Suomalaisen tunnistaminen ulkomailla
Löin vaimon kanssa illallisesta vetoa taannoisella Prahan matkalla. Tavoite oli tunnistaa suomalainen ennen kuin kuulee puheen. Voitin tämän kisan aivan leikiten ja arvatusta 37 ihmisestä/parista/perheestä tunnistin suomalaisiksi 28 ja neljä jäi vahvistamatta, koska emme päässeet sellaiselle etäisyydelle, että olisimme kuulleet heidän puhuvan.
Kuinka tämä onnistui? Seurasin vain naisten olemusta:
- Leggarit: 25% mahdollisuus
- Leggarit + tunika: 50% mahdollisuus
- Lyhyet hiukset naisella ilman mitään erityistä muotoilua (lyhyt polkka tai jokin rekkalesbopoikatukka): 25%
- Em. kombinaatiot yhdessä: 90%
- Crocksit: 100% varma suomalainen
Parhaimmillaan oli yhdistelmä: poikatukka, tunika, leggarit ja crocksit. Oli melko helppoa tunnistaa suomalaiseksi. Vaimo oli täysin ihmeissään, kuinka voin tunnistaa suomalaiset näin hyvin. Kun kerroin, että kun katson mitä sinä puet päällesi ja vertaan samanlaisiin, niin tunnistaminen on äärimmäisen helppoa. Onneksi tuo rouva ei kuitenkaan kuskaa crockseja matkoilla mukana (tai on ne usein rantakohteissa, mutta ei kaupungissa).
On sinänsä huvittavaa, että Suomen ollessa erittäin tasa-arvoinen maa, generoi se keski-ikäisistä ja keski-ikää lähestyvistä naisista hyvin äijämäisen oloisia. Maissa, joissa sukupuoliroolit ovat perinteisempiä, panostavat naiset merkittävästi enemmän ulkonäköönsä. Suomessakin nuoret pukeutuvat varsin trendikkäästi ja sukupuolensa mukaisesti, mutta parisuhteen vakiinnuttua hyvin useat naiset valuvat tähän suomijunttirekkalesboeiväliä-lookiin.
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisiakin on moneksi. Itse olen itäistä kantaa: tummanruskea tukka, suora nenä, siniharmaat silmät, rusketun helposti. Pituutta 160 cm, isot rinnat, iso takapuoli, lyhyet jalat. Tämän ruumiinrakenteen olen perinyt niiltä esiäideiltäni, jotka jaksoivat kantaa ämmänlängillä eniten vettä avannosta. Kiitos heille sitkeydestä! Mies on 192 cm, tumma, ruskettuu helposti, tummansiniset silmät. Pitkät raajat, hoikka mutta harteikas. Lapset perineet isänsä ruumiinrakenteen, ovat hoikkia ja pitkäjalkaisia. Ja kaikki samalla tavalla suomalaisia. Ei kannata yleistää, voi pilkka sattua lopuksi omaan nilkkaan...
Perivätkö lapset myös leveät hartiat? Ilmeisesti, kun et sitä maininnut. Ja taitavat olla tyttöjä juuri siksi. :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisiakin on moneksi. Itse olen itäistä kantaa: tummanruskea tukka, suora nenä, siniharmaat silmät, rusketun helposti. Pituutta 160 cm, isot rinnat, iso takapuoli, lyhyet jalat. Tämän ruumiinrakenteen olen perinyt niiltä esiäideiltäni, jotka jaksoivat kantaa ämmänlängillä eniten vettä avannosta. Kiitos heille sitkeydestä! Mies on 192 cm, tumma, ruskettuu helposti, tummansiniset silmät. Pitkät raajat, hoikka mutta harteikas. Lapset perineet isänsä ruumiinrakenteen, ovat hoikkia ja pitkäjalkaisia. Ja kaikki samalla tavalla suomalaisia. Ei kannata yleistää, voi pilkka sattua lopuksi omaan nilkkaan...
Perivätkö lapset myös leveät hartiat? Ilmeisesti, kun et sitä maininnut. Ja taitavat olla tyttöjä juuri siksi. :-)
On tutkittu, että suhteellinen pituus periytyy äidiltä pojalle ja isältä tyttärelle. Hartioiden leveys ei ollut mukana ko. tutkimuksessa, mutta jännähän sekin olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustan useamman kerran vuodessa poikani perheen luo Espanjaan,Jo lentokoneessa kiinnittää huomion suomimiehen lippikset.Niitä ei muualla näe.Ja kyllä lippismies kadulla on suomimies :)
Siihen on yli kolmikymppisillä miehillä yksinkertaisena selityksenä kaljuuntuminen ja aurinko.
