Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korvaus hoidossa käyvä Metta sai yksin vauvan käytyään yksityisellä hedelmöityshoidossa

Vierailija
15.02.2026 |

https://www.seiska.fi/katso/korvaushoidossa-oleva-metta-jai-paihdekoukk…

Tänään on julkaistu MTV Katsomossa Asian ytimessä -dokumentti. Siinä esiintyy yh Metta, jolla on päihdetausta, hän on aiemmin sairastanut C-hepatiitin ja käy kolmen viikon välein korvaushoitopistoksissa hoitajan vastaanotolla. Lisäksi hän sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja syö lääkkeitä. Hän hankki lapsen yksin hedelmöityshoidolla. Hän ei saanut hoitoa julkisella koska hänellä on päihdetausta joten hän hakeutui yksityiselle lapsettomuusklinikalle.

Mitä ajatuksia herättää? 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla voit ostaa mitä vaan.

Vierailija
2/15 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän, jos joku on vaikka parikymppisenä käyttänyt hetken aikaa huumeita tai ollut alkkis ja jos on ollut vaikka 10 vuotta täysin päihteetön , Niin sellaiselle annetaan hedelmöityshoitoja, mutta eihän tuossa ole mitään järkeä, että jos siitä päihteiden käytön lopettamisesta on kulunut joku pari vuotta, niin se on liian vähän aikaa. Ja tuo kaksisuuntainen mielialahäiriö on oikeasti vaikea yhdistää yksinhuoltajuuteen.

Mutta eipä nuo yksityiset lääkäriaseman ajattele muuta kuin rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksia heräättä vain se, miksi vaivauduit kirjoittamaan aloituksen, ap!

Vierailija
4/15 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että nainen tekee pillullaan mitä haluaa ja kaikenlainen naisen seksuaalisuuden kontrollointi, tapahtui se sitten lainsäädännöllä, suvun tai "parisuhdekumppanin" toimesta ei ole ok. Sori siitä.

Vierailija
5/15 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan, että kuinka kauan tuo korvaushoito yleensä kestää? Mä olen ollut siinä käsityksessä, että se kestää vaan joku 1-2 vuotta.

Vierailija
6/15 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän, jos joku on vaikka parikymppisenä käyttänyt hetken aikaa huumeita tai ollut alkkis ja jos on ollut vaikka 10 vuotta täysin päihteetön , Niin sellaiselle annetaan hedelmöityshoitoja, mutta eihän tuossa ole mitään järkeä, että jos siitä päihteiden käytön lopettamisesta on kulunut joku pari vuotta, niin se on liian vähän aikaa. Ja tuo kaksisuuntainen mielialahäiriö on oikeasti vaikea yhdistää yksinhuoltajuuteen.

Mutta eipä nuo yksityiset lääkäriaseman ajattele muuta kuin rahaa.

Pharmalla on pitkään ollut ohjeistus miten kohdella "ongelma"tapaus mm. mielenterveyshäiriöisiä vanhempina. Ihmisoikeuksiin kuuluu, että kaikilla on oikeus perustaa perhe. Ihan kaikilla siis. Sisäistäkää tämä. Myös köyhillä, sinkkunaisilla, päihdeongelmaisilla. Päin vastoin lapsikaappausjärjestelmä on se joka toistuvasti rikkoo ihmisoikeuksia ja samoin kaikenlainen pillukontrolli. Se vaan ei kuulu kenellekään mitä muut sukuelimillään tekevät

Vierailija
7/15 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on keskustelupalsta, täällä saa vapaasti keskustella.

Ap

Vierailija
8/15 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herättää ajatuksia että on varmasti jo raskausaikana ollut sosiaalihuollon syynissä. Ei ole ihan helpoin valinta hänellä.

Vierailija
9/15 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaus hoidosta vai korvaushoidosta?

Vierailija
10/15 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika järkyttävää. En myisi hänelle edes koiraa saatikka kissaa. SOrry siitä.

Vierailija
11/15 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja me suomalaiset tavalliset heteroparit joudumme ennen hoitojen aloitusta psykologin syyniin ja keskustellaan paljon mahdollisista perinnöllisistä sairauksista jne,

Vierailija
12/15 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jännä, että mikään laki tai asetus ei suitsi yksityisen terveydenhoitoalan toimia. Vahingot jäävät julkisen puolen ongelmiksi.

Vierailija
13/15 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on keskustelupalsta, täällä saa vapaasti keskustella.

Ap

Miksi vaivauduit kirjoittamaan aloituksen, ap?

Vierailija
14/15 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan, että kuinka kauan tuo korvaushoito yleensä kestää? Mä olen ollut siinä käsityksessä, että se kestää vaan joku 1-2 vuotta.

Korvaushoito ei välttämättä lopu ikinä, ja yleensä kestää useita vuosia, ei 1-2. Korvaushoitolääke ei ole myöskään mikään mystinen "lääke", vaan käytännössä veronmaksajien maksamaa päihdettä.

Vierailija
15/15 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😅 Usein loppuelämän. Siitä ihan pelotellaan ammattilaisten toimesta että narkkaamaan joudut etkä pärjää jos kohon lopetat. Lisäksi korvaushoitokin on bisnes, jos joku ei tiennyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi