IL: Riina-Maija Palander oli työhaastattelussa - syyttää "haastattelijatyttöä" idiooteista kysymyksistä: "Olin ylipätevä"
http://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/201707172200269353_vd.shtml
Apua mitä kielenkäyttöä ja typerää avautumista. Se, että olet joskus valmistunut jostain koulusta ja olet sitten ollut monta vuotta vain kotona, ei tee sinusta automaattisesti pätevää työntekijää. Ei ainakaan tuolla asenteella. Jos Riinis ole niin pätevä, niin mikset sitten ole jo jossain töissä? Pikkasen kuvittelee rouva nyt itsestään liikoja.
Kommentit (468)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö antaa työvimaviranomaisille vinkki, että rouva vetää työttömyyskorvauksia samaan aikaan kun toimii vice presidenttinä omassa yrityksessään.
Ainakin ennenaikaisessa maailmassa työttömyyskorvaukset evättiin, jos henkilön katsottiin työllistyvän puolisonsa yrityksessä. Tämä on tietysti ihan oikein; ei ole veronmaksajien asia tukea tällätavaola kenenkään yritystoimintaa.
Uskoisin, että laki on edelleen sama: korvausta ei kuulu maksaa, jos työllistyy omassa tai perheen yrityksessä.
Vierailija kirjoitti:
– Toki siihen vaikuttaa myös se, että moni varmasti tietää, että minulla on kotona aika iso paletti ja työnantajat varmaan miettivät, että missä ihmeen välissä kävisin töissä. En ole sitä selvittänyt itsekään.
Tohon Hanna G vertaukseen viitaten, töitä voi tehdä eli elannon tienata monella tavalla. Ei Hannalle varmaan ole tullut mieleen, mitä palkkionmaksajat ajattelevat siitä että sillä on "iso paletti" ja ehtiikö se käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
– Toki siihen vaikuttaa myös se, että moni varmasti tietää, että minulla on kotona aika iso paletti ja työnantajat varmaan miettivät, että missä ihmeen välissä kävisin töissä. En ole sitä selvittänyt itsekään.
Siis onko se sanonut näinkin?! Ja sitten väittää, että muut äidit ei ole kunnianhimoisia...
Olen nyt 40v hyvässä asemassa työelämässä, on kolme lasta ja myös vaativaa työtä tekevä mies. Toki tämä on vaatinut opiskelua, opintojen päivitystä perhevapaiden (yht. 5v) aikana sekä työn ohessa. Joustoa niin työnantajan vaatimusten, lasten sairastamisten, harrastusten ja miehen työn ristiaallokossa. Ne Riiniksen mainostamat pullatkin valmistuu lasten turnauskahvioon. Ei tarvitse kerjätä mieheltä rahaa. En ole koskaan ajatellut tässä olevan mitään ihmeellistä. Samanlaista elämää kuin suurimmalla osalla ystävistäni. Miten me pystytään käymään töissä?! Ei mun työnantajat ole koskaan epäilleet, ettenkö töihin pystyisi, vaikka lapsetkin on joskus olleet kipeinä.
Siskollani ihan sama tilanne. Akateemisesti koulutettu vaativaa työtä tekevä kolmen pienen pojan (3-7 v.) äiti ja miehellä myös sata matkapäivää vuodessa. Edennyt koko ajan urallaan, täyttää kohta 40. Mitäs siihen sanot Ryynis?
Omalla tavallaan ymmärrän Riinistä. Minä olen käytännössä polkaissut miehen firman kukoistukseen. Mies kyllä painaa töitä työntekijöiden kanssa, mutta minä teen kaiken taustalla. Lasken, organisoin kaiken materiaalivirrasta lähtien ja kirjoitanpa jopa sähköpostitkin miehen puolesta. Mies vaan lukee ja laittaa nimen alle, kun alalla mies on uskottavampi kuin nainen. Minä olen kehittänyt asiakaspalvelua, meidän tarjoukset on paljon paremmin tehtyjä kuin kilpailijoiden, tapa informoida asiakasta asioista on alalle epätyypillinen, jossa yleensä yrittäjät on sellaisia megajuntteja, että hädin tuskin saavat rivin kirjoitettua sähköpostiin, kun minä kirjoitan ohjeistuksia ja selvityksiä. Minä olen suunnitellut strategiaa, myyntiä, kartoittanut kilpailijat, etsinyt yhteistyökumppanit ja suunnitellut, miten mies sitten toimii tapaamisessa minun laskelmieni pohjalta. Antanut miehelle sanat suuhun. Silti teen tämän kaiken taustalla harmaana hahmona, jolla ei ole edes mitään titteliä ja mies on se toimitusjohtaja, joka "johtaa" muutaman miljoonan liikevaihdolla pyörivää firmaa. Mies osaa esiintyä edukseen ja fiksusti, mutta on kuitenkin enemmän tekijä kuin suunnittelija.
Silti miten hakea tällä töitä, jos olisi tarvis? Että ainakin puolet tästä firman kasvusta pienestä yhden työntekijän + yrittäjän firmasta keskikokoiseksi yritykseksi on minun ansiotani. Ennen kuin jäin firmaan töihin, niin liikevaihto oli polkenut 7 vuotta paikallaan, sen jälkeen se on yli kymmenkertaistunut. Enhän minä ole mitään edes paperilla. Mies myöntää, että olen erinomainen "toimari", mutta muut ei sitä näe juurikaan. Työntekijät on ainoat, koska heille olen suoraan yhteyksissä. Muuten suurin osa viestinnästä kulkee miehen kautta paitsi sitten "pikkusihteerikkö" on joissain pikkujutuissa suoraan yhteyksissä.
Ehkä Riinis kokee samaa? Hän on organisoinut ja tehnyt kaiken siellä omassa firmassa, mutta kukaan ei laske sitä miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsiessäni sitä blogia, google tökkäsi eteeni lehtijutun vuodelta 2013, jossa frouva Riinis oli jo kovalla tohinalla palaamassa työelämään.
https://www.mtv.fi/viihde/muut/artikkeli/kalle-palanderin-vaimo-palaa-t…
Osuiko silloinkin haastattelijoiksi pelkkiä idioottityttösiä vai mikähän sen työelämään paluun silloin esti? Täällä kun näyttäis olevan ihmisiä jotka on kyseisen poppoon edesottamuksia seuranneet, niin joku ehkä saattaa muistaa...
Hupaisa lehtijuttu: kummallakin on kädet täynnä töitä ympäri maailmaa, mutta jutussa ei ole halaistua sanaa siitä, mitä työtä arvon pariskunta tekee. Maksaako joku heille oikein rahaakin tuosta puuhastelusta? Kalle sanoo tosin manageroivansa, mutta ketä tai mitä, ei käy jutusta ilmi. Taitaa olla vielä toiveiden tasolla tuokin hanke.
Rouvalla taas on kouluratsastuskisat Belgiassa ja Hollannissa. Työn teko taitaa ola vähän juhlava nimitys tuostakin aktiviteetista.
BTW, tietääkö joku, onko rouva pelkkä merkonomi vai peräti yo-merkonomi.
Palanderien perheeseen syntyi elokuussa 2012 kaksoset Mona Lisa ja Romeo.
Vierailija kirjoitti:
Omalla tavallaan ymmärrän Riinistä. Minä olen käytännössä polkaissut miehen firman kukoistukseen. Mies kyllä painaa töitä työntekijöiden kanssa, mutta minä teen kaiken taustalla. Lasken, organisoin kaiken materiaalivirrasta lähtien ja kirjoitanpa jopa sähköpostitkin miehen puolesta. Mies vaan lukee ja laittaa nimen alle, kun alalla mies on uskottavampi kuin nainen. Minä olen kehittänyt asiakaspalvelua, meidän tarjoukset on paljon paremmin tehtyjä kuin kilpailijoiden, tapa informoida asiakasta asioista on alalle epätyypillinen, jossa yleensä yrittäjät on sellaisia megajuntteja, että hädin tuskin saavat rivin kirjoitettua sähköpostiin, kun minä kirjoitan ohjeistuksia ja selvityksiä. Minä olen suunnitellut strategiaa, myyntiä, kartoittanut kilpailijat, etsinyt yhteistyökumppanit ja suunnitellut, miten mies sitten toimii tapaamisessa minun laskelmieni pohjalta. Antanut miehelle sanat suuhun. Silti teen tämän kaiken taustalla harmaana hahmona, jolla ei ole edes mitään titteliä ja mies on se toimitusjohtaja, joka "johtaa" muutaman miljoonan liikevaihdolla pyörivää firmaa. Mies osaa esiintyä edukseen ja fiksusti, mutta on kuitenkin enemmän tekijä kuin suunnittelija.
Silti miten hakea tällä töitä, jos olisi tarvis? Että ainakin puolet tästä firman kasvusta pienestä yhden työntekijän + yrittäjän firmasta keskikokoiseksi yritykseksi on minun ansiotani. Ennen kuin jäin firmaan töihin, niin liikevaihto oli polkenut 7 vuotta paikallaan, sen jälkeen se on yli kymmenkertaistunut. Enhän minä ole mitään edes paperilla. Mies myöntää, että olen erinomainen "toimari", mutta muut ei sitä näe juurikaan. Työntekijät on ainoat, koska heille olen suoraan yhteyksissä. Muuten suurin osa viestinnästä kulkee miehen kautta paitsi sitten "pikkusihteerikkö" on joissain pikkujutuissa suoraan yhteyksissä.
