Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisen tunnistaminen ulkomailla

Vierailija
08.07.2017 |

Löin vaimon kanssa illallisesta vetoa taannoisella Prahan matkalla. Tavoite oli tunnistaa suomalainen ennen kuin kuulee puheen. Voitin tämän kisan aivan leikiten ja arvatusta 37 ihmisestä/parista/perheestä tunnistin suomalaisiksi 28 ja neljä jäi vahvistamatta, koska emme päässeet sellaiselle etäisyydelle, että olisimme kuulleet heidän puhuvan.

Kuinka tämä onnistui? Seurasin vain naisten olemusta:
- Leggarit: 25% mahdollisuus
- Leggarit + tunika: 50% mahdollisuus
- Lyhyet hiukset naisella ilman mitään erityistä muotoilua (lyhyt polkka tai jokin rekkalesbopoikatukka): 25%
- Em. kombinaatiot yhdessä: 90%
- Crocksit: 100% varma suomalainen

Parhaimmillaan oli yhdistelmä: poikatukka, tunika, leggarit ja crocksit. Oli melko helppoa tunnistaa suomalaiseksi. Vaimo oli täysin ihmeissään, kuinka voin tunnistaa suomalaiset näin hyvin. Kun kerroin, että kun katson mitä sinä puet päällesi ja vertaan samanlaisiin, niin tunnistaminen on äärimmäisen helppoa. Onneksi tuo rouva ei kuitenkaan kuskaa crockseja matkoilla mukana (tai on ne usein rantakohteissa, mutta ei kaupungissa).

On sinänsä huvittavaa, että Suomen ollessa erittäin tasa-arvoinen maa, generoi se keski-ikäisistä ja keski-ikää lähestyvistä naisista hyvin äijämäisen oloisia. Maissa, joissa sukupuoliroolit ovat perinteisempiä, panostavat naiset merkittävästi enemmän ulkonäköönsä. Suomessakin nuoret pukeutuvat varsin trendikkäästi ja sukupuolensa mukaisesti, mutta parisuhteen vakiinnuttua hyvin useat naiset valuvat tähän suomijunttirekkalesboeiväliä-lookiin.

Kommentit (205)

Vierailija
81/205 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, onhan japanilaisetkin tunnistettavan näköisiä. Brittituristit erottuvat myös omalla olemuksellaan.

Suomalainen keski-ikäinen herrasmies kulkee shortseissa, t-paidassa, lippis päässä, vyölaukku vyötäröllä, tennissukat ja sandaalit jaloissa. Se on keski-ikäistyvän suomalaismiehen ulkomaan lomaunivormu.

Vierailija
82/205 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Aasiassa ja ehkä kerran vuodessa joku suomalainen tulee metrossa minua vastapäätä istumaan ja kysyy suomeksi olenko suomalainen.

Minulla on lievä rusketus, vaaleat hiukset, jotka ovat aina nutturalla, vapaana muuttuisi täällä kosteudessa liimaletiksi. Olen keskivertopituinen, 170 cm ja ns raameikas. Olen s kokoinen mutta esim olkapää on kuin ladon ovet.

Ja siniset silmät, aina mukavat kengät jalassa, koska joudun kävelemään paljon, on kivempi kulkea.

Plus se Marimekon laukku.

Olen suomalainen ja ylpeä siitä. Miksi en saisi käyttää Suomessa tehtyä laukkua ? Minun vanhat Marimekot ovat vielä Suomessa tehtyjä . Kun avaan läpän, lukee teksti made in Finland.

Kyllä, kollegani vaimo on venäläinen ja pukeutuu kyllä niihin korkokenkiin ja minihameeseen, meikki on aina huoliteltu .

Hänellä menee varmasti jonkin verran enemmmän aikaa ylläpitoon. No, on sen verran hieno nainen ettei käytä metroa, joten voi korkokengillä sipsutellakin.

Minulle riittää ulkonäköni on siisti.

Täältä en myös löydä esim kenkiä. Pari krt myyjä on ehdottanut miesten osastoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/205 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rumista kengistä joku mainitsi. Entisenä kenkä- ja korkkarifriikkinä olen samaa mieltä. Minulla on leikkauksessa jäykistetty isonvarpaan nivel ja käytän tukipohjallisia. Korkkareita ei siis pidetä edes juhlissa, vain muutaman sentin mummomorkkarit tulevat kyseeseen. On h*n vaikea löytää näillä kriteereillä edes kävelyyn soveltuvia kenkiä jotka olisivat siedettävän näköisiä. Hyvännäköisiä tennareita ym on kyllä mutta ne ovat lestiltään kapeita eikä niihin voi laittaa tukipohjallisia.

Olen antanut palautetta tästä usein kenkiä etsiessäni. Aika monilla muillakin keski-ikäisillä on ongelmia jalkojen kanssa, usein ongelmat johtuvat juuri siitä, että on liikaa käytetty korkkareita. Miesten on helppo vaatia pitämään korkkareita kun on itse aina kävellyt mukavissa matalissa kengissä.

Vanssin tennareissa on levein lesti joka mulla on tullut vastaan. Jos sulla on oikein rintava jalka kokeile myös miesten kokoja.

Vierailija
84/205 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustan useamman kerran vuodessa poikani perheen luo Espanjaan,Jo lentokoneessa kiinnittää huomion suomimiehen lippikset.Niitä ei muualla näe.Ja kyllä lippismies kadulla on suomimies :)

Siihen on yli kolmikymppisillä miehillä yksinkertaisena selityksenä kaljuuntuminen ja aurinko.

Vierailija
85/205 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä niin sataan kertaan koluttu aihe, että. Ja ap:lta taitaa puuttua kyky kritisoida oman sukupuolensa pukeutumista ja tyyliä.

AP vastaa: Ei, kyllä minulla on kykyä tunnistaa miehinen handicap. Ongelma on vain siinä, että suomalainen mies on samanlainen farkkuihin pukeutuva röllykkämaha kuin muun maalaisetkin keski-ikäiset röllykät. Suomalaisella miehellä ei ole samanlaista kansallista pukeutumisidentitettiä kuin keski-ikäisillä naisilla. Ainoastaan itäisemmän kansakunnan miehet on helppo tunnistaa (Adidas) verkkareista.

Onpas! Älä nyt sokeudu asialle. Suomalaismiehillä on mm. ne jo mainitut ruutupaidat, lyhythihaiset kauluspaidat, vaellus- ja turvakengät, cargosortsit, reisitaskuhousut ja -sortsit, urheilusandaalit (ja sukat niissä), kulahtaneet bändipaidat, huonosti istuvat ja vähän liian löysät, keskisiniset farkut.

Nämä siksi, koska suomalaisten naisten mielestä mies ylipukeutuu tai on homo, jos laittaa vaikka chinot ja jotkut halvat (esim. 150e) mutta kivat kävelykengät.

Vierailija
86/205 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen maatiainen persjalka haluaa pukeutua mukavasti ja käytännöllisesti. Suomessa kesän hellepäivän jäävät joskus kokonaan välistä : käytännöllinen leggaritunikaasu on tarpeeksi lämmin hailakkaan kesäsäähän. Lyhyt rukka korreloi käytänöllisyyttä myös. Työssäkäyvä perheellinen nainen ei jouda väkertää änkyttäminen tuntikausia tukan kanssa aamuisin. Ulkomailla myös mukavat kävelykengät ovat must. Kerran Roomassa sain kokea kivikatujen tallaamiseen jälkeen, miten ohutpohjaiset kengät kipeytyi jalat lähes kokonaan. Rahan niukkuus, säästäväisyys ja käytännöllisyys siis sanelevat sekä miesten että naisten pukeutumista.

Vierailija
87/205 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näppäimet tekee näköjään omiaan!! T.89

Vierailija
88/205 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hyvä kuvaus. Itselläni on ulkomaalainen vaimo eikä käytä ikinä crocseja eikä mitään tunikaa. Yleensä hame vapaa-ajalla tai siistit farkut. Kun ei ole suominaisen pullukkaa vartaloa niin ei tarvitse peitellä kurveja.

En ikinä käytä crocseja, legginsejä tai tunikaa. Yleensä yllä hame tai farkut. Olen suomalainen. Problem?

Vierailija
89/205 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä niin sataan kertaan koluttu aihe, että. Ja ap:lta taitaa puuttua kyky kritisoida oman sukupuolensa pukeutumista ja tyyliä.

AP vastaa: Ei, kyllä minulla on kykyä tunnistaa miehinen handicap. Ongelma on vain siinä, että suomalainen mies on samanlainen farkkuihin pukeutuva röllykkämaha kuin muun maalaisetkin keski-ikäiset röllykät. Suomalaisella miehellä ei ole samanlaista kansallista pukeutumisidentitettiä kuin keski-ikäisillä naisilla. Ainoastaan itäisemmän kansakunnan miehet on helppo tunnistaa (Adidas) verkkareista.

Onpas! Älä nyt sokeudu asialle. Suomalaismiehillä on mm. ne jo mainitut ruutupaidat, lyhythihaiset kauluspaidat, vaellus- ja turvakengät, cargosortsit, reisitaskuhousut ja -sortsit, urheilusandaalit (ja sukat niissä), kulahtaneet bändipaidat, huonosti istuvat ja vähän liian löysät, keskisiniset farkut.

Nämä siksi, koska suomalaisten naisten mielestä mies ylipukeutuu tai on homo, jos laittaa vaikka chinot ja jotkut halvat (esim. 150e) mutta kivat kävelykengät.

Kyllä miehet ihan itse pitävät huolen tuosta homottelusta, toisilleen naureskelusta ja ahtaista mieheysrooleista. Naiset osaavat arvostaa hyvää pukeutumista, tosin jotkut pubiruusut voivat olla poikkeuksia.

