IL: Riina-Maija Palander oli työhaastattelussa - syyttää "haastattelijatyttöä" idiooteista kysymyksistä: "Olin ylipätevä"
http://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/201707172200269353_vd.shtml
Apua mitä kielenkäyttöä ja typerää avautumista. Se, että olet joskus valmistunut jostain koulusta ja olet sitten ollut monta vuotta vain kotona, ei tee sinusta automaattisesti pätevää työntekijää. Ei ainakaan tuolla asenteella. Jos Riinis ole niin pätevä, niin mikset sitten ole jo jossain töissä? Pikkasen kuvittelee rouva nyt itsestään liikoja.
Kommentit (468)
Mitä on tavallinen toimistotyö? Itse olen ollut työurani (nyt 45 v) aina vientiyrityksissä ja kyllä niissä ihan päivittäin tarvitaan nimenomaan sitä käytännön kielitaitoa, yleensä kahta vierasta kieltä. Nykyään työ houtuu enemmän sähköpostilla, mutta ennen ja kyllä vieläkin päivittäin puhutaan puhelimessa ulkomaille. Itse olen ollut sekä töissä että opiskellut ulkomailla kahdessa eri maassa. Nykyään jo melkein 20 vuotta Suomessa. Ja minunkaltaisiani on paljon omassakin lähipiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En löydä alkuperäistä artikkelia mobiilista tai en osaa hakea, mutta missä lehdessä Riina-Maija Palanderilla pitää blogiaan? Instastakaan ei löydy linkkiä.
*missä lehdessä (?) Riina-Maija Palander pitää blogiaan?
Me Naiset
Kiitos! Millä nimellä on? Hakutuloksissa tulee vain haastattelu, jotka tehtybtoiseen blogiin (Cafebau lait) tai MN-lehden puolelle.
Siksi kysyn, kun haluaisin tietää missäpäin Espanjaa oli ja ei kai vaan Barcelonassa tai Madridissa tuolla tyylillä lähtenyt haastatteluun?
Etelä-Espanjassa olisi kyllä Aurinkorannikko ja siellä joissain suomalaisten suosimissa paikoissa ei tuo espanjan taito ole justiinsa. Pärjää niissä ihan suomella, englanti plussaa ja ymmärtäisin, että töitä löytyy. On vielä niin hyväkuntoinen ja edustava ulkoisesti, mielellään Suomi-kasvon sinne joku yrittäjä ottaa. Luulisin, ellei muita esteitä ilmene.
Kävin katsomassa Riiniksen fb-profiilin. Odotukset olivat hieman toisenlaiset kuin todellisuus, ei tod mikään "classy" rouva. Itsekehua pursuavia kakku- ja hevoskuvia ja snapchatin filtteriselfieitä :D Lisäksi ainakaan englannin kielitaito ei ole mitään priimaa.
"Olipa kokemus, hymyillen vastailla typeriin kysymyksiin. Eikö haastattelija edes ollut vaivautunut selvittämään ketä on haastattelemassa. On espanjalaiset miehet pöyhkeitä, vaatii haastattelussa puhumaan espanjaa, vaikka hänellä kädessä mun cv jossa selvästi lukee espanjankielen basics. Miten minä voin muistaa mitään opisekeluajoista, kun se oli palttiarallaa silloin kun haastattelija oli vielä vaipoissa. Olisin unissanikin ylipätevä pyörittämään koko konseptia. Minä olin kotiläksyni tehnyt, olisipa haastattelijakin vaivautunut tekemään omansa" suunnilleen näin kertoi rouva haastattelustaan, sekä "mulle tarjottiin tiskarin paikkaa, on mulla kotonakin ihan riittävästi tiskihommia" voi luoja...
Huh huh, varsinkin tuo "eikö hän tiedä ketä on haastattelemassa". No tietää se, yhtä työnhakijaa. Joka vielä pitkäaikaistyötön.
No jos espanjalaiset haastattelijat olivat niin tyhmiä etteivät tienneet Suomea, niin oikeassahan Riinis oli heidän älynlahjoistaan.