Eikä ole vaan teini-ikä jäänyt päälle, ei olla huomattu että ollaan jo aikuisia. Aurinko harvoin lentokoneessa paistaa. Jos paistaa niin on jo hätätilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa taikinainen naama? Naurattaa kun osa ylpeänä näissä samantyyppisissä ketjuissa aina kertoo kuinka heitä luullaan aina muun maalaisiksi mutta ei missään nimessä suomalaisiksi. 😂
Taikinainen naama on vähän turpean oloinen ja luusto ei erotu. Kaula jatkuu leukana, ja posket ovat isot. Muutamakin liikakilo pahentaa tätä suomalaisilla, mutta hoikillakin voi olla aika mitäänsanomaton muoto kasvoissa.
Mulla on taikinanaama! Vähän neliskanttinen vielä, korkeat poskipäät ja pyöreä nenä. Leukoja toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä niin sataan kertaan koluttu aihe, että. Ja ap:lta taitaa puuttua kyky kritisoida oman sukupuolensa pukeutumista ja tyyliä.
AP vastaa: Ei, kyllä minulla on kykyä tunnistaa miehinen handicap. Ongelma on vain siinä, että suomalainen mies on samanlainen farkkuihin pukeutuva röllykkämaha kuin muun maalaisetkin keski-ikäiset röllykät. Suomalaisella miehellä ei ole samanlaista kansallista pukeutumisidentitettiä kuin keski-ikäisillä naisilla. Ainoastaan itäisemmän kansakunnan miehet on helppo tunnistaa (Adidas) verkkareista.
suomalaisen miehen tunnistaa kyllä naamasta, joka on sellainen vauvamainen ja pehmeäpiirteinen. Poikkeuksiakin toki on.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo väittää, että on pakko pitää leggareita, tai mitä nuo kireet ohuet housut onkaan, hameen tai yleensä juuri tuon tunikan alla, koska reidet hankautuisi muuten kuulemma verille. Ihmettelen, miten vain suomalaisilla ne reidet hinkkaa toisiaan vasten niin pahasti, että pelkkää hametta ei voi käyttää.
Minun nykyisessä kotimaassani kaupoissa myydään ihonmyötäisiä shortseja joita moni mun tuttu käyttää. Eivät näy mekon alta, mutta on ne siellä silti. Nyt Suomessa käydessäni lähimmät saman tyyliset on löytynyt urheiluosastolta. Että on kai se kuljettava leggingseissä kun muita ei nähtävästi ole.
Maidon valkea iho josta verisuonet paistaa läpi tai sama palaneena sekä suomalainen perunanenä ovat myös hyviä tunnistuksessa. Nykyisin myös lieväylipaino sekä miehillä että naisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä. Minkälainen sit pitäisi olla, et Ap:lla olisi hyvä mieli? Mut eiku anteeksi, silloin ei pääsisikään tuntemaan minkäänlaista ylemmyyttä...
Tältä palstalta olen oppinut, että ainoa oikea asu on kukkamekko ja olkihattu tms. lierihattu ja jalassa ballerinat.
Jos ei ole yhtään kukkamekko-tyyppiä, ja vetää jalkaansa vaaleat caprit tai jos aikoo kävellä paljon ja laittaa jalkaansa jotkut Riekerit, niin sitten on täysin juntti tämän palstan mukaan.
Minä pidän muodista. Kukkamekko + olkihattu + ballerinat on niin kuollut yhdistelmä, että se elänee vain jonkun miesasiamiehen fantasioissa. Itse käytän mielelläni mekkoja (mutta myös reisitaskuhousuja, pillifarkkuja, collegehousuja, tavallisia housuja ja ihan kaikkea mahdollista), mutta yhdistän aina ylinaiselliseen mekkoon jotain naisellisen kaavan rikkovaa, vaikka sitten lenkkarit tai jonkun jykevän korun tai muun joka poikkeaa kaavasta. Ballerinat voivat sopia maskuliiniseen asuun. Se olkihattu vaikka urheilulliseen adidas-tyyliin, ja olla todella makea.
Yleensä naisten pukeutumisesta valittavat eivät tiedä mitään muodista tai ymmärrä sitä ollenkaan. Saati tyyliä. Heille on tärkeää "naisellisessa pukeutumisessa" kaikki vanhanaikainen moraali tyyliin "tunnistan sinut naiseksi" ja "näen muotosi ja voin arvioida ne". Sellainen on.. no, ällöttävää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa taikinainen naama? Naurattaa kun osa ylpeänä näissä samantyyppisissä ketjuissa aina kertoo kuinka heitä luullaan aina muun maalaisiksi mutta ei missään nimessä suomalaisiksi. 😂
Samaa ihmettelen. Jos se tarkoittaa kalpeutta niin onko aasialaisillakin taikinanaama? Ei vaaleudessa ole mitään vikaa, eikä värittömissä kulmissa ja vedenvärisissä silmissä. Se on erittäin eksoottista ja viehättävää ulkomaalaisten mielestä.
