Paras ystäväni ei antanut häälahjaksi edes korttia
Menimme naimisiin mieheni kanssa vastikään, järkytyin hieman kun lapsuudesta asti paras ystäväni ei jättänyt edes onnittelukorttia. En toki oletakaan, että kaikki ostaisivat lahjaa, koska kutsukortissakin luki että meille tärkeintä on että pääset paikalle (mikä on siis totta). Silti, hän oli ainoa, joka ei muistanut meitä millään tapaa (vieraita 70), minusta edes kortin jättäminen kuuluu hyviin tapoihin, varsinkin jos kyseessä on läheinen ihminen. En ole sanonut enkä aiokaan mainita hänelle asiasta mitään, en ole suuttunut, vaan enemmänkin yllättynyt. Mieheni sanoi minulle, että siinä vasta ystävä. Mitä mieltä tästä?
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No häihin ei todellakaan kuulu minkään etiketin mukaan viedä kukkia.
Ihmeelisiä vastauksia täällä. Tarkoitin juhlia yleensäkin. Jos menet jonnekin vieraaksi, kuuluu mielestäni hyviin tapoihin jotenkin muistaa sankaria/ valmistunutta/ hääparia. Ehkä olen jotenkin viallinen sitten.
ApMiksi sitten laitoit kutsuun, että riittää, kun tulee paikalle?
Kutsussa oli siis jotenkin näin "meille tärkeintä on, että pääset paikalle juhlimaan kanssamme, mikäli kuintenkin haluat jollain toisella tapaa muistaa hääparia.... " sitten oli että mikä tapa se oli millä voi halutessaan muistaa. Itse, parhaan ystävän ollessa kyseessä, haluaisin jollain muullakin tavalla muistaa ja onnitella. Olen kai sitten poikkeus :D
Ap
Värikynät onkin oikein oivallinen ja mielenkiintoinen lelu aikuistenkin käyttöön. Ystäväsi käytös oli ihan kamalaa. Jätä se sika. Olet kyllä poikkeuksen lapsellinen, eikö tuo bestis juttu ole lähinnä yläkouluikäisen tapa olla parisuhteessa niiden kavereiden kanssa.
Herääs jo. Sanoitte kutsutte, että paikallaolo riittää. Joten riittäkööt sullekin.
Sehän on parasta, että tuli häihin ja oli läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se minullekin oli tärkeintä, ja en minä mitään korulauseita kutsuun kirjoittanutkaan. Mieheni mielestä kuitenkin ajattelematonta ja huonoa käytöstä jos ei millään tavalla muista ystävää hänen tärkeänä päivänään. Itse olen ollut ties kuinka monissa häissä tai muissa juhlissa ja koskaan en ole mennyt sinne tyhjiin käsin vaikka kortissa lukisi mitä. Kyllä mielestäni hyvän juhlaetiketin mukaista on edes kortilla/kukilla onnitella, se on vain pieni ele. En sitten tiedä.
ApSe korulause oli se, että tärkeintä on tulla paikalle, eikä tarvitse tuoda lahjoja. Laitoitte sen kutsuun, sillä luulitte, että se tarkoittaa, että teeskennellään ettei tuoda lahjaa, mutta jotain pitäis saada silti. Siellähän on ollut oikein fiini meno. Ja nyt sun ystävä ei tiedä että sä olet ahne p...
Lue edellinen vastaukseni, kutsussa oli siis sekä että maininta ja lahjan tuonti ihan vapaaehtoista (ja onkin). En ole ahne, vaikuttaa ehkä että tästä on nyt kyse, vaan sanoin vain että minua ihmetyttää ystäväni käytös. Menin naimisiin rakkaudesta ja käytimme paljon vaivaa häihin omasta tahdostamme, en todellakaan mennyt naimisiin jonkun hikisen häälahjan toivossa, ei minulla ole sellaiseen tarvetta. Silti ystäväni käytös ihmetyttää minua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä itse miellän lahjan antamisen iloksi itselleni. Jos oikeasti jollain hyvin läheisellä on hänelle tärkeä päivä, oli se sitten mikä tahansa, haluan itse ainakin häntä jotenkin muistaa ja saan sitä itselleni hyvän mielen. Ei kyse olekaan edes tässä tapauksessa mistään etiketistä vaan että olen vain yllättynyt miksei paras ystävä halua mitenkään muistaa, kyllä hän tuli paikalle ja se on oikeasti tärkeintä mutta silti lahjan antamattomuus juuri häneltä on omituista. Älkää saako minusta väärää kuvaa. Menisitkö itse pahaan ystäväsi häihin ilman mitään lahjaa?
ApMenisin, jos ystäväni näin toivoo. Menen äitienpäivänäkin äidin luokse ilman kukkia yms, koska hän näin toivoo. Meille on aina läsnäolo ollut lahjoja tärkeämpää OI-KE-AS-TI! Minusta te olitte toiveenne suhteen tekopyhiä.
Lisäksi polttareihin ja häihin osallistuminen vie jo ison kasan rahaa, mikä on tuhlattu ihan apeen juhlan kunniaksi. Mutta joillekin prinsessoille mikään ei riitä.
Olisiko päivänne ollut oikeasti parempi, jos ystäväsi olisi käynyt lähikaupasta sen kolmen euron kortin ja tuonut sen mukanaan? Vähensikö tämän suuren satsauksen väliin jättäminen sitä iloa, mitä koit sinä päivänä siitä, että juhlit häitänne ja että ystäväsi oli ilossanne mukana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeelisiä vastauksia täällä. Tarkoitin juhlia yleensäkin. Jos menet jonnekin vieraaksi, kuuluu mielestäni hyviin tapoihin jotenkin muistaa sankaria/ valmistunutta/ hääparia. Ehkä olen jotenkin viallinen sitten.
Kutsussa oli siis jotenkin näin "meille tärkeintä on, että pääset paikalle juhlimaan kanssamme, mikäli kuintenkin haluat jollain toisella tapaa muistaa hääparia.... " sitten oli että mikä tapa se oli millä voi halutessaan muistaa. Itse, parhaan ystävän ollessa kyseessä, haluaisin jollain muullakin tavalla muistaa ja onnitella. Olen kai sitten poikkeus :D
Ap
Niin joo! Se tapa millä halusitte muistavan oli tilinumero. Ja nyt vituttaa, kun ystävä ei laittanut rahaa.
En tajua, kuka haluaa ystävältään mitään kuin läsnäoloa, vaikka itse onkin tottunut viemään kaljaa lootan kaikkiin juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Tekopyhä ap. Vielä oikein kyttäsitte kuka toi ja mitä. Olet sinäkin huono ystävä kun raha merkitsi silti enemmän kuin ystävän paikalle tulo. Valehtelijoiksi voisi teidät myös julistaa.
Ai että oikein kytättiin. :D kyllä kai lahjan saaja saa lahjansa avata ja siten kiittää lahjan antajaa?
Ap
Ono parhaalla ystävälläsi rahatilanne millainen? Itse olen mennyt synttäreille/häihin yms ilman lahjaa (kortin kyllä olen aina askarrellut, mutta kuitenkin) jos kutsussa sanotaan, ettei mitään tarvitse tuoda. Olen aika köyhä ja jo sinne toisen juhliin matkaaminen saattaa ottaa kukkaron päälle. En siis vie lahjaa, jos ei ole pakko. Joskus jätän menemättäkin juhliin, koska ei ole varaa ostaa mitään.
Kerran ilmoitin juhlakalulle, ettei minulla ole rahaa ostaa lahjaa, koska hänen luokseen matkaaminen ja sieltä kotiin maksaa jo 40e. Hän sanoi, että "ei se haittaa, ostat sitten vaikka ensi kuussa lahjan". Joo, no en mennyt juhliin...
Ikävää, että materia on ihmisille niin tärkeää. Itse aina laitan kutsuihini, että lahjoja ei ole pakko tuoda, mutta kortti olisi mieluinen niin häisi muisto. Näin olisi kai sinunkin pitänyt kirjoittaa, eiks jea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNiin joo! Se tapa millä halusitte muistavan oli tilinumero. Ja nyt vituttaa, kun ystävä ei laittanut rahaa.
En tajua, kuka haluaa ystävältään mitään kuin läsnäoloa, vaikka itse onkin tottunut viemään kaljaa lootan kaikkiin juhliin.
Öö ei, onko nyt siis niin, että lahjaa ei tarvitse viedä mihinkään juhliin? Koska jos näin on, miksi helvetissä niitä lahjoja sitten ostellaan? Vai mitä paskasakkia täällä palstalla riehuu.
Ap
Sen lisäksi että olet ahne, olet myös hieman tyhmä. Kahden sivun ajan kommentoijat ovat kyselleet, miksi kirjoititte kutsuun, että paikalla olo on tärkeintä ja riittää, kun ei kuitenkaan riittänyt. Miksi kirjoititte kutsuun tuon lauseen, voisitko vastata? Halusitte vaikuttaa siltä, että "muistaminen" ei ole tärkeintä, vaikka se oikeasti olikin?
Vastauksena omaan kysymykseesi, kyllä, menen usein häihin ilman lahjaa tai korttia. Otan nuo kutsulauseet kirjaimellisesti. Osallistun yleensä järjestämiseen ja autan kaikin tavoin. Yleensä myös esiinnyn juhlissa. Mielestäni se riittää, tuntuu hölmöltä viedä kavereille rahaa. Kaverit ovat minua paljon parempituloisia ja pystyvät maksamaan häämatkansa itse. Korttia en ole osannut ajatella tärkeänä, itse heitän kortit melko pian roskiin. Monet myös tulivat omiin häihini ilman lahjaa tai korttia, en osaa sanoa ketkä, koska en pitänyt kirjaa.
Sinua ihmetyttää ystäväsi käytös, minua ihmetyttää sinun köytöksesi. Sanoit tuolla, ettei sillä "hikisellä lahjalla" ole väliä, mutta näemmä onkin. Voi voi ja niin edespäin. Ärsyttää tuollainen tekopyhyys. Selvästi halusit ihmisten tuovan lahjoja ja näyttää paremmalta muiden silmissä, kun kirjoitat ettei lahja ole pakollinen. Nyt sitten valitat (anteeksi siis ihmettelet... ) kun ystäväsi ei tuonut mitään. Itse en kehtaisi ihmisille täällä kertoa, jos olisin noin itsekäs ja typerä. Mutta jokainen tyylillään...
Vierailija kirjoitti:
Ono parhaalla ystävälläsi rahatilanne millainen? Itse olen mennyt synttäreille/häihin yms ilman lahjaa (kortin kyllä olen aina askarrellut, mutta kuitenkin) jos kutsussa sanotaan, ettei mitään tarvitse tuoda. Olen aika köyhä ja jo sinne toisen juhliin matkaaminen saattaa ottaa kukkaron päälle. En siis vie lahjaa, jos ei ole pakko. Joskus jätän menemättäkin juhliin, koska ei ole varaa ostaa mitään.
Kerran ilmoitin juhlakalulle, ettei minulla ole rahaa ostaa lahjaa, koska hänen luokseen matkaaminen ja sieltä kotiin maksaa jo 40e. Hän sanoi, että "ei se haittaa, ostat sitten vaikka ensi kuussa lahjan". Joo, no en mennyt juhliin...
Ikävää, että materia on ihmisille niin tärkeää. Itse aina laitan kutsuihini, että lahjoja ei ole pakko tuoda, mutta kortti olisi mieluinen niin häisi muisto. Näin olisi kai sinunkin pitänyt kirjoittaa, eiks jea?
