Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten erottaa intuitio ihan silkasta pelosta? (parisuhde ja pettäminen)

Vierailija
13.07.2017 |

Tulin edellisessä suhteessa petetyksi mikä oli ihan erityisen rankkaa (taidan olla tavallista herkempi & heikompi ihmisenä kun kesti niin kauan oppia taas luottamaan...) enkä edes toivonut uutta suhdetta, kunnes sitten vuosikausien jälkeen rakastuin uudelleen. Uusi suhde on kestänyt nyt reilut puoli vuotta ja olen ihan loppu tähän pelkäämiseen. Olen salaa ihan varma, että tämäkin suhde tulee loppumaan miehen pettämiseen ja yksin ollessa pohdin lähtisinkö tästä jo ennen kuin se oikeasti tapahtuu, eli ennen kuin on liian myöhäistä. Otan kaikki pienetkin vihjeet mahdollisesta uskottomuudesta todella vakavasti enkä enää edes tiedä, milloin on aiheellista huolestua ja milloin ylireagoin ja keksin huolenaiheita päästäni turhaan. En tiedä milloin kannattaisi vaan uskaltaa luottaa, kun en lähtökohtaisesti enää osaa luottaa miehiin. En luota, että mies oikeasti rakastaa vaikka väittäisi mitä.

Miehen suusta on kuitenkin tullut esiin myös muutamia ihan oikeita huolestuttavia lipsahduksia:

- Mies (30v) oli pettänyt eksäänsä edellisessä suhteessaan kännissä. Ei ollut mennyt seksiin asti, mutta heti välittömästi eron jälkeen meni panemaan toista. Menneet on toki menneitä eikä tämä suhde ole sama kuin edellinen suhde, mutta silti tuo pistää väkisinkin miettimään onko mies luotettava. Tämä menneisyydessä pettäminen tuli ilmi vasta kun olimme jo rakastuneet ja kun kaikki oli meillä hyvin.

- Mies käyttää toisinaan runsaastikin alkoholia ja yrittää usein lopettaa sen, tuloksetta. Itsekurin kanssa on siis ongelmia alkoholin suhteen (mistä voin olla varma ettei olisi pettämisenkin suhteen..?) ja on ihan päivänselvää että humala madaltaa kynnystä pettää. Mies käy aika usein baareissa ja tilaisuuksia varmasti tulee ajan mittaan eteen. Jos hän ei osaa lopettaa juomista, pelottaa voiko hän toimia joskus (vaikka sitten vuosien päästä) kännissä vaikeassa tilanteessa samoin kuin edellisessä suhteessa jos meillä on vaikka joku riita päällä. Toki nyt alkuhuumassa se on vielä epätodennäköistä, mutta mitä jos miehellä on jatkossakin tapana vetää kännit kun tulee ongelmia?

- Mies on ajattelemattomuuttaan lipsautellut "vitsillä" tai epähuomiossa kaikenlaista typerää, esim. että hän on hyväksynyt sen faktan että ihmiset vaihtavat kumppanin parempaan jos on mahdollisuus ja että hänen täytyy olla aina paras mahdollinen mies minulle koska ymmärtää että vaihtaisin hänet muuten toiseen. Kysyin sitten, että päteekö tämä toisinkin päin, eli mies vaihtaa minut jos parempi tulee vastaan? Hän meni hiljaiseksi. Tuo on jäänyt mieleen ja pohdin onko tässä kyse silloin mistään tosirakkaudesta. Onko mies minun kanssa siksi että olen paras mitä hän on nyt sattunut saamaan, eli onko hän tyytynyt minuun? Ja jos on, miksei hän pettäisi jos joku "parempi" tulisi vastaan?

- Mies on lipsauttanut myös kaikenlaisia pinnallisia ja esineellistäviä kommentteja esim. painostani. Minulla ei ole enää sellainen olo, että mies aidosti hyväksyy sen millainen olen ja miltä näytän, vaikka olenkin kuulemma "objektiivisesti katsottuna erittäin hyvännäköinen nainen". Toisinaan hän puhuu "vitsillä" epäkunnioittavasti naisista ja saattaa sanoa törkeästi vaikka jostain kuvasta että "onpas epäsuhtainen pari kun nainen on noin paljon rumempi". Alussa mies vaan kehui minua ja minulla onkin ollut erittäin hyvä itsetunto tähän asti, mutta nykyään olen itsestäni hieman epävarma miehen seurassa. Vitsillä heitetyt kommentit ja läpät eivät naurata, ja minulla on tunne että mies toivoo minun laihtuvan tai muuttuvan. En siis tunne olevani rakastettu 100% juuri tällaisena kuin olen.

(jatkuu vielä toisessa viestissä...)

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä pettääkö mies vaiko ei, kun juoksee baareissa, ryyppää usein eikä osaa lopettaa juomista jne. Haluatko uskollisen juopon? Miehessä on niin paljon pielessä, että pettäminen tossa on täysin epäoleelinen asia. Miksi, MIKSI NIIN USEIN naiset roikkuu tollasissa luusereissa!

Vierailija
22/34 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä pettääkö mies vaiko ei, kun juoksee baareissa, ryyppää usein eikä osaa lopettaa juomista jne. Haluatko uskollisen juopon? Miehessä on niin paljon pielessä, että pettäminen tossa on täysin epäoleelinen asia. Miksi, MIKSI NIIN USEIN naiset roikkuu tollasissa luusereissa!

Noh, rehellisesti, miehen juomisesta ei ole ainakaan toistaiseksi ollut itselleni mitään haittaa. Hän ei juo minun rahojani, ei pakota minua juomaan, eikä ole kännissä ärsyttävä vai esim. väkivaltainen tai muuta hirveää. Hänen alkoholiongelmansa ei siis ole saanut minulle aikaan muuta haittaa, kuin tämän pelon jos hän ajautuukin pettämään kännissä. Toisaalta jos hän olisi pettävää sorttia, pettäisi hän todennäköisesti selvinpäinkin.

Olen itse alkoholistiperheestä ja vanhempani alkoholismi oli paljon vahingollisempaa, koska hän todella muuttui toiseksi ihmiseksi juodessaan eikä osannut käyttäytyä. Ongelma oli siis se, mitä humalassa tapahtui, ei se humala itsessään. Mieheni taas pitää ongelmanaan sitä alkoholia, mutta ei käytöstään alkoholin vaikutuksen alaisena. Siinä on kai se ratkaiseva ero. Toki asian laita muuttuu jos hän jossain vaiheessa alkaa juomaan enemmän, ei osaa enää kontrolloida itseään tai muuten vain mokailee. Yleensä hän käy baareissa ilman minua joten en edes näe onko hän idiootti silloin, enkä suoraan sanottuna kotona aina edes huomaa jos hän on juonut muuta kuin niistä tyhjistä tölkeistä. Joko hän ei siis ole edes niin alkoholisti (vielä) kuin väittää tai sitten hänessä ei edes kännissä kuoriudu samanlaista ääliötä kuin vanhemmastani. Ne epäkunnioittavat vitsit ja kommentit hän on laukonut ihan selvinpäin. Ääliö on ääliö joi tai ei. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ap käyttää alkoholia itsekin

Vierailija
24/34 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama huomio.

Mies vaikuttaa ainakin pinnallisemmalta kuin sinä ja se ei ole hyvä asia.

Jos mies puhuu parisuhteen osapuolista paremman eteen tullessa vaihdettavina hyödykkeitä, miksi se ei koskisi myös teidän suhdettanne? Aika outo kommentti häneltä, että hänen pitää olla niin hyvä - vai miten se menikään - ettet vaihda häntä johonkin toiseen. Eikö se, jos osapuolilla on yhteiset arvot ja hyvä keskusteluyhteys & nautinnollinen seksisuhde jo itsessään takaa, että suhteessa on hyvä olla eikä silloin tarvitse pelätä ulkopuolisia "kilpailijoita"?