Tuli ihan mieleen yks rouva, joka päätti pari vuotta keskittyä harrastuksiinsa ja irtisanoutui. Sitten parin vuoden päästä ei hakiessaan saanutkaan töitä, ja oikein paikallislehdessä valitti, että kun häntä kohdellaan kun työtöntä. Hänhän on pitkän työkokemuksen omaava alansa ammattilainen, eikä mikään työtön, varsinkaan mikään pitkäaikaistyötön. Miten hitossa voidaan HÄNTÄ kohdella kun työtöntä, että onhan tämä jo törkeetä. Että onko tässä joku virhe ja minkä takia häntä ei nyt palkata mihinkään. Hän keskittyi harrastuksiin ja halusi vähän relata, niin mitä ihmettä nämä työkkärin puheet pitkäaikaistyöttömyydestä on. Kun hän on koko ikänsä ollut hyvässä ammatissa ja on koulutusta, niin mitenkä niin työtön hän muka on? Ja törkeintä on että häntä kohdellaan SAMALLA TAVALLA KUN TYÖTTÖMIÄ.
No, työtönhän sitä on jos ei ole töissä. Luuli siis että työttömät on joku surkea ryhmä ihmisiä jossain, eikä edes ymmärtänyt olevansa itsekin myös työtön. Kun on työkokemusta ja koulutus, niin on monella muullakin. Työttömällä. Jos itse irtisanoutuu työstään, niin mikäs se sitten on jos ei työtön?
Vierailija kirjoitti:
No jos espanjalaiset haastattelijat olivat niin tyhmiä etteivät tienneet Suomea, niin oikeassahan Riinis oli heidän älynlahjoistaan.
Eivät tienneet Suomea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jannis80 kirjoitti:
Espanjassa ne voi palkata köyhistä maista tulleita ihmisiä niihin tiskaaja-hanttihommiin ja tottakai he olettavat että haastatteluun tuleva edes yrittäisi keskustella vaikka huonolla kielitaidolla. Meillä oli töissä espanjalainen tyttö vaihdossa ja todella huonolla englannilla ja kovalla yrityksellä ja hyvällä asenteella pärjäsi. Espanjalaiset arvostavat yritystä ja kanttia.
Kai luulivat Riiniksen olevan joku entisestä Neuvostoliitosta tuleva maatuska joka tekee hommia pikkupalkalla ja kovalla yrityksellä. Ei sellaisen papereita kukaan ehdi vilkaista. Olivat varmaan koppavasta pikkurouvasta hyvin yllätyneitä. Tiskaajan ammatti kun on ravintolahierarkian pohjassa. Siihen etsitään aina väkeä koska irtisanoutumisprosentti on korkea. Jos siihen hommaan ei pääse niin aika huonosti on asiat.
Poikakaverini on diplomi-insinööri joka joutui tyytymään lastaajan hommiin omassa maassaan, työkaverina on entisessä Itä-Saksassa humanistisessa opiskellut tohtori. Nyt on ylitarjontaa markkinoilla. Sopeutuvat pärjäävät.
Riinis ei hakenut tiskarin töitä. Espanjalaiset eivät pidä Suomea osana USSR:ta.
Jotkut pitää jotkut ei :) Voin maan pääkauoungissa asuneena todeta että n. 50% ei tiedä missä on Suomi, tai luulevat Suomen olevan Ukrainassa tai Latviassa päin, ja Suomen olevan entisen itäblokin maa. Olen kuullut tulleeni huoraamaan Casa de Campoon jne.Toisaalta, Suomi on niin pieni ja vaatimaton maa eikä millään tavalla tärkeä siellä.Siksi suomalaisten kommentoijen jutut tässäkin ketjussa naurattaa, ollaan niin olevinaan itse vaikka on suoritettu joku tutkinto suomalaisessa korkeakoulussa joka on aivan mitätön ja yhdentekevä meriitti jos töitä hakee ulkomailta. [bold]Toki asiantuntijatehtövät ovat asia erikseen mutta en usko jotka niitä tekevät hengaavan vauvapalstalla keskellä päivää.[/bold]
Nyt on lomaa ja tämä on ihan hyvää viihdettä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät tienneet Suomea?
