Nuorelta jäi kesätyö saamatta - syyksi paljastui nenärengas
Lävistysten ongelman sai tuta 22-vuotias suomalaisnainen, joka haki töitä kesäkuukausien ajalle. Ulkomailla opiskeleva suomalaistyttö pyrki löytämään töitä Suomesta, mutta haku oli varsin hankalaa välimatkan vuoksi. Naisen isä kertoi Iltalehdelle, että ensimmäinen haaste tuli vastaan jo työnhaun alkumetreillä, kun tytär ei opiskelujensa vuoksi ollut Suomessa työhaastatteluja varten.
- Uskomatonta mutta totta: vielä nykypäivänäkin kaikki vaatii, että pitää tulla paikan päälle haastatteluun. Miten niitä ei voi tehdä vaikka Skypen kautta? isä ihmettelee.
Yksi haastattelu kuitenkin järjestyi, kun nainen oli Suomessa käymässä. Varsin hyvämaineisesta lukiosta yhdeksän keskiarvolla valmistunut ja maineikkaassa eurooppalaisyliopistossa sittemmin media-alan opinnot aloittanut nuori kävi haastattelussa, mutta siitä jäi hänelle isän mukaan kummallinen olo.
- Haastattelija ei kuulemma oikein puhunut mitään, hän kertoo.
Työpaikka jäi naiselta saamatta.
Myöhemmin isä kuuli tuttavaltaan, mikä työnhaussa saattoi mennä pieleen. Tuttava työskentelee samassa yrityksessä, jonka haastateltavan nainen kävi.
- Kerroin että tytärkin haki heille töihin, jolloin tuttava meni hirveän vaikeaksi. Lopulta hän sanoi, että kannattaa kertoa tytölle, että firmassa ollaan hyvin tarkkoja tatuoinneista ja lävistyksistä.
Kommentit (197)
Paljonhan se kertookin ihmisestä jos tykkää ottaa koruja / tatuointeja :D
ps olen lääkäri, löytyy koko selän kokoinen tatuointi ja nännilävistykset :) Työnantaja ei kylllä näistä tiedä mutta kuitenkin. :)
Hoitoalalla eivät kasvolävistykset ole enää este.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli esimerkiksi kaupassa tai ravintolassa on tekemisissä pakkaamattomien elintarvikkeiden kanssa on korut kielletty niiltä alueilta miltä koruja ei voi peittää, esim kasvot.Se on fysikaalinen (koru voi tippua elintarvikkeisiin) ja tietysti hygieeninen riski. Se on täysin yksiselitteinen asia.
Se, että vaikka kassalla on läväreitä ja muita koruja on ihan yhdentekevää minulle.
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Ensinnäkään niistä koruista ei erity mitään, ja ne ovat usein tiukasti kierteillä kiinni joten mahdollisuus siihen että ne tippuisivat elintarvikkeiden sekaan on hyvin pieni. Ja toki partasuojan käyttö sitten poistaisi nämäkin riskit joten mikä ongelma? Ja miksi korvakoruja saa silti käyttää, useammin niitä ihmiset hukkaavat kuin lävistyskoruja..
Itselläni on pari korua kasvoissa ja kropassa tatuointeja. Työskentelen tällä hetkellä hyväpalkkaisessa ammatissa jossa työnantajalle on kunnia-asia olla syrjimättä ketään ulkonäön perusteella. Kyseessä on isompi konserni jolle työskentelee paljon eri näköistä ja rotuista porukkaa, nimikkeestä riippumatta.
Käsittämätöntä kuinka paljon yläpeukkuja nuo umpimielisten solvaavat mielipiteet ovat saaneet, kertovat siitä että Suomessa vielä vanhoillinen ajatusmaailma on voimissaan. Surullista sinänsä että täällä kilpaa haukutaan omasta mielestä oikeutetusti muita ihmisiä ja "kastitetaan" heitä, kun varmasti samoja mammoja suututtaisi jos heidän lapsiaan haukuttaisiin ulkonäön perusteella (lähinnä kampaukset, vaatteet etc jotka ovat myös usein oma valinta).
Jos enemmän palkattaisiin tatuoituja ja lävistettyjä ihmisiä näkyville paikoille niin se ei varmasti olisi tälläinen tabu. Ihmiset tottuvat kyllä ja huomaavat että se tatuoitu asiakaspalvelija tai toimihenkilö on ihan yhtä mukava kuin tatuoimatonkin, ja hoitaa työnsä yhtä hyvin. Miksi siis pitäisi syrjiä ja olla töykeä vain siksi ettei kyseisen tyypin ulkoinen olemus miellytä?
Vierailija kirjoitti:
Ei tule nappinaamat meille töihin (edes tiskaamaan)!
T: kahvila/pitopalveluyrittäjä
Nappinaamat.. repesin täysin!
En ottaisi minäkään töihin jos olisin pomo.
Nämä ovat sellaisia huomionkipeitä ihmisiä. En ottaisi töihin. Natural on aitoutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli esimerkiksi kaupassa tai ravintolassa on tekemisissä pakkaamattomien elintarvikkeiden kanssa on korut kielletty niiltä alueilta miltä koruja ei voi peittää, esim kasvot.Se on fysikaalinen (koru voi tippua elintarvikkeisiin) ja tietysti hygieeninen riski. Se on täysin yksiselitteinen asia.
Se, että vaikka kassalla on läväreitä ja muita koruja on ihan yhdentekevää minulle.
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Ensinnäkään niistä koruista ei erity mitään, ja ne ovat usein tiukasti kierteillä kiinni joten mahdollisuus siihen että ne tippuisivat elintarvikkeiden sekaan on hyvin pieni. Ja toki partasuojan käyttö sitten poistaisi nämäkin riskit joten mikä ongelma? Ja miksi korvakoruja saa silti käyttää, useammin niitä ihmiset hukkaavat kuin lävistyskoruja..
Itselläni on pari korua kasvoissa ja kropassa tatuointeja. Työskentelen tällä hetkellä hyväpalkkaisessa ammatissa jossa työnantajalle on kunnia-asia olla syrjimättä ketään ulkonäön perusteella. Kyseessä on isompi konserni jolle työskentelee paljon eri näköistä ja rotuista porukkaa, nimikkeestä riippumatta.
Käsittämätöntä kuinka paljon yläpeukkuja nuo umpimielisten solvaavat mielipiteet ovat saaneet, kertovat siitä että Suomessa vielä vanhoillinen ajatusmaailma on voimissaan. Surullista sinänsä että täällä kilpaa haukutaan omasta mielestä oikeutetusti muita ihmisiä ja "kastitetaan" heitä, kun varmasti samoja mammoja suututtaisi jos heidän lapsiaan haukuttaisiin ulkonäön perusteella (lähinnä kampaukset, vaatteet etc jotka ovat myös usein oma valinta).
Jos enemmän palkattaisiin tatuoituja ja lävistettyjä ihmisiä näkyville paikoille niin se ei varmasti olisi tälläinen tabu. Ihmiset tottuvat kyllä ja huomaavat että se tatuoitu asiakaspalvelija tai toimihenkilö on ihan yhtä mukava kuin tatuoimatonkin, ja hoitaa työnsä yhtä hyvin. Miksi siis pitäisi syrjiä ja olla töykeä vain siksi ettei kyseisen tyypin ulkoinen olemus miellytä?
Mutta kun se tatuoitu ja lävistetty ei välttämättä ole tehtävään paras, joten tuo syrjimättömyys koituu turhan usein vahingoksi yritykselle. Jos jättää ne "tavalliset" palkkaamatta, osoittaa tavallisille asiakkaille, että he eivät ole tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä on ISÄN ongelma?
No yleensä lasten ongelmat koskettavat myös vanhempia. Siten.
Mä kävin kerran jututtamassa naapuritalon aikuista, jonka lapsi kiusasi pihan tyttöä. "Mitä tämä sulle kuuluu". Kuuluu siksi, kun yleisesti vääränlainen toiminta ottaa pattiin. Jos haluan muutosta yleisellä tasolla käytäntöihin, otan asioita puheeksi. Median välityksellä se toimii nykyaikana melko helpostikin.
Isän ja tyttären kokemukselle tässä tilanteessa lähinnä hymähdän. Yrityksillä on oikeus omaan pukeutumiskoodiinsa, sitä ei pitäisi ihmetellä. Toiseksi, onko skype-haastattelu muka rinnastettavissa livehaastatteluun? Ei mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein oli. Uskomatonta ettei tuotatajua ysin keskiarvolla. Ja vielä haastattelut etänä anna mun kaikki kestää
Mikäs Amish sinä olet
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjumala te vanhukset.
Ei lävistykset ja tatuoinnit enää ole linnakundien tai "huonojen" ihmisten juttu. Ketä muka oikeasti häiritsee jos asiakaspalvelijalla on nenäkoru tai tatuointi näkyvällä paikalla? No onneksi nuorten määrä lisääntyy koko ajan ja te vanhanajan ihmiset vähennytte, niin ehkä minun elinaikana tatuoinnit ja lävistykset muuttuvat vielä hyväksytyksi...
t. nuori
Olen "vanhus" ja minua kyllä häiritsee, jos asiakaspalvelijalla roikkuu renkaita kasvoissaan tai kädet ovat tatuoidut. Tukkakin voi sitten olla sininen tai vihreä. Vaikuttaa epähygieeniseltä. Aion muuten elää vielä ainakin 30 vuotta!
Aivan naurettava juttu. Nenäkoru siis "tiedetään" syyksi sille miksei töitä herunut, vaikkei korusta sanottu haastattelussa sanaakaan ja isän saama vaikutelma perustuu pelkästään yhden työntekijän kertomukseen firman yleisestä suhtautumisesta lävistyksiin. Eikö todella tullut mieleen, että haastattelijan nuiva suhtautuminen tyttöön saattoi johtua jostain ihan muusta?
Yrittäjänä minulla on valta ja vastuu valita ihminen, joka sopii työhönsä. Yhtä fiksun likan ilman joitakin ihmisiä ärsyttää nenäkorua on vapailla markkinoilla pilvin pimein. Minullakin oli nuorena nenäkoru. Otin sen pois kun aloitin yrittäjänä.
Niin kauan kun minä maksan palkan, minä myös päätän, että kenelle.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä minulla on valta ja vastuu valita ihminen, joka sopii työhönsä. Yhtä fiksun likan ilman joitakin ihmisiä ärsyttää nenäkorua on vapailla markkinoilla pilvin pimein. Minullakin oli nuorena nenäkoru. Otin sen pois kun aloitin yrittäjänä.
Niin kauan kun minä maksan palkan, minä myös päätän, että kenelle.
Aivan. Onneksi Suomessa on niin paljon työttömiä, ettei tarvitse palkata mitään tatuoituja, lävistettyjä finninaamaisia läskejä rasvalettejä jotka karkottaa asiakkaat tiehensä.
Ehkä tämäkin tyttö tajuu nyt kun menee seuraavaan haastatteluun että ottaa bakteerisen nenärenkaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omalla työpaikallani ammattitaito on tärkeämpää kuin ulkonäkö.
Tuon olen minäkin havainnut, joillakin kirjailtuilla on jokin kapea osaamisenalue, jossa ovat erityisen hyviä. Kuitenkin yleensä kassakone sanoo useimille yrittäjille, millaisia työntekijöitä kannattaa ottaa sisään.
Kyllä. Ja sama koskee tatuoimattomia sekä lihavia. Vaikka vastenmielisem näköisiä ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Aivan naurettava juttu. Nenäkoru siis "tiedetään" syyksi sille miksei töitä herunut, vaikkei korusta sanottu haastattelussa sanaakaan ja isän saama vaikutelma perustuu pelkästään yhden työntekijän kertomukseen firman yleisestä suhtautumisesta lävistyksiin. Eikö todella tullut mieleen, että haastattelijan nuiva suhtautuminen tyttöön saattoi johtua jostain ihan muusta?
Tuo juttu ei ole ollenkaan uskottava. Joku lävistetty wt-nainen onkin läpäissyt hyvämaineisen lukion kympin tyttönä ja opiskelee nyt arvostetussa yliopistossa muualla Euroopassa. Kesätöihin hän kuitenkin haluaa Suomeen ja ilmeisesti isän avustuksella pääsee haastatteluun. Sattumoisin isän yhteyshenkilö kyseisessä firmassa tietää tarkalleen miksi naista ei valittu.
