Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorelta jäi kesätyö saamatta - syyksi paljastui nenärengas

Vierailija
02.07.2017 |

Lävistysten ongelman sai tuta 22-vuotias suomalaisnainen, joka haki töitä kesäkuukausien ajalle. Ulkomailla opiskeleva suomalaistyttö pyrki löytämään töitä Suomesta, mutta haku oli varsin hankalaa välimatkan vuoksi. Naisen isä kertoi Iltalehdelle, että ensimmäinen haaste tuli vastaan jo työnhaun alkumetreillä, kun tytär ei opiskelujensa vuoksi ollut Suomessa työhaastatteluja varten.
- Uskomatonta mutta totta: vielä nykypäivänäkin kaikki vaatii, että pitää tulla paikan päälle haastatteluun. Miten niitä ei voi tehdä vaikka Skypen kautta? isä ihmettelee.
Yksi haastattelu kuitenkin järjestyi, kun nainen oli Suomessa käymässä. Varsin hyvämaineisesta lukiosta yhdeksän keskiarvolla valmistunut ja maineikkaassa eurooppalaisyliopistossa sittemmin media-alan opinnot aloittanut nuori kävi haastattelussa, mutta siitä jäi hänelle isän mukaan kummallinen olo.
- Haastattelija ei kuulemma oikein puhunut mitään, hän kertoo.
Työpaikka jäi naiselta saamatta.
Myöhemmin isä kuuli tuttavaltaan, mikä työnhaussa saattoi mennä pieleen. Tuttava työskentelee samassa yrityksessä, jonka haastateltavan nainen kävi.
- Kerroin että tytärkin haki heille töihin, jolloin tuttava meni hirveän vaikeaksi. Lopulta hän sanoi, että kannattaa kertoa tytölle, että firmassa ollaan hyvin tarkkoja tatuoinneista ja lävistyksistä.

http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201707022200240911_u0.shtml

Kommentit (197)

Vierailija
81/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herranjumala te vanhukset.

Ei lävistykset ja tatuoinnit enää ole linnakundien tai "huonojen" ihmisten juttu. Ketä muka oikeasti häiritsee jos asiakaspalvelijalla on nenäkoru tai tatuointi näkyvällä paikalla? No onneksi nuorten määrä lisääntyy koko ajan ja te vanhanajan ihmiset vähennytte, niin ehkä minun elinaikana tatuoinnit ja lävistykset muuttuvat vielä hyväksytyksi... 

t. nuori

Minun yritykseeni ei tule ketään lävistyksillä tai näkyvillä tatuoinneilla. Ihan on rekrytoitavaa muistakin piireistä. 

Kuinkahan monella oikisessa tai lääkiksessä on joku nenälävistys? Ei kenelläkään!

Että kyllä jokainen lävistetty vain osoittaa alaluokkaisuutensa joka suhteessa, sorry ...

Äh.. Pääsin ensimmäisellä hakukerralla suoraan lukiosta oikikseen. Minulla on juurikin sellainen "sonnin rengas" nenässäni, ja tatuointeja. Alaluokkaista minusta et saa tekemälläkään, anteeksi vain. :)

Kivoja unia tietysti nämä. 

Voin sanoa, että yhtään nenärengastettua oikislaista ei vain ole eikä tule. 

Jossain teatterikorkeassa tietysti voi olla. Sielläkin puhtaus ja raikkaus ovat valttikortteja. 

Ei ole totta. :D Pääsykokeessa kysymyksiin vastasin minä, ei nenärenkaani. Eikä kasvoista otetun valokuvan perusteella valittu opiskelijoita. Pääsin sisään tänä keväänä, joten nyt syksyllä tulee olemaan ainakin yksi nenärenkaan omaava oikislainen.

Oho, yksi nenärenksinen on päässyt pääsykokeissa läpi. Tilastollisesti tästä varmaan voidaan tulkita että nenärenkaiset on tyhmiä jos vain yksi on historian aikana päässyt sisään. Olet varmaan poikkeus joukossasi.

