Rehellisesti: uskotko tämän lapsettomuutta vannovan sukupolven vielä lapsiperheellistyvän?
Minä uskon, mutta en koskaan sano sitä ääneen. Muutama velakaveri on jo pistänyt piuhat poikki, ja heidän päätöstään tietenkin kunnioitan ja tuen. Muiden osalta luulen kuitenkin että perheen perustaminen siirtyy myöhemmäksi ja lapsiluku jää monella yhteen.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tuntemani velat ovat jo nelikymppisiä ja sinkkuja. Eli toivo jo mennyttä. Sen sijaan nuoret tuntuvat olevan yllättävän konservatiivisia, kunnollisia ja humaaneja. Uskon heidän kannattavan pehmeämpiä arvoja ja panostavan kotiin, perheeseen ja lapsiin.
Nuorilla ei ole varaa.
Heillä ei ole ehkä varaa sinun arvojesi mukaiseen tilanteeseen hankkia lapsia. Mutta heillä on varaa kunnolliseen, konservatiiviiseen ja lämpimään perheeseen.
Kaikki vain eivät halua lapsia. Siis ei halua vaikka rahaa olis ku roskaa!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmasti ainakin yhä useampi jää omasta tahdosta lapsettomaksi. :)
Heh...
Itse haluan kyllä lapsia, mutta 30v+
En usko. Tosin ei voida yleistää kokonaista sukupolvea veloiksi - kaikki ympärilläni tekevät lapsia, paljon. Minä en itse aio tehdä edes sitä yhtä. Ne joille lapsi ei ole maailmanloppu tekevät lapsia takuulla. Me, jotka emme missään nimessä halua lapsia, emme tee niitä.
Käy niin, että eliitti ja uskovaiset saavat lapsia kuten tähänkin asti. He asuvat isoissa omakotitaloissaan kauniilla asuinalueillaan ja elävät isojen perheidensä keskellä.
Alempi keskiluokka ja köyhät näivettyvät pikkuhiljaa itsemurhayksiöihinsä, tekevät suorittavaa työtä ja elävät ilman parisuhdetta ja perhettä levottomissa lähiöissä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vain eivät halua lapsia. Siis ei halua vaikka rahaa olis ku roskaa!!!!!!!
Totta, ihmisissä on myös esimerkiksi sosiopaatteja vaikka yhteiskunnassa olisi kaikki hyvin.
Oon 23v nainen enkä ovuloi koskaan ja kuukautiset tulee ehkä 2 kertaa vuodessa. Mitään syytä koko hommaan ei ikinä lääkäristä löytynyt vaan kaikki oli kunnossa. Olen valmistautunut jäämään lapsettomaksi, se olkoon kehoni oma valinta ja olen onnellinen sen kanssa. Varjelen kehoani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään uutinen, että viimeksi lapsia syntynyt yhtä vähän 1800-luvulla, jolloin suomalaisia oli 2 miljoonaa. Yksi syy, miksi tämä ei korjaannu on se, että asiaan ei puututa, kun hymistellään lapsettomia vaan joksikin "toi on niin nähty" porukaksi.
Syy ei todellakaan ole niissä jotka ei lapsia halua. On paljon niotö jotka haluavat tai voivat tehdä lisää mutta talous, yhteiskunnallinen asema ja päläpälä ei anna periksi. Eli ei ole varaa. Todella moni elää pätkä - osa-aikatyöllä tai ovat työttömiä, ei siinä montaa lasta elätetä.
Ai? Monta lasta viime vuonna kuoli Suomessa nälkään?
Kyse ei ole siitä elättääkö lapset vaan siitä, millaisen elintason nainen haluaa palkintona synnytyksestä.
Mä haluaisin 1-2 mutta en saa. Olen sinut asian kanssa enkä todellakaan lähde mihinkään hoitoihin. Olen erittäin hormonivastainen ja luonnonmukainen ihminen. Jos lasta en luomusti saa, olen lapseton ja sillä sipuli.
Osa muuttaa mielensä, osa ei. Minun vanhempani ainakin muuttivat mielensä lastenteon mielekkyydestä, että käyhän se niinkin päin.
Omasta puolesta olen aikas satavarma, ettei mieli muutu. Sterilisaation purkaminenkin olisi aivan hullua. Vanhainkodin arkea nähneenä tiedän, että vanhuuden turvaan ei lapset liity, jos tällaiset lapsia haluamattomat ihmiset tekisivät lapsia, niin yhtä yksin oltaisiin siellä kuin lapsettominakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että jäävät lapsettomiksi, mutta sitten 55v mietitään sitä omaa kuolevaisuutta ja monet asiat on jo elämässä nähty ettei tule tehtyä oikein muuta kuin kaduttua sitä, ettei tullut lapsia tehtyä.
Ainakin vanhempieni lapsettomilla kavereilla näin on käynyt.
On kaikki aika, raha ja itsenäisyys 50v tehdä asioita, mutta koska ei ole parisuhdetta eikä lapsia, niin kännipäissään soitellaan baarista niille perheellisille kavereille iltaisin. Eikä kaverit jaksa enää vastata.
Sitten kuollaankin ennen eläkeikää yksin.
Onhan siinä toki puolensa, säästyy eläkerahat lapsiperheiden tukiin jne.
