Opintorahan leikkaus ja opintolainan korotus!! VMP!
Miksi v*tussa valtion pakottaa opiskelijan velkaantumaan??
Leikkais ennemmin työttömien tukia!!
Nyt VI*UTTAA niin paljon, ettei veri kierrä enään päässä 😡😡
Opintojen jälkeen makselet about 30 000 - 35 000 velkoja pois, joka vaikuttaa mm siihen, että et saa lainaa asunnon yms ostoon koska vit*n opintolaina!!
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
No opintoraha on nyt 20-vuotiaalla yksinasuvalla 250 euroa. Siitä menee tietysti verot 10% tai vähemmän riippuen tuloista.
Siihen saa sitten asumistukea mahdollisesti myös. Jos esim.maksat 350 e soluhuoneesta, niin asumistuki voi olla 280 e/kk.
Jos muita tuloja ei ole kuin opintoraha, siitä ei mene lähes ollenkaan veroja. Tulot ovat siis noin vähän yli 500 kuussa. Kun syö oppilaitoksessa, käyttää muutkin opiskelijaedut hyväkseen, niin kyllä tuolla elämiseen jää suunnilleen yhtä paljon kuin työttömällä.
Niukka summa kuitenkin kummallekin.
Ottaisin opintolainaa, mutta käyttäysin sitä harkitusti kuten on neuvottu yllä.
Itse opiskelin pelkällä opintorahalla suurimmaksi osaksi, oli välillä kolmekin eri työpaikka, ja niinpä uuvuin totaalisesti ja sairastuin pysyvästi, joten en suosittele sitäkään vaihtoehtoa.
On paras keskittyä niinhin opintoihin. Sehän on opiskelun tarkoituskin.
Mulle jää menojen eli vuokran ja veden ja junalippujen jälkeen vain 256€ kuukaudeksi käteen, ja tästä pitäisi vielä ruoat ostaa, maksaa muut laskut (puhelin, sähkö, vakuutukset yms) ja oppikirjat kans pitäisi hommata.
Toimeentulotuessa ei huomioida matkakustannuksia, joten hyvin menee mutta menköön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä lainaa tarvitse ihan kolmeakymmentä tonnia ottaa, eihän?
Kymppitonni esimerkiksi on aika normaali lainamäärä, eikä sellainen vaikuta asunnonlainan saantiin.Et sä voi itse päättää sitä et otatko opintolainaa 50€ vai 500€ kuussa.
Se määrä on valmiiksi määrätty ja se sulle tulee halusit tai et.Voit nostaa lainaa vaikka satasen kerrallaan eli ei sitä ole pakko ottaa kaikkea mihin myönnetään takaus. Nostokerroissa on kulunsa eli miten pienissä summissa tahansa ei kannata nostaa.
Nordea maksaa kerralla muutaman kuulauden opintolainan, eli ei sulta kysytä että haluatko vai etkö.
Nordealta saa osanostolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon sitä rahaa sitten pitäisi antaa?
Silloin kun itse opiskelin (noin 10 vuotta sitten) tuki+asumislisä oli 450e/kk. Helsingissä/espoossa/vantaalla HOAS solujen hinnat olivat 150-300 e/kk. HOAS yksiöt olivat 500-600e/kk. Itse maksoin HOAS perheasunnosta miehen kanssa 600e/kk vuokraa. Meidän nettotulot siis olivat 900e/kk. Nostin maksimin eli 300e/kk lainaa. Kyllä me ainakin tuolla 600 eurolla ihan kivasti elettiin mikä jäi käyttöön vuokran jälkeen.
ei sitä velkaa tullut kuin 12 000 euroa. Sitä maksoin sen 8 vuotta valmistumisen jälkeen pois. Ei opintolaina estänyt asuntolainan saamista. Opintolainasta huolimatta otettiin 300 000 euroa asuntolainaa.