Kärjistin tekstiäni, koska aiemmissa viesteissä todettiin ettei yhtäkään nenäkorun omaavaa ole oikiksessa.... Sulta meni vähän ohi nyt tuo :D

Vierailija
82/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut, että tuota jo hiipuvaa lävistystrendiä voisi hiukan pöyhiä pitämällä nenässään tätä:

http://static.iltalehti.fi/mokkiextra/vieheetmepsaglia3JOB_mo.jpg

:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvakorut ja toisaalta  lävistykset jossain  muualla ovat minusta kyllä  hiukan eri juttu.

Vierailija
84/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vuokrannut asuntoani nuorille, joilla on tatuointi kaulassa. Jostain syystä ei vain herätä luottamusta... Itsellänikin tatuointeja, mutta paikoissa joissa pysyvät helposti piilossa mm. töissä. Kaula -sekä naamatatuoinnit huokuvat vaan jotenkin kyvyttömyyttä nähdä asioiden pidempiaikaisia seurauksia...

Vierailija
85/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua edes tietää kuinka ankea elämä teillä on jotka jaksatte nenäkorusta mielenne pahoittaa.

Vierailija
86/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se läväri niin kauheasti häiritsee, voi haastattelija mainita, että heillä ei sellaisia käytetä. Näin haastateltu voi sitten itse tehdä päätöksen ottaako vastaan.

Vierailija
87/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäväähän tuo on, mutta ihmetyttää taas, että mikä tässä täytti uutiskynnyksen?

Kyllä, edelleen kaivataan paikanpäälle työhaastatteluun. Netin välityksellä ei välttämättä saa samalla tavalla kuvaa henkilöstä kuin livenä, koska netin välityksellä on vaikeampi seurata eleitä ja liikkeitä (webkameratkaan ei usein kummoisia ole). 

Se on tietysti ikävä juttu, jos ei suomessa asu, mutta valitettavasti työnhaussa ei kaikki voi voittaa. Voiton todennäköisesti vie ne, jokta pääsevät paikanpäälle. 

Lävistyksen osalta tietysti myös kurja juttu, mutta valitettavasti työhakemuksia voi tulla tosi paljon ja varsinkin kesätyöpaikkoihin hakijoissa tuskin on ihan hirveän suurta vaihtelua, siis toki luonteessa, mutta ei esim. työhistoriassa (ja usein työ onkin sellaista ettei kokemusta vaadita). 

Näin ollen jos rivissä on vaikka 20 yhtä hyvän kuuloista työntekijää, jää se valinta aika pitkälle työnantajan/haastattelijan fiiliksistä riippumaan. Ja jos pitää valita siisti, huoliteltu ja lävistämätön tai siisti, huoliteltu ja lävistetty henkilö, niin moni valitsee lävistämättömän. Tietysti osa voi valita myös toisin päin. 

Eli huono tuuri, eihän tuossa muuta ole. Ei mitään uutiskynnyksen ylittävää. 

Vierailija
88/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Navettaan olisi voinut päästä töihin tuollaisen sonninrenkaan kanssa.

Vain harvat palkkaisi navettatöihin, sillä siellä on aivan liian suuri tapaturmariski ja pahimmillaan se tietäisi elinikäisiä korvauksia vamman tuottamisesta.

Monessa ammatissa ei hyväksytä tapaturmariskin vuoksi edes vihkisormuksen tai muiden korujen käyttöä, puhumattakaan nenärengaista.

Entä hygienia?

Mä oon se jolla on 8 lävistystä ja oon ollu yli 2v lomittajana eikä kukaan oo valittanu. :D

Vierailija
89/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa todella inhottavia kommentteja täällä. Pointti ei ole se mikä on kenestäkin kaunis tai ruma. Uskomatonta, että joku on valmis tuomitsemaan ihmisen heti tyhmäksi tai alaluokkaiseksi tai muuta shaibaa jonkun lävärin tai tatskan perusteella (eikö niitä pitänytkään nykyään olla melkein jokaisella( Minusta on vähän kummallista, että ulkonäkö saa määrittää noin paljon töihinkin ottamista. Tavallaan ymmärrän sen jossain firmassa jolla on joku tietty imago, mutta ihan perusteltua silti miettiä onko se ihan oikeinkaan. Yksi vitun ominaisuus ihmisessä. Entäs meikkaaminen ja hiusten värjääminen? Kauheeen feikkiä minusta hyi saatana, vai miten se meni.

Vierailija
90/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajissa ja yrityksissä on paljon vanhakantaisuutta ja perässähiihtoa vallitsevien trendien ymmärtämisessä. Jokunen vuosi sitten lenkkareissa työhaastatteluun tullutta olisi katsottu kieroon, ja vielä kauemmin aikaa sitten housuihin pukeutunut nainen oli no-no. Nythän nämä ovat ihan asiallista tai ajanmukaista pukeutumista. Tatuoinnitkin on julistettiin joku aika sitten "uudeksi T-paidaksi" eräässä Voguen tyyppisessä muotilehdessä - niin yleisiä ne ovat nykyään. Ei nykynuorille tatuoinnit, lävistykset ja vaikka erikoiset hiusvärit edusta mitään muuta kuin trendikästä urbaania tyyliä ja poptähtien tai muiden julkkisidoleiden tyylin jäljittelyä. Olen varma, että rekryssäkin tatuoinnit tulee olemaan seuraava hyväksytty juttu.

Vierailija
91/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua edes tietää kuinka ankea elämä teillä on jotka jaksatte nenäkorusta mielenne pahoittaa.

Täh? Eikö tässä lähinnä mielensä pahoita ne, jotka eivät millään jaksa ottaa nenäkoruansa pois työhaastatteluun.

Vierailija
92/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lävärin kyllä ymmärrän, mutta mitä etua paikan päällä järjestettävässä haastattelussa on etähaastatteluun verrattuna. Kyllähän nykyään monessa paikassa on videohaastattelukin.

Miksi työnantajan pitäisi vaivautua erikoisjärjestelyihin. Perusduuniin on tulijoita muutenkin. Työpaikkaa haettaessa ehdot asettaa työnantaja. Lävistetyt prinsessat eivät ole korvaamattomia.

Vierailija
93/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lävistykset ja tatuoinnit enää ole linnakundien tai "huonojen" ihmisten juttu. Ketä muka oikeasti häiritsee jos asiakaspalvelijalla on nenäkoru tai tatuointi näkyvällä paikalla? No onneksi nuorten määrä lisääntyy koko ajan ja te vanhanajan ihmiset vähennytte, niin ehkä minun elinaikana tatuoinnit ja lävistykset muuttuvat vielä hyväksytyksi... 

t. nuori

Sorry nyt vaan, mutta ne lävistykset ja tatuoinnit on kyllä epäsiistin näköisiä ja rumia.

Vierailija
94/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa todella inhottavia kommentteja täällä. Pointti ei ole se mikä on kenestäkin kaunis tai ruma. Uskomatonta, että joku on valmis tuomitsemaan ihmisen heti tyhmäksi tai alaluokkaiseksi tai muuta shaibaa jonkun lävärin tai tatskan perusteella (eikö niitä pitänytkään nykyään olla melkein jokaisella( Minusta on vähän kummallista, että ulkonäkö saa määrittää noin paljon töihinkin ottamista. Tavallaan ymmärrän sen jossain firmassa jolla on joku tietty imago, mutta ihan perusteltua silti miettiä onko se ihan oikeinkaan. Yksi vitun ominaisuus ihmisessä. Entäs meikkaaminen ja hiusten värjääminen? Kauheeen feikkiä minusta hyi saatana, vai miten se meni.

Otsaan tatuoitu hakaristikin on vain ihan kiva lisä työntekijän olemuksessa?

Vierailija
95/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaksi tatuointia mutten ikinä menisi työhaastatteluun ne näkyvillä. Sama koskisi lävistyksiäkin jos mulla sellaisia kasvoissa olisi.

Vierailija
96/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. nuori

Minun yritykseeni ei tule ketään lävistyksillä tai näkyvillä tatuoinneilla. Ihan on rekrytoitavaa muistakin piireistä. 

Kuinkahan monella oikisessa tai lääkiksessä on joku nenälävistys? Ei kenelläkään!

Että kyllä jokainen lävistetty vain osoittaa alaluokkaisuutensa joka suhteessa, sorry ...

