Pitääkö suolistosairaan päästä vessaan liikkeessä, jossa ei ole
asiakasvessaa, vaan ainoastaan henkilökunnan vessa?
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taas paistaa kauppojen ja yritysten henkilökunnan ammattitaito ja osaaminen. Vängätään kuin uhmaikäiset.
Miten olis, jos laittaisitte asiakaspalvelun oman itsekkyytenne edelle ja yrittäisitte ratkaista todellisen ongelman, vaikka johtoryhmän kanssa, jos omat kyvyt eivät siihen riitä.
Taitaa täällä ongelma ja vänkääminen olla vain niillä sairailla kun ei perusteluista huolimatta ymmärrä. Luulet että meidän johto lähtee rakentamaan uutta vessaa tai paikkaa kassakaapille ja valvontapistelle kun minä kerron että joku ulkopuolinen halusi vessaan. Kannattaa nyt itse tehdä asialle jotain jos koet tämän niin sure ongelmana. Eikö teillä ole lääkärit ja yhdistykset takana jos lähdetty nyt näitä muutoksia jokaiseen liiketilaan vaatimaan.
Mielenkiintoinen kommentti... ihan sama suolistosairaus vai ei niin eiköhän jokainen tervejärkinen halua paskoa pönttöön eikä vaippaan.... äly hoi.... voi se paskahätä iskeä terveellekin ihmiselle...
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei päästetä. Samassa korttelissa on tiloja, joissa on yleisöwc, ohjaamme sinne. Olen ollut töissä sekä kauppakeskuksessa että ns. kivijalkaputiikissa. Siellä kauppakeskuksessa ei ikinä kukaan pyytänyt pääsyä wc-tiloihin, vaikka meidän liikkeestä oli pitkä matka alakerran wc-tiloihin. Tässä nykyisessä liiketilassa käy usein "asiakkaita" etsimässä vessaa, vaikka kadun toisella puolella on kahvila, jossa on maksullinen wc.
Ehkä etsivät juurikin siksi että se on MAKSULLINEN. Itsekin julkisilla paikoilla etsin vessan josta ei tarvitse maksaa...
IBD-potilas kirjoitti:
En ehtinyt koko ketjua lukemaan aiheesta, joka on meille suolistosairaille arka. Surullisena luin kommentteja kuten "paskokoon housuihinsa" tai laittakoon vaipat". Yksi suolistosairauksien pahin oire on lisääntynyt/tiheä tarve päästä vessaan. Vessaanmenon tarvetta ei voi ennakoida ja kun hätä tulee kyse voi olla sekunneista. Kun minulla on akuutti päällä se rajoittaa elämääni ja kulkemistani. Kotona saattaa olla OK olo mutta kun pääsee kauppaan tms yleiseen paikkaan tilanne muuttuu. Muutaman kerran olen joutunut turvautumaan myyjän apuun ja pyytänyt lupaa päästä vessaan. On erittäin noloa ja nöyryyttävää pyytää apua, aikuisena ihmisenä. Aina olen päässyt. Nämä avunannot ovat kullanarvoisia, näitä päivieni pelastajia en unohda koskaan. Tähän varmasti saan kommentteja että älä lähde mihinkään vaan pysy kotona! Usein pysynkin. Olen liian väsynyt lähteäkseni mihinkään. Me suolistosairaat olemme kuitenkin ihan tavallisia tallaajia joilla on tarve ostaa ruokaa, vaatteita ja päästä sosiaalisiin tilanteihin. Niistä ja toisista ihmisistä saan voimaa kantaa tätä paskaa sairautta, joka on kohdallani tällä hetkellä remissiossa toimivan lääkityksen avulla. Moni IBD-potilas ei ole yhtä onnekas tällä hetkellä. Kiitos Sinulle joka olet auttanut IBD-potilasta henkilökunnan vessaan. Kiitos Sinulle jota ehkä autoin ymmärtämään meitä ja osaat suhtautua asiaan kunnioittavasti. Kaikki sairaudet eivät näy päällepäin. Mukavaa kesänjatkoa kaikille
Veikkaan että täällä on riehumassa trolli eikä oikeasti sairas. Sen typerät viestit saa typeriä vastauksia. Tuskin kukaan oikeasti alkaisi huutelemaan vaipoista jos kohtaa oikeasti sairaan joka käyttäytyy niin kuin normaali ihminen eikä tämä trolli.
Melko vähän empatiaa löytyy näköjään myös suolistosairailta niitä asiakaspalvelijoita kohtaan, jotka eivät halua uhrata työpaikkaansa heidän ripulinsa takia.
Automatkustaminen on todella jännää kun on akuutti aika. Itselläni on työmatkaa 45 minuuttia, vessamahdollisuus on kerran noin 20 minuutin kuluttua kotoa lähdöstä. Loppumatka onkin moottoritietä, ettei oikein puskaankaan pääse. Se matkan varrella vessassa käynti ei auta, tai kotona käynti ei auta, jos juuri silloin ei mitään ole tuloillaan.
Viimeisestä akuutista ajasta on nyt kaksi vuotta. Vaipan huutelijat oletteko sitä mieltä, että minun pitäisi silti edelleen pitää aina kotoa poistuessa vaippaa, vaikka kahteen vuoteen ei ole ollut ongelmia? Ongelmat voivat alkaa uudestaan vasta viiden vuoden kuluttua, tai ei koskaan. Siltikö pitäisi loppuelämä pitää vaippoja? Ymmärrän hyvin, ettei takahuoneeseen voi päästää vessaan, ja ymmärrän kuinka nöyryyttävää housuihin paskominen on. Itseä henkilökohtaisesti v****taa ne liikkeet, joissa on lukittu asiakasvessa, mutta johon päästetään vain ne, ketkä ostavat jotain, vaikka pyytäjällä olisi vessapassi. Niiden liikkeiden lattialle vähän tekisi mieli paskoakin.
Kukaan työntekijä ei myöskään takuulla saa yhdenkään ketjun (esim. K-kaupat) johtoa tekemään sellaista remonttia kaikkiin liikkeisiin, että asiakasvessat löytyisivät. Mahdollisine putkien vetoineen se voi olla todella kallista, ja monet liikkeet ovat pieniä ja hädin tuskin kannattavia lähikauppoja. On halvempaa pistää se kassaneiti siivoamaan ripuleita jokusen kerran kuin tehdä niin iso remontti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei päästetä. Samassa korttelissa on tiloja, joissa on yleisöwc, ohjaamme sinne. Olen ollut töissä sekä kauppakeskuksessa että ns. kivijalkaputiikissa. Siellä kauppakeskuksessa ei ikinä kukaan pyytänyt pääsyä wc-tiloihin, vaikka meidän liikkeestä oli pitkä matka alakerran wc-tiloihin. Tässä nykyisessä liiketilassa käy usein "asiakkaita" etsimässä vessaa, vaikka kadun toisella puolella on kahvila, jossa on maksullinen wc.
Ehkä etsivät juurikin siksi että se on MAKSULLINEN. Itsekin julkisilla paikoilla etsin vessan josta ei tarvitse maksaa...
Kyllä kai sitä maksaa vessan käytöstä ennenkuin paskantaa housuihin. 1€ on pikku hinta siitä että ei sotke itseään. Ja pudätysongelmia on välillä itselläkin, joten tiedän mistä puhun.
Minulla ei ole yksinkertaisesti energiaa alkaa miettiä suolistosairaan elämää, olen pahoillani, kun sanon näin, mutta se on totuus. Noudatan määräyksiä, koska niissä on järkeä. En USKALLA päästää vierasta ihmistä yksin takahuoneeseen, koska enhän tiedä hänestä mitään, onko luotettava, onko oikealla asialla vai kenties varas tai jopa murhaaja-rauskaaja tai mitä kaikkea. En uskalla, eikä minun tarvitsekaan. Työantaja on kieltänyt ja noudatan sitä mielelläni, koska kiireessä voisi sattua virhearvioita ja saattaisin päästää kerran sellaisen, joka ei ole oikealla asialla. Kyllä, oma turvallisuuteni on etusijalla, työskentelen yksin.
Siriina kirjoitti:
Ohis - aikanaan just päiväkuivaksi oppinut lapseni ei päässyt k-kenkäkaupassa vessaan. Kusi sit lattialle, kesäaiia kun oli eli mekko ja pikkarit päällä. Pahoittelin tapahtunutta ja poistuimme kaupasta.
No eipä tämän kertomuksen mukaan ollut vielä oppinut kuivaksi, vaan vasta harjoittelemassa.
Suolistosairauksien määrä on kasvanut hurjasti viime vuosien aikana. Jokainen meistä reitittää kulkuaan muutenkin vessojen mukaan, mutta sitten hädän iskiessä aikaa ei ole juuri yhtään ehtiä vessaan.
Ymmärrän säännökset ja väärinkäytösten takia pitää olla tarkkana, mutta keskustelun tasosta päätellen ihmisillä ei ole mitään käsitystä millaista elää suolistosairauden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Suolistosairauksien määrä on kasvanut hurjasti viime vuosien aikana. Jokainen meistä reitittää kulkuaan muutenkin vessojen mukaan, mutta sitten hädän iskiessä aikaa ei ole juuri yhtään ehtiä vessaan.
Ymmärrän säännökset ja väärinkäytösten takia pitää olla tarkkana, mutta keskustelun tasosta päätellen ihmisillä ei ole mitään käsitystä millaista elää suolistosairauden kanssa.
Suomalaiset rakastaa sääntöjä ja rajoituksia. Mitä tyhmempi ihminen sitä enemmän hän pitää säännöstelystä.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan keskustelun tasosta päätellen ihmisillä ei ole mitään käsitystä siitä, miten työpaikallaan voi toimia. Meillä lappaa jatkuvasti noita vessakyselijöitä. Sanon aina ystävällisesti ei, enkä tiedä, onko kyse terveistä vai sairaista, mutta epäilen, että lähinnä etsitään ilmaista vessaa. Kuka pitää wc:n siisteydestä huolta, jos siellä ravataan kokoajan? Turvallisuus? Hygienia? En pysty tarjoamaan wc-palvelua, pahoitteluni.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole yksinkertaisesti energiaa alkaa miettiä suolistosairaan elämää, olen pahoillani, kun sanon näin, mutta se on totuus. Noudatan määräyksiä, koska niissä on järkeä. En USKALLA päästää vierasta ihmistä yksin takahuoneeseen, koska enhän tiedä hänestä mitään, onko luotettava, onko oikealla asialla vai kenties varas tai jopa murhaaja-rauskaaja tai mitä kaikkea. En uskalla, eikä minun tarvitsekaan. Työantaja on kieltänyt ja noudatan sitä mielelläni, koska kiireessä voisi sattua virhearvioita ja saattaisin päästää kerran sellaisen, joka ei ole oikealla asialla. Kyllä, oma turvallisuuteni on etusijalla, työskentelen yksin.
Miten pystyt tekemään työtäsi? Jokainen asiakashan voi olla murhaaja raiskaaja ja voi tehdä sinulle väkivaltaa ihan siinä liiketilassakin joka on tarkoitettu asiakkaille. Miten te pelkääjät pystytte edes elämään?
Mitähän seuraisi siitä että jokainen suolistosairas pääsisi pyytäessään henkilökunnan vessaan? Jokainen varastelija alkaisi esittää suolistosairasta - että ei voi päästää ulkopuolisia vessaan.
Ihan järkyttäviä kommentteja näiltä suolistosairailta, ihan kuin mielenterveys menisi samalla. Ihmeellisiä ristiriitaisuuksia myös, jos henkilökunnan vessa on tiloissa jonne ei pääse, sinne on silti päästävä juuri nyt tai he paskovat lattialle. Jos taas tiloissa on asiakasvessa ja se on varattu, se onkin eri asia eikä tarvitse paskoa lattialle juuri nyt.
Mitä jos liiketiloihin tulisi yhtaikaa kolme suolistosairasta vaatimaan pääsyä henkilökunnan vessaan? Seuraisiko tästä joku gladiaattoritaistelu vai paskoisivatko kaikki yhteisymmärryksessä ringissä lattialle?
Kaikki sympatia myyjille jotka joutuvat näiden sairaiden kanssa vääntämään.
Ja sinulle aikuiselle joka nolona pyydät pääsyä henkilökunnan vessaan: edellisessä ketjussa oli monta myyjän kertomusta siitä miten asiallisesti pukeutunut nöyrä rouva pyysi pääsyä vessaan ja sitten oli kadonnut pukutiloista tavaraa tai vessa jätetty aivan paskakuorrutteiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on tosiaan keskusteltu aikaisemminkin, ja muistaakseni siinäkään keskustelussa ei kuulunut vastausta, kun kysyttiin, että miksi noin akuutisti oireilevat suolistosairaat eivät voi käyttää aikuisen vaippoja? Jos siis tilanne voi iskeä milloin vain, niin voihan se iskeä silloin vaikka keskellä katua, missä ei ole vessaa mailla eikä halmeilla. Tai liikkeessä, jossa ei tosiaan ole vessaa, mihin saa päästää asiakkaita, vaikka mikä olisi tilanne. Jotenkin minun korvaani kuulostaa takaperoiselta, että kauppojen pitäisi poiketa yleisistä käytännöistään näiden ihmisten takia, mutta ihminen ei itse yritä estää tilanteen syntymistä?
Luulisi sillä saavan mielenrauhaa itselleenkin, jos oireilu tosiaan on niin pahaa, että se voi iskeä kesken kauppareissun? Eihän ne vaipat epäilemättä mukavia tai kovin esteettisiä ole, mutta lienee se silti parempi kuin että joutuu pelkäämään joka kerta kun lähtee kotoa, että mitä jos iskee matkalla?
Ja kun se hätähän voi iskeä vaikka linja-autossa, tai omassa autossa keskellä kaupunkia ruuhka-aikaan...
Vastasin tähän kysymykseen jo yhden syyn. Vastaus löytyy sivulta 3. Lyhyesti vielä uudestaan, jos et halua palata sivulle 3. Vaipoista ei ole tietyissä tilanteissa mitään apua, kun ulosteen koostumus on tietynlaista ja se tulee ulos valtavalla paineella, niin se ei pysy/mahdu vaippaan, vaan valuu sieltä ulos ihan yhtä lailla.
Väännetään tilanne vielä rautalangasta ja otetaan esimerkiksi tuo aiemmin mainitsemani pieni kultasepänliike, jonka wc-tila sijaitsi pienten takatilojen yhteydessä. Näissä takatiloissa siis säilytetään myrkkyjä, joista osa vesipisteen eli sen vessan välittömässä läheisyydessä, mm. kaliumsyanidilios, vetyperoksidi, ammoniakki ja rikkihappoliuos. Vessan vierestä pääsi pienelle pajalle, jossa säilytettiin mm. asiakkaiden korjauksessa olevia koruja, jotka olivat työn alla. Lisäksi muut juuri silloin esillä olevat arvometallit ja jalokivet sekä tietysti koneet, joilla utelias saa äkkiä vahinkoa itselleen aikaan. Myyjällä, joka sattuu työskentelemään yksin, ei ole mitään mahdollisuutta lähteä tiskin takaa vahtimaan asiakasta, koska silloin liikkeen puolella oleva omaisuus jää vartioimatta.
Eli arvon suolistosairaat ja muut asian jankkaajat, ihanko OIKEASTI teidän mielestänne tuossakin tilanteessa olisi myyjän velvollisuus sekä hyvää asiakaspalvelua päästää kuka tahansa vessaan, joka keksii sanoa olevansa sairas? Välittämättä lainkaan kaikista ensinnäkin tälle kyseiselle henkilölle koituvista riskeistä, mikäli tämä ei osaa varoa tai uteliaisuus voittaa? Ja entäpä ne asiakkaat, joiden omaisuutta pajalla juuri silloin on työn alla? Onko se muka hyvää asiakaspalvelua vaarantaa toisten asiakkaiden kenties korvaamaton omaisuus, vaikka suurennettavana olevat vihkisormukset? Ja tällaisen pienen putiikin yrittäjällä ei todellakaan ole aikaa, rahaa tai mahdollisuutta järjestellä asiakas-wc:tä, vaikka kuinka kiukuspäissänne paskoisitte pitkin lattioita. Peräänkuulutan ymmärrystä MOLEMPIIN suuntiin!
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaisesta asiasta voi syntyä 11 sivun vääntö? Tottakai pitää! Nykyään Suomessakin on käytössä kakkapassit, jotka helpottavat vessaan pääsyä.
Mitä sen suolistosairaan pitäisi tehdä ellei pääse vessaan, kakata housuunko?
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaisesta asiasta voi syntyä 11 sivun vääntö? Tottakai pitää! Nykyään Suomessakin on käytössä kakkapassit, jotka helpottavat vessaan pääsyä.
Mitä sen suolistosairaan pitäisi tehdä ellei pääse vessaan, kakata housuunko?
Ei kakkapassi ole sitä varten, että sillä pääsee henkilökunnan vessaan, vaan sillä pääsee jonon ohi asiakasvessaan.
Tuli tästä mieleeni, että miehen eräällä sukulaisella on liike kauppakeskuksessa. Tilassa ei ole vessoja, kaikki vessat ovat alakerrassa kellarissa, asiakkaille ei ole vessoja koko keskuksessa.
Tämä miehen sukulainen antaa avaimen kellariin ja vessaan kaikille, jotka sitä pyytävät. Eikä mene mukaan katsomaan perään, vaikka liikkeessä on hänen puolisonsa, joka voisi jäädä vahtimaan liikettä tai mennä vahtimaan.
Ei siinä muuten mitään vikaa olisi, mutta kun avaa vessojen lukollisen oven, siinä ovat kaikkien eri liikkeiden työntekijöiden pukutilat, joiden läpi mennään vessaan. Kellarissa pääsee myös liikkeiden varastoihin, jotka ovat lukossa, mutta huonosti. Siellä on siis todella paljon varastettavaa.
Tiedän tämän koska olin itse hetken töissä tuolla keskuksessa eräässä liikkeessä ja aina kun kävimme mieheni kanssa tuon sukulaisen liikkeessä, oli tyrkyttämässä meille niitä avaimia jos tarvitsee käydä vessassa. Olin myös paikalla pariin kertaan, kun löi avaimet käteen joillekin oudoille ihmisille, olivat kai jotakin tuttujaan.
Laita itse palaitetta joka ikiseen kauppaan. Kerro meille sitten vastaus.