Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on se kauhea pyykkipulveri, jota käyttäviä ihmisiä pitää vältellä?

Vierailija
07.07.2017 |

Kun ei pysty vieressä seisomaan? Tiedätte varmasti sen hajun.

Kommentit (193)

Vierailija
121/193 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Violetti Omo on se kamalin.

Tykkään itse tuoksuvasta pyykistä, mutta pyykinpesuaine ja huuhteluaine eivät korvaa hajuvettä! Muiden ei kuulu haistaa, mitä ainetta pyykeissäsi käytät. Kai siihen tuoksuun turtuu, eikä itse enää haistakaan sitä. Ymmärrän, miten kiva on ripustaa tuoksuva pyykki narulle, mutta jotkut eivät tajua kohtuutta. Jos haluat tuoksua vaikkapa mansikalle, niin suihkauta vaatteisiisi ennemmin vaikka mansikkaista vartalotuoksua. Niitä saa luonnollisilla tuoksuilla ja ne yleensä ärsyttävät nenää jopa vähemmän kuin yliannosteltu pyykkiaine tai huuhteluaine...

Olen päiväkodissa töissä. Siellä on välillä näitä lapsia, jotka haisevat Omolta pitkän matkan päähän. Näitä kun joutuu sylittelemään, alkaa itsekin haista. Tekee mieli mennä heti käsipesulle ja tulee huono olo. Jotkut muistakin lapsista haistavat tuon hajun selkeästi.

Vierailija
122/193 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään itse tuoksuvasta pyykistä, mutta pyykinpesuaine ja huuhteluaine eivät korvaa hajuvettä! Muiden ei kuulu haistaa, mitä ainetta pyykeissäsi käytät. Kai siihen tuoksuun turtuu, eikä itse enää haistakaan sitä. Ymmärrän, miten kiva on ripustaa tuoksuva pyykki narulle, mutta jotkut eivät tajua kohtuutta. Jos haluat tuoksua vaikkapa mansikalle, niin suihkauta vaatteisiisi ennemmin vaikka mansikkaista vartalotuoksua. Niitä saa luonnollisilla tuoksuilla ja ne yleensä ärsyttävät nenää jopa vähemmän kuin yliannosteltu pyykkiaine tai huuhteluaine...

Olen päiväkodissa töissä. Siellä on välillä näitä lapsia, jotka haisevat Omolta pitkän matkan päähän. Näitä kun joutuu sylittelemään, alkaa itsekin haista. Tekee mieli mennä heti käsipesulle ja tulee huono olo. Jotkut muistakin lapsista haistavat tuon hajun selkeästi.

Aloituksessa kysytään pulvereista, niin onko tuo violetti Omo jauhetta vai nestettä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/193 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Linaloli

Hajusteet ovat turhia ja osa ihan älytöntä myrkkyä ihmiselle ja ympäristölle. Mitä ihmiset luulevat saavuttavansa hajustetuilla vaatteilla?

Itsellä puhkesi pyykinpesuaineista ihosairaus joskus 10+ -vuotiaana, ja se ei parane enää koskaan vaikka olen luopunut pesuaineiden hajusteista.

Jos haluaa pyykkiin raikkautta, voi hajuttomaan pesuaineeseen lisätä pari tippaa eteeristä öljyä.

Hajusteita ne eteeriset öljytkin ovat, hölmö.

Vierailija
124/193 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa kysytään pulvereista, niin onko tuo violetti Omo jauhetta vai nestettä?

Ostin sitä nestemäistä joskus köyhänä opiskelijana alennuksesta ja puhuin itse siitä. Sen tuoksun jotenkin tunnistaa, jos sitä ylikäyttää. En tiedä, onko jauheessa sama tuoksu?

Vierailija
125/193 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku keltainen huuhteluaine on sellainen, joka tuoksuu juuri pestyssä pyykissä ihan hyvälle, mutta alkaa lemuta pitkään kaapissa olleessa pyykissä kamalalta. Huomasin itse nuorena, että kauan käyttämättä olleet lakanat alkoivat haista pahalle. Pesin kaikki uudestaan uusilla aineilla. Tuon tuoksun haistaa joskus kirppareilla, kun ihmiset ilmeisesti tuovat sinne kauan käyttämättä olleita vaatteitaan pesemättä ensin.

Vierailija
126/193 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Linaloli

Hajusteet ovat turhia ja osa ihan älytöntä myrkkyä ihmiselle ja ympäristölle. Mitä ihmiset luulevat saavuttavansa hajustetuilla vaatteilla?

Itsellä puhkesi pyykinpesuaineista ihosairaus joskus 10+ -vuotiaana, ja se ei parane enää koskaan vaikka olen luopunut pesuaineiden hajusteista.

Jos haluaa pyykkiin raikkautta, voi hajuttomaan pesuaineeseen lisätä pari tippaa eteeristä öljyä.

Hajusteita ne eteeriset öljytkin ovat, hölmö.

Kyllä, mutta ne ovat kuitenkin luonnosta saatuja. Voivat toki allergisoida mutta niiden määrää pystyy säätelemään itse. :)

Vierailija
127/193 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykki tuoksuu tai haisee, jos se ei ole huuhtoontunut kunnolla. Itse pyöritän koneellisen toiseen kertaan lyhennetyllä pesulla ilman pesuainetta, tarvittaessa vaikka useammin. Kun pesu on valmis, haistelen vaatetta, jos haisee niin laitan vielä kerran pyörimään ilman pesuainetta.

Nykyajan " kuivapesukoneet" eivät todellakaan huuhdo pyykkiä riittävästi. Lisään myös suihkulla lisää lämmintä vettä huuhteluun, niin paljon kuin mahtuu. Hankalaa on, mutta pakko on pyykki huuhtoa.

Joskus kannattaa niinsanottu pesy pyykki laittaa ammeeseen ja amme ihan täyteen vettä. Vedestä sitten näkee mitä jäämiä pyykissä on pesun jälkeen.

Vierailija
128/193 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omo Color -jauhe (ei violetti, vaan lähinnä fuksianpunainen pakkaus) on ihanan tuoksuista! Ei liikaa tietenkään pidä annostella. Itse pesen sillä joskus vain ja ainoastaan tuoksun vuoksi, sillä yleensä en käytä jauhemaisia pyykinpesuaineita ollenkaan.

Monet nykykoneet on niin vesipihejä, että usein pesuohjelman päätyttyä valitsen vielä yhden ylimääräisen linkouksen ja huuhtelun.

Perlanan valkoinen nestemäinen pesuaine on taas omasta mielestäni järkyttävän hajuinen. Omo Color on ihanan kuiva, puuterinen tuoksu, ei imelä kuten kaikki nuo tropical flowers -pesu- ja huuhteluaineet, eikä pistävän päällekäyvä, kuten nestemäiset Bio Luvilit, Omot, Arielit ja se valkoinen Perlana.

Vierailija
129/193 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyse siitä ettei ole tarpeeksi huuhtelua, vaan siitä että teidän hajustettujen käyttäjien nenä on tottunut niihin todella väkeviin hajuihin ja siksi ette haista niitä hajujäämiä.

Hajusteita lisätään kaikkiin tuotteisiin vain enemmän ja enemmän, sama käynyt pyykinpesuaineissakin. Erityisesti jauheissa on aivan hirveät hajut! Ei varmasti ole ollut yhtä paljon hajusteita joku 20v sitten.

Jauheet pahempia, nestemäisetkin haisee tosi väkevästi.

