Teinin kanssa etelässä, argh!
Ollaan koko perhe aurinkolomalla etelä-Euroopassa. Muuten olisi hauskaa, mutta teini valittaa ihan koko ajan. Ei haluaisi osallistua mihinkään vaan tuijottaa puhelintaan hotellissa. Nukkua haluaisi eri rytmissä kuin muut, mikä on hankalaa kun nukkuu olohuoneessa. Ruoka on pahaa eikä myöskään halua tulla kauppaan ostamaan mitään mieluista evästä.
Ollaan annettu osan ajasta olla huoneessa, mutta isommille retkille ja ravintolaan on pakko tulla mukaan. Kerran päivässä pitää käydä altaassa tai meressä.
Pitäisikö vaan antaa tehdä mitä tahtoo eli syödä Suomesta tuttuja sipsejä, juoda cocista, valittaa, sotkea ja olla netissä. Vai pitäisikö raahata mukana toisten fiilistä pilaamassa?
(Mä olen netissä nyt koska yritän olla hiljaa ja antaa muiden nukkua.)
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Miksi teinin pitäisi innostua auringossa makaamisesta tai shoppailusta?
Siksi kun kerran itse sinne halusi.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko rotlaa, mutta eikö teinin olis voinu jättää kotiin nautiskelemaan omasta rauhasta!
Jos olisit lukenut niin tietäisit että teini itse halusi reissuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusiko teini itse lomalle, vai olisiko mieluummin jäänyt alunperinkin kotiin tai lähteäjohonkin muualle?
Halusi. Kun "kaikki muut" perheet on jatkuvasti rantalomilla, niin meidänkin piti mennä. Nyt sitten täällä on ulkona kuuma, näyttö ei näy auringossa, meri on suolainen , ravintolassa haisee kala ja leivokset ovat liian makeita. Shoppailla ei halua eikä edes tulla katsomaan hotellin hienoja iltashowta.
Joku aiemmin sanoi kuvaavasti että ei halua tehdä mitä muut ehdottavat, mutta eipä myöskään mitään omia ehdotuksia ole.
Ap
Ap tuskin enää näkee mun kommenttia kun on niin vanha ketju mutta KIITOS 🙏😅
Olen just nyt teinin kanssa etelässä ja tää lohdutti😌
Jos kyse on jostain +15v teinistä, niin ei varmaan kiinnostakaan mitkään vanhempien valitsemat lomariennot. Lähtee varmaan parin vuoden päästä Interrailille tms. mielenkiintoisemmalle reissulle, jossa vanhempia ei ole perässä roikkumassa ja tekemisiä kyttäämässä. Tosiasia on se, että teistä on sille teinille pelkkää haittaa siellä lomalla, ainakin hänen silmissään.
Meillä viimeksi oli 2huoneistoa missä toisessa oli teinit, oli all inclusev eli pojat meni syömään sitten kun heräsivät🙂Mukana oli pari pientä sisarusta kenen kanssa ite herättiin 7:ltä. Jo kotimaassa mietittiin mitä kukakin haluaa tehdä. Vuokrattiin auto ja mies kävi teinien kanssa kiertelemässä nähtävyyksiä mihin minua ei yhtään kiinnostanut raauhautua pienten kanssa mukaan ja mies vuokrasi myös polkuveneen poikien kanssa ja kävivät merellä. Myös shoppailupäivä oli teinien mieleen. Sitten minä, mies ja pienet käytiin eläimiä katselemassa ja isossa lelukaupassa mitkä ei poikia kiinnosta yhtään. Hotellin vieressä oli pieni huvipuisto ja siinä käytiin kaikki ja joka ilta syötiin yhdessä illallinen. Altaalla oltiin paljon koko perhe, mutta kyllä välillä teinit kökötti huoneessaan ja poistuivat hakemaan vain limua tai jätskiä. Eli suosittelen jo etukäteen keskustelemaan toiveista. Itse välillä ihan ilahduin kun illallisen jälkeenkin yhtä-äkkiä kaikki halus lähteä rannalle hotellin viereen ja katseltiin auringon laskua ja lapset heitti leipäkiviä..
Jos mun teini olisi noin rasittava, huutoraivarit olisivat taattuja
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti kieltäytyi lähtemästä kanssani matkoille, kun karkasin sieltä kohteesta löytyneen pojan kanssa joka iltayö liesuun. Olin kyllä päivisin ihan hyvällä motivaatiolla mukana uimassa ja retkillä. Olisinkohan ollut 25-vuotias, kun pääsin lomapannasta ja kelpasin taas mukaan lomalle.
Otitko ahteriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa varmaan se isoin ongelma ole nukkumisjärjestelyt vaan teinin tyytymättömyys kaikkeen.
En tajua näitä "miksi pakotitte mukaan"-kommentteja. Ap sanoo selvästi, että teini halusi mukaan, että loma oli nimenomaan teinin toivomus ja että ei ole antanut yhtään vaihtoehtoista ehdotusta tekemisestä. Kunhan vain valittaa ja valittaa.
Miksi ap:n, miehen ja kahden lapsen pitäisi hyppiä yhden oikkujen mukaan, hiiviskellä omalla lomallaan ja alistua kuuntelemaan jatkuvaa valitusta, kun mitään ratkaisua ei kuitenkaan ole tiedossa? Selvästi valitus ei lopu siihen, että saisi nukkua tarpeeksi. Jos kerran saa rauhassa olla huoneessa, kun muut uimassa, niin siinähän voi jo nukkua vaikka kuinka. Rantalomilla muutekin oleskellaan aika vähän huoneissa. Jos muu perhe nousee klo 9.30 ja vetäisee aamupalaa naamaan tai tekee aamutoimia puolisen tuntia, niin ei voi olla teinille liikaa. Tunkekoon pumpulia korviin siksi ajaksi. Muutenhan sitä oleskellaan altaalla/rannalla/shoppaillaan/katsellaan nähtävyyksiä/nautitaan iltaohjelmasta jne. Teini siis saa sen huoneiston itselleen varmaan 10 tunniksi ainakin mutta sekään ei riitä, kun pitäisi olla juuri silloin 9.30 hiljaista, niin muka kaikki valitus katoaisi. Höpöhöpö!
Jotain teineistä tietävänä väitän, että kyseessä on vaihe, joka ei mene ohi sillä, että hypitään oikkujen mukaan ja lakaistaan tieltä kaikki esteet. Tosin ei tuossa auta mikään komentelukaan, teinit tuppaavat siitä vaan lisää provosoituvan. Paras keino on todeta, että emme todellakaan vastaisuudessa maksa wifin käytöstäsi tällaista summaa ja että seuraavien matkojen ajaksi jäät hoitoon mummolaan tai sukulaisille, jos meno ei muutu. Ja sitten jää pois matkoilta, jos ei osaa muuttaa asennettaan. Yksinkertaista. Ja seuraavan kerran kun mankuu jotain, on se sitten vaikka vain uutta kännykkää, niin muistutatte aina, mitä kävikään etelänmatkalla. Niin sinne haluttiin ,mutta oli liian kuuma, ruoka pahaa, liikaa aurinkoa jne. Että ei todellakaan kannata tuhlata rahaa ihmiselle, joka ei tiedä, mitä haluaa ja on kaikkeen tyytymätön.
Ehkä muutaman vuoden päästä voi kokeilla, olisiko opetus mennyt perille.
Sinulla siis ei ole itsellä teinejä? Teineys menee iän mukana ohi, olisitko itse tyytyväinen jos joku muu suunnittelisi loman puolestasi kysymättä sinulta?
Monet aikuisetkaan eivät pidä rannalla löhöilystä ja uimisesta.
Lapsen kyykyttäminen muiden tahtoon on lähinnä surullista.
Ei se teini ilkeyttään ole hankala.
Ei se teini ilkeyttään ole hankala.
Joopa joo, jotkut teinit ovat valitettavasti rasittavia mulkkuja. Joku syy sellaiseen käytökseen löytyy, mutta sitä ei voi laittaa teini-iän piikkiin
Yksi loma meni meiltä mönkään, kun nuoremmalla lapsella oli ankarin teiniangsti päällä. Muuten lomat menivät hyvin myös teinivaiheessa. Mutta. Sitä mukaa, kun nuorison käytös on lomilla parantunut, miehen on huonontunut. Viimeksi kiukutteli, mökötti ja äyski niin, että lopulta kaikilta muilta meni hermot. Nyt haluaisin lähteä reissuun jälkikasvun kanssa, joka on siis aikuisuuden kynnyksellä ja jättää miehen kotiin murjottamaan.
Oletko sinäkään lukenut ketjua? Teini itse halusi tällaiselle reissulle.