Tuskin opiskelijoiden kulutaso nyt merkittävästä tuosta on muuttunut. Käsittääkseni tuen määrä on hieman noussut omista opiskeluajoistani. Varmaan suunnilleen saman verran mitä vuokrat on noussut. Pitää oppia elämään tulojen mukaan. Jos ei ole varaa yksiöön niin sitten pitää asua solussa. Kyllä tuolla opintorahalla/asumistuella + lainalla ihan hyvin elää eikä siinä nyt kovinkaan pahasti pääse velkaantumaan. Oppiipa ainakin järkevää rahankäyttöä.
Nykyään opintoraha on verojen jälkeen noin 200€/kk ja opintolaina 450€ (muistaakseni), hinat asumisen, ruoan ja kaiken muun suhteen on noussut aika reippaasti tässä 10-vuoden aikana, joten opintoraha + laina ei yksinään väkttämättä riitä edes vuokran maksuun.
Lainan saanti pankista on myös PIKKASEN muuttunut ja vaikeutunut tässä 10-vuoden aikana, joten opintolaina hankaloittaa muiden lainojen saantia ja paljon, koska se lasketaan tietysti menoksi ja pankit (ainakin nordea ja op) laskevat lainamäärän sen mukaan, että sulle jää kuukaudessa käyttörahaa noin 500€ kaikkien menojen jälkeen.
Ja pankit vaatii pääomaa, ja sitä ei todellakaan ole koska maksat opintolainaa pois, joten pääoman säästäminen on suhteellisen hankalaa.
Eikö opiskelijat muka saa asumistukea enää ollenkaan? Ei se 10 vuottakaan sitten ollut kuin opintoraha 200e + asumistuki max. 250e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon sitä rahaa sitten pitäisi antaa?
Silloin kun itse opiskelin (noin 10 vuotta sitten) tuki+asumislisä oli 450e/kk. Helsingissä/espoossa/vantaalla HOAS solujen hinnat olivat 150-300 e/kk. HOAS yksiöt olivat 500-600e/kk. Itse maksoin HOAS perheasunnosta miehen kanssa 600e/kk vuokraa. Meidän nettotulot siis olivat 900e/kk. Nostin maksimin eli 300e/kk lainaa. Kyllä me ainakin tuolla 600 eurolla ihan kivasti elettiin mikä jäi käyttöön vuokran jälkeen.
ei sitä velkaa tullut kuin 12 000 euroa. Sitä maksoin sen 8 vuotta valmistumisen jälkeen pois. Ei opintolaina estänyt asuntolainan saamista. Opintolainasta huolimatta otettiin 300 000 euroa asuntolainaa.
Tuskin opiskelijoiden kulutaso nyt merkittävästä tuosta on muuttunut. Käsittääkseni tuen määrä on hieman noussut omista opiskeluajoistani. Varmaan suunnilleen saman verran mitä vuokrat on noussut. Pitää oppia elämään tulojen mukaan. Jos ei ole varaa yksiöön niin sitten pitää asua solussa. Kyllä tuolla opintorahalla/asumistuella + lainalla ihan hyvin elää eikä siinä nyt kovinkaan pahasti pääse velkaantumaan. Oppiipa ainakin järkevää rahankäyttöä.
Nykyään opintoraha on verojen jälkeen noin 200€/kk ja opintolaina 450€ (muistaakseni), hinat asumisen, ruoan ja kaiken muun suhteen on noussut aika reippaasti tässä 10-vuoden aikana, joten opintoraha + laina ei yksinään väkttämättä riitä edes vuokran maksuun.
Lainan saanti pankista on myös PIKKASEN muuttunut ja vaikeutunut tässä 10-vuoden aikana, joten opintolaina hankaloittaa muiden lainojen saantia ja paljon, koska se lasketaan tietysti menoksi ja pankit (ainakin nordea ja op) laskevat lainamäärän sen mukaan, että sulle jää kuukaudessa käyttörahaa noin 500€ kaikkien menojen jälkeen.
Ja pankit vaatii pääomaa, ja sitä ei todellakaan ole koska maksat opintolainaa pois, joten pääoman säästäminen on suhteellisen hankalaa.Eikö opiskelijat muka saa asumistukea enää ollenkaan? Ei se 10 vuottakaan sitten ollut kuin opintoraha 200e + asumistuki max. 250e.
Opiskelijat siirtyy nyt yleisen asumistuen piirin, eli voi olla että ei saa enään ollenkaan asumiseen tukia 👌
Kuten sulle on aikasemmin jo sanottu niin asiat, hinnat ja määrät on tässä 10-vuodessa kerenny muuttumaan sit ihan vaan pikkasen, kaiken muunkin osalta kuin pelkästeen opintotuen, opintolainan ja asumislisän osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymppitonni esimerkiksi on aika normaali lainamäärä, eikä sellainen vaikuta asunnonlainan saantiin.Et sä voi itse päättää sitä et otatko opintolainaa 50€ vai 500€ kuussa.
Se määrä on valmiiksi määrätty ja se sulle tulee halusit tai et.Voit nostaa lainaa vaikka satasen kerrallaan eli ei sitä ole pakko ottaa kaikkea mihin myönnetään takaus. Nostokerroissa on kulunsa eli miten pienissä summissa tahansa ei kannata nostaa.
Nordea maksaa kerralla muutaman kuulauden opintolainan, eli ei sulta kysytä että haluatko vai etkö.
En mä ainakaan saa. Mulle pamahtaa kerralla 2500€ opintolainaa tilille.
Vierailija kirjoitti:
Musta on ihan hyvä että opintorahaa leikataan, näin saadaan opiskelijat opiskelemaan nopeammin ja elämään vähän säästäväisemmin! Musta on absurdia että opiskelijat asuu Helsingissä jossain kantakaupungissa älyttömän arvokkaissa vuokra-asunnoissa, samaan aikaan kun solutasunnot ammottaa tyhjyyttään. Opiskelijat soluihin niin ehkä saadaan joku roti näihin Hesen vuokriin!
Joo. Pitänee miehen ja lapsemme kanssa laittaakin heti hakemus soluasuntoon 😉
Mä sain viime viikolla päätöksen. 1.9 alkaen yliopisto-opiskelijan opintoraha on 250 euroa (-verot), opintolaina 650 euroa/kk. Kaikki opiskelijat perhetilanteesta riippumatta siirtyvät yleisen asumistuen piiriin (jota saa myös omistusasuntoon, vastikkeeseen).
Näissä keskusteluissa aina joku ottaa esille, että "JOOO ULKOMAILLA ON KUULEPPAS NEITI/HERRA LUKUKAUSIMAKSUT JA JOPA SATATUHATTA MENEE OPINTOLAINAA". Niinjoo, mutta nyt eletään Suomessa. En halua mitään spesifioitua mainita tässä, koska en jaksa alkaa tappeleen asiasta, mutta Suomessa jaetaan jopa miljoonien edestä tukia täysin turhaan ja kulutetaan rahaa aivan turhiin asiohin. Opiskelijat EI pääse tuosta vaan edes sinne kaupan kassalle. Väkisin todella iso osa opiskelijoista jää työpaikkojen ulkopuolelle ja opiskelujen ohessa ei voi tehdä lisätienestiä. Opiskelija ei ole oikeutettu edes työttömyystukeen kesäloman aikana. Ja yllätys yllätys, todellakaan kaikille ei riitä niitä kesätöitä, vaikka kuinka hakisi kauppaan, siivoojaksi, päiväkotiin, henkilökohtaiseksi avustajaksi tai mihin vaan. Yleensä työnantajan vaatimukset ovat niin kovat (esim oma auto ja töissä pitää olla 5:30, vaikka bussitkaan ei kulje siihen aikaan), ettei hirveän moni tavallinen opiskelija voi niihin sopeutua.
