Kyllä mä vaan jaksan ihmetellä näitä ruoka-apu kasseja, joita jaellaan ihmisille
Vähävarainen ystäväni sellaisen kävi hakemassa ja ihmettelempä vaan sitä kassin sisältöä.
Vehnäjauhoja
Makaronia monta pussia
Puurohiutaleita
Jotain toisenlaista VEHNÄSTÄ tehtyjä hiutaleita
Tölkkilihapullia 2
Sämpyläjauhoja
Näkkäripaketti
Ainoa järkevä tuossa on puurohiutaleet. Voi elämän kevät minkälaista paskaa ihmisille jaellaan. Mun mielestä tuo on jo jollain tavalla v*tun alentavaa ja loukkaavaa jaella tuollasta turhaa höttöä. Voi että kuinka pitääkin massun pitkään kylläisenä moinen moska.
Sääliksi käy ihmisiä, jotka joutuu alentumaan tuollaseen sianruokaan.
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aahahaaaaa, täällä oli joskus niitä ketjuja, missä neuvottiin kuinka tehdään halvalla terveellistä ruokaa. No, yksiselitteisesti tuomittiin, ettei köyhän voi olettaa syövän juureksia, linssejä, papuja, soijarouhetta jne. Eihän niistä lähde edes nälkä, palstan mukaan.
Ja nyt sitten kaikki se ihana höttö, johon köyhällä on oikeus (älä ala neuvomaan!!) onkin ihan saatanasta. Pitäisi olla juureksia, linssejä, papuja...
Taattua av-laatua.
Voisiko olla mahdollisesti niin, että palstalla on useita kirjoittajia, ja heidän näkemyksensä poikkeavat toisistaan?
Tottakai, mutta niissä ketjuissa oli niin selvää, ettei köyhän voi olettaa elävän millään keitoilla ja nyt yhtäkkiä joku linssikeitto/hernekeitto onkin unelmien täyttymys. On näissä kuitenkin myös samoja kirjoittelijoita.
Eihän tässä kukaan unelmien täyttymyksestä ole puhunut, vaan vatsan ja ravitsemuksellisten tarpeiden.
Johonkin halparuokaketjuun olen antanut ohjeita, en muista tuota mainitsemaasi keskustelua nähneeni, mutta ketjuja varmaan on ollut monia. Itsehän olen tänään syönyt halvoista juureksista ja tarjousjauhelihasta keittämääni borssia, ja täytyin kyllä ihan. Olisi siihen jauhelihan sijasta papujakin voinut pistää.
Olin aikoinani suuressa elintarvikeliikkeessä töissä hetken aikaa, siellä heitettiin roskiin hyviä juustoja, joista päiväykset menneet edellisenä päivänä. Makkaroita, leikkeleitä sekä lihoja. Vihanneksia, täysin käyttökelpoisia, järkyttävät määrät. Nämäkin olisivat varmasti kelvanneet jakeluun. Kauppias oli niin ahne ja välinpitämätön, että ei ollut kiinnostunut organisoimaan asiaa eteenpäin. Ilmoitti vaan kaikki hävikiksi, ja sai korvaukset.
Tuttuni on saaneet tyyliin sisäfilettä ym noista kasseista. Ja tuttuni on asunnottomia.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä ketju taas kääntyi sellaiseksi, että sieltä pelkkää venhäjauhoa jaetaan, vaikka monet ovat kertoneet saaneensa muutakin.
Ja tiedämpä aika monta ihan hyvätuloista perhettä, jossa syödään pizzaa, pullaa, hampurilaisia, valkoista leipää ja makaroniakin aika usein. Pitäisikö köyhiltä kieltää sekin ilo ja jakaa vain leseitä ja herneitä, jotta parantuisivat köyhyydestä.
Kyllä mäkin tunnen hyvätuloisia, jotka arvostaa roskaruokaa terveyttään enemmän. Itse olen jo sairaseläkkeellä enkä tahtoisi enempää vaivoja riesakseni. Tahtoisin syödä terveellisesti, jotta voisin nauttia siitä elämästä joka vielä on jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinani suuressa elintarvikeliikkeessä töissä hetken aikaa, siellä heitettiin roskiin hyviä juustoja, joista päiväykset menneet edellisenä päivänä. Makkaroita, leikkeleitä sekä lihoja. Vihanneksia, täysin käyttökelpoisia, järkyttävät määrät. Nämäkin olisivat varmasti kelvanneet jakeluun. Kauppias oli niin ahne ja välinpitämätön, että ei ollut kiinnostunut organisoimaan asiaa eteenpäin. Ilmoitti vaan kaikki hävikiksi, ja sai korvaukset.
Ärsyttää ihan näin kulinaristina. Moni juusto on parhaimmillaan vasta virallisen viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Pitää niitä sitten kotona kypsytellä ja koettaa malttaa olla syömättä.
Ruokahävikkiasioissa taidetaan kuitenkin onneksi olla vähitellen menossa järkevämpään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Linssejä, kuivaherneitä, tomaattimurskaa, tonnikalaa, kookosmaitoa, papuja, KUIVAHIIVA, öljyä... noita olisi hyvä lisätä tuohon kassiin. Haen aika usein tuon kassin, kun rahat ei riitä ruokaan.
Kookosmaito on kallis luksustuote eikä kookoksia edes kasva EU:n alueella. Kuivahiivan ostakoon itse ne jotka leipoo, muille se on täysin turha.
Meidän kunnassa ruoka-apu on kirkon käsissä ja sieltä saa monta päivää vanhaa leipää, lähes viikon vanhaa maitoa jne. luksusta.
Olen aina ihmetellyt tuota, että miksi ruoka-apukassissa on just niitä tuotteita, joilla ei ole ravintoarvoa juurikaan + jotka köyhä voisi ostaa itsekin (eli just makaronit ym.)?
Ainakin meillä päin nämä ruokajakojen "työntekijät" ovat pitkäaikaistyöttömiä, jotka ovat kuntouttavassa työtoiminnassa tai vapaaehtoisia EIVÄT palkattuja työntekijöitä. Joten kyllä suon heille sen ruokakassin palkaksi ilmaisesta työstä. Tämä siis sille, joka valitti jakojen työntekijöiden kantavan ruokaa kotiinsa.
Vain Suomessa voidaan valittaa ILMAISESTA ruoasta. Hävetkää!! Miettikää miten monessa maassa ihmiset olisivat kiitollisia pelkistä jauhoista.
Vierailija kirjoitti:
No tuonne voisi enemmän laittaa niitä lihasäilyke purkkeja, paremmin ravintoarvoa niillä sentään ku jollain hiton jauhoilla.
Varmaan voisi jos oisi. Ruokatarvikkeet ovat pian vanhaksi meneviä kaupoissa myymättä jääneitä. Valinnanvara ei taida juurikaan olla.
Puurohiutaleista saa muutaman puuroaterian, jauhoista voi opetella leipomaan itse ja rikastaa valkoisempaakin leipää vaikka niillä puurohiutaleilla. Ja makarooni on tyhjää parempaa ruokaa sille, jolla ei muutoin sitäkään olisi. Jos on hiukan rahaakin käytössä ja ruuanlaittotaitoa, voi keksiä halpoja lisukkeita makarooninsa höysteeksi - kesällä vihannekset on halpoja.
Mitä kukaan tekee sillä suurella Vehnäjauhomäärällä?
Pitäisi olla näkkäriä, herneitä, säilykelihaa, tonnikalaa, hedelmäsäilykkeitä jne. Lisäksi tuoreita vihanneksia tai c-vitamiinipillereitä.
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa voidaan valittaa ILMAISESTA ruoasta. Hävetkää!! Miettikää miten monessa maassa ihmiset olisivat kiitollisia pelkistä jauhoista.
Saako keliaakikko valittaa kassin sisällöstä, kun sen kassin kaikki tuotteet on keliaakikolle käyttökelvottomia?
Tässä keskustelussa menee nyt sekaisin asiat.
On olemassa erilaisia ruokakasseja. Tämä pelkkää vehnää ja muuta höttöä sisältävä on EU ruoka-apukassi. Ja ne muut on sitten muiden eri toimijoiden hyväntekeväisyyttä. Joissain paikoin on jaossa vain tuota Eu kassia.
Ilmaisesta ruoasta valittava ei ole koskaan ollut nälissään oikeasti. Ne jotka tarvitsevat apua erittäin harvalla niistä on puhelin saati netti. Valitukset ruoasta kuullaan ihmisiltä joilla on vara valita tai jopa oikeasti auttaa kumminkaan itse sitä tekemättä.
Katsoin juuri mistä johtuvat nämä hallituksen leikkaukset mitkä aiheuttavat köyhien, eläkeläisten ja koululaisten tilanteen heikentymisen ja ruokajonoja.
areena.yle.fi MOT maailman kallein soijatehdas
Hieman ohi aiheen.... muulun useampaan Facebookin avustusryhmään. Kerran eräässä näistä ryhmistä käytiin keskustelua, mikä olisi järkevintä: ostaa 10€:lla ruokaa kymmenelle, 20€:lla viidelle vain 50€:lla kahdelle. Suurin osa oli sitä mieltä, että 10€:lla kymmenelle. Ihan siksi, että tällä tavalla mahdollisimman moni saisi edes jotain. Itse olen toista mieltä ja olen avustuksissani laittanut 100€:lla yhdelle. Tuolla summalla saan niin tuoreita lihoja, kaloja, juustoja, tuoreita kasviksia ja hedelmiä kuin paljon muutakin niiden vehnäjauhojen, makaroonien sekä hernekeittojen lisäksi ja pidemmäksi aikaa kuin mitä saisi kympillä. Silti minua useammat kannattavat pientä summaa mahdollisimman monella. Toki minun mallissani 9 muuta jäävät ilman minun apuani, mutta koen avullani olevan enemmän vaikutusta, jos kohdistan sen näin.
en ymmärrä enkä ymmärrä että suomessa maksetaan mitään tekemäti ja ruokaa ilmatteeks jakelemalla.... olis edes jonottajat puolihalvaantuneita mutta ei .... ajelee sinne jonottaan uusimmalla mersulla.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni on saaneet tyyliin sisäfilettä ym noista kasseista. Ja tuttuni on asunnottomia.
Ei ne mitään EU-apupaketteja olleet vaan kauppojen ylijäämää, jossa tosiaan voi olla jopa sisäfilettä.
Hiiva on kyllä varsin tervetullut monelle apupaketin hakijalla, vaikka ei sitä leivontaan käytetä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuonne voisi enemmän laittaa niitä lihasäilyke purkkeja, paremmin ravintoarvoa niillä sentään ku jollain hiton jauhoilla.
Varmaan voisi jos oisi. Ruokatarvikkeet ovat pian vanhaksi meneviä kaupoissa myymättä jääneitä. Valinnanvara ei taida juurikaan olla.
Puurohiutaleista saa muutaman puuroaterian, jauhoista voi opetella leipomaan itse ja rikastaa valkoisempaakin leipää vaikka niillä puurohiutaleilla. Ja makarooni on tyhjää parempaa ruokaa sille, jolla ei muutoin sitäkään olisi. Jos on hiukan rahaakin käytössä ja ruuanlaittotaitoa, voi keksiä halpoja lisukkeita makarooninsa höysteeksi - kesällä vihannekset on halpoja.
Leipomaan? Oletko ikinä käynyt esim. Myllypuron jonossa? Sen näkee jo kilometrin päähän, ettei monella niistä ihmisistä ole edes kotia.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotukseni EU-kassin sisällöksi:
näkkileipää/hapankorppua
kuivattuja herneitä
kuivattuja kasviksia
kuivattua kalaa
purkkipapuja
rypsiöljyä
kylmäpuristettua oliiviöljyä+ ohjeet herneiden idätykseen, versotukseen ja hernekeiton valmistamiseen
Oletat siis, että kassin hakijat ovat ihmisiä, joilla on oma asunto ja keittiö? Siellä jonossa on paljon henkilöitä, jotka asuvat asuntolassa, tuttujen luona, jopa taivasalla. Siellä on eläkeläisiä, jotka eivät jaksa seisoa kauan, eivät osaa valmistaa kuin vanhanajan ruokaa.
Linssejä, kuivaherneitä, tomaattimurskaa, tonnikalaa, kookosmaitoa, papuja, KUIVAHIIVA, öljyä... noita olisi hyvä lisätä tuohon kassiin. Haen aika usein tuon kassin, kun rahat ei riitä ruokaan.