Päädyin wt-elämään, miten tässä kävi näin?
Asutaan vuokralla.
Koulutus jäi 2. asteeseen.
Lapsia tuli ja yliopisto jäi.
Ei saada yhtään säästöön, max 100e kuussa.
Säästötilillä alle tonni, koska aina tyhjennetään sitä..
Olen hyvästä perheestä, ja nyt tarjoan lapsilleni surkeaa lapsuutta. Miten tästä pääsee ylös? Teen töitä pankissa, palkka on huono.. Mies korjaa autoja, palkka huono siinäkin. Ahdistaa. Ollaan jämähdetty.
Kommentit (50)
Ensinnäkin, oikea wt ei tiedä tai hoksaa olevansa wt. He ovat ylpeitä siitä mitä ovat, leijonakoru kaulassa ja tatuoinnit kädessä, sätkä huulessa.
Toisekseen, sulla on lapset saman miehen kanssa jonka kanssa olet nyt? Ja kaikilla lapsilla sama isä?
Huoli pois, et ole wt. Olette ihan tavallinen nuori perhe. Ja jos varallisuus/varattomuus huolestuttaa, aina voi ja ehtii opiskella. Ja onko pakko asua alueella jossa ei saa kaksiotakaan 120 tuhannella?
Elämä on valintoja!
Kiitos yliopistovinkeistä. Paljonkohan esimerkiksi kauppatieteiden kursseilla vaaditaan keskimäärin läsnäoloa?
Ehkei olla sitä pahinta wt-ryhmää, mutta omat tavoitteeni oli todella korkealla vielä lukiossa.. Jossain vaiheessa vaan jämähdin työelämään.. En saanut aikaiseksi edes mennä pääsykokeisiin.. Luin rahoituksen kirjoja lähinnä omaksi iloksi. Sijoittaminen kiinnosti, ja lopulta en saanut sitäkään aikaiseksi.
Nyt pitäisi ottaa lusikka vihdoin käteen.. Hankalaa. Olen jäänyt jotenkin teiniksi kai.
Ap
Lähde opiskelemaan, ensi keväänä vaan paikka hakuun. Ei ole liian myöhäistä.
Vaikutat fiksulta ja työkokemuksestasi on varmasti hyötyä opinnoissasi. Todennäköisesti motivaatiosi olisi myös korkealla, joten uskoisin opintojen etenevän vauhdilla.
Yliopistossa useilla luennoilla ei ole läsnäolopakkoa. Opiskelu on kuitenkin erilaista, joten aiemmin hyvin opinnoissaan menestyneet saattavat yllättyä saadessaan tenteistä huonoja tai hylättyjä arvosanoja. Ulkoa opettelu ilman asioiden sisäistämistä ei enää riitä.
Pelkkä tutkinto ei kuitenkaan takaa parempaa työpaikkaa vaan vaivannäkö ja ponnistelut jatkuvat sen jälkeenkin. Nykyään täytyy osata markkinoida itsensä työnantajalle houkuttelevasti ja näyttää intohimoa alaan.
Toivotan onnea minkä polun valitsetkaan! Minä lähdin hieman vanhempana pohjalta ja tein kovasti töitä useamman koulutuksen parissa. Elämäni on nyt hyvin erilaista kuin se olisi ollut ilman ponnistelujani. En voi kuitenkaan sanoa olevani onnellisempi. Onnellisuus tulee muualta kuin varallisuudesta - rakkaista ihmisistä, luonnosta ja perustarpeiden täyttymisestä ja niin edelleen.
Pankkityö ei ole ollenkaan hullumpi juttu! Sinulla on kuitenkin säännölliset tulot, se on nykypäivän pätkätyömaailmassa aina plussaa.
Kerroit olevasi hyvästä perheestä joten eikö vanhemmilta saisi reaalivakuutta sen mikä vaaditaan ensiasunnon ostajalta? Eihän teidän tarvitse heti mitään lukaalia ostaa vaan pienempikin alkuun riittäisi?
Vaikutat fiksulta nuorelta joten ei huolta! Asiat voisi olla paljon huonomminkin.
Huooh. Taas joku keski-ikäinen valittamassa vaikka koko ikänsä ollut palkkatyössä ja uskaltaa lapsiakin tehdä. Meidän sukupolvella ei ole tuota valinnanvapautta edes. Terveisin työtön maisteri.
Olen 27.. Eli en kovin nuori, mutta en vielä keski-ikäinen 😀 En ehkä olisi uskaltanut lisääntyä ilman vahinkoa, ja kun se jo tapahtui niin toki halusimme hänelle hyvän lapsuuden - sisaren 😉
Kiitos kannustavista kommenteista! Ehkä täältä vielä noustaan. Ylpeys estää pyytämästä vanhempia takaamaan, kun ei veljetkään, ja työpaikkakin vaikuttaa tähän.