Äh.. Pääsin ensimmäisellä hakukerralla suoraan lukiosta oikikseen. Minulla on juurikin sellainen "sonnin rengas" nenässäni, ja tatuointeja. Alaluokkaista minusta et saa tekemälläkään, anteeksi vain. :)

Meidän kurssilla lääkiksessä on myös yksi tyttö, jolla on septum-lävistys, venytykset korvissa, tatuointeja käsivarsissa ja shokkivärjätyt hiukset. Varsin hyvin on opinnoissa pärjännyt, eikä työn saannissakaan ole ollut ongelmaa. Tatskoja on todella monella muullakin kurssikaverillani; onneksi se ei nykyään paina työnhaussa mitään, ainakaan meidän alalla. Eipä ne kyllä valkotakin alta mihinkään edes näy.

Itselläni ei tatskoja ole, muttei se musta sen pätevämpää kandia tee.

Vierailija
97/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain harvat palkkaisi navettatöihin, sillä siellä on aivan liian suuri tapaturmariski ja pahimmillaan se tietäisi elinikäisiä korvauksia vamman tuottamisesta.

Monessa ammatissa ei hyväksytä tapaturmariskin vuoksi edes vihkisormuksen tai muiden korujen käyttöä, puhumattakaan nenärengaista.

Entä hygienia?

Mä oon se jolla on 8 lävistystä ja oon ollu yli 2v lomittajana eikä kukaan oo valittanu. :D

Meillä lomittaja onnistui revityttämään nenärenkaansa irti vasikan sarven osuessa siihen. Mitään ei tarvinnut korvata, koska lomittajien ohjeissa erilaiset korut ja koristukst on kielletty. Plastiikkakirurgi pöydällä tytön piti käydä kolme kertaa ennen kuin nenästä saatiin taas katselukelpoinen.

Vierailija
98/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajissa ja yrityksissä on paljon vanhakantaisuutta ja perässähiihtoa vallitsevien trendien ymmärtämisessä. Jokunen vuosi sitten lenkkareissa työhaastatteluun tullutta olisi katsottu kieroon, ja vielä kauemmin aikaa sitten housuihin pukeutunut nainen oli no-no. Nythän nämä ovat ihan asiallista tai ajanmukaista pukeutumista. Tatuoinnitkin on julistettiin joku aika sitten "uudeksi T-paidaksi" eräässä Voguen tyyppisessä muotilehdessä - niin yleisiä ne ovat nykyään. Ei nykynuorille tatuoinnit, lävistykset ja vaikka erikoiset hiusvärit edusta mitään muuta kuin trendikästä urbaania tyyliä ja poptähtien tai muiden julkkisidoleiden tyylin jäljittelyä. Olen varma, että rekryssäkin tatuoinnit tulee olemaan seuraava hyväksytty juttu.

Ei se ole yrityksestä kiinni, vaan yrityksiä valvovat viranomaiset esim. työsuojelupiiri, terveystarkastajat, ammattiliitto jne. määräajoin.

Ja jos yritys ei määräyksiä noudata, tulee sanktioita ja vakuutukset eivät korvaa, jos on ollut huomauttamista viranomaisilla.

Vierailija
99/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä hygienia?

Meillä lomittaja onnistui revityttämään nenärenkaansa irti vasikan sarven osuessa siihen. Mitään ei tarvinnut korvata, koska lomittajien ohjeissa erilaiset korut ja koristukst on kielletty. Plastiikkakirurgi pöydällä tytön piti käydä kolme kertaa ennen kuin nenästä saatiin taas katselukelpoinen.

Tuossa työnantaja pesee kätensä, eikä ole korvausvelvollinen, kun se on mainittu työsopimuksessa, jonka työntekijä on hyväksynyt allekirjoituksin.

Näin tekevät myös monet rakennusalan yrittäjät.

Työntekijä kantaa täyden vastuun, myös rahallisesti ja sairausajanpalkan vastuuta ei työnantajalla ole.

Vierailija
100/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. nuori

Olet väärässä. Olen yleislääkäri yksityisellä ja nenässä on timantti, on myös tragus ja rook. Ei ongelmia ole lävistysten suhteen ollut, ei työnantajan, eikä asiakkaiden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi