IL: Riina-Maija Palander oli työhaastattelussa - syyttää "haastattelijatyttöä" idiooteista kysymyksistä: "Olin ylipätevä"
http://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/201707172200269353_vd.shtml
Apua mitä kielenkäyttöä ja typerää avautumista. Se, että olet joskus valmistunut jostain koulusta ja olet sitten ollut monta vuotta vain kotona, ei tee sinusta automaattisesti pätevää työntekijää. Ei ainakaan tuolla asenteella. Jos Riinis ole niin pätevä, niin mikset sitten ole jo jossain töissä? Pikkasen kuvittelee rouva nyt itsestään liikoja.
Kommentit (468)
Ei kai nuoremmissa ikäluokissa ole enää näitä huonon itsetunnon suomalaisia, joiden mielestä se, että joku Jesus Maria ei tiedä Suomesta mitään on noloa Suomelle eikä suinkaan Jesus Marialle itselleen? Kuulostaa niin 50-luvulla syntyneen ajatusmaailmalta.
Minun mielestä hänen kannattaisi keskittyä kääretorttujen ja pullien leivontaan. Työmarkkinoilla on paljon häntä nuorempia ja moninverroin pätevämpiä naisia, joilla tutkinto yliopistosta ja sen lisäksi paljon työkokemusta. Oikeassa business-elämässä hänen pullanleivontakokemuksellaan ei ymmärrettävästikään ole mitään relevanttia merkitystä. PS Monet oikeaa uraa tehneet naiset huolehtivat töiden jälkeen myös lapsista ja ruoanlaitosta, mutta eivät valita eivätkö ole ylimielisiä:)
Vierailija kirjoitti:
Onhan asenne muijalla tosiaan! "Sitä paitsi olen älykkäämpi kuin yksikään pukumiehistä jotka hoilaa karaokessa Mambaa" Ei tällä äkyköllä tullut mieleen, että joku näistä pukumiehistä saattaisi olla juuri se toimari tai rekrypäällikkö, joka olisi voinut palkata Riinan. Huom! OLISI VOINUT, ennen näitä noloja avautumisia. Jos se tosiaan on nyt koko kevään töitä hakiessaan päästellyt tällaisia juttuja julkisesti suustaan, ja lisäksi näyttänyt tuon asenteen työhaastatteluissa, en ihmettele yhtään että on edelleen, ja tulee myös olemaan työtön työnhakija.
Pääseehän se kohta siihen 9€/pvä työtoimintaan, kun on pitkäaikaistyötön, niin luultavasti tekevät vielä arvion työkyvystä siellä työtoiminta paikassa. Että onko työkykyinen ja voisiko siis ottaa mahdollisesti jotain tarjottavaa työtä vastaan. Jos ei suostu siihen niin eivät anna edes ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Eikä saa työttömyyskorvaustakaan, ennenkun on kuntouttavassa työtoiminnassa todistanut olevansa työkykyinen. Se tiskarin työstä kieltäytyminen johtaa tuohon, jos sitä paikkaa tarjottiin työkkäristä.
Riina-Maijalla on korkeakoulututkinto, ja hän on opiskellut kauppatieteitä Norjassa, Australiassa, Virossa, Ranskassa ja Suomessa.
Hänellä on myös esimieskokemusta kansainvälisistä tehtävistä. ´
Huh miten surullista. Käy sääliksi.
Se on työttömänä Torniossa! Ainakin jos uskomme lehtiä ja miksi emme uskoisi. Eli miten todennäköisesti 12 vuotta kotiäitinä ollut pääsee johtajaksi ko. asuinpaikalla etenkään kun siellä ei käsittääkseni ole ns. verkostoa tuttuja ja tutuntuttuja, joiden avulla päästä töihin. Missä ne lapset muuten käy koulua?
Vierailija kirjoitti:
Riina-Maijalla on korkeakoulututkinto, ja hän on opiskellut kauppatieteitä Norjassa, Australiassa, Virossa, Ranskassa ja Suomessa.
Tämä luki jossain iltapäivälehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko hän sitten käynyt avoimen YLIOPISTON kursseja näissä maissa. Niihin pääsee kuka vaan.
Ja minäkin olen ollut parikymmentä vuotta sitten kansainvälisissä töissä. Siivosin Tukholmassa monikansallisen yhtiön tomitiloja.
Siis tämä nainenko on vakuuttunut omista kyvyistään, sillä perusteella että osaisi pyörittää jotain ravintolaa, jos oikein ymmärsin?
Kyllähän se jo vaatiikin aivan uniikkia talenttia se! Vau!
Vierailija kirjoitti:
No jos näin on asiat, niin sitten on kyllä urasuunnitelussa jokin mennyt pahasti pieleen. Itselläni on oikea KTM tutkinto ja olen saman ikäinen, kuin hän. Ja minullakin 3 lasta. Olen nyt ns urani huipulla, ostin juuri sijoitusasunnon eikä tarvitse pyytää aviomieheltä rahaa rakennekynsiin. Joten näinkin voi elämänsä suunnitella.
Vierailija kirjoitti:
Joo, Riinalla on amk-tutkinto eli alempi korkeakoulututkinto. Korkeakoulututkinnosta puhutaan sitten, kun on valmistunut yliopistosta. Sitä Riina ei ole tehnyt. Voi olla, että on suorittanut jotain avoimen yliopiston kursseja ulkomailla, mutta se ei hänestä korkeakoulutettua tee. Ja mitä nuo kansaiväliset esimiestehtävät on? Se, kun on vice president siellä konkkaan menevässä Viron kartanossa? Vai se, kun teki baaritöitä Norjassa silloin, kun Kalle hänet mukaansa bongas? Oliko joku vuoropäällikkö siellä kapakassa? Aika moni muukin tekee opintojen ohella baarihommia vuoropäällikkönä, ei ole kummoinen meriitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos näin on asiat, niin sitten on kyllä urasuunnitelussa jokin mennyt pahasti pieleen. Itselläni on oikea KTM tutkinto ja olen saman ikäinen, kuin hän. Ja minullakin 3 lasta. Olen nyt ns urani huipulla, ostin juuri sijoitusasunnon eikä tarvitse pyytää aviomieheltä rahaa rakennekynsiin. Joten näinkin voi elämänsä suunnitella.
Sinulla ja Riina-Maijalla on yksi selkeä ero: sinä olet suorittanut tutkinnon, hän on vain opiskellut eri yliopistoissa tai ainakin olla aika lähellä niitä. Eikö sitä kutsuta opiskeluksi, että notkuu yliopiston kahvilassa tai ainakin käy samoissa bileissä fuksien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Nämä kannattaa ehdottomasti listata LinkedIniin oppiaineineen, oppilaitoksineen ja suoritusvuosineen ja liittää sivu hakemukseen! Samalla kannattaa lähettää verkostoitumiskutsuja ahkerasti siellä mitä pikimmiten, se on LinkedInin päätarkoitus.
Työnantajista osa edelleen kv-markkinoillakin seuraa tuota verkostoitumiskanavaa.
Lisäksi kannattaisi miettiä miten haluaa profiloitua somessa. Instatili ajantasalle ja FB harkiten käyttöön.
Kyllä se siitä!
P.S. Edelleenkään ei kannata rajata Aurinkorannikon suomalaisyrityksiä hakujen ulkopuolelle, vaan ottaa ne vakavasti - mikäli Espanja työmaana edelleen kiinnostaa.
Voiko joku selittää, en ymmärrä. Heillä on oma yritys, mutta Riina on työtön ja saa työttömyyskorvausta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jannis80 kirjoitti:
Espanjassa ne voi palkata köyhistä maista tulleita ihmisiä niihin tiskaaja-hanttihommiin ja tottakai he olettavat että haastatteluun tuleva edes yrittäisi keskustella vaikka huonolla kielitaidolla. Meillä oli töissä espanjalainen tyttö vaihdossa ja todella huonolla englannilla ja kovalla yrityksellä ja hyvällä asenteella pärjäsi. Espanjalaiset arvostavat yritystä ja kanttia.
Kai luulivat Riiniksen olevan joku entisestä Neuvostoliitosta tuleva maatuska joka tekee hommia pikkupalkalla ja kovalla yrityksellä. Ei sellaisen papereita kukaan ehdi vilkaista. Olivat varmaan koppavasta pikkurouvasta hyvin yllätyneitä. Tiskaajan ammatti kun on ravintolahierarkian pohjassa. Siihen etsitään aina väkeä koska irtisanoutumisprosentti on korkea. Jos siihen hommaan ei pääse niin aika huonosti on asiat.
Poikakaverini on diplomi-insinööri joka joutui tyytymään lastaajan hommiin omassa maassaan, työkaverina on entisessä Itä-Saksassa humanistisessa opiskellut tohtori. Nyt on ylitarjontaa markkinoilla. Sopeutuvat pärjäävät.
Riinis ei hakenut tiskarin töitä. Espanjalaiset eivät pidä Suomea osana USSR:ta.
Jotkut pitää jotkut ei :) Voin maan pääkauoungissa asuneena todeta että n. 50% ei tiedä missä on Suomi, tai luulevat Suomen olevan Ukrainassa tai Latviassa päin, ja Suomen olevan entisen itäblokin maa. Olen kuullut tulleeni huoraamaan Casa de Campoon jne.Toisaalta, Suomi on niin pieni ja vaatimaton maa eikä millään tavalla tärkeä siellä.
....."hengaavan vauvapalstalla keskellä päivää"
Väkisinkin herää kysymys että minkälaisissa piireissä oikein liikuit siellä??!
Niin ja pahoitteluni että tässä vastaamisessa tuli pientä viivettä; oli muutama muu juttu missä piti hengata keskellä päivää.
Näin lomalla.
(Ellet huomannut, nyt on heinäkuu, ja suuri osa niiden asiantuntijoidenkin työnantajista on laittanut lafkansa kesätauolle.)
Eikös se kehuskellut, kuinka pystyisi pitämään sitä koko ravintolaa pystyssä, johon haki töihin. Ihmetyttää että miksi ei sitten perusta sitä omaa ravintolaa, kun se on niin helppoa ja hänellä kun omasta mielestään tuntuu riittävän taitoa vaikka mihin? Jos kaikki tuo mitä hänestä kirjoitetaan pitää paikkansa, niin kyllä realismi on kadoksissa ja kuvitelmat vallanneet alaa.
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku selittää, en ymmärrä. Heillä on oma yritys, mutta Riina on työtön ja saa työttömyyskorvausta?
Niin, no minä olen ymmärtänyt, että Kalle on ostanut jonkun kartanon Virosta aikoinaan ja viettävät kesät siellä. Ehkä sinne joku asiakaskin saattaa joskus eksyä, mutta tuottava se ei kuulemma ole. Sitä en sitten ymmärrä mikseivät asu ympäri vuoden siellä kartanossaan sitten vaan jossain Torniossa? Eikö ole talviasuttava? Mikseivät myy hörskää pois, jos on puutetta rahasta? Ai niin, mulkvist-mies pitää fyffet itsellään vaikka on perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no minä olen ymmärtänyt, että Kalle on ostanut jonkun kartanon Virosta aikoinaan ja viettävät kesät siellä. Ehkä sinne joku asiakaskin saattaa joskus eksyä, mutta tuottava se ei kuulemma ole. Sitä en sitten ymmärrä mikseivät asu ympäri vuoden siellä kartanossaan sitten vaan jossain Torniossa? Eikö ole talviasuttava? Mikseivät myy hörskää pois, jos on puutetta rahasta? Ai niin, mulkvist-mies pitää fyffet itsellään vaikka on perhe.
Ei sillä Kallella vaan enää oo fyffeä...
Kartanonraadon ostivat ja se on saakutin kallis korjata ja lämmittää
Hei,
olen itse eestiläinen ja kotoisin Itä-Virosta (alueelta, jossa on kyseisen henkilön omistama kartano). Samoin olen valmistunut Tarton yliopistosta vuonna miekka ja kivi, jolloin jo ensimmäiset suomalaiset lääkiksen opiskelijat olivat jo Tartossa ja mieheni oli yksi opiskelijoista.
Ok asiaan:
a) Tarton yliopistosta EI ole valmistunut kyseinen henkilö (katsokaa vaikkapa Tarton yliopistosta valmistujien nimiä netistä, ovat siellä alkaen tiedekunnittain, jostain 1980 ja jotain).
b) henkilö EI puhu viroa (miksi hän käyttäisi sitten vironkielisten työntekijöiden kanssa englanttia?).
Halusin vaan oikaistaa tietoja.