IL: Riina-Maija Palander oli työhaastattelussa - syyttää "haastattelijatyttöä" idiooteista kysymyksistä: "Olin ylipätevä"
http://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/201707172200269353_vd.shtml
Apua mitä kielenkäyttöä ja typerää avautumista. Se, että olet joskus valmistunut jostain koulusta ja olet sitten ollut monta vuotta vain kotona, ei tee sinusta automaattisesti pätevää työntekijää. Ei ainakaan tuolla asenteella. Jos Riinis ole niin pätevä, niin mikset sitten ole jo jossain töissä? Pikkasen kuvittelee rouva nyt itsestään liikoja.
Kommentit (468)
Vierailija kirjoitti:
Riina on tyypillinen AMK:n tuote, ihan pihalla kaikesta mutta on ainoa joka ei tajua sitä.
Nojoo, eiköhän hänkin ole niitä 2000-luvun alun tuotteita, jotka saivat heti yli neljän tonnin palkkaa. Minäkin tunnen niitä. Ikävää, ettei tajunnut jäädä silloin työuralle.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset mammat vauhdissa. Enkä ole Riinis. Täällä on niin säälittävää koulutuksella päteminen, maassa jossa asuu vähemmän kuin 6 miljoonaa ihmistä
Pyörikää hiekkalaatikollanne täällä ja kerskukaa koulutuksillanne "kansainvälisissä" työtehtävissä kun työkaverina on yksi intialainen ja kerran viikossa työpuhelu ulkomaille.
Onko tullut koskaan mieleen että "ulkomailla" vaaditaan eri asennetta ja koulutusasteet menevät täysin toisella tavalla kuin härmässä?Vaikka leijuisitte täällä kauppakorkean koulutuksellanne, ei se monissa "ulkomaan" maissa takaa töitä kun monessa maassa kaupallista alaa pääsee opiskelemaan kuka tahansa.
On kyllä niin sisäsiittoista porukkaa että naurattaa, samat tyypit olette niitä jotka isutte turpa tukossa kun pitäisi "ulkomaalaiselle" jotakin oikeasti puhua.
Riinishän se itse tässä koulutuksellaan ja olemattomalla työkokemuksellaan pätee! Amk-tutkinto ei ole yo-koulutus, eikä 12 vuotta kotiäitinä tee kenestäkään ylipätevää mihinkään työhön. Vai tarkoittiko hän hankkineensa tuon ylipätevyyden sillä, että ovat saaneet ajettua Viron kartanohotellin konkurssin partaalle?
Riina itse meuhkaa olemattomalla pätevyydellään ja vaatii itselleen huipputyöpaikkaa sillä perusteella, että on naimisissa entisen huippu-urheilijan kanssa. Tähän huuteluun ei liity av-mammojen koulutus millään lailla. Teki nyt itsestään aivan pellen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo asenne on kyllä ihan yleistä Suomessa muutenkin. Jäädään työttömäksi kuvitellen, että ollaanpa tässä ansiosidonnaisella pari vuotta kun on verojakin maksettu. Sitten aletaan hakea töitä ylimielisenä kuvitellen, että minä olen parempi työtön kuin muut ja kuvitellaan muiden työttömien olevan laiskoja juoppoja ja että tässä nyt vaan mennään töihin. Todellisuus iskee sitten vastaan kasvoja, on tehty puolessa vuodessa jo hirveä määrä kolme hakemusta ja "vika on työnantajissa, kun eivät tajua että tässä on hyvä tekijä."
Olen viisikymppinen ja valmistuin uuteen ammattiin muutama vuosi sitten. Työharjoittelussa vastaava ohjaaja oli nuoruuden aikaisen työkaverini poika, se sama, joka syntyi silloin kun olimme samalla työpaikalla. Ei ollut minulle mikään ongelma. Kerroin vain tuolle mukavalle ja hyvin neuvoneelle mukavalle nuorelle miehelle, kuinka muistan kun hän kävi vauvana näytillä. Se työpaikka meni konkurssiin myöhemmin. Minulle ei ole mikään ongelma, vaikka olisin kyllin vanha esimieheni äidiksi tai vaikka mummoksi.