Vierailija kirjoitti:
Naurettava olet itse. Vaikkei isä ollut mukana haastattelussa, tokihan isä nyt lapsensa tuntee. Kun kerran tyttö on sonninrengasta lukuunottamatta täydellinen, tyhmäkin tajuaa että vian on pakko olla sonninrenkaassa. Tai siis siinä ahdasmielisessä rekrytoijassa, joka jätti muuten niin täydellisen tytön palkkaamatta sonninrenkaan takia eikä tyhmänä tajunnut edes kysyä, voisiko tyttö jättää sonninrenkaan pois töihin tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjumala te vanhukset.
Ei lävistykset ja tatuoinnit enää ole linnakundien tai "huonojen" ihmisten juttu. Ketä muka oikeasti häiritsee jos asiakaspalvelijalla on nenäkoru tai tatuointi näkyvällä paikalla? No onneksi nuorten määrä lisääntyy koko ajan ja te vanhanajan ihmiset vähennytte, niin ehkä minun elinaikana tatuoinnit ja lävistykset muuttuvat vielä hyväksytyksi...
t. nuori
Sorry nyt vaan, mutta ne lävistykset ja tatuoinnit on kyllä epäsiistin näköisiä ja rumia.
Sorry nyt vaan, mutta sehän on ihan subjektiivinen käsite. Mustakin missit on usein tosi rumia muovinukkeja ja kulutusyhteiskunnan luomia typeriä "standardeja", joilla ei ole mitään tekoa oikean elämän tai kauneuden kanssa. Mutta sekin on kuule subjektiivinen käsitys. Tässä aiheessa ei ole absoluuttista faktaa, mikä on kaunista ja mikä ei.
Mutta normaalijakauma on ja siitä nimenomaan sovelletaan tällaisissa asioissa. Gaussin käyrä saadaan luotettavasti jo tuhannen ihmisen kyselytutkimuksella kuvineen ja siitä voidaan katsoa minkä näköinen nainen on ihmisten mielestä keskimääräistä kauniimpi ja minkä näköinen keskimääräistä rumempi. Ei asiaa voi tietenkään tutkia yhden henkilön otoksella, oletko vähän tyhmä? 1000 - 10000 otos kyselykseen ja kuvineen antaa jo vastauksen. On näitä tutkimuksia tehtykin psykologian laitoksilla yliopistoissa maailmalla. Matematiikka on eksakti tiede, oikeastaan ainoa täysin eksakti tiede.
Kuule, voit rakentaa vaikka mitkä taulukot ja paraabelit aiheesta, mutta se ei muuta sitä, että kauneuskäsitykset ovat yksilöllisiä kokemuksia, eikä niille ole absoluuttista oikein/väärin -jaottelua. Vaikka numeraalisesti kansa olisi mitä mieltä, se on silti osajoukon _mielipide_. Vaikka ryhmä olisi kuinka suuri tai pieni, et voi mitenkään absoluuttisesti todeta, että henkilö A on kaunis ja B ei.
Siksi on typerää vedota valtavirta-ajatteluun kauneuskäsityksissä, koska kauneus ei ole mikään mitattava asia, ellei laskutavaksi lasketa sosiaalista konstruktiotamme (joka eisiltikään ole absoluuttinen totuuspohja).
Eli kukapa olikaan tyhmä?
Muutenkin kaikki tauoijien ja lävistysten ottajat ovat elämänkoululaisia. Pilata nyt kaunis iho moisilla turhuuksilla.
Ja tämä pitää paikkaansa mitä nyt tv sarjojakin olen katsonut niin suurinosa näiden ottajista on elämänkoululaisia jotka eivät arvosta elämää lainkaan vaan pilaavat sitä kaikenlaisilla kuten röökillä, alkoholilla, huumeilla yms
Tässä yksi syy olla osallistumatta työelämään, kun ei saa olla edes oma itsensä, vaan on oltavat jotain teennäistä. Minulle ei tulisi mieleenikään arvostella muita soveliaiksi johonkin perus työhön ulkonäkönsä pohjalta, joten en odottaisi sitä arvosteulua ulkoäöstäni muiltakaan.
On huonoja firmoja ja on hyvä firmoja, kyseinen oli huono. :) Suomessa on muutenkin aika vanhanaikanen ajattelumalli yrityksissä. Asiakaspalvelijan sairaalloinen ylipaino on ok mutta pieni nenärengas ei, okei? Suurimmassa osassa yrityksissäkin etätyötä katsotaan pahalla, väkisin pitää olla läsnä konttorilla. Ihan hyvä että tyttö ei joutunut nipo firmaan.