No, ystävälläni ei todellakaan ole huono rahatilanne, joten siitä ei nyt ole kyse ja sen voin sanoa täydellä varmuudella. Ja aloituksessa puhuinkin ettei viitsinyt edes korttia tuoda. Itse kyllä säilytän kortit hääpäivältäni, se on kiva muisto. Mielestäni ihminen joka ei parhaalle ystävälle edes korttia tuo on ajattelematon.
Ap
Onpa täällä ihme vastauksia!
Onhan tuo nyt tökeröä käytöstä aloittajan parhaalta kaverilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNiin joo! Se tapa millä halusitte muistavan oli tilinumero. Ja nyt vituttaa, kun ystävä ei laittanut rahaa.
Öö ei, onko nyt siis niin, että lahjaa ei tarvitse viedä mihinkään juhliin? Koska jos näin on, miksi helvetissä niitä lahjoja sitten ostellaan? Vai mitä paskasakkia täällä palstalla riehuu.
Ap
Ei, lahjaa ei tarvitse viedä mihinkään juhliin. Varsinkaan, jos kutsussa sanotaan, ettei se ole pakollista...
Lahjan vieminen juhlakalulle on kohteliasta ja tapa kertoa, että muistaa toista. Mutta kohteliasta on myös noudattaa juhlakalun toivetta (tässä tapauksessa lahjan ostamatta jättämistä) ja se painaa mielestäni enemmän kuin lahjan tuominen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ystävälläni ei todellakaan ole huono rahatilanne, joten siitä ei nyt ole kyse ja sen voin sanoa täydellä varmuudella. Ja aloituksessa puhuinkin ettei viitsinyt edes korttia tuoda. Itse kyllä säilytän kortit hääpäivältäni, se on kiva muisto. Mielestäni ihminen joka ei parhaalle ystävälle edes korttia tuo on ajattelematon.
Ap
Mitä ystäväsi sanoi, kun kysyit häneltä, miksi hän ei viitsinyt tuoda edes korttia?
Tässä on sellainen tilanne, että te molemmat olette oikeassa. Ystäväsi ei tuonut mitään, koska sanoit, ettei tarvitse tuoda mitään. Minä esimerkiksi inhoan kortteja, joten minulle sellainen muistaminen ei merkitse paljoakaan. Toisaalta sinä olet oikeassa, koska hyviin tapoihin kuuluu viedä juhlaparille jotakin lahjaksi. Ehkä kannattaa vaan tuhahtaa kerran kaksi ja sitten painaa asia villaisella. Ei sillä nyt loppupeleissä ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä ihme vastauksia!
Onhan tuo nyt tökeröä käytöstä aloittajan parhaalta kaverilta.
Ap yrittää kiillottaa kruunuaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin että olisi ollut parempi ettei sun _paras kaveri_ tulisi edes paikalle kun ei vaivautunut edes korttia tuomaan? Hei haloo, se on pelkkä paperinpala, millä useimmat ihmiset ei tee yhtään mitään. Enemmän muistamista mulle tuo se, että ystävä tulee paikalle, onnittelee, halaa, ja on aidosti iloinen. Viettää mun kanssa yhden elämäni parhaista päivistä. Siinä mitään kortteja tai lahjoja tarvita.
Olisi todella ikävää jos kukaan mun kavereista olisi samanlainen kuin sinä.
Ei lahjoja ja sitten halutaankin jotain kortteja. Ystäväsi toimi kuten kutsussa mainittiin ja noudatti ohjeita. Olet itse tyrinyt, joten sinun ja miehesi ulinat ovat perusteettomia. Sitä paitsi ystävä varmaan kuitenkin onnitteli teitä juhlissa kuten muutkin vieraat, niin siinähän se onnittelu tuli jo.
Tekopyhä ap. Vielä oikein kyttäsitte kuka toi ja mitä. Olet sinäkin huono ystävä kun raha merkitsi silti enemmän kuin ystävän paikalle tulo. Valehtelijoiksi voisi teidät myös julistaa.