Tämä on oikea asenne. Nuorissa on paljon erittäin koulutettua, fiksua ja määrätietoista porukkaa, he oppivat nykyajan tekniikat, tempot ja ilmiöt jo äidinmaidossa ja ovat ns. ajan hermoilla. Se että he ovat nuorempia, ei tarkoita että he ovat tyhmempiä, osaamattomampia, name it. Kun faktat ovat ne että asetelmassa se nuorempi on sinua ylempänä portaikossa jollain työpaikalla, niillä mennään. Riinan tapauksessa tuollainen asenne on aivan naurettava. Noinkin pitkä aika pois työmarkkinoilta tarkoittaa automaattisesti sitä että aika on ajanut Riinan ohi. Hän ei ole lahja tämän maailman työmarkkinoille vaikka niin tuntuu kuvittelevan ja avautumisensa perusteella hän ei ole lahja myöskään millekään työyhteisölle.
Toinen viisikymppinen
Ei ole eka kerta Riinikseltä, kun on päästellyt sammakoita suustaan. MTV3:n artikkelissa huhtikuulta sanoo mm. näin
"– Karaoke-emännän yötyötä en pysty tekemään pienten lasten takia. Sitä paitsi olen älykkäämpi kuin yksikään niistä pukumiehistä, jotka hoilaavat baarissa Mambaa."
Ihmisen älykkyydestä (tai sen puutteesta) kertoo karaokebiisivalintoja paremmin se, jos tituleeraa itseään muita ihmisiä älykkäämmäksi. Oikea älykkyys näkyy kertomatta. Se näkyy mm. hyvissä käytöstavoissa, nöyryydessä ja siinä, että joko on työelämässä tekemässä työtä, jonka osaa ja josta nauttii tai jos työelämä ei maistu, on tarpeeksi älykkäästi hoitanut raha-asiansa, jotta voi elää vapaaherran elämää. Riiniksellä ei toteudu mikään noista.
"– On turhauttavaa istua kotona, katsella ikkunasta ulos ja miettiä, että olen kansainvälisesti koulutettu, suorittanut BBA:n loppututkinnon ja osaan kahdeksaa kieltä, enkä silti kelpaa töihin, hän toteaa haastattelussa."
BBA:n loppututkinto on alempi korkeakoulututkinto, eli alin korkeakoulututkinto, minkä Suomessa ylipäätään voi suorittaa. Ei sillä nyt kannata kenenkään leveillä, kun sen on suorittanut Suomessa aika moni, eikä se takaa kenellekään töitä. Riinikselläkin on turha ulista, jos siitä tutkinnosta on 20 vuotta, eikä silloin saatua osaamista ole millään tasolla kehitetty, tai edes jatkettu opiskelua. Tämäkin kertoo siitä, että oikeaa älykkyyttä ei rouvalla taaskaan ole. On vaan muistot siitä, kun opiskeluaikoina jaksoi lukea tenttimateriaalin läpi ja muistaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka uskaltaa kurkata Riiniksen linkedin profiiliin?
Mitä uskaltamista siinä on?
Profiili on lähes tyhjä. Jos duunia tahtoo noin kovin, kannattaisi edes hoitaa perusasiat, kuten LinkedIn-profiili kuntoon. Toiseksi ihmeellistä, että lesoaa joka haastattelussa koulutuksesta (ja kielitaidosta), muttei kuitenkaan kerro mikä se tutkinto on tai mistä koulusta.
Veikkaan kesken jääneitä tradenomiopintoja ja kimpaantui, kun haastattelussa kysyttiin valmistumisesta?
Sen enempää asiaan puuttumatta: koko linkedin nyt on 2000 -luvun alun häsbiin -hommia. Oli kova juttu nokian kovimmalla ajalla, on nykyään 40+ -vuotiaiden facebook.
Nojaa, itse kun viime vuonna hain töitä niin jokaista haastattelukutsua edelsi se, että näki työnantajan tai konsulttitoimiston edustajan käyneen katsomassa LinkedIn-profiilin. Kolme headhunteria on myös soittanut LinkedInistä saamansa kuvan perusteella. Melkein kaikissa työhakemuslomakkeissa, joita olen viimeisen 2 vuoden aikana täyttänyt, on ollut kohta, johon voi laittaa linkin omaan LI-profiiliin. En sanois että häsbiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Profiili on lähes tyhjä. Jos duunia tahtoo noin kovin, kannattaisi edes hoitaa perusasiat, kuten LinkedIn-profiili kuntoon. Toiseksi ihmeellistä, että lesoaa joka haastattelussa koulutuksesta (ja kielitaidosta), muttei kuitenkaan kerro mikä se tutkinto on tai mistä koulusta.