Ehkä Riinis kokee samaa? Hän on organisoinut ja tehnyt kaiken siellä omassa firmassa, mutta kukaan ei laske sitä miksikään.
Kannattaakohan tuollaiseen harmaan taustahahmon rooliin jättäytyä?
Vierailija kirjoitti:
http://www.menaiset.fi/blogit/cafe-au-lait/riina-maija-palander-aitiys-…
Olen valmistunut huippuarvosanoin Oslosta, olen opiskellut bisnestä ja puhun paljon kieliä - ei se niistä ole kiinni. Ongelma on siinä, että koulutodistukset ja työkokemukset ovat kymmenen vuoden takaa.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että olet pystynyt antamaan vahvan panoksen yritykseen, toivottavasti pystyt saamaan firman menestyksestä myös itsellesi kuuluvan osuuden.
Palanderien tilanne vaikuttaa ainakin julkisuudessa olleiden tietojen perusteella kovin erilaiselta. Voidaan kysyä, onko tuossa kyse yritystoiminnasta ensinkään vai pelkästään ja harrastelusta.
Ei vaadi kummoisia taitoja kunnostaa taloa miehen rahoilla tai velkarahoilla; siihen pysyy kuka tahansa. Samoin nettisivujen pystyttämiseen. Mutta tuo ei ole vielä yritystoimintaa. Toimintaa aloitettaessa pitäisi olla joku nåkemys siitäkin, miten toiminnan kustannukset katetaan niin, että viivan allekin jää jotakin. Mikään ei viittaa siihen, että hiihtomestari Palander taikka puolisonsa Riinuska olisivat tehneet tällaisia laskelmia. Rouva seilaa Espanjassa ym ja kirjoittelee ryypiskelystään julkisessa blogissa;pullo näyttäisi liittyvän tilanteeseen kuin tilanteeseen. Ainakaan minulle ei ole jäänyt sellaista kuvaa, että tämä rouva pyörittäisi yritystä.
Vierailija kirjoitti:
http://www.menaiset.fi/blogit/cafe-au-lait/riina-maija-palander-aitiys-…
"Kun me tultiin Espanjasta vuodenvaihteessa, niin minä tietty ajattelin, että tässähän voisi vaikka tehdä jotain. Mutta en minä sitä kyllä helpoksi kokenut. Olen valmistunut huippuarvosanoin Oslosta, olen opiskellut bisnestä ja puhun paljon kieliä - ei se niistä ole kiinni. Ongelma on siinä, että koulutodistukset ja työkokemukset ovat kymmenen vuoden takaa."
Norjassa BBA-tutkinto on muuten yliopistotutkinto eikä amk-tutkinto kuten Suomessa. Jos Riinis on oikeasti valmistunut, niin kannattaisi asiasta varmaankin olla maininta myös siellä Linkedin-profiilissa.
Vierailija kirjoitti:
Tällaista naista sanoisin kyllä tyhmäksi. Siis tekee ihan toimarin edestä hommia mutta ei omaan vaan - tadaa - miehensä nimeen. Tuollainen ajattelu että jollain alalla miehen nini on uskottavampi on ihan mennyttä maailmaa ja höpöhöpöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaakohan tuollaiseen harmaan taustahahmon rooliin jättäytyä?
Samaa mietin. Minä en tuollaiseen suostuisi. Nimikkeen/tittelin ja palkan pitää vastata tehtäviä. Myös silloin, kun on perheyrityksessä töissä. En ikinä jättäytyisi tuolla lailla yhden ihmisen varaan, vaikka meillä oikein hyvä parisuhde onkin. Jos jotain tapahtuu (enkä tarkoita pettämistä vaan esim. vakavaa sairastumista, jopa kuolemaa) mitä sinulle sitten tapahtuu? Keneltä saat työtodistuksen tekemästäsi työstä, kun sitä ei voi edes firman asioista todistaa?
Sinänsä tämä Riinan tapaus on oikein hyvä muistutus kaikille siitä, miten voi käydä kun jättäytyy yhden kortin varaan. Kunnioitan kotiäitejä suuresti, ja tuntemani kotiäidit ovat tehneet miehensä kanssa erilaisia sopimuksia ja järjestelyitä. Eivät joudu kerjäämään mieheltä rahaa ja sietämään pettämistä asemansa vuoksi, eivätkä kuvittele että pääsevät toimitusjohtajaksi sitten kun lasten kasvettua töihin palaavaat.
T. Se aiempi 40v korkeakoulutettu kolmen äiti, numeroa en muista
Vierailija kirjoitti:
Mitä se silloin auttaa, että vähättelee muiden osaamista kutsumalla heitä idiooteiksi, jos ja kun kysyvät hakijalta täysin normaaleja kysymyksiä.
Voit olla oikeilla jäljillä, muttei rekrytoijakaan ole ajatuksenlukija. Se oma osaamisensa täytyy osata ja haluta tuoda esille haastattelussa- ilman että loukkaantuu jo siitä ettei oletusarvoisesti tiedetä hänen statustaan melkein ex-kartanon rouvana.
Arvostuksen puute avioliitossa mahdollisesti johtaa tällaisiin ylilyönteihin, keksi-iän kriisin ryydittämänä, kun sitä omaa arvoaan alkaa kyseenalaistamaan laajemminkin. Onneksi harvempi valitsee suorimmaksi reitikseen toisten polkemisen.
Tässä keskustelussa on haukuttu todella mielikuvituksettomasti luusereiksi "kaikki", eli ne jotka ovat Riinan ulostuloja jostain syystä arvostelleet. Toisin sanoen ne, jotka ovat osanneet perustella mielipiteensä paremminkin kuin että toisella on oletettavasti kouvolatukka.
En tiedä miksi joku täysin ulkopuolinen provosoituisi noin kovasti.
Hämmentävää, mutta taidettiin löytää ihminen, joka oikeasti hyötyisi työkkärin työnhakukurssista. Ei työnhakijalla vain voi olla tuollaista asennetta tuollaisella taustalla. Tämä koskee niin haastattelua kuin käyttäytymistä somessakin. Ja jos ihmiseltä kuitenkin löytyy koulutusta ja jonkinlaista kokemusta omankin yrityksen pyörittämisestä, niin kyllä siitä jotain saisi cv:en sanailtua.
Ymmärrettävää on se, että tulokseton työnhaku on turhauttavaa. Ja oikeasti pitäisi löytää jotain keinoja siihen, että pitkä aukko cv:ssä ei automaattisesti syrjäyttäisi ihmisiä työmarkkinoilta. Tämä asia kun koskee niin isoa joukkoa entisiä kotiäitejä, työttömiä tai pitkäaikaissairaita.
Mutta jos asioista avautuu julkisesti tähän sävyyn, niin ei sillä saavuta mitään muuta kuin hankalan ihmisen maineen. Vaikeistakin hetkistä voi tietysti kirjoittaa, mutta sillä tavalla, ettei siinä sivussa hauku koko muuta maailmaa omista ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
AMMATTI KOREKASTA TYÖ ELÄMÄÄN YLI OPISTON KÄYNYT EI SAA TÖITÄ KUTEN TÄSTÄKIN TAPAUKSESTA NÄJDÄÄN!!! OLISI RIINAKIN KÄYNYT AMMATTI KORKEAN EIKÄ YLIO PISTOA NIIN HIH HEI JA JOPA OIS RÖITÄ JA RAVINTOLAT TAPPELIS KUKA SAA SIITÄ TISKARIN!
Viimeinen rivi pelasti kommentin!
Vierailija kirjoitti:
Täytyy muistaa et Riina on rovaniemeltä. Sen puheissa on aina lapinlisää. Ei ois ensimmäinen lappilainen nainen, jonka puheet on suuremmat kuin todellisuus
Juuri näin! Itsekin olen lapista ja aina on puheissa "lapinlisää "
Ja sitä esiintymään suureellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy muistaa et Riina on rovaniemeltä. Sen puheissa on aina lapinlisää. Ei ois ensimmäinen lappilainen nainen, jonka puheet on suuremmat kuin todellisuus
Juuri näin! Itsekin olen lapista ja aina on puheissa "lapinlisää "
Niin mistä se nyt olikaan valmistunut? Jäi epäselväksi. Norjan kauppakorkeakoulusta (Handelshøyskolen joka on siis yliopisto, kauppakorkea) vai paikallisesta amk:sta (kyllä, Norjassa on myös näitä applied sciences-ahjoja, esim. https://www.hioa.no/eng/About-HiOA/Faculty-of-Social-Sciences/OEA)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kännissä se noita blogeja kirjottaa? Ja kahdeksaa kieltä, mai ääääs 😄 olis hyvä tietää ne kielet ja pistää pari kiinan kielistä kysymystä....
Sorry pakko linkata😂
Näille naisille jotka täällä arvostelevat Riina Maijaa on helvetissä aivan oma paikkansa. Ja en ole Riina enkä ystävänsä. Olen nainen joka tukee ja auttaa toisia naisia.
Onkohan vielä joku puolue, joka ei ole ilmoittanut omaa ehdokastaan presidentin vaaleihin. Jos rouva vaikka sinne päin pyrkisi, oisko siellä tarpeeksi älykkäitä ihmisiä hänelle.