Ap
Mä niin voin samastua suhun. Mulla on niin wt-elämä kuin olla ja voi. Neljä lasta kahden eri miehen kanssa nyt 27-vuotiaana, asutaan kaupungin vuokrakämpässä ja ajellaan rotiskolla. Merkittävä muutos oli kaksi vuotta sitten kun pääsin lääkikseen (jos joku tunnistaa niin moikkamoi). Sen jälkeen oon nauttinut tästä matkasta kun vihdoin on valoa wt-tunnelin päässä. Aspiin mekin säästetään tällä hetkellä, mutta tovin saa säästää vielä. Tsemppiä ap! Mä niin ymmärrän mitä käyt läpi! Tee toimintasuunnitelma ja toteuta se.
Vierailija kirjoitti:
No kun pitäisi saada laina, niin en voi alkaa opiskelemaan.. Avoimessa kyllä, mutta se aika olisi pois lapsilta.. Ja lapset ovat pieniä.
Tuntuu, että ollaan umpikujassa. Neuvon ihmisiä säästämään, mutta itse en osaa.
Itselleni onni lapsena oli suuri piha... marjapensaat, omenapuut yms. On meillä isäni mökki käytössä, mutta sinnekin matkaa.
Ap
Teillä molemmilla on ihan perusduunit. Ei kovin wt. Ne rahat menee todennäköisesti niihin lapsiin. Lapsiperheillä on oikeasti aika tiukkaa nykyään ja pelkkiin perus juttuihin (ruoka, vaatteet yms) menee paljon rahaa.
Voithan sä katsoa, jos jossain on kiristämisen varaa. Esim lehdet, ravintolakäynnit yms "turhat" pois.
Aloita nyt niillä avoimen opinnoilla ihan rauhassa, äläkä kuvittele irtisanoutuvasi töistäsi ja aloittavasi täysipäiväiset opinnot.
Mieti ensin rauhassa mitä haluat tehdä valmistuttuasi ja sen perusteella valitse mitä aiot opiskella. Ota hyvin tarkkaan vain niitä kursseja, mitkä ovat pakollisia opintoja valitsemassasi koulutuksessa tai tuottavat sellaista osaamista mistä on erittäin paljon hyötyä tulevissa töissäsi. Älä haahuile mitään yleissivistäviä kursseja vain koska ne on kivoja, älä edes helppoja noppia vaan keskity siihen tavoitteeseen.
Tavoite on tutkintotodistus minkä avulla uusi elämä voi alkaa. Muista! Se tavoite on se tutkintotodistus ja sen avulla uusi elämä, ei se että sinulla olisi juuri täydellinen tutkinto tai juuri se himoitsemasi tuleva ammatti. Kun olet kerran valinnan tehnyt, niin puske se suoraviivaisesti loppuun! Jos on pakko vaihtaa alaa tai opiskella se mielenkiintoinen sivuaine vielä pois, niin tee se vasta sen jälkeen kun sinulla on se tutkintotodistus kourassa!
Eli nyt mieti mitä haluat tehdä isona ja sitten syksyllä aloitat sen pääaineen 25op perusopinnot avoimessa yliopistossa. Yksi pieni poikkeus siihen mitä ylempänä sanoin: Voit myös ottaa sellaisia opintoja joiden avulla pystyt pitämään nykyisen työpaikkasi ja jopa edetä siellä. Jollei sinulla ole mitään varsinaisia intohimoja siitä mitä haluaisit tehdä tai opiskella, niin voit syksyllä aloittaa esimerkiksi liiketaloustieteen 25op perusopintojen suorittamisen monimuoto-opintoina. Tuollainen kelpaa sivuaineeksi melkein mihin tahansa tutkintoon ja se todennäköisesti olisi pienimuotoinen plussa työnantajasikin silmissä. Varmista etukäteen että se hyväksytään pääaineopinnoiksi, jos satut päätymään opiskelemaan liiketaloustiedettä. Avoimen monimuoto-opinnot pystyt hoitamaan iltaisin kun lapsen on menneet jo nukkumaan. Se on samalla testi, sama vaatimus tulee eteen niiden täysipäiväistenkin opintojen kanssa, joten parempi olla varma että siitä pystyy selviytymään.
Kaikkein nopein tapa saada työllistävä ja palkkaa nostava pätevyys olisi todennäköisesti LKV, eli kiinteistönvälittäjä. Vaikkei mitään muuta, niin kun nykyään välitystoimiston välittäjistä vähintään puolien täytyy olla tuon tutkinnon suorittaneita, niin isomman toimiston palkkalistoille pääsee tutkinnon suorittanut jo harjoittelemaankin ja tekemän paperitöitä.