Vierailija
130/193 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesu ammattilainen kirjoitti:

Pyykki tuoksuu tai haisee, jos se ei ole huuhtoontunut kunnolla. Itse pyöritän koneellisen toiseen kertaan lyhennetyllä pesulla ilman pesuainetta, tarvittaessa vaikka useammin. Kun pesu on valmis, haistelen vaatetta, jos haisee niin laitan vielä kerran pyörimään ilman pesuainetta.

Kuinka monta kertaa sä oikein peset saman pyykin? Ajatteletko yhtään egologisesti toimintaasi, oletko ajatellut kuinka paljon kulutat toiminnallasi vettä, sähköä...Egologiset arvot eivät taida olla sinulle kovin tärkeitä.

Jotenkin toi sun pyykin huuhtomisesi on muutenkin jo aivan vainoharhaista. Ei taida kaikki olla nyt kotona.

Vierailija
131/193 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakastuin Omo Coloriin (jauhe), kun miesystävä oli ostanut sitä, pessyt sillä vaatteensa ja haistoin hänen lämpimän vartalonsa tuoksun sekoittuneena t-paidan tuoksuun kun istuin hänen sylissään. Kysyin heti, mitä pyykkiainetta ja halusin vielä nähdä pakkauksen :-)

Mutta miesystävällä onkin uusi, hyvä kone, joka ei ole umpikyllästetty jollain pesuaineella. Eli huuhtoo pyykit hyvin ja se mieto tuoksu, joka vaatteeseen jää, erottuu nenään vasta kun lämmin keho lämmittää vaatteen ja ollaan lähekkäin. Muuten sitä ei haista.

Vierailija
132/193 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on herkkää porukkaa. Onneksi itsellä ei ole mitään yliherkkyyksiä, todellisia tai liioiteltuja.

Vierailija
133/193 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesu ammattilainen kirjoitti:

Kuinka monta kertaa sä oikein peset saman pyykin? Ajatteletko yhtään egologisesti toimintaasi, oletko ajatellut kuinka paljon kulutat toiminnallasi vettä, sähköä...Egologiset arvot eivät taida olla sinulle kovin tärkeitä.

Jotenkin toi sun pyykin huuhtomisesi on muutenkin jo aivan vainoharhaista. Ei taida kaikki olla nyt kotona.

Egoistiset, ei egologiset :-D

Vierailija
134/193 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

OMO haisee tosi voimakkaasti vaatteissa ja näiden omon käyttäjien kodit, hyhhyi.

Vierailija
135/193 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arielin pesuaine tabletit tuoksuu niin voimakkaalle, kun meni kotona ovesta sisään haastoi pyykit eteiseen kylppäristä. Tuntuu että koko asunto haisee sille pesuaine tabletit le. Vähän liian voimakas, en osta enään niitä.

Vierailija
136/193 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat mun suosikkipesuaineita, tykkään että pyykki saa tuoksua.

Vierailija
137/193 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hyvät ihmiset käyttäkö enää vuonna 2017 jauhemaisia pesuaineita!

Ne ovat pyykinpesukoneen surma. Jauheet on keksitty sellaisena aikana jolloin pesukone kulutti jopa kymmeniä kertaa enemmän litroja vettä / pesu! Ja  siihen aikaan niissä oli fosfaattia joka toimi veden pehmentimenä, se ei sakkautunut koneeseen.

Nykyään ympäristösyistä jauheet sisältävät zeoliittia veden pehmentämiseen. Se on kuin kuivunutta savea, myrkkyä koneelle koska nykyään koneet ovat säästäväisiä veden käytössä. Zeoliitti sakkautuu koneeseen ja sitä jää pyykkiin. Allergisia saataa kutittaa nuo jäämät.

Sain tämän vihjeen jo -90 luvulla kun myin erästä saksalaista kodinkonemerkkiä, heidän huoltopäälliköltään:

Ostakaa ensin pesukoneen puhdistusainetta tai sitten ihan sitruunahappoa apteekista. Siten pesette pari tyhjää koneellista maksimilämpötilalla. Ainakin osa jäämistä poistuu, tunnette sen mahdollisesti paremmasta hajusta koneen luukun avattua.

Jatkossa sitten vain nestemäistä pesuainetta !

Vierailija
138/193 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juupa juu, kävin ihan tarkistamassa: mulla on Arielin pesuainetabletteja ja menen edelleen ostamaan uuden paketin, koska on vain yksi jäljellä.

Tabletti on helppo annostella ja jää hyvä tuoksu pyykkeihin. Tykkään!

Itse nautin kun taittelen puhdasta pyykkia ja tulee se tuoksu nenään.

Olen ostanut myös Omoa, eri värejä, hyvää on ollut, myös tuoksu.

Kauheinta mitä muistan on ex-anoppini joka oli yli-yli-yliallerginen kaikille (ei tutkittu juttu) ja pesi just noilla hajusteettomilla aineilla. Kun olin siellä yötä niin lakanat ja pyyhkeet yms. haisivat kammottavan likaisilta ja tunkkaisilta.

Yök, vieläkin puistattaa!

Ymmärrän todelliset allergiat, mutta täälläkin suurin osa on vain (muka) hienouttaan meuhkaamassa noista tuoksuista.

Vierailija
139/193 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää hyvät ihmiset käyttäkö enää vuonna 2017 jauhemaisia pesuaineita!

Ne ovat pyykinpesukoneen surma. Jauheet on keksitty sellaisena aikana jolloin pesukone kulutti jopa kymmeniä kertaa enemmän litroja vettä / pesu! Ja  siihen aikaan niissä oli fosfaattia joka toimi veden pehmentimenä, se ei sakkautunut koneeseen.

Nykyään ympäristösyistä jauheet sisältävät zeoliittia veden pehmentämiseen. Se on kuin kuivunutta savea, myrkkyä koneelle koska nykyään koneet ovat säästäväisiä veden käytössä. Zeoliitti sakkautuu koneeseen ja sitä jää pyykkiin. Allergisia saataa kutittaa nuo jäämät.

Sain tämän vihjeen jo -90 luvulla kun myin erästä saksalaista kodinkonemerkkiä, heidän huoltopäälliköltään:

Ostakaa ensin pesukoneen puhdistusainetta tai sitten ihan sitruunahappoa apteekista. Siten pesette pari tyhjää koneellista maksimilämpötilalla. Ainakin osa jäämistä poistuu, tunnette sen mahdollisesti paremmasta hajusta koneen luukun avattua.

Jatkossa sitten vain nestemäistä pesuainetta !

Pesukoneeni on 20 vuotta vanha Siemens. Olen aina käyttänyt jauhemaista pesuainetta, nykyään Omo Colour Sensitive eikä missään tapauksessa mitään huuhteluainetta.  Kone on pysynyt kunnossa ja pyykki on täysin hajutonta.

Vierailija
140/193 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain äsken narulta hajusteettomalla nestemäisellä pesuaineella pestyt vaatteet. Raikkaalta tuoksuivat.

Ollaan koko perhe sitten varmaan hienostelijoita, kun jokainen nyrpisti nokkaansa pestyäni neuleet jollain nestemäisellä Serton villapesuaineella ja laitettuani huuhteluaineitta. Niitä piti tuulettaa oikein urakalla.

No oikeasti, meistä kaksi sairastaa astmaa ja muilla on allerginen nuha. Jo pesuaineen ostaminen on omanlaisensa toimitus. Siellä marketin pesuaineosatolla on sellainen lemu, että pelkästään pistävän tuoksukimaran ajatteleminen alkaa tehdä pahaa. On toimittava rivakasti ja epäröimättä.

Mutta minä nyt joudun kaivamaan astmapiipun esiin pelkästään Ikean läpi kulkiessa. Pistää miettimään, että millä ne kaikki huonekalut ja tekstilit yms. on käsitelty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän