmuudet sitten näkyvät välttelevänä käytöksenä, eikä teinipoika varsinkaan niitä vanhemmilleen myönnä.
Vierailija kirjoitti:
Ap voisi todeta teinilleen, että jos hän haluaa ehdoin tahdoin pilata itseltään hänen toiveestaan järjestetyn loman, se on hänen asiansa. Muiden lomaa hänen ei anneta pilata. Mukaan saa tulla, mutta häntä ei houkutella, ei osteta eri eväitä. Jos toisten päivärytmi häiritsee häntä niin hänen täytyy siihen sopeutua.
Juuri näin
Paitsi annetaan se makuuhuone teinille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: Henkilö, joka olisi ollut teininä etelän lomasta niin kiitollinen, että olisi sellaisen saadakseen, vaikka kuurannut koko talon hammasharjalla kymmenen kertaa.Toivottavasti sinulla ei ole lapsia
Ei teinillä ole oikeutta pilata muiden lomaa. Lisäksi heille ei ole hankittu älypuhelimia sitä varten, että niissä ollaan kiinni aina, kun ei syödä, hoideta omaa hygieniaa tai nukuta. Jos ei osaa vapaaehtoisesti tehdä muuta, niin sitten pitää kärsiä seulaukset. Aika moni muu lapsi tässä maassa olisi myös todella kiitollinen päästessään tuollaiselle lomalle. Koska teini ei ole, osoittaa se kiittämättömyyttä ja sitä, että lapselle on hankittu ihan liikaa juttuja ilman tarpeeksi isoa omaa panosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin mittava rangaistus siitä että osoittaa tunteita tai ajatuksiaHäiritsee sillä muita! Ei niin saa tehdä, eikä opettaa teinille, että se on ok. Kun siis se on ihan omasta tyhmyydestä kiinni, ettei osaa mitään tuollakaan tehdä.
Ja tästä sitten puhelin pois pikäksi aikaa.
Ehkä sultakin, jos olet kotona kiukkunen. Puhelin pois vaikka puoleksi vuodeksi
Me juuri tultiin viikon rantalomalta teinin kanssa ja meni tosi hyvin.
Ostettiin pari pokkaria ja lueskeli niitä altaalla. Netti toimii nykyään Europassa samaan hintaan, kun Suomessakin eli kavereiden kanssa chattailu onnistui erinomaisesti.
Aamupalalle heräsi joka päivä ja illalla käytiin yhdessä syömässä.
Uintiin ja otettiin rennosti. Myös 16 v tykkäsi taas kerran lomastamme.