Onko soviteltu päiväraha pakko ottaa työttömyyskassasta jos siihen kuuluu?
Vai voinko ottaa sen Kelalta jos haluan? En ole ihan varma olenko oikeutettu työttömyyskassan rahaan ja kun katselin noita niiden sivuja, niin näyttää niin paljon hankalammalta se hakeminen tuota kautta. Voinko hakea tuon tuen vain Kelalta jos haluan? Siinä työmarkkinatuken hakulomakkeessa kysytään, kuulutko työttömyyskassaan, varmaan pakko laittaa siihen kyllä. Mutta mielestäni en ehkä täytä niitä ehtoja että sieltä työttömyyskassasta rahaa saisin.
Kommentit (7)
No kuule ihan samat ehdot niissä on molemmissa. Eli jos et kassassa täytä niitä ehtoja, niin et varmaan Kelassakaan.
"Työssäoloehto täyttyy kun olet työskennellyt työttömyyttä edeltävien 2 vuoden ja 4 kuukauden aikana vähintään 26 viikkoa (6kk)." Olen opiskellut viimeiset 3 vuotta ja en osaa sanoa onko tuo määrä kertynyt vai ei... Kai mun täytyy soittaa työttömyyskassaan ja kysyä... mielestäni kelalla ei ollut tommoista ehtoa... Sen lisäksi tuolla oli paljon enemmän liitteitä mitä pitää lähettää kuin Kelalle...
Lähetät sinne palkkatodistusten kopiot ja ne laskee, kuinka kaukana olet ehdon täyttymisestä. Jos jää vajaaksi, haet Kelasta kunnes ehto täyttyy.
Jos olet työttömyyskassan jäsen, niin kirjautumalla niiden sivuille saat omat tietosi esiin. Jos et saa kassasta, niin saat Kelalta. Jokainen vähintään 18 tunnin työviikko kartuttaa työssäoloehtoa.
Sä et itse pysty päättämään, kummasta haet. Riippuu onko sulla päivät täynnä vai ei. Mut niin tai näin, et voi itse valita. Jos on päivät täynnä, ei kela suostu maksamaan. Jos ei ole, ei työttömyyskassa sulle maksa. Eli nyt asiaa kysymään ja selvittämään.
Kiitos kaikille vastauksista! Alan selvittämään asiaa...
Miten se olisi sen hankalampaa? Itse sain soviteltua päivärahaa vuosia sitten ja silloin riitti, että laitoin hakemuksen mukaan palkkatodistuksen. Nyt nettiaikana tuokin sujuu helpommin. Ongelmia tulee vain, jos palkkatodistusta pitää odotella. Ansiosidonnainen on yleensä isompi kuin Kelan päiväraha, joten en ymmärrä, mikset hakisi soviteltua työttömyyskassasta.