Vierailija kirjoitti:
https://www.thetrendspotter.net/wp-content/uploads/2016/04/Smart-Casual…
Ovatko kaikki miehet tuon näköisiä sitten vaikka heti Tukholmassa? Eivät ole, tässä todiste: https://youtu.be/ajtW-DrV-ps?t=357
Mun homotutka värähtää kaikista näistä. Ja tuo villaneule ekassa on ihan järkyttävä pappa. Jokainen näistä seisoo aamulla tunnin peilin edessä tukkaa föönaten. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
No olihan tässä vähän yritystä, mut en lähde mukaan.
"Mä tunnistin kaikki suomalaiset ja muija ei yhtään, jeeeee, mä oon paras, lol, vähänks mä oon aikuinen" Joo, ei menny mullakaan läpi:)
No entä sitten? Minä ainakin pukeudun mukavasti capreihin ja väljään pitkään paitaan,jalassa pikkunilkkasukat urheilusandaaleissa koska paljas jalka hikoaa inhottavasti ilman sukkaa. Joku hattu
päässä koska saan tunteja kestävissä kävelyissä helposti auringonpistoksen- hiukset siis aika lättänät
yleensä. Näin tallustelen ulkomaillakin enkä häpeä puolitoistametristä tasapaksua tyylitöntä
olemustani. Tietysti eri asu illalla jos menen syömään parempaan paikkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vaimo väittää, että on pakko pitää leggareita, tai mitä nuo kireet ohuet housut onkaan, hameen tai yleensä juuri tuon tunikan alla, koska reidet hankautuisi muuten kuulemma verille. Ihmettelen, miten vain suomalaisilla ne reidet hinkkaa toisiaan vasten niin pahasti, että pelkkää hametta ei voi käyttää.
Mä käytän pyöräilyshortseja. Amerikkalaiset ystäväni käyttävät lahkeellisia spankseja. Eli kansainvälinen ongelma.
Voi kun osasin kuvailla miten viime kesänä Kreikassa tunnistin suomalaiset vanhemman ja nuoremman naisen uima-altaassa, vaikka heistä ei näkynyt kuin päät. Se toljottaminen ihan hiljaa siellä keskellä allasta ja suu siten ihmeellisesti ammollaan (ei ollut hukkuneita, ihan pystyasennossa olivat).
Vierailija kirjoitti:
Tunikan ja leggingsien tahi liian lyhyen t-paidan ja kahisevien valkoisten sääreen ulottuvien kesähousujen alta pilkottaa taikinamainen, ehkä auringossa punastuva iho :)
Tää on hauska aihe :) Lisää!
Ja sporttisandaalit. Moderneimmillaan peessit, mutta yleensä mustat. Millään muilla kengillä ei voi kävellä. No okei, krokseilla..
Käykö siellä Prahassa jotain aikamatkustelijoita?Noi em.kuteet on ollut käytössä ihmisillä n.10 vuotta sitten.Kuka enää käyttää legginssejä?
Hei ap, Crocs'eissa ei ole k-kirjanta. Nimi tulee sanasta crocodile.
hjvkll kirjoitti:
Maidon valkea iho josta verisuonet paistaa läpi tai sama palaneena sekä suomalainen perunanenä ovat myös hyviä tunnistuksessa. Nykyisin myös lieväylipaino sekä miehillä että naisilla.
Tai siis perunanenästä tunnistaa itä-Suomalaisen. Useimmiten perunanenäläinen on itäsuomesta. Etelä- ja länsi-suomalaisissa tätä harvemmin kohtaa.
Yksi todennäköisimmin itäsuomalaisen merkki on karjakkohuivi päässä lapsista aikuisiin.
Vierailija kirjoitti:
No entä sitten? Minä ainakin pukeudun mukavasti capreihin ja väljään pitkään paitaan,jalassa pikkunilkkasukat urheilusandaaleissa koska paljas jalka hikoaa inhottavasti ilman sukkaa. Joku hattu
päässä koska saan tunteja kestävissä kävelyissä helposti auringonpistoksen- hiukset siis aika lättänät
yleensä. Näin tallustelen ulkomaillakin enkä häpeä puolitoistametristä tasapaksua tyylitöntä
olemustani. Tietysti eri asu illalla jos menen syömään parempaan paikkaan!
Viihdytä meitä: mitä sitten illalla laitat päälle, jos menet syömään parempaan paikkaan?
Ne Suomalaiset miehet, jotka tiedän ja joihin olen törmännyt ulkomailla niin työssä kuin vapaa-ajallakin, ovat hyvännnäköisiä, itsestään huolehtivia ja erittäin kielitaitoisia. Joten, ei tuo yleistyksesi oikein pidä paikkansa.