Te jotka olette pienestä perheestä lähtöisin
tai joilta ei olla vaadittu pienestä pitäen työn tekoa miten olette sopeutuneet rankkaan perhe elämään?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hankkinut lapsia, koska rankka perhe-elämä ei kiinnosta, enkä luonteeni puolesta siihen sopeutuisikaan. Olen liian vapaudenkaipuinen, mukavuudenhaluinen ja kärsimätön.
Miten onnistuu töissä käynti noilla ominaisuuksilla?
Ihan hyvin, kun tiedän saavani tehdä töiden jälkeen mitä haluan ja että kaikki vapaa-aikani on todella vapaata aikaa. Totta kai lopettaisin työnteon, jos saisin jostakin miljoonan, mutta tykkään työstäni eikä se kuormita minua liiaksi.
Vanhemmuus on kuin tekisi toista työtä. Ei kiitos.
Oletko töissä lasten parissa vai miten koet sen työksi?
Olen kyllä. Tosin pidän työnä kaikkea sellaista, mitä minun on pakko tehdä, vaikka en haluaisi (ks. esim."kotityöt").
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän perhe-elämä yhden lapsen kanssa ole sen rankempaa kuin ilman lasta. Pyykkiä tulee enemmän, mutta kaikki muu hoituu kuin ennenkin. Perhe-elämän tarkkuuteen voi omilla valinnoillaan vaikuttaa. Minusta se on fiksumpaa kuin sopeutuminen johonkin liian rankkaan.
Ihmetyttää, miksi olette lapsettomina heränneet monta kertaa yössä, ajaneet tansikoululle ja takaisin kerran viikossa ja kerranneet kolmannen luokan matikan läksyjä keskenänne iltaisin.
Onko nuo sinusta oikeasti rankkoja asioita? Aika herkästi rasitut. Ei me olla kahdestaankaan maattu vaan kaikkia iltoja kotona. Ei lapsen vieminen harrastuksiin pari kertaa viikossa ole minään rankka rasite. Lapsi ei ole vielä koulussa, mutta en usko, että lapsen läksyt meitä kovin rasittaa.
Väite oli, ettei lapsiperhe-elämä ole "sen rankempaa" kuin lapseton elämä, vaikka kaikki tietävät, ettei se ole totta. Vapautta ja vapaata aikaa on vähemmän, työtä, huolta ja hoidettavia asioita enemmän. Hyvä juttu, rttä pystyt hoitamaan velvollisuutesi hyvin, mutta on ihan turha pitää yllä sitä myyttiä, ettei lapsen hankkiminen muka muuttaisi mitään.
Lapsi kehittyy ja kasvaa, toisin kuin lapsettomien usein hankkimat lemmikkieläimet.
Ja hei vauvapalstailet, ei olisi tullut mieleenkään lapsettomana.
Nyt puhut asian vierestä. Nämä eivät liity mitenkään siihen, että lapsiperhe-elämä on väistämättä rankempaa kuin lapseton elämä. Ei välttämättä absoluuttisesti "voi ei en kestä enää sekuntiakaan romahtamatta" -rankkaa mutta rankempaa kuin muutoin vastaava elämä, johon lapsiin liittyviä töitä ja vastuita ei kuulu.
Aika moni vanhempi on sitä mieltä, että herääminen monta kertaa yössä kuukaudesta tai jopa vuodesta toiseen on rankkaa. Jos se eiole sitä sinusta, olet vähemmistössä.