Ketjussa on käynnissä rinnakkaiskeskustelu, jossa huonoa Suomea kirjoittava pölvästi kertoo meille muille ettei espanjalaiset tiedä, mikä ja missä on Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jannis80 kirjoitti:
Espanjassa ne voi palkata köyhistä maista tulleita ihmisiä niihin tiskaaja-hanttihommiin ja tottakai he olettavat että haastatteluun tuleva edes yrittäisi keskustella vaikka huonolla kielitaidolla. Meillä oli töissä espanjalainen tyttö vaihdossa ja todella huonolla englannilla ja kovalla yrityksellä ja hyvällä asenteella pärjäsi. Espanjalaiset arvostavat yritystä ja kanttia.
Kai luulivat Riiniksen olevan joku entisestä Neuvostoliitosta tuleva maatuska joka tekee hommia pikkupalkalla ja kovalla yrityksellä. Ei sellaisen papereita kukaan ehdi vilkaista. Olivat varmaan koppavasta pikkurouvasta hyvin yllätyneitä. Tiskaajan ammatti kun on ravintolahierarkian pohjassa. Siihen etsitään aina väkeä koska irtisanoutumisprosentti on korkea. Jos siihen hommaan ei pääse niin aika huonosti on asiat.
Poikakaverini on diplomi-insinööri joka joutui tyytymään lastaajan hommiin omassa maassaan, työkaverina on entisessä Itä-Saksassa humanistisessa opiskellut tohtori. Nyt on ylitarjontaa markkinoilla. Sopeutuvat pärjäävät.
Riinis ei hakenut tiskarin töitä. Espanjalaiset eivät pidä Suomea osana USSR:ta.
Jotkut pitää jotkut ei :) Voin maan pääkauoungissa asuneena todeta että n. 50% ei tiedä missä on Suomi, tai luulevat Suomen olevan Ukrainassa tai Latviassa päin, ja Suomen olevan entisen itäblokin maa. Olen kuullut tulleeni huoraamaan Casa de Campoon jne.Toisaalta, Suomi on niin pieni ja vaatimaton maa eikä millään tavalla tärkeä siellä.Siksi suomalaisten kommentoijen jutut tässäkin ketjussa naurattaa, ollaan niin olevinaan itse vaikka on suoritettu joku tutkinto suomalaisessa korkeakoulussa joka on aivan mitätön ja yhdentekevä meriitti jos töitä hakee ulkomailta. Toki asiantuntijatehtövät ovat asia erikseen mutta en usko jotka niitä tekevät hengaavan vauvapalstalla keskellä päivää.
Siis mikä ihmeen juttu tämä on että kommentoijat "ovat niin olevinaan"? Miten kenenkään kommentoijan oma koulutus- tai muu tausta edes liittyy siihen, että pitää Riiniksen juttuja typerinä? Itsehän tuossa juuri sanot, että suomalainen amk-koulutus on ihan yhdentekevä juttu Espanjassa, silti tämä rouva olettaa että hänet pitäisi sillä perusteella palkata suoraan johtajaksi.
Sitähän tässä -nimenomaan- on kritiosoitu, hänen koulutususkovaisuuttaan.
Nohh, tämä "uutinenhan" oli laitettu VIIHDE-osastolle, eli ei vakavasti otettavaa shaissea alunperinkään.
Nolo nainen. Ehkä jopa säälittävä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin katsomassa Riiniksen fb-profiilin. Odotukset olivat hieman toisenlaiset kuin todellisuus, ei tod mikään "classy" rouva. Itsekehua pursuavia kakku- ja hevoskuvia ja snapchatin filtteriselfieitä :D Lisäksi ainakaan englannin kielitaito ei ole mitään priimaa.
