Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorelta jäi kesätyö saamatta - syyksi paljastui nenärengas

Vierailija
02.07.2017 |

Lävistysten ongelman sai tuta 22-vuotias suomalaisnainen, joka haki töitä kesäkuukausien ajalle. Ulkomailla opiskeleva suomalaistyttö pyrki löytämään töitä Suomesta, mutta haku oli varsin hankalaa välimatkan vuoksi. Naisen isä kertoi Iltalehdelle, että ensimmäinen haaste tuli vastaan jo työnhaun alkumetreillä, kun tytär ei opiskelujensa vuoksi ollut Suomessa työhaastatteluja varten.
- Uskomatonta mutta totta: vielä nykypäivänäkin kaikki vaatii, että pitää tulla paikan päälle haastatteluun. Miten niitä ei voi tehdä vaikka Skypen kautta? isä ihmettelee.
Yksi haastattelu kuitenkin järjestyi, kun nainen oli Suomessa käymässä. Varsin hyvämaineisesta lukiosta yhdeksän keskiarvolla valmistunut ja maineikkaassa eurooppalaisyliopistossa sittemmin media-alan opinnot aloittanut nuori kävi haastattelussa, mutta siitä jäi hänelle isän mukaan kummallinen olo.
- Haastattelija ei kuulemma oikein puhunut mitään, hän kertoo.
Työpaikka jäi naiselta saamatta.
Myöhemmin isä kuuli tuttavaltaan, mikä työnhaussa saattoi mennä pieleen. Tuttava työskentelee samassa yrityksessä, jonka haastateltavan nainen kävi.
- Kerroin että tytärkin haki heille töihin, jolloin tuttava meni hirveän vaikeaksi. Lopulta hän sanoi, että kannattaa kertoa tytölle, että firmassa ollaan hyvin tarkkoja tatuoinneista ja lävistyksistä.

http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201707022200240911_u0.shtml

Kommentit (197)

Vierailija
121/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haastateltava ei voi tulla haastatteluun, oli syy mikä hyvänsä, niin voi voi. Onhan noita hakijoita jotka mielellään tulee paikalle. Eikä kaikki suomessa pysyvästi asuvatkaan saa kesätyöpaikkaa. Vaikka kävisi haastattelussa monta kertaa. Etähaastattelun pyytäminen kertoo jo jotain asenteesta, vaikka sitten asuisi ulkomailla. Ja oliko lävistys oikea syy, ehkä haastattelija ei vaan viitsinyt sanoa oikeaa syytä. Tai jos lävistys oli oikea syy, olisihan hakija voinut itse asiaan vaikuttaa. Olisi voinut kysyä mikä on yrityksen kanta lävistyksiin, haastattelussa tai etukäteen.

Mutta en jaksa uskoa että paras/potentiaalisin hakija olisi lävistyksen takia hylättu, veikkaan kovasti vaan tekosyyksi. Ehkä haastattelija huomasi että henkilöei ole paikkaan sopiva, koulumenestyksestä huolimatta.

Vierailija
122/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää missään nimessä palkatko näitä joilla on tatskoja ja läväreitä. Kaikki tuollaiset jotka tunnen on noita bilettäjä-instagram jonneja. Minun yliopistolla ei kyllä kenelläkään menestyvällä ja tunnollisella opiskelijalla ole mitään tatskoja. Tyhmähän sitä pitääkin ollakin jos uransa vetää vessasta alas laittamalla tatskan näkyvään paikkaan.

t. nuori#2

Toivottavasti tämä moraalinen närkästys on lähinnä trollaamista (pilkkujen puute ei myöskään oikein viittaa yliopisto-opiskelijaan), mutta mainitsenpa vain, että opetan sinua ja muita kaltaisiasi nuoria yliopistolla ja minulla on sekä nenälävistys että korkein akateeminen loppututkinto, hyvä työtilanne ja akateeminen kotitausta. Olen myös läpäissyt useita alaani liittyviä työhaastatteluita ilman, että lävistys vaikutti asiaan mitenkään. Itse olen sitä mieltä, että yliopistolla jos missä suhtaudutaan rennosti tällaisiin asioihin, vaikka oma alanikin on tunnettu jossain määrin konservatiivisena. Varsinkin ne, jotka eivät koe jotain pakonomaista tarvetta esittää omaa mielikuvaansa "akateemisesta", voivat hyvinkin olla lävistettyjä tai/ja tatuoituja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herranjumala te vanhukset.

Ei lävistykset ja tatuoinnit enää ole linnakundien tai "huonojen" ihmisten juttu. Ketä muka oikeasti häiritsee jos asiakaspalvelijalla on nenäkoru tai tatuointi näkyvällä paikalla? No onneksi nuorten määrä lisääntyy koko ajan ja te vanhanajan ihmiset vähennytte, niin ehkä minun elinaikana tatuoinnit ja lävistykset muuttuvat vielä hyväksytyksi... 

t. nuori

Sorry nyt vaan, mutta ne lävistykset ja tatuoinnit on kyllä epäsiistin näköisiä ja rumia.

Sorry nyt vaan, mutta sehän on ihan subjektiivinen käsite. Mustakin missit on usein tosi rumia muovinukkeja ja kulutusyhteiskunnan luomia typeriä "standardeja", joilla ei ole mitään tekoa oikean elämän tai kauneuden kanssa. Mutta sekin on kuule subjektiivinen käsitys. Tässä aiheessa ei ole absoluuttista faktaa, mikä on kaunista ja mikä ei.

Mutta normaalijakauma on ja siitä nimenomaan sovelletaan tällaisissa asioissa. Gaussin käyrä saadaan luotettavasti jo tuhannen ihmisen kyselytutkimuksella kuvineen ja siitä voidaan katsoa minkä näköinen nainen on ihmisten mielestä keskimääräistä kauniimpi ja minkä näköinen keskimääräistä rumempi. Ei asiaa voi tietenkään tutkia yhden henkilön otoksella, oletko vähän tyhmä? 1000 - 10000 otos kyselykseen ja kuvineen antaa jo vastauksen. On näitä tutkimuksia tehtykin psykologian laitoksilla yliopistoissa maailmalla. Matematiikka on eksakti tiede, oikeastaan ainoa täysin eksakti tiede.

Vierailija
124/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa kysyttiin lävistyksistä työhaastattelussa, vaikka mulla on alan kokemusta vaikka kuinka. Ja lävistyksiä vaikka millä mitalla. Kun ei työajalla saa olla lävistyskoruja. Vaikka mulla on kokemusta kyseisestä työstä, asiasta kysyttiin.

Jos olisin ollut hakemassa ilman kokemusta, olisi korut kannattanut riisua ennen haastattelua, tai paikkaa en olisi luultavastikaan saanut.

Vierailija
125/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein oli. Uskomatonta ettei tuotatajua ysin keskiarvolla. Ja vielä haastattelut etänä anna mun kaikki kestää

Juurikin näin! Mua ainakin hävettäis tuon vanhempana, en tosiaankaan tois julkisuuten tätä...

Mutta kun Meidän ysin tytär. ( Ei kuitenkaan kympin oppilas, joka olisikin kenties tajunnut tilanteen vaatimukset)

Vierailija
126/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatuoidut ja nappinaamat pitäisi myöskin jättää kunnallisen terveydenhuollon ulkopuolelle...

Vierailija
127/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hakija olisi ollut selvästi paras, olisi haastattelija voinut kysyä nenärenkaasta. olisi taatusti kysynyt. Koska ei kysynyt, tyttö ei paikkaa olisi saanut muutenkaan. Nyt se on vain tekosyy. Ei viitsi tutulle sanoa, että tyttäresi ei ollut sopiva hakija tai ei vakuuttunut tytön kyvyistä haastattelussa, tai että oli paljon parempia hakijoita.

Vierailija
128/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein oli. Uskomatonta ettei tuotatajua ysin keskiarvolla. Ja vielä haastattelut etänä anna mun kaikki kestää

Juurikin näin! Mua ainakin hävettäis tuon vanhempana, en tosiaankaan tois julkisuuten tätä...

Mutta kun Meidän ysin tytär. ( Ei kuitenkaan kympin oppilas, joka olisikin kenties tajunnut tilanteen vaatimukset)

Ehkä ei olisi saanut paikkaa nenärenkaasta huolimatta. Se oli vaan tekosyy, ei viitsinyt tutulle sanoa, että oli paljon parempiakin hakijoita. En tiedä. Moni muukaan ei saa kesätyötä ja se vaan pitää kestää. Oli nenärengas tai ei. Noloa valittaa.

Vierailija
129/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tutön isä ole tietoinen, että työpaikkaa ei nykyisin niin helppo ole saada, kun on paljon hakijoita.

Vierailija
130/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuliko isä tytön automaattisesti saavan paikan tutun firmasta.

131/197 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Galaktinen Sankari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lävistykset ja tatuoinnit enää ole linnakundien tai "huonojen" ihmisten juttu. Ketä muka oikeasti häiritsee jos asiakaspalvelijalla on nenäkoru tai tatuointi näkyvällä paikalla? No onneksi nuorten määrä lisääntyy koko ajan ja te vanhanajan ihmiset vähennytte, niin ehkä minun elinaikana tatuoinnit ja lävistykset muuttuvat vielä hyväksytyksi... 

t. nuori

Minun yritykseeni ei tule ketään lävistyksillä tai näkyvillä tatuoinneilla. Ihan on rekrytoitavaa muistakin piireistä. 

Kuinkahan monella oikisessa tai lääkiksessä on joku nenälävistys? Ei kenelläkään!

Että kyllä jokainen lävistetty vain osoittaa alaluokkaisuutensa joka suhteessa, sorry ...

Olet väärässä. Olen yleislääkäri yksityisellä ja nenässä on timantti, on myös tragus ja rook. Ei ongelmia ole lävistysten suhteen ollut, ei työnantajan, eikä asiakkaiden.

Mutta lääkärinä tiedät, että ruston kautta kulkevat lävistykset tulehtuvat tavallista helpommin, joten miksi ihmeessä haluat olla asiassa huonona esimerkkinä potilaillesi?

Ohiksena tähän, että onhan niitä lihavia lääkäreitäkin ja tupakoivia, päihdeongelmaisia.. Ihan arkipäivää. Ei se ole lääkärin tehtävä olla mallina asiakkailleen, vaan he hoitavat.

Muutama lävistys on ihan pikku juttu, kun sata kilonen lääkäri paasaa ylipainosta.

132/197 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. nuori

Minun yritykseeni ei tule ketään lävistyksillä tai näkyvillä tatuoinneilla. Ihan on rekrytoitavaa muistakin piireistä. 

Kuinkahan monella oikisessa tai lääkiksessä on joku nenälävistys? Ei kenelläkään!

Että kyllä jokainen lävistetty vain osoittaa alaluokkaisuutensa joka suhteessa, sorry ...

Olet väärässä. Olen yleislääkäri yksityisellä ja nenässä on timantti, on myös tragus ja rook. Ei ongelmia ole lävistysten suhteen ollut, ei työnantajan, eikä asiakkaiden.

Ja paskat olet! 

Mikä helvetin tragus ja rook? 

Nimi peliin niin voidaan tarkistaa. Miksi ei, jos sinulla ei ole mitään häpeämistä. Mainostahan tuo vain on sille yksityiselle lääkäriasemalle. 

Mutta, koska juttu on vale, niin ei mitään kuulu... 

Jesta mitkä käytöstavat! Miten voi toisen lävistykset ottaa henkeen noin pahasti?

Jäin tässä miettimään, että mun lapsuuden kaveri on nykyään juristi, hänellä on nenäkoru. Hän kävi koulunsa ruotsissa. Toisella tutulla juristilla on pitkät rastat ja korvanlehtien venytysjutut. Sehän riippuu varmaan myös miten muuten käyttäytyy, pukeutuu ja mihin on erikoistunut.

Vierailija
133/197 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina pitänyt nenäkoruni paikallaan kun olen mennyt haastatteluihin. Ihan sillä, että jos se häiritsee, en varmasti viihtyisi siinä työpaikassa muutenkaan. Molemmat voittaa. 

Jos sitten taas keskitytään substanssiosaamiseen ja käytöstapoihin, olen aina ollut vahvoilla.

Miksi sellaista rumaa nenälävistystä sitten ylipäätään täytyy pitää? Inhottavalle näyttäminen on huonoa käytöstä myös, jos se on tahallista, ymmärrän vaikka vaikean aknen mutta en sitä että tahalleen halveksutaan vastakumppania esiintymällä törkeällä ulkonäöllä. Mitä jos menisi vanhoissa risoissa verkkareissa ilman aluspaitaa nahkaiset liivit päällä töihin jossa joutuu asiakkaiden kanssa tekemisiin? olisiko kohteliasta? vaikka osaaminen olisi mitä niin esim. kansainvälisiin rahoitusfirmoihin tai lakifirmoihin ei ole asiaa kuin siistissä tummassa puvussa.

No, elämä opettaa.

No katsos kun mielipiteitä on monia. Toisten mielestä lävistykset nyt vain sattuvat olemaan kauniita.

Itseäni ei henkilökohtaisesti jaksa kiinnostaa toisten vaatteet, lävistykset, tatskat, meikit yms. Kunhan osaa hoitaa hommansa hyvin, se riittää minulle.

Vierailija
134/197 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä meilläpäin myöskään pääse töihin jos on näkyviä tatuointeja tai lävistyksiä. Monessa työpaikassa ne ovat myös ongelma hygieniasäännösten takia. Ja kaikkialla työhaastatteluun tullaan paikan päälle vaikka eka haastattelu tapahtuisi skypen kautta. Keski-Euroopassa asuneena tiedän ettei sielläkään lävistykset ja tatuoinnit sovi suurimmalle osalle työnantajia ja tosiaan ovat monella alalla vastaan hygieniasääntöjä. Pidän Suomea hyvin vapaamielisenä maana näiden asioiden suhteen.

Vierailija
135/197 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skype-haastattelut ovat tätä päivää... Haastattelin tänäkin keväänä aika monta kesätyöntekijää. Kaksi skypen välityksellä, koska olivat estyneitä saapumaan paikalle. Opiskelivat ulkomailla. Työpaikkaa tarjosin kummallekin, mutta kappas vaan, kumpikin oli saanut toisen työpaikan. Toinen opiskelupaikaltaan ja toinen kotipitäjästä. Sen sijaan kaikki paikalle raahautuneet haastateltavat joille työta tarjottiin ottivat paikan vastaan. Kyllä siinä live haastattelu tilanteessa saa paremman kuvan haastateltavasta ja samoin haastateltava työnantajasta/työpaikasta. Lisäksi kaikki paikalle raahautuneet asuivat lähempänä työpaikkaa, joten näin jälkikäteen ajateltuna olivat oikeasti kiinnostuneempia työpaikasta.

Niin ja palkkasimme 5 kesätyöntekijää tutustumaan ja saamaan työkokemusta alalta jota opiskelivat. Yksi palkattu hakija on ollut meillä aiemminkin töissä.

Vierailija
136/197 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. nuori

"Ketä muka oikeasti häiritsee? " Riittävän monia. Tatuointihömpötys on jatkunut jo iät ja ajat, mutta hyvältä näyttävä tatuointi on vielä näkemättä. Jos olet kiinnittänyt huomiota, niin läheskään kaikki nuoret eivät ole lävistyksistä ja tatskoista innostuneita.

Vierailija
137/197 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatuointi on hyvinkin nykyajan t-paita. Mutta paljon on aloja joihin pitää osata pukeutua muuhun kuin t-paitaan.

Vierailija
138/197 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh millaista vonkua, vielä helikopteri-isältä eikä itse tyttäreltä. Itse olin vaihtoehtonuori ja edelleen aikuisena mukana vaikka missä liikkeessä, mutta silti mielestäni on tahditonta mennä työhaastatteluun todella näkyvässä lävistyksessä. Sillä antaa itsestään kuvan että ei välitä yhteisistä säännöistä ja haluaa laittaa oman identiteettinsä kaiken edelle. Kyllähän työhaastatteluun ihmiset luonnostaan laittavat siistimmät vaatteet jota eivät normiarkena pue päälleen, miksi se lävärin pois ottaminen sitä tunnin haastattelua varten on niin iso asia ja hirveä vaatimus? 

Vierailija
139/197 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. nuori

Tragus ja rook eivät näy mihinkään ja nenätimanttikin on pikkuriikkinen. Ei ole ihan verrattavissa jättimäiseen huomionkerjuuseptumiin. 

Vierailija
140/197 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, kympin tytöllä (ysin keskiarvo) rengas nenässä, hakee kesätöitä juuri Suomesta jossa niitä on heikosti vaikka opiskelee ulkomailla, eikä tajua miten lävistykset vaikuttavat työhönottotilanteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi