Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päädyin wt-elämään, miten tässä kävi näin?

Vierailija
10.07.2017 |

Asutaan vuokralla.
Koulutus jäi 2. asteeseen.
Lapsia tuli ja yliopisto jäi.
Ei saada yhtään säästöön, max 100e kuussa.
Säästötilillä alle tonni, koska aina tyhjennetään sitä..

Olen hyvästä perheestä, ja nyt tarjoan lapsilleni surkeaa lapsuutta. Miten tästä pääsee ylös? Teen töitä pankissa, palkka on huono.. Mies korjaa autoja, palkka huono siinäkin. Ahdistaa. Ollaan jämähdetty.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus sai minut hymyilemään. Ei aito wt (jos sellaisia nyt edes on) tunnista itseään :)

Vierailija
22/50 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon vähän samassa tilanteessa. Olin fiksu nuori, kiinnostunut asioista ja hyvä koulussa enkä ollut koskaan koskenutkaan alkoholiin tai tupakkaan vielä täysi-ikäisenäkään. Kirjoitin erinomaiset arvosanat. Lukion jälkeen kaikki kuitenkin lähti lapasesta. En hakenut kouluun, joten jäin työttömäksi ja tapasin myös työttömän aviomieheni. Muutimme yhdessä pieneen vuokraluukkuun. Nykyään juon joka ikinen viikonloppu, poltan vähintään puoli askia tupakkaa päivässä, syömiseni epäsäännöllistä ja epäterveellistä ja huumeitakin olen kokeillut. Meillä on molemmilla todennäköisesti ainakin jonkintasoinen masennus. Musta tuli todella välinpitämätön ja saamaton, olinpa raskaanakin kerran välinpitämättömyyttäni. Se onneksi meni kesken itsestään. Mussa olisi oikeasti potentiaalia paljoon, mutta en tiedä miten täältä pohjalta enää ryömisi ylös. N23

23-vuotiaalla on vielä elämä edessä, et ole vielä "päätynyt" mihinkään. Jos ei ole rikosrekisteriä, luottotietohäiriöitä ja isoa velkaa, vakavaa sairautta tms. niin sun ikäiselle on kaikki mahdollista. 

Kemikaalit minimiin, lenkkipolulle ja opiskelemaan. Tarvittaessa puoliso vaihtoon, jos ei tue/lähde mukaan. Hyvä elämä odottaa jos vaan tartut siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, täällä wt-kohtalotoverisi. Tienaan vähän, yh, ei varaa matkustaa, eikä harrastaa kulttuuria. En polta ja harvoin juon, mutta olenkin vitun nynny ja ps. kiroilen suutuspäisdäni.

Vierailija
24/50 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity siihen, mitä kaikkea hyvää teillä jo on. Hyvä on yrittää ja haaveilla paremmasta ja hienommasta elämästä, mutta koskaan ei ole tarpeeksi paljon, aina löytyy joku, jolla on vielä paremmin ja kalliimpaa.

Vierailija
25/50 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan 23- vuotiaana ole peliäsi menettänyt. Itse aikanaan pääsin lukiosta 90- luvun laman aikaan enkä hakenut kouluun. Töihin ei siihen aikaan päässyt vaan seurasi vuosien kitkuttelu välillä matalapalkkaisissa töissä, välillä työttömänä. Tajusin että en tästä tule nousemaan ellen itse tee jotain radikaalia. 23- vuotiaana pääsin opiskelemaan, valmistuin hyvin paperein ja sain vakitöitä heti opiskelujen loputtua. Samana vuonna menin  naimisiin ja hyvin olen pärjännyt siitä eteenpäinkin.

Myönnän, että oli todella vaikea nousta siitä, sillä en oikein uskonut itseeni ja oli vaikea tottua opiskeluun pitkän viiden vuoden tauon jölkeen. Mutta muutos lähtee sinusta. Usko itseesi ja näe vähän vaivaa. Hae apua masennukseesi ihan ensimmäiseksi.

Vierailija
26/50 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 3000e on harvoin, vain jos ylitöitä.. On merkkiliike myös.

Ap

No kaverit kyllä tekee pitkää päivää, että voi selittyä sillä.

Vierailija
27/50 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä nyrkkipajassa se miehesi on autokorjaajana? Vai onko vain huono sellainen? Kavereillani on 3000-5000eur/kk ennen veroja ja ovat autokorjaajia merkkiliikkeessä.

Oisko kaverisi vähän suurennelleet? Mieheni oli myös merkkikorjaamolla kymmenisen vuotta. Vaihtoi alaa koska alle 2000e brutto oli yksinkertaisesti liian vähän elämiseen Helsingissä.

Vierailija
28/50 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto ja lapset eivät todellakaan ole toisiaan poissulkeva yhtälö.

Ei myöskään yliopisto ja wt. Kyllä ap raahaisi lapsia Raxiin, vaikka olisi yliopiston käynytkin.

Vierailija
29/50 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun pitäisi saada laina, niin en voi alkaa opiskelemaan.. Avoimessa kyllä, mutta se aika olisi pois lapsilta.. Ja lapset ovat pieniä.

Tuntuu, että ollaan umpikujassa. Neuvon ihmisiä säästämään, mutta itse en osaa.

Itselleni onni lapsena oli suuri piha... marjapensaat, omenapuut yms. On meillä isäni mökki käytössä, mutta sinnekin matkaa.

Ap

Vierailija
30/50 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wt on mielestäni enemmän mielentila kuin taloudellinen asema. Taloudellinen tilanne voi vaihdella - mielentila ei. Wt-elämä on pysyvää vaikka rikastuisi yllättäen.

Pitäisi keksiä haukkumanimi ihmisille jotka luokittelevat muita ihmistä white trashiksi. Luokitteletteko myös muunvärisiä ihmisiä halventavilla sanoilla vai onko se sitten sellaista rasismia että ettette hyväksy?

WT on rasistinen ilmaus, haukkua ihmistä roskaksi, eli alentaa koko ihmisen ihmisyys ja poistaa se joiltain ihmisiltä kokonaan.

Vierailija
31/50 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oo ilonen että sulla on pankkiduuni

Vierailija
32/50 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän sama tilanne. Olin aina se kiltti kympin tyttö, kunnes jossain vaiheessa alkoi joku kapinavaihe. Päädyin teiniäidiksi 18-vuotiaana, nyt jo kolmas lapsi tulossa. Asutaan vuokralla, mies on melko matalapalkkaisessa työssä ja itse opiskelen ammattikorkeassa, josta tosin jään kohta äitiyslomalle. Ajetaan vanhalla surkealla autolla.

Välillä olen vaan niin pettynyt itseeni, tuntuu että musta olisi pitänyt tulla jotain enemmän. Huomaan ainakin vanhempieni olevan samaa mieltä.

Toisaalta olen usein myös ihan tyytyväinen elämäämme, ainakin meillä on toimiva parisuhde, rakkaat lapset ja ehkä joskus tulevaisuudessa myös parempi taloudellinen tilanne, kunhan valmistun ja pääsen työelämään. Nyt yritetään nauttia elämästä tällaisenaan, ja useimmiten se sujuukin ihan hyvin :)

Vierailija
33/50 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vähän sama tilanne. Olin aina se kiltti kympin tyttö, kunnes jossain vaiheessa alkoi joku kapinavaihe. Päädyin teiniäidiksi 18-vuotiaana, nyt jo kolmas lapsi tulossa. Asutaan vuokralla, mies on melko matalapalkkaisessa työssä ja itse opiskelen ammattikorkeassa, josta tosin jään kohta äitiyslomalle. Ajetaan vanhalla surkealla autolla.

Välillä olen vaan niin pettynyt itseeni, tuntuu että musta olisi pitänyt tulla jotain enemmän. Huomaan ainakin vanhempieni olevan samaa mieltä.

Toisaalta olen usein myös ihan tyytyväinen elämäämme, ainakin meillä on toimiva parisuhde, rakkaat lapset ja ehkä joskus tulevaisuudessa myös parempi taloudellinen tilanne, kunhan valmistun ja pääsen työelämään. Nyt yritetään nauttia elämästä tällaisenaan, ja useiummiten se sujuukin ihan hyvin :)

Ihana kommentti! Meillä ihan sama juttu. Ollaan hirveän onnellisia toisistamme. Siis meillä on hauskaa yhdessä miehen kanssa, ja perheenä. Omalla tavallaan tässä tilanteessa on jotain huoletontakin, ei kattovuotoja, homepelkoa, tms, mutta olisin pystynyt niin paljon parempaankin..

Nyt on kuitenkin saatava se laina ennen kuin voin opiskella.. Ja niin hirveästi haluaisin opiskella ihan kokopäiväisesti.

Ap

Vierailija
34/50 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla onnellinen, että on terveet lapset ja ihana mies, hyvä suhde ja elämä edessä. Silti tämä luuseriolo ahdistaa välillä. Kun kavereista tulee maistereita yms, ja itse poljet paikallasi..

Ap

Vierailija
35/50 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkiduuni on ihan ok, ja sun pitäisi saada työsuhde etuna edullinen asuntolainakin, eikä vaan? Vai onko sinulla joku unelma-ammatti, jota haluat välttämättä tavoitella? Jos ei, niin kannattaa varmaan ottaa nykyisestä tilanteesta kaikki irti.

Ekaksi asunnon ostoon! :)

Vierailija
36/50 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on mahdollista saada halvalla lainaa, mutta silti pitäisi saada aikaiseksi järkevä asp, että kehtaisin edes kysyä. Miehen pankki lupasi huikeat 120k 😀 Sillä ei saada edes kaksiota.....

Ei ole unelmaduuni ollenkaan... Haluaisin ihan eri töitä. Meneehän tämä vuoden kaksi, mutta kohta tulee neljäs..

Ap

Vierailija
37/50 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehokasta asuntosäästämistä nyt pari vuotta, asp ihan alkuun. Pankissa töissä olevana varmasti saat siinä vaiheessa lainaa. Ei sen ensiasunnon tarvitse mikään kivilinna olla, harvemmalla on. Alkuun vaikka pienempi ja vähän vanhempi rivari/paritalo, sitten kun on varaa vaihtaa hienompaan.

Vierailija
38/50 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutaan vuokralla.

Koulutus jäi 2. asteeseen.

Lapsia tuli ja yliopisto jäi.

Ei saada yhtään säästöön, max 100e kuussa.

Säästötilillä alle tonni, koska aina tyhjennetään sitä..

Olen hyvästä perheestä, ja nyt tarjoan lapsilleni surkeaa lapsuutta. Miten tästä pääsee ylös? Teen töitä pankissa, palkka on huono.. Mies korjaa autoja, palkka huono siinäkin. Ahdistaa. Ollaan jämähdetty.

Et ole wt koska tiedostat tilanne ja olet ilmeisesti ollut yliopiston kirjoillakin tai ainakin ylioppilas. Voi korkeakulttuuria harrastaa jossain määrin pikkurahallakin mutta todellisuus on kuitenkin että ylemmänkeskiluokan piirit pysyvät rahattomalta suljettuna. Tilanteenne on kuitenkin siitä hyvä että kumpikin on töissä sillä  pienipalkkainenkin palkkatyö mahdollistaa kuitenkin asioita joihin työttömällä ei ole varaa.

Vierailija
39/50 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo on mahdollista saada halvalla lainaa, mutta silti pitäisi saada aikaiseksi järkevä asp, että kehtaisin edes kysyä. Miehen pankki lupasi huikeat 120k 😀 Sillä ei saada edes kaksiota.....

Ei ole unelmaduuni ollenkaan... Haluaisin ihan eri töitä. Meneehän tämä vuoden kaksi, mutta kohta tulee neljäs..

Ap

Jo tuossa 120 000 on kahdella pienituloisella paljon maksamista vaikka korot ovat alhaalla.

Vierailija
40/50 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, ensinnäkin. Olet pankissa töissä, eli 2. asteen koulutuksesta huolimatta olet pärjännyt verrattaen hyvin (ellet ole siivoojana siellä). Pankki näyttää cv:ssä hyvältä eli tie on auki. Nyt tarvitset vain vielä lisää koulutusta. Nykyisin on kaikenlaisia aikuiskoulutuksia, joita voi suorittaa iltaisin ja osittain kotoa käsin, senkun vain haet.