Seksi & alkoholi. Kun kerran sinulle suuseksi on mieluisinta eikä hän silti anna sitä, hänen puheensa "sinun nautintosi on tärkein" on sanahelinää. Jatkuva ryyöiskely ja viihteellä käyminen ei ole millään tavalla hyvä asia ja yleensä ryyöiskely vaan tuppaa lisääntymään, jos siihen on taipumusta. Altistaa se pettämiseen tai ei, mutta ainakaan se ei ole hyväksi sen enempää miehelle kuin teidän suhteellennekaan.

Kääntäisin koko kysymyksenasettelun ympäri: onko sinun hyvä olla suhteessa? Täyttääkö mies henkiset ja fyysiset tarpeesi? Oletko onnellinen? Nyt vaikutat hermokimpulta, jonka jokainen ajatus pyörii suhteenne ympärillä. Se ei kuulosta lupaavalta.

Vierailija
25/34 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama huomio.

Mies vaikuttaa ainakin pinnallisemmalta kuin sinä ja se ei ole hyvä asia.

Jos mies puhuu parisuhteen osapuolista paremman eteen tullessa vaihdettavina hyödykkeitä, miksi se ei koskisi myös teidän suhdettanne? Aika outo kommentti häneltä, että hänen pitää olla niin hyvä - vai miten se menikään - ettet vaihda häntä johonkin toiseen. Eikö se, jos osapuolilla on yhteiset arvot ja hyvä keskusteluyhteys & nautinnollinen seksisuhde jo itsessään takaa, että suhteessa on hyvä olla eikä silloin tarvitse pelätä ulkopuolisia "kilpailijoita"?

Seksi & alkoholi. Kun kerran sinulle suuseksi on mieluisinta eikä hän silti anna sitä, hänen puheensa "sinun nautintosi on tärkein" on sanahelinää. Jatkuva ryyöiskely ja viihteellä käyminen ei ole millään tavalla hyvä asia ja yleensä ryyöiskely vaan tuppaa lisääntymään, jos siihen on taipumusta. Altistaa se pettämiseen tai ei, mutta ainakaan se ei ole hyväksi sen enempää miehelle kuin teidän suhteellennekaan.

Kääntäisin koko kysymyksenasettelun ympäri: onko sinun hyvä olla suhteessa? Täyttääkö mies henkiset ja fyysiset tarpeesi? Oletko onnellinen? Nyt vaikutat hermokimpulta, jonka jokainen ajatus pyörii suhteenne ympärillä. Se ei kuulosta lupaavalta.

Tosi hyviä pointteja, pistää ajattelemaan. Kiitos kaikille vastauksista! Lisääkin saa toki laittaa. Ap

Vierailija
26/34 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa aika neuroottiselta tapaukselta. Ihme että mies ei ole jo lähtenyt. 

Vierailija
27/34 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen mies on sinulle kumppanina, suhteen vaalijana ja rajojesi kunnioittajana? Onko hän luottamuksen rakentaja, ymmärtäjä, arvostaja, hellyyden antaja, vastuunkantaja jne?

Minusta mies kuulostaa yksinkertaisesti kypsymättömältä ja itsekkäältä.

Tutustu parisuhteen roolikarttaan ja mieti, kuinka hyvin mies eri rooleissa oikeasti täyttää sinun toiveesi ja tarpeesi.

http://www.vslk.fi/index.php?id=20

Vierailija
28/34 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedät tuon tyyppisiä miehiä puoleesi, koska se tuntuu turvalliselta ja tutulta (peilautuu myös lapsuuteen) mutta ne ei koskaan tuu/pysty antamaan sulle sitä mitä tarvitset ja haluat. Joko menet kogntiiviseen psykoterapiaan tai vaihdat miestä. Suosittelen molempia.

Vierailija
29/34 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin riskeihin haluaisin kommentoida sen verran, että "kerran pettäjä, aina pettäjä" -ajatus ei pidä paikkaansa. Moni pettää helposti nuorena, kun kokemuksia ei ole vielä kauheasti ja seksiä käytetään myös itsetunnon kohotukseen. Tällaisesta voi aivan hyvin kasvaa yli (kaikki eivät tietenkään kasva) ja huomata miten haavoittavaa pettäminen voi olla. Yksinkertaisesti sille ei enää ole tarvetta. 

Itse petin nuorena pariakin kumppaniani, mutta enää en voisi kuvitellakaan tekeväni niin. Tähän ei myöskään vaikuta tippaakaan, kuinka kännissä tai selvinpäin olen. 

Vierailija
30/34 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat läheisriippuvaiselta. Jos seisoisit tukevasti omilla jaloillasi et pelkäisi miehen mahdollista petturuutta. Perustat elämäsi mielekkyyden ja onnellisuuden liikaa yhden kortin, miehesi varaan.

Kuulostaa tutulta. Olin itse todella paljon ap:n kaltainen edellisessä suhteessani, jossa mies oli myös pettänyt exäänsä. En vain ikinä oppinut oikeasti luottamaan mieheen.

Selvittelin eron jälkeen asioita itseni kanssa noin vuoden ja sitten aloinkin yllättäen seurustella. Tässä suhteessa minulla on täysin erilainen olo: mies arvostaa minua ja halusi juuri minut ja on itse tullut petetyksi aiemmin, tietää siis millaista se on. Olen nyt myös sen verran sopusoinnussa itseni kanssa, etten perusta kaikkea enää seurustelukumppaniin, joten en tällä kertaa romahda jos tuleekin ero. 

Edellisen suhteen päätyttyä ajattelin, etten pysty enää seurusteluun koska se tuhoaa minuuteni ja ero hajottaa täysin, mutta asioiden työstäminen on tehnyt ihmeitä.

Vierailija
31/34 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähän tuollainen miespuolinen kaveri. Käyttää liikaa alkoholia, saattaa puhua aika pinnallisia ja ilkeitä juttuja esim. naisten ulkonäöstä, itsekäs seksissä (olemme siis joskus kauan sitten tapailleet jonkin aikaa). Hänessä on toki myös hyviä puolia ja sopii kaveriksi, mutta ei hän mielestäni mitään parisuhdemateriaalia kyllä ole. En jäisi odottamaan, että tuollainen ihminen muuttuu. 

Vierailija
32/34 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kuulostaa epäluotettavalta ja pinnalliselta. Pelkästään se ettei pysty vähentämään juomistaan vaikka näkee siinä itsekin ongelmaa on aika huono merkki. En uskaltaisi kyllä laittaa kaikkea peliin.

Vierailija
33/34 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vähän tuollainen miespuolinen kaveri. Käyttää liikaa alkoholia, saattaa puhua aika pinnallisia ja ilkeitä juttuja esim. naisten ulkonäöstä, itsekäs seksissä (olemme siis joskus kauan sitten tapailleet jonkin aikaa). Hänessä on toki myös hyviä puolia ja sopii kaveriksi, mutta ei hän mielestäni mitään parisuhdemateriaalia kyllä ole. En jäisi odottamaan, että tuollainen ihminen muuttuu. 

Oltiin miehen kanssa ensin ystäviä ja hän vaikutti silloin niin täydelliseltä että rakastuin. Ystävänä hänestä ei tullut tuota kontrolloivaa puolta ollenkaan esiin, eikä juhlimisessakaan ollut mitään ihmeellistä kun juhlittiin alussa yhdessä jne. Vasta nyt puolen vuoden jälkeen miehestä on tullut jotenkin epävarma ja käytös muuttunut minua kohtaan. Pidän häntä oikeasti hyvänä ja ihanana ihmisenä mutta hän on jotenkin hukassa itsensä kanssa, enkä osaa auttaa. Ap

Vierailija
34/34 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies kuulostaa epäluotettavalta ja pinnalliselta. Pelkästään se ettei pysty vähentämään juomistaan vaikka näkee siinä itsekin ongelmaa on aika huono merkki. En uskaltaisi kyllä laittaa kaikkea peliin.

Tämä, ainakaan jos haaveilee perheestä ja hakee edes mahdollista isämateriaalia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi