Suomalaisen tunnistaminen ulkomailla
Löin vaimon kanssa illallisesta vetoa taannoisella Prahan matkalla. Tavoite oli tunnistaa suomalainen ennen kuin kuulee puheen. Voitin tämän kisan aivan leikiten ja arvatusta 37 ihmisestä/parista/perheestä tunnistin suomalaisiksi 28 ja neljä jäi vahvistamatta, koska emme päässeet sellaiselle etäisyydelle, että olisimme kuulleet heidän puhuvan.
Kuinka tämä onnistui? Seurasin vain naisten olemusta:
- Leggarit: 25% mahdollisuus
- Leggarit + tunika: 50% mahdollisuus
- Lyhyet hiukset naisella ilman mitään erityistä muotoilua (lyhyt polkka tai jokin rekkalesbopoikatukka): 25%
- Em. kombinaatiot yhdessä: 90%
- Crocksit: 100% varma suomalainen
Parhaimmillaan oli yhdistelmä: poikatukka, tunika, leggarit ja crocksit. Oli melko helppoa tunnistaa suomalaiseksi. Vaimo oli täysin ihmeissään, kuinka voin tunnistaa suomalaiset näin hyvin. Kun kerroin, että kun katson mitä sinä puet päällesi ja vertaan samanlaisiin, niin tunnistaminen on äärimmäisen helppoa. Onneksi tuo rouva ei kuitenkaan kuskaa crockseja matkoilla mukana (tai on ne usein rantakohteissa, mutta ei kaupungissa).
On sinänsä huvittavaa, että Suomen ollessa erittäin tasa-arvoinen maa, generoi se keski-ikäisistä ja keski-ikää lähestyvistä naisista hyvin äijämäisen oloisia. Maissa, joissa sukupuoliroolit ovat perinteisempiä, panostavat naiset merkittävästi enemmän ulkonäköönsä. Suomessakin nuoret pukeutuvat varsin trendikkäästi ja sukupuolensa mukaisesti, mutta parisuhteen vakiinnuttua hyvin useat naiset valuvat tähän suomijunttirekkalesboeiväliä-lookiin.
Kommentit (205)
Jäi ap: lta bongaamatta kaikki ne ei stereotyyppisesti pukeutuvat suomalaiset. Itse olen neljänkympin puolivälissä ja olen parin viikon reissulla Italiassa. Mukana ei ole yhtään kuvaukseen sopivaa vaatekappaletta, ei minulla eikä miehelläni. Olen ylpeänä suomalainen ja suomalaisen näköinen. Tällä reissulla meitä on luultu saksalaisiksi (aika perus) ja jopa kreikkalaisiksi. Suomalaiseksi ei ole arvannut kukaan. Jos se joku meriitti on. Kohta lähdemme pörhistelemään Milanon keskustaan. Päällä kukallinen, polvipituinen, hihaton mekko ja kevyet sandaalit. Aika monella on täällä kunnon lenkkarit, koska tulee käveltyä paljon. Itse tässä helteessä (+35) valitsen kuitenkin sandaalit.
Suosittelen Clarksin sandaaleja jaloistaan huolehtiville! On niissä ihan siron näköisiäkin malleja.
https://www.clarks.co.uk/c/Agean-Art/p/26123042
Nää olis kivat, perussandaalit. Näyttää olevan kunnollinen pohja, eikä mikään littana läpyskä.
Opiskelen Briteissä, ja jos keski-ikäiset suomalaiset tunnistaa helposti, niin kyllä suomalaiset nuoretkin erottuvat muista. Oman kokemukseni perusteella nuoret erottuvat kuitenkin yleensä positiivisesti: puhdas iho, ei liioiteltua meikkiä eikä räikeän erottuvia hiustenpidennyksiä ja tekorusketusta.
Kummankin sukupuolen edustajat ovat yleensä pidempiä kuin paikalliset. Kasvonpiirteistä tunnistaa myös helposti: korkeat poskipäät ja pystyhkö nenä ovat aika yleisiä. Samoin tietysti se vaalea/vaaleanruskea hiuslaatu.
Suomalaiset ja muut pohjoismaiset naiset pukeutuvat mielestäni itse asiassa tyylikkäämmin kuin paikalliset. Vaatteissa on paljon mustaa, monesti koko pukeutuminen. Suomalaisilla miehillä näkee paljon ulkoilutakkeja (ei perusmallin tuulitakkeja vaan esim Haglöfs, Halti ym. merkkisiä).
Muita tunnistamista helpottavia tekijöitä ovat Marimekon reput, laukut, penaalit yms naisilla, ja nappikuulokkeiden pitäminen korvissa paikasta A paikkaan B kävellessä. En tiedä mistä se johtuu mutta todella usein juuri suomalaisilla on aina napit korvissa!
Mua viehättää japanilaisten turistien tapa vetää esiin päivävarjo, heti, kun aurinko vähänkin pilkottaa tai sitten kävelevät isot lierihatut päässä keikkuen. Kyllä monet kansallisuudet tunnistaa katukuvasta ja mun mielestä se on jotenkin suloista, eikä mitään pahaa tai tuomittavaa.
Se silmien ilme.
Se on se, joka suomalaisen kansallisuuden paljastaa. Liian avoin, ihmettelevä, varuillaan oleva, hämääntynyt ilme, joka kertoo että olen ihan muualta, Suomesta. Silmät pyöreenä, kasvot ylöspäin. Itse olen opettanut omille lapsilleni, jotka maailmalla liikkuvat silloin tällöin, että on ehkä viisainta katsella hieman alaviistoon, jos kadulla kulkee. Parasta on ottaa mallia paikallisista, jotka kyllä tuntee.
Suomalainen pyytää anteeksi koko olemuksellaan, viestii sitä.
Itse olen opetellut kävelemään suoraan, väistämättä (tietysti lapsia ym. vastaavia väistän) ja katse alaviistossa ja lisäksi suu peruslukemilla. Ei liikoja hymyjä eikä varsinkaan ympärillepällistelyä koko ajan. Nähtävyydet ovat asia erikseen. Ei minua enää äkkiä suomalaiseksi tunnista. Olen tummasilmäinen ja -tukkainen ja ihonikin on tummempaa sorttia. Vaatteista en käytä marimekkoja. Kaupunkilomalla katson kuinka pukeudun eli siististi - ilman crockseja ja leggareita - mutta täytyy myöntää, että rantalomalla pukeutumiseni noudattaa muiden eurooppalaisten rantatyyliä.
Nämä on hiukan sporttisemmat
Suomalaiset ovat myös lähes aina ajoissa. Jos bussi lähtee kello 15, suomalainen on paikalla viimeistään 14.45.
Asuin pitkään Englannissa ja tunnistin niin suomalaiset miehet kuin naisetkin. Toki vatteetkiin antavat vinkkiä, mutta kyllä suurin tekijä on taikinainen iho, piirteet (erityisesti nenä), tukanleikkaus ja yleinen olemus ja eleet.
Ulkomailla - myös siellä Englannissa - itseäni luullaan ruotsalaiseksi, hollantilaiseksi tai joskus saksalaiseksi. Siis myös sen maalaiset, minulle on usein tultu puhumaan ruotsia tai hollantia. Johtunee pituudesta, olen 180 cm nainen.
Naisen kirjoittama aloitus ja saman naisen kirjoittamia kommentteja seassa eri henkilöä esittäen. Säälittävä yritys haukkua suomalaisia.
(ja jos joku luulee niin ei, ei osunut kuvaus muusta kohdasta kuin että suomalainen. Siksi myös tämä aloitus oli niin huono. )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun turistikohteessa ja näen aika paljon kaikenmaalaisia turisteja, joilla on hassut turistivaatteet, crocseja jne.
Matkustan pari kertaa vuodessa Nizzaan ja Roomaan, enkä ikinä yritä tunnistaa suomalaisia.:D koko touhu on minusta paras johtolanka siitä, että tämä tunnistaja on itse juntti eikä tajua matkustelun ideaa. Se ei ainakaan ole muiden morkkaaminen.
Toki toiselle se voi olla parasta, itselleni se olisi hirmu tylsää. Ympärillä uusi maa ja keskittyisin siihen, miten rumasti muut ovat pukeutuneet? Johan siitä tulee nihkeä fiilis koko reissuun kun kyräillään muita...
Mä olen asunut vuosia eräässä länsieurooppalaisessa miljoonakaupungissa, ja kyllä täällä tunnistaa suomalaiset katukuvasta ilman kummempia kyräilyjä. Lähinnä tulee sellainen lämmin läihkädys, että "voi noita!". Samalla tavoin tunnistan muualla matkaillessani myös nykyisen asuinmaani kansalaiset. Todistettavasti minutkin on tunnistettu suomalaiseksi ulkonäköni perusteella useamman kerran, eikä syynä ole pukeutuminen tai kieli.
Jep, mutta tuo sinun tyylisi on erilaista kuin se, että bongataan rumasti pukeutuneita ja naureskellaan niille.
Kannattaa myös miettiä, montako kertaa sinua on luultu muuksi kuin suomalaiseksi? Minut on tunnistettu monta kertaa suomalaiseksi, mutta yhtä usein sanotaan venäjä, baltian maat tai Ranska.
Joo, totta kai useammin epäillään muuta maata, mm. Puolaa, lähinnä siksi kun ei kukaan oikein tunne suomalaisia. Kaikki suomalaiseksi tunnistaneet ovat olleet suomalaisia.
Tallinnassa kyllä suorastaan näkee suomalaisen naisen ja miehenkin irvikuvan. Tiedän että moni virolainen vitsailee ja nauraa suomalaisille. Käytökselle ja tyylille nimittäin :D
Suomalainen tuijottaa, on usein lihava, pukeutuu todella tavanomaisesti, juo kaljaa ja joko mölöttää tyhmiä kovaan ääneen tai puhuu arasti hiljaa. Suomalainen ei hymyile ystävällisesti muille. Ja kyllä, häpeän suurinta osaa.
Kontrasti virolaisnaisiin on aika uskomaton.. Virolaiset on hoikkia, pukeutuvat nätimmin, käyttävät rohkeasti värejä jne
Mitä tarkoittaa taikinainen naama? Naurattaa kun osa ylpeänä näissä samantyyppisissä ketjuissa aina kertoo kuinka heitä luullaan aina muun maalaisiksi mutta ei missään nimessä suomalaisiksi. 😂
Niin siis näitkö vaan naisia? Yhtään miestä et tunnistanut? Vai oliko tän aloituksen tarkoitus vaan mollata suomalaisia keski-ikäisiä naisia?
Minua ei nykyään tunnisteta suomalaiseksi koska en käytä Suomesta ostettuja vaatteita enkä meikkaa ja laittaudu kuten Suomitytöt. Suomessa ei ole mitään hävettävää mutta on helpompi sulautua joukkoon. Ulkomailta katsottuna Suomi ei ole kansainvälinen vaan paljolti Venäjän vaikutuksen alainen, tätä en koskaan huomannut Suomessa. Kaikki Hki-Vantaan aspatkin käyttäytyy tosi tympeästi aivan kuin he eivät olisi edes ihmisiä. Nykyisessä kotikaupungissa olen tunnistanut tasan yhden suomalaisperheen, noin 30v tytär kaiketi yliopisto-opiskelija ja viisikymppiset vanhemmat tuulipuvuissa. Perheen äidillä oli lyhyt tukka ja tyypillisen suomalaiset silmälasit. Isä haahuili vieressä tuulipuvussa ja terveyssandaaleissa.
Nykyäänhän Marimekko on muutakin, kuin sitä pelkkää raitaa tai unikkoa. No anyway. Suomimiehen tuntee ulkomailla siitä, että ei osaa sanaakaan englantia.
Vierailija kirjoitti:
Kaava on jotakuinkin seksikumppanien määrä
Mitä?! Onko niiden määrä tatuoitu otsaan, vai ? Liian monta vai liian vähän? Hohhhoijaa, kannattaisi ensin miettiä mitä kirjoittaa.
Taasko tätä, juurihan tämä aihe puitiin täällä joku aika sitten. Voisiko ajatella niinkin päin, että suomalaisilla on kuitenkin varaa matkustella ja sen he myös tekevät, samoin kuin esim. juntit teksasilaiset, viis siitä miltä näyttävät. Niin turhaa jauhamista.
Ilmankos kerran kuulin takanani suomalaispariskunnan supisevan: "Ei olisi ikinä uskonut suomalaiseksi."
Olin 43-vuotias nainen revityissä farkkushortseissa, narusandaaleissa ja tyköistuvassa keltaisessa teepaidassa. Rusketun todella helposti ja minulla on hartioille ulottuva luonnonkihara tukka, joka on melkoisen vallaton. Olen 169 cm pitkä ja painan 57 kg.
Kyllä suomimiehen tunnistaa myös yleisesti huolittelemattomasta olemuksesta. Nauratti, kun joku tuolla ällisteli, että mitäs muita vaatteita sitä voi olla kun ruutupaita, lyhythihainnen paita t. paita ja kauhtuneet huonosti istuvat farkut. Niinpä. Eihän naisillekaan myydä kuin tunikoita, miten miehille muita sit kun noita.
Mutta olennaisinta että oli suomimiehellä päällä mitä vaan, siitä näkee, että vaatteet on huoltamatta (paita päälle narulta), parta (jos kasvaa edes muuta kuin haituvaa) rehottaa tai törröttää ja ennen kaikkea: hiuksissa on huono leikkaus (jos hiuksia on).
Mulla on oikeasti hyvännäköinen mies, mutta kyllä mä hätkähdin kun katsoin sitä ravintolan juomajonossa Tukholmassa. Ok me oltiin lomalla ja muut varmaan duunista tulossa, mutta silti vienosti vihjasin, että kaupoillakin täällä vois käydä kun onks muutakaan tekemistä.