Työtön, miksi et mene työkokeiluun/työharjoitteluun?
Tiedät kai, että työkokeilussa taikka työharjoittelussa sinulla on mahdollisuudet osoittaa taitosi työnantajalle? Jos hoidat hommasi hyvin, niin työnantaja saattaa sitten sen jälkeen palkata sinut. Kun olet konkreettisesti näyttämässä osaamistasi työkokeilussa, niin se on paljon vaikuttavampi näyttö kuin se, että täyttelet päivästä toiseen työhakemuksia.
Lisäksi työkokeilu rytmittää päivää, jolloin ihmisen vuorokausirytmi ei mene täysin sekaisin, eikä työtön jää vain kotiin makaamaan. Sehän se olisi kaikkein huonoin vaihtoehto, että jäisi kotiin makaamaan, sillä se nostaa riskiä sille, että työttömyys pitkittyy entisestään ja pahimmillaan voi johtaa syrjäytymiseen työmarkkinoilta kokonaan.
Kommentit (34)
Aika härsiä se hyväksikäyttö on. Täälläkin lähimarketissa oli työkokeilija monta kuukautta, ihan samaa työtä teki kuin muutkin kassalla jne. mutta ei saanut palkkaa. Ihmettele vaan kovin että miten kassahommiin aiemmin riitti päivän-parin perehdytys jos menit esim. kesätöihin mutta nykyisin pitäisi ensin "kokeilla" jopa puoli vuotta?
Nelikymppisenä minua ei huolita edes palkattomaan työharjoitteluun. Usein minua ei kutsuta edes haastatteluun ja jos epähuomiossa joku minut kutsuu haastatteluun niin työhaastattelun jälkeen paikka menee nuoremmalle. Nuorempana oli helpompi päästä palkattomiin harjoitteluihin mutta nyt kilpailu näyttää kiristyneen.
Usein työnantaja edellyttää myös että osaa valmiiksi alan jolle hakee, esimerkiksi respassa pitää osata käytettävät tietokonejärjestelmät ja kauppaan pitää olla kassakokemusta. Pitää tietenkin ollq valmis tekemään tarvittaessa ilta- ja viikonlopputöitä (ilman korvausta). Työnantaja haluaa valmiin työntekijän jota ei tarvitse opastaa työhön mutta joka on valmis tekemään työtä palkatta.
Vierailija kirjoitti:
Tiedät kai, että työkokeilussa taikka työharjoittelussa sinulla on mahdollisuudet osoittaa taitosi työnantajalle? Jos hoidat hommasi hyvin, niin työnantaja saattaa sitten sen jälkeen palkata sinut. Kun olet konkreettisesti näyttämässä osaamistasi työkokeilussa, niin se on paljon vaikuttavampi näyttö kuin se, että täyttelet päivästä toiseen työhakemuksia.
Lisäksi työkokeilu rytmittää päivää, jolloin ihmisen vuorokausirytmi ei mene täysin sekaisin, eikä työtön jää vain kotiin makaamaan. Sehän se olisi kaikkein huonoin vaihtoehto, että jäisi kotiin makaamaan, sillä se nostaa riskiä sille, että työttömyys pitkittyy entisestään ja pahimmillaan voi johtaa syrjäytymiseen työmarkkinoilta kokonaan.
Juu, kyllähän ihmisen vuorokausirytmi heittää ihan automaattisesti, jollei ole työtä rytmittämässä. Tai sitten ei. Vuorokausirytmini on ollu kolmekymmentä vuotta sama. Vuorotyöhön olisi vaikea lähteä, kun 22:30 viimeistään nukkumassa ja hereillä 6:30 - 7:00. Työnhakija-asiakas nyt seitsemättä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Jos yrityksessä on rekrytointikielto ei ko. yritys saa ottaa edes tet harjoittelijaa ilman keskustelua ja sopimista yrityksen luottamusmiehen kanssa. Tet harjoittelijat usein sallitaan mutta esim työkkärin työkokeilut on ehdottomasti kielletty.
Yllättävän monet paikat sitten rikkovat tuota "ehdotonta" kieltoa. Ihan julkisestikin ollut juttua, kuinka firmat ottavat työkokeilijoita, vaikka rekrytointikielto on voimassa ja korvaavat sitten kokeilijan aina uudella kokeilijalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yrityksessä on rekrytointikielto ei ko. yritys saa ottaa edes tet harjoittelijaa ilman keskustelua ja sopimista yrityksen luottamusmiehen kanssa. Tet harjoittelijat usein sallitaan mutta esim työkkärin työkokeilut on ehdottomasti kielletty.
Yllättävän monet paikat sitten rikkovat tuota "ehdotonta" kieltoa. Ihan julkisestikin ollut juttua, kuinka firmat ottavat työkokeilijoita, vaikka rekrytointikielto on voimassa ja korvaavat sitten kokeilijan aina uudella kokeilijalla.
Jos näin on se kertookin aika paljon yrityksestä ja yrityksen luottamushenkilöistä.
Kokeiltu on. Kehuja satelee palkattomana aikana. Kun kokeilu loppui ei pomo sanonut EDES KIITOSTA, puhumattakaan että olisi palkannut. Eikö oikeasti ..TTU voi edes kiittää kun joku täysin palkatta työskennellyt firmassa????!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näin on se kertookin aika paljon yrityksestä ja yrityksen luottamushenkilöistä.
Niinpä. Miksi palkata ketään kun ilmaiseksikin saa? Ja sitten vielä ihmetellään, kun joku ei tällaiseen orjatyöhön halua mennä. Nuo kun eivät edes ole mitään yksittäistapauksia, joissa "ehdotonta" kieltoa rikotaan.
Kuudessa paikassa olen ollut, eipä ole töitä saatu vaikka aina kehutaan maasta taivaaseen ja päivitellään että miten me täällä pärjätään kun lähdet. Ei "pystytä" palkkaamaan.
Olen ollut työelämässä reilun 20 vuotta joten minun ei tarvitse erikseen kokeilla saati harjoitella työntekoa.'
N39
Minusta ilmaistyöntekijällä pitäisi olla joku merkki rinnassa. Jos sellainen palvelee mua, niin vaadin saada halvemmalla firmalta palvelun. Oikeasti halua palvelut tes- palkatulla, jos rahani kuluvat yhtä paljon joka tapauksessa.
Jos itse joskus tuollaiseen joudun niin painatan asusteen, jonka selässä lukee Palkaton orja. Muuten tietenkin aivan siisti ja tuo tekstikin sellaisen kokoisena, ettei voi syyttää räikeästä pukeutumisesta.
Koska minun ei tarvitse kokeilla töitä tai harjoitella työntekoa. Työhistoriani on hyvä ja olen pätevä tekemään oman alani duunia. Harjoitteluilla ja kokeiluilla ei vain muuteta sitä tosiasiaa, että hakijoita on oman alani paikkoihin 100/1. Ehkä joskus tärppää, mutta vaikka kuinka kokeilisin työtä niin se ei luo sitä puuttuvaa avointa työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on takana 40v työura ilman katkoksia. Sain vuosi sitten kenkää tuot. ja tal. syiden vuoksi 100 muun kanssa. Sattuneesta syystä en koe tarvetta palkattomille työkokeiluille enkä -harjoittelulle. Osaan myös rytmittää päiväni ihan itse. Ammattitaitoni ei ole kadonnut ja haen normaaleja työpaikkoja sikäli kun niitä on tarjolla. En ole saanut yhtään työpaikkaa, syntymävuoteni lienee väärä näihin. Eläkettäkään en vielä saa moneen vuoteen. Palkattomat pilipalikurssit eivät hyödytä yhteiskuntaa millään tavalla. Ehkä jollekin ongelmaiselle syrjäytyneelle niistä voi olla hyötyä. Itse en koe olevani kohderyhmää.