Veikkaan kesken jääneitä tradenomiopintoja ja kimpaantui, kun haastattelussa kysyttiin valmistumisesta?
Sen enempää asiaan puuttumatta: koko linkedin nyt on 2000 -luvun alun häsbiin -hommia. Oli kova juttu nokian kovimmalla ajalla, on nykyään 40+ -vuotiaiden facebook.
Nojaa, itse kun viime vuonna hain töitä niin jokaista haastattelukutsua edelsi se, että näki työnantajan tai konsulttitoimiston edustajan käyneen katsomassa LinkedIn-profiilin. Kolme headhunteria on myös soittanut LinkedInistä saamansa kuvan perusteella. Melkein kaikissa työhakemuslomakkeissa, joita olen viimeisen 2 vuoden aikana täyttänyt, on ollut kohta, johon voi laittaa linkin omaan LI-profiiliin. En sanois että häsbiin.
Linkedin oli kyllä jo tullessaan vähän häsbiin. Rekryfirmat tykkää kyllä, kun se vie heiltä aikaa asioiden selvittämiseltä pois. Muuten turhaa ajantuhlaamista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole eka kerta Riinikseltä, kun on päästellyt sammakoita suustaan. MTV3:n artikkelissa huhtikuulta sanoo mm. näin
"– Karaoke-emännän yötyötä en pysty tekemään pienten lasten takia. Sitä paitsi olen älykkäämpi kuin yksikään niistä pukumiehistä, jotka hoilaavat baarissa Mambaa."
Ihmisen älykkyydestä (tai sen puutteesta) kertoo karaokebiisivalintoja paremmin se, jos tituleeraa itseään muita ihmisiä älykkäämmäksi. Oikea älykkyys näkyy kertomatta. Se näkyy mm. hyvissä käytöstavoissa, nöyryydessä ja siinä, että joko on työelämässä tekemässä työtä, jonka osaa ja josta nauttii tai jos työelämä ei maistu, on tarpeeksi älykkäästi hoitanut raha-asiansa, jotta voi elää vapaaherran elämää. Riiniksellä ei toteudu mikään noista.
"– On turhauttavaa istua kotona, katsella ikkunasta ulos ja miettiä, että olen kansainvälisesti koulutettu, suorittanut BBA:n loppututkinnon ja osaan kahdeksaa kieltä, enkä silti kelpaa töihin, hän toteaa haastattelussa."
BBA:n loppututkinto on alempi korkeakoulututkinto, eli alin korkeakoulututkinto, minkä Suomessa ylipäätään voi suorittaa. Ei sillä nyt kannata kenenkään leveillä, kun sen on suorittanut Suomessa aika moni, eikä se takaa kenellekään töitä. Riinikselläkin on turha ulista, jos siitä tutkinnosta on 20 vuotta, eikä silloin saatua osaamista ole millään tasolla kehitetty, tai edes jatkettu opiskelua. Tämäkin kertoo siitä, että oikeaa älykkyyttä ei rouvalla taaskaan ole. On vaan muistot siitä, kun opiskeluaikoina jaksoi lukea tenttimateriaalin läpi ja muistaa sen.
"sitä paitsi olen älykkäämpi"
Onhan asenne!
Poikani opiskelee yliopistossa mat.luonnontieteellisessä ja totesi kesätöistään (puistotyöt ja roskien keruu) että on palkitsevaa nähdä työnsä jälki.
Ei halveksinut työnkuvaa, työnantajaa eikä työkavereitaan ja silläkin rahalla sai elämistä maksettua taas vähän eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkedin oli kyllä jo tullessaan vähän häsbiin. Rekryfirmat tykkää kyllä, kun se vie heiltä aikaa asioiden selvittämiseltä pois. Muuten turhaa ajantuhlaamista.
Riippuu vähän alasta. IT-alalla LinkedIn on paljon käytössä, koska sinne voi laittaa osaamiaan ohjelmointikieliä jne, joista helposti pystyy katsomaan, että mitä hommia kukin tekee eniten.
Itse ylläpidän LinkedIn profiilia sen takia, koska siellä pysyy asiat ajan tasalla ja sen avulla voi päivittää sen erillisen CV:nkin, jos on tarve.
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä Riiniksen CV. Silläkin nimittäin on merkitystä, tekeekö sen Googlen kuvahaun esimerkkikuvien mukaan (huono idea), vai onko siihen nähnyt edes vähän vaivaa visuaalisesti (esim. tällainen pohja: https://s3.envato.com/files/228065974/Image-Preview-new.jpg)
Onhan asenne muijalla tosiaan! "Sitä paitsi olen älykkäämpi kuin yksikään pukumiehistä jotka hoilaa karaokessa Mambaa" Ei tällä äkyköllä tullut mieleen, että joku näistä pukumiehistä saattaisi olla juuri se toimari tai rekrypäällikkö, joka olisi voinut palkata Riinan. Huom! OLISI VOINUT, ennen näitä noloja avautumisia. Jos se tosiaan on nyt koko kevään töitä hakiessaan päästellyt tällaisia juttuja julkisesti suustaan, ja lisäksi näyttänyt tuon asenteen työhaastatteluissa, en ihmettele yhtään että on edelleen, ja tulee myös olemaan työtön työnhakija.
Jotenkin etäisesti tulee mieleen Tuksu. On niin suuruudenhullut luulot itsestään ja elää ihan omissa sfääreissään.
Onko Riina-Maijalla siskoa? Jos on, niin hän oli varmasti kanssani samalla luokalla ammattikoulussa sillä hänkin oli erittäin ylimielinen kakkapää.
Espanjassa ne voi palkata köyhistä maista tulleita ihmisiä niihin tiskaaja-hanttihommiin ja tottakai he olettavat että haastatteluun tuleva edes yrittäisi keskustella vaikka huonolla kielitaidolla. Meillä oli töissä espanjalainen tyttö vaihdossa ja todella huonolla englannilla ja kovalla yrityksellä ja hyvällä asenteella pärjäsi. Espanjalaiset arvostavat yritystä ja kanttia.
Kai luulivat Riiniksen olevan joku entisestä Neuvostoliitosta tuleva maatuska joka tekee hommia pikkupalkalla ja kovalla yrityksellä. Ei sellaisen papereita kukaan ehdi vilkaista. Olivat varmaan koppavasta pikkurouvasta hyvin yllätyneitä. Tiskaajan ammatti kun on ravintolahierarkian pohjassa. Siihen etsitään aina väkeä koska irtisanoutumisprosentti on korkea. Jos siihen hommaan ei pääse niin aika huonosti on asiat.
Poikakaverini on diplomi-insinööri joka joutui tyytymään lastaajan hommiin omassa maassaan, työkaverina on entisessä Itä-Saksassa humanistisessa opiskellut tohtori. Nyt on ylitarjontaa markkinoilla. Sopeutuvat pärjäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekryfirmat ja head hunterit auttavat työnhaussa. Samoin kontaktit. Riinis hakee töitä. Miksi ei käytä joka kanavaa? Vai onko niitä keski-ikäisiä jotka valittavat, kun nykyään kaikki on niin vaikeaa, mutta eivät tahdo oppia.
jannis80 kirjoitti:
Espanjassa ne voi palkata köyhistä maista tulleita ihmisiä niihin tiskaaja-hanttihommiin ja tottakai he olettavat että haastatteluun tuleva edes yrittäisi keskustella vaikka huonolla kielitaidolla. Meillä oli töissä espanjalainen tyttö vaihdossa ja todella huonolla englannilla ja kovalla yrityksellä ja hyvällä asenteella pärjäsi. Espanjalaiset arvostavat yritystä ja kanttia.
Kai luulivat Riiniksen olevan joku entisestä Neuvostoliitosta tuleva maatuska joka tekee hommia pikkupalkalla ja kovalla yrityksellä. Ei sellaisen papereita kukaan ehdi vilkaista. Olivat varmaan koppavasta pikkurouvasta hyvin yllätyneitä. Tiskaajan ammatti kun on ravintolahierarkian pohjassa. Siihen etsitään aina väkeä koska irtisanoutumisprosentti on korkea. Jos siihen hommaan ei pääse niin aika huonosti on asiat.
Poikakaverini on diplomi-insinööri joka joutui tyytymään lastaajan hommiin omassa maassaan, työkaverina on entisessä Itä-Saksassa humanistisessa opiskellut tohtori. Nyt on ylitarjontaa markkinoilla. Sopeutuvat pärjäävät.
Riinis ei hakenut tiskarin töitä. Espanjalaiset eivät pidä Suomea osana USSR:ta.
Olisi kiva tietää, mikä työ on sellaista, että siihen on "ylipätevä" 20 vuotta vanhalla päivittämättömällä koulutuksella ja vuosikymmenten kotoina oloilun ja Palanderin sängynlämmittäjänä toimimisen jälkeen. Riiniksen "työhistorialla" saa hurrata, jos pääsee edes sinne tiskariksi.
LinkedIn kertoo rouvasta tarpeellisen eli ei mitään koulutuksesta ja työkokemusta vain omasta heikosti menestyneestä majoitusbisneksestä.
Haloo?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset mammat vauhdissa. Enkä ole Riinis. Täällä on niin säälittävää koulutuksella päteminen, maassa jossa asuu vähemmän kuin 6 miljoonaa ihmistä
Pyörikää hiekkalaatikollanne täällä ja kerskukaa koulutuksillanne "kansainvälisissä" työtehtävissä kun työkaverina on yksi intialainen ja kerran viikossa työpuhelu ulkomaille.
Onko tullut koskaan mieleen että "ulkomailla" vaaditaan eri asennetta ja koulutusasteet menevät täysin toisella tavalla kuin härmässä?Vaikka leijuisitte täällä kauppakorkean koulutuksellanne, ei se monissa "ulkomaan" maissa takaa töitä kun monessa maassa kaupallista alaa pääsee opiskelemaan kuka tahansa.
On kyllä niin sisäsiittoista porukkaa että naurattaa, samat tyypit olette niitä jotka isutte turpa tukossa kun pitäisi "ulkomaalaiselle" jotakin oikeasti puhua.
Siis mielestäsi ylimielisyys ja kielitaidottomuus ovat “ulkomailla” avainasioita työnhaussa, vai mikä pointtisi oikein on? Jotenkin epäilyttää, kun täällä tuntuu olevan joku joka näkee paljon vaivaa pelkästään dissekoidakseen ja mitätöidäkseen kanssakeskustelijoille täysin kuvittelemiaan ominaisuuksia, ja metaforisia elämänkulkuja.
Olen tehnyt koko työurani “ulkomailla” lukuunottamatta kahta vuotta Suomessa, jos se siis jotenkin validoi mielipiteeni, ja tuo blogikirjoitus herätti äärimmäistä myötähäpeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mielestäsi ylimielisyys ja kielitaidottomuus ovat “ulkomailla” avainasioita työnhaussa, vai mikä pointtisi oikein on? Jotenkin epäilyttää, kun täällä tuntuu olevan joku joka näkee paljon vaivaa pelkästään dissekoidakseen ja mitätöidäkseen kanssakeskustelijoille täysin kuvittelemiaan ominaisuuksia, ja metaforisia elämänkulkuja.
Olen tehnyt koko työurani “ulkomailla” lukuunottamatta kahta vuotta Suomessa, jos se siis jotenkin validoi mielipiteeni, ja tuo blogikirjoitus herätti äärimmäistä myötähäpeää.
En ota kantaa blogikirjoitukseen vaan näihin kommentteihin täällä. Naurettavia nämä suomalaisten koulutusympyrät ja niillä kerskuminen.
Olen itsekin ollut puolet työurasta töissä ulkomailla ja siellä jos missä huomasin ettei tavallisessa toimistotyössä juuri koulutusta tarvita. Ulkomailla asuminen asuminen sinänsä on avartavaa ja kasvattavaa. Suomessa pädetän koulutuksilla ja istutaan hiekkalaatikolla maassa jossa alle 6 milj. asukasta ja se huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
jannis80 kirjoitti:
Riinis ei hakenut tiskarin töitä. Espanjalaiset eivät pidä Suomea osana USSR:ta.
Jotkut pitää jotkut ei :) Voin maan pääkauoungissa asuneena todeta että n. 50% ei tiedä missä on Suomi, tai luulevat Suomen olevan Ukrainassa tai Latviassa päin, ja Suomen olevan entisen itäblokin maa. Olen kuullut tulleeni huoraamaan Casa de Campoon jne.Toisaalta, Suomi on niin pieni ja vaatimaton maa eikä millään tavalla tärkeä siellä.Siksi suomalaisten kommentoijen jutut tässäkin ketjussa naurattaa, ollaan niin olevinaan itse vaikka on suoritettu joku tutkinto suomalaisessa korkeakoulussa joka on aivan mitätön ja yhdentekevä meriitti jos töitä hakee ulkomailta. Toki asiantuntijatehtövät ovat asia erikseen mutta en usko jotka niitä tekevät hengaavan vauvapalstalla keskellä päivää.
No, sekin on toki totta. :D