Opiskelijat joutuvat maksamaan ylioppilaskunnan jäsenmaksun ja joillekin kursseille materiaalia. Näihin uppoaa jo sen verran rahaa, ettei kyllä voi sanoa opiskelun olevan ilmaista. Lisäksi nykyään tietokone on melkein välttämättömyys opiskelijalla, yliopistoistakin kun jatkuvasti vähennetään näitä lisäpalveluja. Ja mikä hiton järki on siinä, että kun olet juuri valmistunut ja alat tienata rahaa, joudutkin maksamaan ison osan palkasta lainanlyhennyksiin. Siinä vaiheessa yleensä pitäisi alkaa miettimään oman asunnon ostamista ja vakiintumista, tai matkustelemista ja muuta. Näinhän tietenkin saadaan nuoret ja vastavalmistuneet burn-outin partaalle.
Ihme kitinää kun joutuu ottamaan opintolainaa. Onko sellainen käsite kuin itsensä elättäminen sinulle ihan vieras?? Kaikki aikuiset joutuvat elämänsa maksamaan. Pitäisikö yhteiskunnan eli veronmaksajien kustantaa koko sinun elämä?? Itsekkin olen opiskellut ja mielestäni suomen vaihtoehto on hyvä ja silti edullinen tapa opiskella. Laina on todella halpakorkoista ja maksuaika on hyvä. Työttömyys,armeija ym lykkää takaisin maksua.
palstalla taas isämmaantoivoja. Ihme kitinää. Valmistuttuaan sitten valittavat paskaa palkkaa, huonoa pomoa, työpaikkakiusaamista tai jos muuta ei keksitä niin sitten homeongelmia ja siitä aiheutuneita sairauksia.
Tosimies kirjoitti:
Ihme kitinää kun joutuu ottamaan opintolainaa. Onko sellainen käsite kuin itsensä elättäminen sinulle ihan vieras?? Kaikki aikuiset joutuvat elämänsa maksamaan. Pitäisikö yhteiskunnan eli veronmaksajien kustantaa koko sinun elämä?? Itsekkin olen opiskellut ja mielestäni suomen vaihtoehto on hyvä ja silti edullinen tapa opiskella. Laina on todella halpakorkoista ja maksuaika on hyvä. Työttömyys,armeija ym lykkää takaisin maksua.
Kerrankin joku puhuu asiaa. On totuttu siihen että äiti hoitaa ranskanpullan voideltuna pöytään ja nyt ihmetellään kun joutuukin itse maksamaan omat kulut. Mikä on näiden henkilöiden tulevaisuus kun ihan oikeasti aikuistuvat.
Monet sanovat että opiskelu on väliaikaista, ja siksi on ok rahoittaa se lainalla. Olisiko siis myös ok soveltaa tätä esim kodinhoidontukeen?
Minulla on työpaikka, mutta koko alkava lukuvuosi on työssä oppimista normaaleilla työajoilla, tähän lisäksi luennot ja tentit. Missä välissä ehtisin mopin varteen?
Multa loppuu asumistuki, koska mies käy töissä. Miehellä on omat opintolainat niskassa. En haluaisi olla mieheni elätettävänä, koska olemme avopari. Pitää sitten vissiin tehdä yöllä töitä, jos se on mahdollista.
kahden opiskelijan äiti kirjoitti:
Tosimies kirjoitti:
Kerrankin joku puhuu asiaa. On totuttu siihen että äiti hoitaa ranskanpullan voideltuna pöytään ja nyt ihmetellään kun joutuukin itse maksamaan omat kulut. Mikä on näiden henkilöiden tulevaisuus kun ihan oikeasti aikuistuvat.
Toivottavasti järjestelmä ei muutu niin että työttömätkin ja muut vaikka sairaslomalla olevat ihmiset joutuisivat ottamaan lainaa elämiseensä. :) Sehän kuulostaa ikävältä että pitäisi itse oma eläminen maksaa.
Opiskelijana vituttaa se kun asuu avopuolison kanssa joten ei saa asumistukea, opintoraha tippuu sinne 225e nurkille ja vuokran osuus 350e.
Käyn myös töissä koska en halua velkaantua joten syys- ja kevätlukukaudella teen lähes poikkeuksetta 6 tai 7 päiväistä viikkoa riippuen teenkö 1 vai 2 päivää viikossa töitä(koska olen 5 päivää viikossa luennoilla + luennoilla ei oikeesti opi mitään vaan oppiminen päivän päätteeksi). Tästä huolimatta joudun siltikin ottamaan lainaa.
Vierailija kirjoitti:
No opintoraha on nyt 20-vuotiaalla yksinasuvalla 250 euroa. Siitä menee tietysti verot 10% tai vähemmän riippuen tuloista.
Siihen saa sitten asumistukea mahdollisesti myös. Jos esim.maksat 350 e soluhuoneesta, niin asumistuki voi olla 280 e/kk.
Jos muita tuloja ei ole kuin opintoraha, siitä ei mene lähes ollenkaan veroja. Tulot ovat siis noin vähän yli 500 kuussa. Kun syö oppilaitoksessa, käyttää muutkin opiskelijaedut hyväkseen, niin kyllä tuolla elämiseen jää suunnilleen yhtä paljon kuin työttömällä.
Niukka summa kuitenkin kummallekin.
Ottaisin opintolainaa, mutta käyttäysin sitä harkitusti kuten on neuvottu yllä.
Itse opiskelin pelkällä opintorahalla suurimmaksi osaksi, oli välillä kolmekin eri työpaikka, ja niinpä uuvuin totaalisesti ja sairastuin pysyvästi, joten en suosittele sitäkään vaihtoehtoa.
On paras keskittyä niinhin opintoihin. Sehän on opiskelun tarkoituskin.
Elämiseen jää yhtä paljon kuin työttömälla, JOS nostaa opintolainan. Tuosta laskemastasi esimerkistä kun vuokraan menee se 350e, eli elämiseen jää vain noin 180e. Samassa asunnossa työttömälle jäisi noin reilu 400e, ja soskusta saisi vielä rahaa päälle.
Nuorelta ja lapsettomalta onnistuu työn ja opintojen yhdistäminen. Monilta tuntuu unohtuvan ettei nykyään yksi tutkinto riitä mihinkään. Jos nyt lähdet opiskelemaan "tulevaisuuden alaa", voit valmistua kuitenkin työttömäksi. Tupla- ja triplamaisteita koulutetaan jatkuvasti. Ensin opiskellaan 30 000 euron lainan turvin. Valmistumisen jälkeen kiireesti maksetaan lainaa pois, jos onnistutaan edes saamaan töitä. Sitten taas uutta tutkintoa putkeen ja uutta lainaa elämiseen. Mitä järkeä tässä on? Ja sitten ihmetellään, kun syntyvyys laskee. Tulevaisuus näyttää kovin turvattomalta. Kaikista ei ole lääkäreiksi, vaikka sitä tarjotaankin innokkaasti ratkaisuksi.
Itse olen perheellinen alanvaihtaja. Opiskelin aikoinaan työllistävän ammatin ja sain vakituisen työpaikan. Otettiin asuntolaina ja tehtiin lapset. Lopulta totesin etten pysty työskentelemään alalla eläkeikään asti. Kevyempää työtä en ole löytänyt. Vielä en ole pilannut terveyttäni peruuttamattomasti, mutta oireetkaan eivät ole niin pahoja (vielä), että saisin jotain ansiosidonnaista tukea opiskeluuni. Perheellämme on raskaat vuodet edessä, koska tuloni tulevat olemaan nettona tuon pari sataa ja satunnaiset palkkatulot. Tulevalla alalla on kohtalaisen hyvä työllisyystilanne, mutta nykyäänhän mikään ei ole varmaa. Paitsi se, että niskassani on kunnon lainat valmistuessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan saa. Mulle pamahtaa kerralla 2500€ opintolainaa tilille.
No onko se pakko heti käyttää ja hakea lisää? Voit hakea tuon yhden kerran ja olla loppuajan hakematta ja käyttää hitaasti vaikka sen 50 € kuussa. Siitä riittää 50 kuukaudelle, se tekee viisi opintovuotta, jos ajatellaan, että saat kesätyötä ja elät sillä sen pari kuukautta vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi v*tussa valtion pakottaa opiskelijan velkaantumaan??
Leikkais ennemmin työttömien tukia!!Nyt VI*UTTAA niin paljon, ettei veri kierrä enään päässä 😡😡
Opintojen jälkeen makselet about 30 000 - 35 000 velkoja pois, joka vaikuttaa mm siihen, että et saa lainaa asunnon yms ostoon koska vit*n opintolaina!!
Senhän saa korkoineen anteeksi jos asiat eivät mene niinkuin piti.
Minä elin nuukasti. En nostanut lainaa vaan pelkän opintorahan ja asumistuen. Olin sinkku enkä hommannut lapsia opiskeluaikana. Fillaroin yliopistolle kesät talvet (8 km). Asuin halvimmassa solussa (kolmen hengen). Söin yo:n ruokalassa, kotiin ostin lähinnä aamupalaa ja iltapalaa. Leivoin ja tein itse ruokaa. Tukipäivänä täytin kaapit makaronilla, jauhelihalla, jauhoilla, munilla, kasviksilla jne., ostin kahvi- ja teepaketin ja pehmytpapereita ja siteitä, jos oli tarvis. Kerran viikossa kävin lähikaupassa ja ostin maitoa ja jogurttia. Ei minulla ollut hätää, tulin hyvin toimeen, vaikka jouduin maksamaan myös pitkäaikaissairauden lääkityksen.
Harrastin lukemista, yo:n jumppaa ja uimista, se oli oikeastaan se ainoa maksullinen harrastukseni (nautiskelin pitkään saunasta). Kävin kavereiden luona kylässä, istuskelin kaupungilla ja puistoissa, kävin ilmaistapahtumissa.
Sillon ei kesällä saanut opintorahaa lainkaan, ellei tehnyt kesätenttejä (en tiedä, miten on nykyisin). Yhtenä kesänä, kun en saanut kesätöitä, tein niin paljon kesätenttejä kuin pystyin ja sain mukavasti opintoja eteenpäin.
Neljänä kesänä olin töissä. Olin puutarhalla (mansikkamaa, kurkkuhuone, vadelmia jne., aina tuli uusi sato), se oli kaukana ja asuin teltassa kaverin kanssa. Toisena kesänä pääsin siivoamaan. Kolmantena kesänä tuurasin Postissa, neljäntenä taas siivosin. Kesätyörahoilla ostin hiukan vaatteita ja kenkiä, jos oli pakko, maksoin kesäelämiseni, säästin joulua varten. Muutenkin aina kun oli mahdollista, säästin enkä tuhlannut.
Valmistuin ajoissa, ei ollut lainaa. Minä en ymmärrä, miksi ihmiset eivät osaa elää nuukasti, kun tiedossa kerran on, että se on vain lyhyt elämänvaihe. Ei sitä rahaa tarvita paljon mihinkään eikä ruokaakaan tarvitse mättää tuhottomia määriä.
Sikäli ei haittaa, vaikka olisin ottanutkin lainaa. Sain töitä heti valmistuttuani, koska minulle ei ollut ongelmaa muuttaa. Ensin pätkä Savossa, sitten Pohjanmaalla, sitten Varsinais-Suomessa ja lopulta parin vuoden pätkäilyn jälkeen vakivirka opiskelukaupungissani.
En yritä esittää, että tarvitsisin jotenkin kiittelyä tai muuta suitsutusta lainattomasta elämästäni. Ihmettelen vain, miksi monet täälläkin kirjoittelevat eivät ole halukkaita edes yrittämään samaa.
Höpöhöpö ei sitä saa korkoineen anteeksi. Valtio takaa, eli maksaa pankille, jos et itse pysty maksamaan. Mutta myöhemmin joudut maksamaan kelalle tms, mikä laitos se tässä tapauksessa nykyään onkin, todella korkean koron kanssa takaisin.
Mulle ei myönnetty nyt yliopisto opintoihin opintolainaa koska alla ammattikoulun opintolaina, eli sossu :/
Ja töihin menisin jos koulu ei veisi näin paljon aikaa + tentit ja kaikki luettava! Huh :/