No älähän nyt, rouvahan sanoo osaavansa kahdeksaa eri kieltä, miksi emme uskoisi jos hän niin sanoo? Jospa ne englanti ja espanja on niitten kahdeksan muun lisäksi yhdeksäs ja kymmenes, joita ei niin hyvin osaa että kannattaa mainita osaavansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset mammat vauhdissa. Enkä ole Riinis. Täällä on niin säälittävää koulutuksella päteminen, maassa jossa asuu vähemmän kuin 6 miljoonaa ihmistä
Pyörikää hiekkalaatikollanne täällä ja kerskukaa koulutuksillanne "kansainvälisissä" työtehtävissä kun työkaverina on yksi intialainen ja kerran viikossa työpuhelu ulkomaille.
Onko tullut koskaan mieleen että "ulkomailla" vaaditaan eri asennetta ja koulutusasteet menevät täysin toisella tavalla kuin härmässä?Vaikka leijuisitte täällä kauppakorkean koulutuksellanne, ei se monissa "ulkomaan" maissa takaa töitä kun monessa maassa kaupallista alaa pääsee opiskelemaan kuka tahansa.
On kyllä niin sisäsiittoista porukkaa että naurattaa, samat tyypit olette niitä jotka isutte turpa tukossa kun pitäisi "ulkomaalaiselle" jotakin oikeasti puhua.
Siis mielestäsi ylimielisyys ja kielitaidottomuus ovat “ulkomailla” avainasioita työnhaussa, vai mikä pointtisi oikein on? Jotenkin epäilyttää, kun täällä tuntuu olevan joku joka näkee paljon vaivaa pelkästään dissekoidakseen ja mitätöidäkseen kanssakeskustelijoille täysin kuvittelemiaan ominaisuuksia, ja metaforisia elämänkulkuja.
Olen tehnyt koko työurani “ulkomailla” lukuunottamatta kahta vuotta Suomessa, jos se siis jotenkin validoi mielipiteeni, ja tuo blogikirjoitus herätti äärimmäistä myötähäpeää.
En ota kantaa blogikirjoitukseen vaan näihin kommentteihin täällä. Naurettavia nämä suomalaisten koulutusympyrät ja niillä kerskuminen.
Olen itsekin ollut puolet työurasta töissä ulkomailla ja siellä jos missä huomasin ettei tavallisessa toimistotyössä juuri koulutusta tarvita. Ulkomailla asuminen asuminen sinänsä on avartavaa ja kasvattavaa. Suomessa pädetän koulutuksilla ja istutaan hiekkalaatikolla maassa jossa alle 6 milj. asukasta ja se huvittaa.
Tässähän nimeonmaan kritisoidaan ihmistä, joka kokee koulutuksensa liian tärkeäksi, ja yrittää päteä sillä niin että haastattelijakin on idiootti.
Jospa se työhaastattelu on erilainen kun lehtihaastattelu. Onneksi sentään toimittajat ovat tehneet "kotiläksynsä" ja tietävät ketä ovat haastattelemassa. Eivätkä kysymyksetkään ole typeriä, eikä tarvitse hymyillen vastailla.
Tyypillinen epärealistinen narsisti jolla on liian suuret luulot itsestään ja kaikki muut ovat liian tyhmiä tajutakseen hänen suuruuttaan ja erinomaisuuttaan ja vika on aina kaikissa muissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset mammat vauhdissa. Enkä ole Riinis. Täällä on niin säälittävää koulutuksella päteminen, maassa jossa asuu vähemmän kuin 6 miljoonaa ihmistä
Pyörikää hiekkalaatikollanne täällä ja kerskukaa koulutuksillanne "kansainvälisissä" työtehtävissä kun työkaverina on yksi intialainen ja kerran viikossa työpuhelu ulkomaille.
Onko tullut koskaan mieleen että "ulkomailla" vaaditaan eri asennetta ja koulutusasteet menevät täysin toisella tavalla kuin härmässä?Vaikka leijuisitte täällä kauppakorkean koulutuksellanne, ei se monissa "ulkomaan" maissa takaa töitä kun monessa maassa kaupallista alaa pääsee opiskelemaan kuka tahansa.
On kyllä niin sisäsiittoista porukkaa että naurattaa, samat tyypit olette niitä jotka isutte turpa tukossa kun pitäisi "ulkomaalaiselle" jotakin oikeasti puhua.
Siis mielestäsi ylimielisyys ja kielitaidottomuus ovat “ulkomailla” avainasioita työnhaussa, vai mikä pointtisi oikein on? Jotenkin epäilyttää, kun täällä tuntuu olevan joku joka näkee paljon vaivaa pelkästään dissekoidakseen ja mitätöidäkseen kanssakeskustelijoille täysin kuvittelemiaan ominaisuuksia, ja metaforisia elämänkulkuja.
Olen tehnyt koko työurani “ulkomailla” lukuunottamatta kahta vuotta Suomessa, jos se siis jotenkin validoi mielipiteeni, ja tuo blogikirjoitus herätti äärimmäistä myötähäpeää.
En ota kantaa blogikirjoitukseen vaan näihin kommentteihin täällä. Naurettavia nämä suomalaisten koulutusympyrät ja niillä kerskuminen.
Olen itsekin ollut puolet työurasta töissä ulkomailla ja siellä jos missä huomasin ettei tavallisessa toimistotyössä juuri koulutusta tarvita. Ulkomailla asuminen asuminen sinänsä on avartavaa ja kasvattavaa. Suomessa pädetän koulutuksilla ja istutaan hiekkalaatikolla maassa jossa alle 6 milj. asukasta ja se huvittaa.
Kuka on se joka pätee olemattomalla koulutuksellaan? Riinis. Kuka välillä mainitsee olleensa vice president, tjsp, kun se on "sopivaa" ja kuka unohtaa mainita sen täysin kun on puhetta että kyseinen yritys on menossa konkurssiin?
Vierailija kirjoitti:
Jospa se työhaastattelu on erilainen kun lehtihaastattelu. Onneksi sentään toimittajat ovat tehneet "kotiläksynsä" ja tietävät ketä ovat haastattelemassa. Eivätkä kysymyksetkään ole typeriä, eikä tarvitse hymyillen vastailla.
Aivan! Sehän on kuvitellut, että työhaastattelu on ihan samanlainen kuin nämä muut haastattelut, joihin on vastaillut ja siksi ihmetteli, että espanjaakin pitäisi puhua. Hehe.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tällä palstalla kyllä muistetaan hehkuttaa nimenomaan sitä muodollista pätevyyttä ja koulutusta/tutkintoa, mutta nyt kun onkin joku inhokki niin hups, ei sillä koulutuksella olekaan mitään väliä. Se nyt on kuitenkin fakta että suurin osa suomalaisista korkeakoulusta valmistuneista on täysiä tumpeloita, ja ei se hieno Key Account Manager -titteli tarkoita että olisitte jotenkin erityisen kyvykkäitä oikeastaan yhtään missään. t. peruskouluun mankelinsa jättänyt
Jos olisit opiskellut peruskoulu pidempään, ymmärtäisit, että Key Account Manager -titteli ei todellakaan ole mikään huipputitteli. :)
Hyvin moni on ylipätevä niihin hommiin joita tekee. Moni sellainenkin jolla oikeasti on vaikka se akateeminen tutkinto. Ylempi.
Ja kaupan kassalla on monta sellaista jolla on saman tason tutkinto kuin Riinalla.
Ihanaa, mietin ihan samaa kun luin tuon uutisen, onneksi täällä ollaan samaa mieltä. Aivan järkyttävä asenne tuolla naisella. Miten voi laukoa noin ylimielisiä ja ikäviä kommentteja julkisesti. Olisi vaan ottanut sen tiskarin paikan vastaan, se on varmaan paras mahdollisuus kun on ollut 12 vuotta tekemättä töitä.