Vierailija
90/205 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa taikinainen naama? Naurattaa kun osa ylpeänä näissä samantyyppisissä ketjuissa aina kertoo kuinka heitä luullaan aina muun maalaisiksi mutta ei missään nimessä suomalaisiksi. 😂

Taikinainen naama on vähän turpean oloinen ja luusto ei erotu. Kaula jatkuu leukana, ja posket ovat isot. Muutamakin liikakilo pahentaa tätä suomalaisilla, mutta hoikillakin voi olla aika mitäänsanomaton muoto kasvoissa.

Vierailija
91/205 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan moni huivin kolmioksi päähänsä kiepauttanut osoittautui suomalaiseksi.

Vierailija
92/205 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen tunnistaa ulkomailla ennen kaikkea hämillisestä, vähän eksyneestä ilmeestä. Joko hän seisoskelee jossakin ujona ja arkana tai sitten rynnistää muka-itsevarmasti eteenpäin, aina on sama anteeksipyytävä ilme naamalla.

Sen verran "lahjakasta" suomalaisen haukkumista joten pakko kysyä: Oletko Sofi Oksanen?  

Vierailija
93/205 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä aina kysyä, jos se toinen ihminen aidosti kiinnostaa. Avoimin mielin oleminen on paljon mukavampaa kuin omasta nurkastaan kyräily ja ennakkoluuloihin sokeasti uskominen.

Vierailija
94/205 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaan tuntuu, että tämä tyylikeskustelu ei johda muutokseen ikinä Suomessa. Näillä ketjussa kuvautilla ihmisillä on vaan niin ruma vartalo, ettei sen päälle sovi kuin tunikat ja leggingsit. Mikään muu ei istuisi kauniisti, mutta voi kun edes vähän kiinnitettäisiin huomiota hiustyyleihin, läskien paljasteluun ja kenkävalintoihin.

Sen takia kaikki näyttää ulkomailla kivemmalle, kun vartalot ovat hoikempia ja sopusuhtaisempia, ja luonnollisuus on valttia hiusväreissä ja -malleissa.

Vierailija
95/205 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Ruotsissa. Pukeudun aivan kuten Suomessakin tein. Eivät tunnista minua ulkomaalaiseksi. En usko väitettä ruotsalaisten paremmasta tyylitajusta.

Vierailija
96/205 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.thetrendspotter.net/wp-content/uploads/2016/04/Smart-Casual…

Ovatko kaikki miehet tuon näköisiä sitten vaikka heti Tukholmassa? Eivät ole, tässä todiste: https://youtu.be/ajtW-DrV-ps?t=357

Vierailija
97/205 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa taikinainen naama? Naurattaa kun osa ylpeänä näissä samantyyppisissä ketjuissa aina kertoo kuinka heitä luullaan aina muun maalaisiksi mutta ei missään nimessä suomalaisiksi. 😂

Kerroin ihan faktana minkä maalaiseksi minua luullaan, tulkintasi ylpeydestä kertoo enemmän sinusta kuin minusta. Olen varsinaissuomalainen 180 cm nainen, pitäisikö pyytää anteeksi, etten vastaa stereotypiaa? Tunika ja legginsit näyttävät päälläni kaameilta, en voi käyttää niitä vaikka haluaisin. Näytän siltä kuin olisin deekiksellä ja tonkinut vaatteet naapurin roskiksesta.

Vierailija
98/205 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta vaan tuntuu, että tämä tyylikeskustelu ei johda muutokseen ikinä Suomessa. Näillä ketjussa kuvautilla ihmisillä on vaan niin ruma vartalo, ettei sen päälle sovi kuin tunikat ja leggingsit. Mikään muu ei istuisi kauniisti, mutta voi kun edes vähän kiinnitettäisiin huomiota hiustyyleihin, läskien paljasteluun ja kenkävalintoihin.

Sen takia kaikki näyttää ulkomailla kivemmalle, kun vartalot ovat hoikempia ja sopusuhtaisempia, ja luonnollisuus on valttia hiusväreissä ja -malleissa.

Juuri näin. Tunika ja leggarit ovat seurausta jostakin eivät itse ongelma. Jos on muodoton vartalo niin vaihtoehdot on aika vähissä.

Vierailija
99/205 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli Lontoossa kroksit jalassa. Vettä tuli kuin esterin persauksesta, minähän lomsuttelin sujuvasti etiäpäin.

Repussa sitten tyylilenkkarit, vaihdoin jalkaan kun sade loppu. Kätevää.

Vierailija
100/205 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisiakin on moneksi. Itse olen itäistä kantaa: tummanruskea tukka, suora nenä, siniharmaat silmät, rusketun helposti. Pituutta 160 cm, isot rinnat, iso takapuoli, lyhyet jalat. Tämän ruumiinrakenteen olen perinyt niiltä esiäideiltäni, jotka jaksoivat kantaa ämmänlängillä eniten vettä avannosta. Kiitos heille sitkeydestä! Mies on 192 cm, tumma, ruskettuu helposti, tummansiniset silmät. Pitkät raajat, hoikka mutta harteikas. Lapset perineet isänsä ruumiinrakenteen, ovat hoikkia ja pitkäjalkaisia. Ja kaikki samalla tavalla suomalaisia. Ei kannata yleistää, voi pilkka sattua lopuksi omaan nilkkaan...