Opintorahan leikkaus ja opintolainan korotus!! VMP!
Miksi v*tussa valtion pakottaa opiskelijan velkaantumaan??
Leikkais ennemmin työttömien tukia!!
Nyt VI*UTTAA niin paljon, ettei veri kierrä enään päässä 😡😡
Opintojen jälkeen makselet about 30 000 - 35 000 velkoja pois, joka vaikuttaa mm siihen, että et saa lainaa asunnon yms ostoon koska vit*n opintolaina!!
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö ei sitä saa korkoineen anteeksi. Valtio takaa, eli maksaa pankille, jos et itse pysty maksamaan. Mutta myöhemmin joudut maksamaan kelalle tms, mikä laitos se tässä tapauksessa nykyään onkin, todella korkean koron kanssa takaisin.
Jaa? Minä sain korkoineen anteeksi opintolainan n. 16000 euroa. Jätin maksamatta pankille lyhennykset niin pankki irti sanoi lainan, joka sitten siirtyi KELAn haltuun, Kului aikaa ja sitten sieltä tuli kirje missä kerrottiin mitä on tapahtunut ja samalla pyydettiin selvitys tilanteesta. Kirjoitin sinne vapaamuotoisen selvityksen johon laiton mukaan kaksi liitettä.
Kului n. 2 kuukautta ja sitten tuli päätös missä kerrottiin opintolainani korkoineen annetuksi anteeksi. Mitään vaikutusta esim. luottotietoihin tuolla päätöksellä ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurinmassa osassa maailman maita on lukukausimaksut.
Suomessa on opiksleellaan ilmaisessa koulussa - vaikka lääkäriksi- ja siitä saa rahaa ja se on niin väärin!
Tulevat sukupolvet pääsevät nykyvelan oton takia tuohon yleiseen tapaan.Koska minä en halua maksaa mitään, en edes panosta tulevaisuuteen!
Ei se ihan täysin ilmaista ole, itse just maksoin n. 130 € ylioppilaskunnan jäsenmaksua, joka on pakollinen jotta saat opiskella.
Luulin, että se pakollinen vain, jos haluaa saada opiskelijakortin ja sen myötä opiskelija-alennukset.
Sillä ilmoittaudutaan läsnäolevaksi, ja vain läsnäoleva saa suorituksensa eli opintopisteet opintorekisteriin. Kela seuraa opintojen etenemistä, jos nostaa opintotukea. Minimi opintopistemäärä vuodessa on 20, jos nostaa yhdenkin kuukauden tuen. Jokaista tukikuukautta kohti täytyy olla 5 op suoritettuna eli 9 tukikuukautta tarkoittaa 45 op:tä.
Itse kiitän luojaani että olen aikuisopiskelija. Ei tarvitse valmistua korviaan myöten veloissa ja työpaikkakin on, johon voi palata, jos on pakko. Nuoria ei käy kateeksi.
Minusta opintolaina oli aivan mahtava, ilmaista rahaa. Nostin kolmessa vuodessa melkein 11000€ josta kela maksaa opintolaina hyvitystä n.3000€ ja saan ottaa 30% verotuksessa pois.
Koska pidin suun säkkiä myöten kiinni opiskelu ajan niin lainasta sain sijotettua n. 100€/kk. Nyt tilanne on se että lainaa on n. 4500€ jäljellä ja sijotukset tuottavat 200€/kk.
Tietenkin jos ei ymmärrä rahan päälle tai osaa säästää niin asia on eri.
Vierailija kirjoitti:
Minä elin nuukasti. En nostanut lainaa vaan pelkän opintorahan ja asumistuen. Olin sinkku enkä hommannut lapsia opiskeluaikana. Fillaroin yliopistolle kesät talvet (8 km). Asuin halvimmassa solussa (kolmen hengen). Söin yo:n ruokalassa, kotiin ostin lähinnä aamupalaa ja iltapalaa. Leivoin ja tein itse ruokaa. Tukipäivänä täytin kaapit makaronilla, jauhelihalla, jauhoilla, munilla, kasviksilla jne., ostin kahvi- ja teepaketin ja pehmytpapereita ja siteitä, jos oli tarvis. Kerran viikossa kävin lähikaupassa ja ostin maitoa ja jogurttia. Ei minulla ollut hätää, tulin hyvin toimeen, vaikka jouduin maksamaan myös pitkäaikaissairauden lääkityksen.
Harrastin lukemista, yo:n jumppaa ja uimista, se oli oikeastaan se ainoa maksullinen harrastukseni (nautiskelin pitkään saunasta). Kävin kavereiden luona kylässä, istuskelin kaupungilla ja puistoissa, kävin ilmaistapahtumissa.
Sillon ei kesällä saanut opintorahaa lainkaan, ellei tehnyt kesätenttejä (en tiedä, miten on nykyisin). Yhtenä kesänä, kun en saanut kesätöitä, tein niin paljon kesätenttejä kuin pystyin ja sain mukavasti opintoja eteenpäin.
Neljänä kesänä olin töissä. Olin puutarhalla (mansikkamaa, kurkkuhuone, vadelmia jne., aina tuli uusi sato), se oli kaukana ja asuin teltassa kaverin kanssa. Toisena kesänä pääsin siivoamaan. Kolmantena kesänä tuurasin Postissa, neljäntenä taas siivosin. Kesätyörahoilla ostin hiukan vaatteita ja kenkiä, jos oli pakko, maksoin kesäelämiseni, säästin joulua varten. Muutenkin aina kun oli mahdollista, säästin enkä tuhlannut.
Valmistuin ajoissa, ei ollut lainaa. Minä en ymmärrä, miksi ihmiset eivät osaa elää nuukasti, kun tiedossa kerran on, että se on vain lyhyt elämänvaihe. Ei sitä rahaa tarvita paljon mihinkään eikä ruokaakaan tarvitse mättää tuhottomia määriä.
Sikäli ei haittaa, vaikka olisin ottanutkin lainaa. Sain töitä heti valmistuttuani, koska minulle ei ollut ongelmaa muuttaa. Ensin pätkä Savossa, sitten Pohjanmaalla, sitten Varsinais-Suomessa ja lopulta parin vuoden pätkäilyn jälkeen vakivirka opiskelukaupungissani.
En yritä esittää, että tarvitsisin jotenkin kiittelyä tai muuta suitsutusta lainattomasta elämästäni. Ihmettelen vain, miksi monet täälläkin kirjoittelevat eivät ole halukkaita edes yrittämään samaa.
Milloinhan tämä on tapahtunut? En usko, että nykyään pääsee oman alan töihin, jos opiskeluajalta ei ole mitään relevanttia työkokemusta. Nykyään halukkaita muuttajia kyllä riittää.
Entäs, jos nyt jäät työttömäksi? Luuletko, että tuo suunnitelma toimisi edelleen?
Vierailija kirjoitti:
Minusta opintolaina oli aivan mahtava, ilmaista rahaa. Nostin kolmessa vuodessa melkein 11000€ josta kela maksaa opintolaina hyvitystä n.3000€ ja saan ottaa 30% verotuksessa pois.
Koska pidin suun säkkiä myöten kiinni opiskelu ajan niin lainasta sain sijotettua n. 100€/kk. Nyt tilanne on se että lainaa on n. 4500€ jäljellä ja sijotukset tuottavat 200€/kk.Tietenkin jos ei ymmärrä rahan päälle tai osaa säästää niin asia on eri.
En ihan usko tuota tuottoa. Onko se kevään osingot jaettuna koko vuodelle vai mistä sijoituksesta on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta joku neropatti juoksee keulimaan että minä opiskellessani kävin töissä enkä ottanut lainaa. Mene töihin!"
Töitä ei löydy helposti nyt eikä sitten kun on suuret velat niskassa. Vähän kuumottaa joo.
Tämä!
Kaikki opiskelijat ei voi käydä samaan aikaan töissä.Itse en voi, koska kokopäivä opiskelija ja perheellinen, joten aika.
Ja kyllä! Ketuttaa jo valmiiksi, kun tiedän, että en tule saamaan mitään lainoja ennen kuin opintolainaa on makseltu huomattava summa pois, joten haaveet omasta talosta lykkääntyy useilla vuosilla :(
Jostain pitäisi repiä vielä lisäksi pääomaa, mutta mistäs revit kun "kaikki" ylimääräinen menee sitten opintolainan lyhennykseen?
Elämä on valintoja täynnä! Opintolaina ei sulje pois asuntolainaa. Opiskele jotain sellaista minkä voi tehdä etänä. Itsekin olen perheellinen, asun 120km päässä koulusta, päiväopiskelua, mutta silti ehdin töissä käydä joka vkl. Opintolainaakin olen ottanut. Töiden vuoksi en saa opintotukea! Kaikkea ei voi saada heti ja kerralla!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä elin nuukasti. En nostanut lainaa vaan pelkän opintorahan ja asumistuen. Olin sinkku enkä hommannut lapsia opiskeluaikana. Fillaroin yliopistolle kesät talvet (8 km). Asuin halvimmassa solussa (kolmen hengen). Söin yo:n ruokalassa, kotiin ostin lähinnä aamupalaa ja iltapalaa. Leivoin ja tein itse ruokaa. Tukipäivänä täytin kaapit makaronilla, jauhelihalla, jauhoilla, munilla, kasviksilla jne., ostin kahvi- ja teepaketin ja pehmytpapereita ja siteitä, jos oli tarvis. Kerran viikossa kävin lähikaupassa ja ostin maitoa ja jogurttia. Ei minulla ollut hätää, tulin hyvin toimeen, vaikka jouduin maksamaan myös pitkäaikaissairauden lääkityksen.
Harrastin lukemista, yo:n jumppaa ja uimista, se oli oikeastaan se ainoa maksullinen harrastukseni (nautiskelin pitkään saunasta). Kävin kavereiden luona kylässä, istuskelin kaupungilla ja puistoissa, kävin ilmaistapahtumissa.
Sillon ei kesällä saanut opintorahaa lainkaan, ellei tehnyt kesätenttejä (en tiedä, miten on nykyisin). Yhtenä kesänä, kun en saanut kesätöitä, tein niin paljon kesätenttejä kuin pystyin ja sain mukavasti opintoja eteenpäin.
Neljänä kesänä olin töissä. Olin puutarhalla (mansikkamaa, kurkkuhuone, vadelmia jne., aina tuli uusi sato), se oli kaukana ja asuin teltassa kaverin kanssa. Toisena kesänä pääsin siivoamaan. Kolmantena kesänä tuurasin Postissa, neljäntenä taas siivosin. Kesätyörahoilla ostin hiukan vaatteita ja kenkiä, jos oli pakko, maksoin kesäelämiseni, säästin joulua varten. Muutenkin aina kun oli mahdollista, säästin enkä tuhlannut.
Valmistuin ajoissa, ei ollut lainaa. Minä en ymmärrä, miksi ihmiset eivät osaa elää nuukasti, kun tiedossa kerran on, että se on vain lyhyt elämänvaihe. Ei sitä rahaa tarvita paljon mihinkään eikä ruokaakaan tarvitse mättää tuhottomia määriä.
Sikäli ei haittaa, vaikka olisin ottanutkin lainaa. Sain töitä heti valmistuttuani, koska minulle ei ollut ongelmaa muuttaa. Ensin pätkä Savossa, sitten Pohjanmaalla, sitten Varsinais-Suomessa ja lopulta parin vuoden pätkäilyn jälkeen vakivirka opiskelukaupungissani.
En yritä esittää, että tarvitsisin jotenkin kiittelyä tai muuta suitsutusta lainattomasta elämästäni. Ihmettelen vain, miksi monet täälläkin kirjoittelevat eivät ole halukkaita edes yrittämään samaa.
Milloinhan tämä on tapahtunut? En usko, että nykyään pääsee oman alan töihin, jos opiskeluajalta ei ole mitään relevanttia työkokemusta. Nykyään halukkaita muuttajia kyllä riittää.
Entäs, jos nyt jäät työttömäksi? Luuletko, että tuo suunnitelma toimisi edelleen?
Opiskeluajoista on 10 vuotta. En näe, miksei kävisi tänä päivänäkin tuo. Nykyisin en muuttaisi enää, koska on omakotitalo ja lapsi ja miehellä vakityö täällä. Yhdelläkään opiskelukaverillani ei ollut opintoaikana oman alan töitä.
Ihme loisimista nuorisolla nykyään.
Itse otin kaikki lainat opiskeluaikana.
Vierailija kirjoitti:
Opintoraha on jatkossa vain noin 200e netto. Asumislisä poistuu, opiskelija saa asumistukea jos saa. Lainan määrä on 600e/kk. Tulevaisuudessa mahdollisesti myös laina lasketaan asumistukea haettaessa tuloksi, nosti sen tai ei. Käytännössä useimpien opintotuki siis tippui, ja lainaa kertyy esim viidessä vuodessa se noin 30 tonnia korkoineen.
Vaikka laskettaisiin, niin eiköhän 800€ tuloilla saa täyden asumistuen. Yksin asuvana nimittäin. Asumistuen tulorajat ovat nekin nousseet viime vuosina.
Luulin, että se pakollinen vain, jos haluaa saada opiskelijakortin ja sen myötä opiskelija-alennukset.