En halua miestä synnytykseen mukaa - kamala riita
Synnytys lähestyy ja koen hyvin vastenmieliseksi miehen läsnäolon siellä. Kyse ei ole mistään, että mies näkee verta ja epäseksikkäitä asioita vaan olen aina ollut yli-itsenäinen ja koen todella ahdistavaksi ja inhottavaksi sen, etten saa hoitaa tätä yksin.. Mielestäni miehellä ei ole siellä mitään roolia eikä se ole miehen työtä synnyttää.
Mies taas kokee oikeudekseen olla mukana ensimmäisen lapsensa synnytyksessä. En ymmärrä mikä hinku sinne huoneeseen on päästä? eikö se riitä, että on siellä odotustilassa ja tulee sitten mukaan, kun homma on hoidettu?
Oletteko muut saaneet synnyttää yksin vai onko se mies ihan todella pakko ottaa mukaan? :(
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon luullut, että miehet haluaa sinne synnytykseen mukaan nimenomaan sen takia, että naiset vaatii niitä sinne mukaan.
Itse en missään nimessä menisi, jos nainen haluaisi että en mene.
Jos haluaa välttämättä tietää miltä synnytys näyttää, voi varmasti katsoa jonkin videon.
T:mies
Ai oman lapsen syntymä ja joku random-video on sama asia.Tuskin kukaan menee katsomaan synnytystä,vaan syntymää...haloo...
Lapsi on oikeasti syntynyt jo 9kk aiemmin.
Ei monissa maissa miehet todellakaan tunge itseään sinne synnytyshuoneeseen.
Ainniin joo, miehen vastuu yhtään mistään päättyy siihen siemensyöksyyn. Nyt taas muistan, miksi olen vapaaehtoisesti sinkku ja lapseton. Miesten itsekkyydellä ei ole mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se syntymähetki on melkoisen tunteikas hetki jäyhemmällekin kaverille, miksi haluaisit evätä sen mieheltäsi?
En kyllä usko, että siinä itse pillusta työntämisessä on mitään tunteellista. Mieshän voi tulla huoneeseen heti kun se ohi, tunteilkoon silloin?
Ap
Se nimenomaan on se tunteellisin hetki, kun viimeisellä ponnistuksella lapsi tulee ulos ja nostetaan siihen mahan päälle.
Eiköhän se lapsen elämä tule olemaan se tunteellinen juttu eikä mikään mahan päälle nostaminen. Olin juuri mukana ystäväni synnytyksessä ja hän on hyvin samanhenkinen kuin minä. Hän antoi lapsen kyllä heti isälle eikä ja meni itse suihkuun tuossa tilanteessa. Tässä vaiheessa meillekin vois se isä tulla mukaan.
Aika jännä, ettei teidän mielestä synnyttäjällä ole mitään oikeuksia vaan pelkästään isällä.
Ap
Minä olen synnyttänyt kaksi lasta. Kummankaan synnytykseen en miestä halunnut mukaan. En nähnyt pointtia.
Ensimmäisen synnytys kesti 6 tuntia, toisen 3ja 1/2. Mies oli töissä, synnytyksen jälkeen soitin että poika/tyttö maailmassa. Hän tuli illalla katsomaan kuten kaikkina kolmena päivänä jotka osastolla olin. Ei koe menettäneensä yhtään mitään, en minäkään.
Joillekin se sopii, joillekin ei. Pakottaa ei saa puolin eikä toisin.
Mielestäni tasa-arvon nimissä ap:n tulee synnyttää sermin takaa niin ettei myöskään näe lapsensa syntymää. Lapsen voi nostaa näkyviin ja rinnalle sitten kun isäkin on paikalla.
Muuten on kyllä melko itsekästä ja epätasa-arvoista toimintaa "rakastamaansa" miestä kohtaan.
Ei ne miehet sinne sektiohuoneeseen vielä oo saaneet itseään mukaan kuitenkaan....
Vierailija kirjoitti:
Ei ne miehet sinne sektiohuoneeseen vielä oo saaneet itseään mukaan kuitenkaan....
Ai, kyllä minun mies oli sektiossa mukana viime vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Sinä itse päätät synnytyksestä. Älä anna miehen tai muiden painostaa sinua. Tee juuri niin kuin koet parhaaksi. Synnytyksessä on tärkeä tuntea olonsa mahdollisimman turvalliseksi, jos miehen läsnäolo ahdistaa, on täysin selvä, että mies ei osallistu synnytykseen. Miehen tulee ajatella sinun ja vauvan parasta, ei itseään. Vauvan voi nähdä heti syntymän jälkeen.
Kiitos, olen samaa mieltä. Se itse synnytys on kuitenkin suorite, johon minulla pitäisi olla täysi oikeus ja sitten kaikkeen, mitä tapahtuu sen "ympärillä" on miehelläkin oikeus. En vaan ole koskaan ollut tällainen "kaipaan henkistä tukea" tyyppinen nainen enkä ymmärrä mitä tätä tällainen "henkinen tuki" on. Enkä ymmärrä alkuunkaan, miksi miehelle pitäisi jotenkin näyttää, kuinka raskasta se synnytys on. Kaikkihan sen tietää.
Ap
Ei tarvitse miestä ottaa mukaan synnytykseen jos et halua. Itse synnytin ja mies oli huoneessa läsnä, mutta olisin voinut aivan hyvin synnyttää yksinkin, sillä miehestä ei ollut apua synnytyksessä laisinkaan. Itsehän siinä pitää kaikki työ tehdä sen eteen, että vauva syntyy. Muutenkin sairastaessa ja kivuissa haluan olla yksikseni. Ensi kerralla mietin josko synnyttäisin täysin yksin, niin mies voi vaikka hoitaa esikoista sillä aikaa.
Ymmärrän ap:ta. En itsekään olisi halunnut miestä mukaan synnytykseen. Kipu, itsekontrollin mahdollinen pettäminen, itku? jne. En ollut jakanut niitä suhteen aikana miehen kanssa muutenkaan, niin tuntui, että synnytys on sellainen tilanne, josta aion myös selvitä yksin. Loppujen lopuksi asiasta ei tarvinnut riidellä, raskaus päättyi sektioon, johon otin miehen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin jo vuonna 2009.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se syntymähetki on melkoisen tunteikas hetki jäyhemmällekin kaverille, miksi haluaisit evätä sen mieheltäsi?
En kyllä usko, että siinä itse pillusta työntämisessä on mitään tunteellista. Mieshän voi tulla huoneeseen heti kun se ohi, tunteilkoon silloin?
Ap
Se nimenomaan on se tunteellisin hetki, kun viimeisellä ponnistuksella lapsi tulee ulos ja nostetaan siihen mahan päälle.
Eiköhän se lapsen elämä tule olemaan se tunteellinen juttu eikä mikään mahan päälle nostaminen. Olin juuri mukana ystäväni synnytyksessä ja hän on hyvin samanhenkinen kuin minä. Hän antoi lapsen kyllä heti isälle eikä ja meni itse suihkuun tuossa tilanteessa. Tässä vaiheessa meillekin vois se isä tulla mukaan.
Aika jännä, ettei teidän mielestä synnyttäjällä ole mitään oikeuksia vaan pelkästään isällä.
Ap
Siis sä väität että synnyttäjällä ei ole mitään oikeuksia? Te sen lapsen ootte yhdessä tehnyt, 50% sua ja 50% miestäs. Ja nytkun se pyytää yhtä asiaa, niin sä vedät marttyyri kortin ja sanot ettet saa yhtään oikeuksia. Pliis. Ota nyt järki käteen ja mieti mitä sä vaadit mieheltäs.
Vaikka se sulle ei ole ihmeellinen asia, et voi kieltää muiden tunteita ja pitää omaa näkemystä yleisenä faktana.
Sovi miehes kanssa tarkat pelisäännöt miten toivot hänen olevan, esim. valokuvaaminen, puhuminen, koskeminen etc. Olette nyt kasvattamassa yhteistä lasta ja tulet joutumaan usean komrpomissin eteen, tässä olisi hyvä paikka harjoittelulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu samoin, näki jopa kohtuni, kun sitä ommeltiin kasaan. En olisi halunnut kokea tuota ilman miestäni, todella tunteellinen hetki kuulla lapsen ensimmäinen itku ja nähdä hänet ensimmäistä kertaa. Ihanaa, että nykyään isillekin suodaan se mahdollisuus, antaa hyvän pohjan myös isäsuhteen kehitykselle.
Synnyttäjällä ei ole kyllä oikeutta päättää ketä siellä huoneessa on. Siellä kun on yleensä kaksi kätilöä ja tarvittaessa lääkäri, eikä se synnyttäjä todellakaan päätä esim. sitä lääkärin tarvetta vaan sen päättävät kätilöt tilanteen mukaan.
Eikä se mies ole siellä ensi sijassa siksi että voisi jotenkin auttaa (vaikka usein tietysti niin tekeekin) vaan siksi että voisi olla läsnä oman lapsensa syntyessä. On tylyä kieltää isältä tämä ainutlaatuinen tapahtuma.
terv. Mies, joka on ollut läsnä molempien lastensa synnytyksessä eikä ikinä unohda niitä hetkiä kun uusi ihminen, oma lapsi, tulee maailmaan.
Ekan synnytyksessä oli ihan kiva kokemus olla mukana... loput oisin halunnu skipata = hirveä riita.
t: mies
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ovat, oma mieskin oli mukana jo 1994.
Tuttavani oli eronnut entisestään jo synnytyksen aikaan kun tämä oli salaa hankkiutunut raskaaksi. Nainen ei halunnut tätä tuttavaani mukaan synnytykseen. Noh, tuttavamies sai kuitenkin kuulla muuta kautta että synnyttämään oli lähdetty, ja lähti samantien perässä. Päästyään perille oli nainen jo salissa sisko tukihenkilönään mutta tämä mies sai kuitenkin hyvillä puhelahjoilla ja vakuuttavalla olemuksellaan puhuttua itsensä sinne saliin myöskin. Siis ilman naisen suostumusta.
Näin Lapin keskussairaalassa...
Sinänsä mielestäni isällä on ehdottomasti oikeus olla paikalla.
Synnyttäjä päättää miten synnyttää, haluaako jonkun mukaan vai ei. Jos tuntuu ettei ole mukavaa kun mies on samassa huoneessa, silloin mies ei tule samaan huoneeseen.
Ihan turha mussuttaa jotain kuinka se on miehen lapsi myös, koska se on naisen keho mistä se pusataan ulos, ja kukin päättää tyylin mikä on itselleen se vähiten epämiellyttävä. Ja muistakaa nyt, ettei ne miehet ole edes olleet synnytyksissä mukana kovin kauaa. Hienoa tietysti että aika on muuttunut tästä, mutta antakaa nyt jokaisen päättää itse mitä haluaa tehdä. Oma mies olisi mieluiten ollutkin siellä oven takana sikari kädessä odottamassa milloin tilanne on ohi ja pääsee katsomaan vauvaa, mutta minulle taas mukavampaa että on mukana. Synnyttäjän ehdoilla mennään.
Jos muija estäs pääsyn synnytykseen kun haluaa itse hoitaa niin saa hoitaa sen jälkeenkin....
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani oli eronnut entisestään jo synnytyksen aikaan kun tämä oli salaa hankkiutunut raskaaksi. Nainen ei halunnut tätä tuttavaani mukaan synnytykseen. Noh, tuttavamies sai kuitenkin kuulla muuta kautta että synnyttämään oli lähdetty, ja lähti samantien perässä. Päästyään perille oli nainen jo salissa sisko tukihenkilönään mutta tämä mies sai kuitenkin hyvillä puhelahjoilla ja vakuuttavalla olemuksellaan puhuttua itsensä sinne saliin myöskin. Siis ilman naisen suostumusta.
Näin Lapin keskussairaalassa...
Sinänsä mielestäni isällä on ehdottomasti oikeus olla paikalla.
Lisään tähän tekstiini vielä että mielestäni oikeuden lisäksi myös velvollisuus olla mukana.
Mä synnytin 2 lasta ilman miestä. Ei meillä siitä riitaa aikaseksi saatu.