Tämä. Nykyisestä nuoresta "vela" polvesta tulee ehkä yksinäisin historiassa. Se tulee olemaan monelle helvetti, ansaittu tai ei.
Miten yt sitten puhutaan paljon vanhusten yksinäisyydestä kun nämä ovat kuitenkin olleet lisääntyvää sukupolvea?
Mitä jos velat pitävät kaltaisensa ystävät lähellä kuolemaan asti? Se jolla on lapsia saattaa liikaa luottaa niihin lapsiin joilla on elämä muualla kuin eläkeläisen vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että jäävät lapsettomiksi, mutta sitten 55v mietitään sitä omaa kuolevaisuutta ja monet asiat on jo elämässä nähty ettei tule tehtyä oikein muuta kuin kaduttua sitä, ettei tullut lapsia tehtyä.
Ainakin vanhempieni lapsettomilla kavereilla näin on käynyt.
On kaikki aika, raha ja itsenäisyys 50v tehdä asioita, mutta koska ei ole parisuhdetta eikä lapsia, niin kännipäissään soitellaan baarista niille perheellisille kavereille iltaisin. Eikä kaverit jaksa enää vastata.
Sitten kuollaankin ennen eläkeikää yksin.
Onhan siinä toki puolensa, säästyy eläkerahat lapsiperheiden tukiin jne.
Tämä. Nykyisestä nuoresta "vela" polvesta tulee ehkä yksinäisin historiassa. Se tulee olemaan monelle helvetti, ansaittu tai ei.
Minä olen perheellinen, ja ymmärrän mistä tuo luulo tulee; meillä on mennyt jossain vaiheessa elämän tärkeimmät tunnit ja keskittyminen niihin lapsiin ja perheisiin. Ystäviä ei joko oikein ole, tai niitä on kourallinen. Ei olla kovin läheisiä.
Muutama tuntemani vela (toinen jo edesmennyt) oli ns. "mind-setiltään" ihan erilaisia. Ei he kokeneet yksinäisyyttä ahdistavana, vaan toivottuna. Heillä oli myös vilkas sosiaalinen elämä mutta erityisesti he nauttivat omista tekemisistään, elämästään ja puuhistaan.
Ymmärrän tuon myötähuolen yksinäisyydestä, koska ilman perhettäni olisin tosi yksin. He ovat aina olleet, ja sitä he myös haluavat. He elävät haluamaansa elämää, ja sellainen tuottaa yleensä onnellisia ihmisiä. Tämä toinen elossa oleva velapariskunta ei koskaan jaksa päivää paria meidän perheemme seuraa enempää.
Miksi tästäkin pitää hohkata koko ajan, ilmiö on tuttu kaikista länsimaista ja niissääkin länsimaissa, joissa lisäännytään, lisäännytään ennen kaikkea maahanmuuttajavetoisesti.
Tätä kehityskulkua ei pysäytä mikään.
En missään nimessä uskalla synnyttää ja toiseksi mieheni on 3-vuorotyössä ja reissaa paljon joten minä se hoitaisin lapset, kodin ja oman työni. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästäkin pitää hohkata koko ajan, ilmiö on tuttu kaikista länsimaista ja niissääkin länsimaissa, joissa lisäännytään, lisäännytään ennen kaikkea maahanmuuttajavetoisesti.
Tätä kehityskulkua ei pysäytä mikään.
Jenkeissä on iso syntyvyys, samoin Venäjällä saatiin syntyvyys jyrkkään nousuun perhepolitiikalla.
Minusta vela-sukupolvi ei ole nuoria, vaan itseäni (32v) noin kymmenen vuotta vanhempia. Minun kaveripiirissä kaikilla menestyneillä ja kivoilla tyypeillä on perhe tai ainakin suunnitteilla. Yksin ovat jääneet vähän ressukat.
Vierailija kirjoitti:
Oon 23v nainen enkä ovuloi koskaan ja kuukautiset tulee ehkä 2 kertaa vuodessa. Mitään syytä koko hommaan ei ikinä lääkäristä löytynyt vaan kaikki oli kunnossa. Olen valmistautunut jäämään lapsettomaksi, se olkoon kehoni oma valinta ja olen onnellinen sen kanssa. Varjelen kehoani.
Tunnen kaltaisesi naisen mutta viisi vuotta vanhemman joka elää vakaassa parisuhteessa. He ovat jo kauan aikaa sitten jättäneet ehkäisyn pois. Takana kaksi keskenmeno. Apua eivät saa mistään ja yllättäen ei niin nuorilla ole varaa hormoonihoitoon.
Sinun kehosi on sinun päätöksesi. Onni olisi jos myös muut samassa tilanteessa voisivat ajatella samoin.
En osaa muotoilla mutta koitan kannustaa sinua vaikka olen surullinen tuon puolesta jonka tunnen :D
Tulevaisuutta ajatellen on varmaan mielenkiintoisempaa, mitä nuoremmat sukupolvet ajattelevat lapsiperhe-elämästä.
En usko, että lapsettomuus trendinä on mikään kiveen hakattu juttu. Yhtä lailla trendi voi muuttua ja nuoremmat sukupolvet tehdä enemmän lapsia. Varsinkin, jos konservatiivisuus lähtee nousuun, mitä se varmaan jossain vaiheessa tekee - se kun menee yleensä vähän sykleittäin.
Kyllä varmasti ainakin yhä useampi jää omasta tahdosta lapsettomaksi. :)