Nuorelta jäi kesätyö saamatta - syyksi paljastui nenärengas
Lävistysten ongelman sai tuta 22-vuotias suomalaisnainen, joka haki töitä kesäkuukausien ajalle. Ulkomailla opiskeleva suomalaistyttö pyrki löytämään töitä Suomesta, mutta haku oli varsin hankalaa välimatkan vuoksi. Naisen isä kertoi Iltalehdelle, että ensimmäinen haaste tuli vastaan jo työnhaun alkumetreillä, kun tytär ei opiskelujensa vuoksi ollut Suomessa työhaastatteluja varten.
- Uskomatonta mutta totta: vielä nykypäivänäkin kaikki vaatii, että pitää tulla paikan päälle haastatteluun. Miten niitä ei voi tehdä vaikka Skypen kautta? isä ihmettelee.
Yksi haastattelu kuitenkin järjestyi, kun nainen oli Suomessa käymässä. Varsin hyvämaineisesta lukiosta yhdeksän keskiarvolla valmistunut ja maineikkaassa eurooppalaisyliopistossa sittemmin media-alan opinnot aloittanut nuori kävi haastattelussa, mutta siitä jäi hänelle isän mukaan kummallinen olo.
- Haastattelija ei kuulemma oikein puhunut mitään, hän kertoo.
Työpaikka jäi naiselta saamatta.
Myöhemmin isä kuuli tuttavaltaan, mikä työnhaussa saattoi mennä pieleen. Tuttava työskentelee samassa yrityksessä, jonka haastateltavan nainen kävi.
- Kerroin että tytärkin haki heille töihin, jolloin tuttava meni hirveän vaikeaksi. Lopulta hän sanoi, että kannattaa kertoa tytölle, että firmassa ollaan hyvin tarkkoja tatuoinneista ja lävistyksistä.
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjumala te vanhukset.
Ei lävistykset ja tatuoinnit enää ole linnakundien tai "huonojen" ihmisten juttu. Ketä muka oikeasti häiritsee jos asiakaspalvelijalla on nenäkoru tai tatuointi näkyvällä paikalla? No onneksi nuorten määrä lisääntyy koko ajan ja te vanhanajan ihmiset vähennytte, niin ehkä minun elinaikana tatuoinnit ja lävistykset muuttuvat vielä hyväksytyksi...
t. nuori
Minun yritykseeni ei tule ketään lävistyksillä tai näkyvillä tatuoinneilla. Ihan on rekrytoitavaa muistakin piireistä.
Kuinkahan monella oikisessa tai lääkiksessä on joku nenälävistys? Ei kenelläkään!
Että kyllä jokainen lävistetty vain osoittaa alaluokkaisuutensa joka suhteessa, sorry ...
Olet väärässä. Olen yleislääkäri yksityisellä ja nenässä on timantti, on myös tragus ja rook. Ei ongelmia ole lävistysten suhteen ollut, ei työnantajan, eikä asiakkaiden.
Mutta lääkärinä tiedät, että ruston kautta kulkevat lävistykset tulehtuvat tavallista helpommin, joten miksi ihmeessä haluat olla asiassa huonona esimerkkinä potilaillesi?
Vierailija kirjoitti:
Mikäli esimerkiksi kaupassa tai ravintolassa on tekemisissä pakkaamattomien elintarvikkeiden kanssa on korut kielletty niiltä alueilta miltä koruja ei voi peittää, esim kasvot.Se on fysikaalinen (koru voi tippua elintarvikkeisiin) ja tietysti hygieeninen riski. Se on täysin yksiselitteinen asia.
Se, että vaikka kassalla on läväreitä ja muita koruja on ihan yhdentekevää minulle.
Mutta ei minulle.
Suosin kauppoja, joissa on raikkaat kasvot.
Lävistykset tekevät epäsiistin vaikutelman minulle ja en ole ainoa. Työnantajat tietävät tämän ja totta kai puhdaskasvoinen saa paikan suttuisen edeltä.
Jos on tehnyt tämän valinnan, että silpoo kasvojaan, niin uli, uli... Pärjää sitten paremmin ehkä tietyissä piireissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lävistykset ja tatuoinnit enää ole linnakundien tai "huonojen" ihmisten juttu. Ketä muka oikeasti häiritsee jos asiakaspalvelijalla on nenäkoru tai tatuointi näkyvällä paikalla? No onneksi nuorten määrä lisääntyy koko ajan ja te vanhanajan ihmiset vähennytte, niin ehkä minun elinaikana tatuoinnit ja lävistykset muuttuvat vielä hyväksytyksi...
t. nuori
Minun yritykseeni ei tule ketään lävistyksillä tai näkyvillä tatuoinneilla. Ihan on rekrytoitavaa muistakin piireistä.
Kuinkahan monella oikisessa tai lääkiksessä on joku nenälävistys? Ei kenelläkään!
Että kyllä jokainen lävistetty vain osoittaa alaluokkaisuutensa joka suhteessa, sorry ...
Olet väärässä. Olen yleislääkäri yksityisellä ja nenässä on timantti, on myös tragus ja rook. Ei ongelmia ole lävistysten suhteen ollut, ei työnantajan, eikä asiakkaiden.
Ja paskat olet!
Mikä helvetin tragus ja rook?
Nimi peliin niin voidaan tarkistaa. Miksi ei, jos sinulla ei ole mitään häpeämistä. Mainostahan tuo vain on sille yksityiselle lääkäriasemalle.
Mutta, koska juttu on vale, niin ei mitään kuulu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Navettaan olisi voinut päästä töihin tuollaisen sonninrenkaan kanssa.
Vain harvat palkkaisi navettatöihin, sillä siellä on aivan liian suuri tapaturmariski ja pahimmillaan se tietäisi elinikäisiä korvauksia vamman tuottamisesta.
Monessa ammatissa ei hyväksytä tapaturmariskin vuoksi edes vihkisormuksen tai muiden korujen käyttöä, puhumattakaan nenärengaista.
Entä hygienia?Mä oon se jolla on 8 lävistystä ja oon ollu yli 2v lomittajana eikä kukaan oo valittanu. :D
Meillä lomittaja onnistui revityttämään nenärenkaansa irti vasikan sarven osuessa siihen. Mitään ei tarvinnut korvata, koska lomittajien ohjeissa erilaiset korut ja koristukst on kielletty. Plastiikkakirurgi pöydällä tytön piti käydä kolme kertaa ennen kuin nenästä saatiin taas katselukelpoinen.
No mulla ei nenärengasta ole, septumi kylläkin. Kas, kun esimiehet ei ole mitään mun lävistyksistä sanoneet... ja on muitakin lomittajia joilla lävistyksiä on. Maalaisjärkikin sanoo ette töihin laiteta isoja riipuksia ja jättimäisiä korvarenkaita.
Ei niiden tarvitse sanoa mitään,koska jos jotain sattuu, ei työnantajalla ole korvausvelvollisuutta. Mutta jos niissä lävistyksissäsi todettaisiin joku inha bakteeri, joka päätyy eläimiin,niin sinä maksat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain harvat palkkaisi navettatöihin, sillä siellä on aivan liian suuri tapaturmariski ja pahimmillaan se tietäisi elinikäisiä korvauksia vamman tuottamisesta.
Monessa ammatissa ei hyväksytä tapaturmariskin vuoksi edes vihkisormuksen tai muiden korujen käyttöä, puhumattakaan nenärengaista.
Entä hygienia?Mä oon se jolla on 8 lävistystä ja oon ollu yli 2v lomittajana eikä kukaan oo valittanu. :D
Meillä lomittaja onnistui revityttämään nenärenkaansa irti vasikan sarven osuessa siihen. Mitään ei tarvinnut korvata, koska lomittajien ohjeissa erilaiset korut ja koristukst on kielletty. Plastiikkakirurgi pöydällä tytön piti käydä kolme kertaa ennen kuin nenästä saatiin taas katselukelpoinen.
Tuossa työnantaja pesee kätensä, eikä ole korvausvelvollinen, kun se on mainittu työsopimuksessa, jonka työntekijä on hyväksynyt allekirjoituksin.
Näin tekevät myös monet rakennusalan yrittäjät.
Työntekijä kantaa täyden vastuun, myös rahallisesti ja sairausajanpalkan vastuuta ei työnantajalla ole.
Ei lävistyksistä johtuvia onnerttomuuksia tarvitse korvata, vaikka ei olisi sopimuksessa mitään. Työntekijän kun tulee noudattaa yleisiä työturvallisuusohjeita ja jos juttu menee oikeuteen, niin tulkitaan tapaturma työntekijän syyksi. Ei siellä sopimuksessa ole sanaakaan siitä, että täytyy olla turvajalkineet jalassa, jos menee pihaton puolelle ja silti jokainen tajuaa, että turvasaappaat on jalkaan laitettava. Tai että samoissa vaatteissa ei saa mennä navetasta toiseen tautien levieämisen estämiseksi jne.
Näkyvät tatuoinnit ja lävistykset naamassa vielä toistaiseksi sulkee ovia moniin työpaikkoihin, vaikka samalla alalla toisaalle pääseekin.
vaikea kuvitella Bulevardin Ekbergillä tai vastaavissa käsivarret täyteen tatuoitua työntekijää tarjoilemassa suomenruotsalaisille mummoille mansikkaleivoksia. Mutta jossain trendikkäässä lattekuppilassa, jossa musiikki pauhaa, niin tatuoinnit työntekijällä ei varmaan haittaa työnantajaa. Asiakkaita voi silti ällöttää.
Ja paha jos on vuokrafirman listoilla, pitäis pystyä työskentelemään monenlaisissa paikoissa.
Jossain konservatiivisessä lakitoimistossa tuskin menee kaulatatuointi läpi, mutta jollain levy-yhtiön lakimiehellä (jos sellaisia vielä omasta takaa on) se on varmaan ok.
Finnairille ja muihin isoihin yhtiöihin ei pääse lentoemännäksi jos on käsivarsissa tai kaulassa tatuointeja, mutta varmaan joihinkin halpalentoyhtiöihin pääsee.
Joku kauppias voi ottaa kassalle näkyvästi tatuoidun ja lävistetyn, toinen kauppias taas ei halua.
Omia valintoja, jokainen saa valita: työnhakija, työnantaja ja asiakas.
Itse en pidä tatuoinneista ja lävistyksistä, kavahtaisin todella naamaan lävistettyä lääkäriä, mutta siinä tilanteessa en siitä välittäisi niin. Mutta jos voin valita, niin sille lääkärille en enää varaisi aikaa. Samoin esim. mulla on jotenkin inhottava kuva Tomi Björkin ravintoloista, vaikka tiedän niiden olevan huippupaikkoja. Johtuu niistä karmeista tatuoinneista. Ja no, siitä että maistaa keitoksiaan tökkäämällä sormen sinne ja siitä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omalla työpaikallani ammattitaito on tärkeämpää kuin ulkonäkö.
Tuon olen minäkin havainnut, joillakin kirjailtuilla on jokin kapea osaamisenalue, jossa ovat erityisen hyviä. Kuitenkin yleensä kassakone sanoo useimille yrittäjille, millaisia työntekijöitä kannattaa ottaa sisään.
Järkyttävää, että vapaassa sivistysvaltiossa osalla on nutturat edelleen niin tiukalla, että lävistys/tatuointi vaikuttaa rekrypäätökseen. Samaiset juntit varmaan palkkaa hakijoista ne näteimmät naiset ja raamikkaimmat miehet, koska kenenkään sisällöllä ei ole näemmä väliä.
Tässä sitä on aito ongelma ja syrjivä sosiaalinen konstruktio, johon meidän sivistyneiden ihmisten tulisi tehdä muutos! Me olemme ihmisiä, emme näyttelykappaleita, ja on jo aika luopua vanhanaikaisesta luokittelusta ja leimaamisesta. Miksi alistuisimme tähän enää?
Arvokonservatiivit, te olette kuvottavia ja pilaatte jatkuvasti tämän maailman.
Mä olin 22 vuotiaana naimisissa ja pienen lapsen äiti..en todellakaan olisi kuulunut enää ryhmään "nuoret". Huh.
Tatuointi ei minua asiakkaana haittaisi, mutta lävistykset naamassa ovat vähän no.. . eikös ne ala jo olla last season?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. nuori
Sorry nyt vaan, mutta ne lävistykset ja tatuoinnit on kyllä epäsiistin näköisiä ja rumia.
Sorry nyt vaan, mutta sehän on ihan subjektiivinen käsite. Mustakin missit on usein tosi rumia muovinukkeja ja kulutusyhteiskunnan luomia typeriä "standardeja", joilla ei ole mitään tekoa oikean elämän tai kauneuden kanssa. Mutta sekin on kuule subjektiivinen käsitys. Tässä aiheessa ei ole absoluuttista faktaa, mikä on kaunista ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla ei nenärengasta ole, septumi kylläkin. Kas, kun esimiehet ei ole mitään mun lävistyksistä sanoneet... ja on muitakin lomittajia joilla lävistyksiä on. Maalaisjärkikin sanoo ette töihin laiteta isoja riipuksia ja jättimäisiä korvarenkaita.
Ei niiden tarvitse sanoa mitään,koska jos jotain sattuu, ei työnantajalla ole korvausvelvollisuutta. Mutta jos niissä lävistyksissäsi todettaisiin joku inha bakteeri, joka päätyy eläimiin,niin sinä maksat.
Lomittaja ei kyllä maksa.
Onhan se hyvä että prikkoja naamassa varalla. On kuin K-raudan mainos. Meillä privaatti lääkäriasemalla yksi nais-sairaanhoitaja ei oppinut tekemään töitä ilma sitä v#ttu- kiroilusanaa. Ei ollu sitten enää töitä. Ei potilailta riittänyt ymmärrystä. Yksi joutui pois kun ei suostunut pitämään vaadittavia sairaalahenkilökunnan vaatteita. Sitten oli yksi jolla oli aina 2 kännykkää, koko ajan pulisi niihin, juu ei ehtinyt tehdä töitä. Mistä näitä aina riittää. Varmuudeksi vain vain pariksi viikoksi alkuun töitä.
Minä en tarvinnu ku ammattikoulun, että havaitsin korujen olevan vaarallisia . 3 vuotisessa 1 räjäytti vasta ladatun akun , kun sormus aiheutti kipinän. Toinen, hyppäsi kuorma-autosta alas, ja jäi roikkumaan sormuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. nuori
Äh.. Pääsin ensimmäisellä hakukerralla suoraan lukiosta oikikseen. Minulla on juurikin sellainen "sonnin rengas" nenässäni, ja tatuointeja. Alaluokkaista minusta et saa tekemälläkään, anteeksi vain. :)
Valehtelet mitä todennäköisimmin!
Kyllä sinut muistettaisiin, mutta ei... Laitoin yksityisesti hakuun, koska vihaan tätä trollaamista. Tai ainakaan tähän mennessä kukaan ei muista. Tarkentaisitko tiedekunnan?
Öö... Mitä öyhötät? Antakaa mulle pussillinen sitä mitä tää on vetänyt :D
Vierailija kirjoitti:
t. nuori
Minua häiritsee.
t. 35-v. ämmä
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää, että vapaassa sivistysvaltiossa osalla on nutturat edelleen niin tiukalla, että lävistys/tatuointi vaikuttaa rekrypäätökseen. Samaiset juntit varmaan palkkaa hakijoista ne näteimmät naiset ja raamikkaimmat miehet, koska kenenkään sisällöllä ei ole näemmä väliä.
Tässä sitä on aito ongelma ja syrjivä sosiaalinen konstruktio, johon meidän sivistyneiden ihmisten tulisi tehdä muutos! Me olemme ihmisiä, emme näyttelykappaleita, ja on jo aika luopua vanhanaikaisesta luokittelusta ja leimaamisesta. Miksi alistuisimme tähän enää?
Arvokonservatiivit, te olette kuvottavia ja pilaatte jatkuvasti tämän maailman.
Kannatettava ajatus ja esitän että tuo laajennetaan myös aviopuolison valintaan, jota ei missään tapauksessa saa tehdä ulkonäkö tai edes luonneseikkoja painottaen.
Terveisin allekuvattu:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/18/0d/2c/180d2cef8a1f14def05d…
;)
Jutussa ei sanottu minkälaiseen työhön tyttö haki.
Kokilta on oltava kaikki korut pois jo hygienian takia. Edes vihkisormusta ei saa pitää ja kynnet pitää olla lyhyet myös naisilla. Meikkiä ei kannata käyttää, koska keittiön kuumuus ja höyry sulattaa ne heti. Tarjoilijan olemus riippuu paikasta. Kovin fiinissä ravintolassa ei kannata nenärenkaita olla. Kokkikoulussa opetettiin että näkyvälle paikalle ei kannata ottaa tatuointia jos tarjoilijaksi haluaa.
Yleensä ottaen kannattaa muistaa että Suomessa työnantajat ovat auttamatta noin 60-vuotiaita, eli sitä suurta ikäluokkaa minkä arvot ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina pitänyt nenäkoruni paikallaan kun olen mennyt haastatteluihin. Ihan sillä, että jos se häiritsee, en varmasti viihtyisi siinä työpaikassa muutenkaan. Molemmat voittaa.
Jos sitten taas keskitytään substanssiosaamiseen ja käytöstapoihin, olen aina ollut vahvoilla.
Miksi sellaista rumaa nenälävistystä sitten ylipäätään täytyy pitää? Inhottavalle näyttäminen on huonoa käytöstä myös, jos se on tahallista, ymmärrän vaikka vaikean aknen mutta en sitä että tahalleen halveksutaan vastakumppania esiintymällä törkeällä ulkonäöllä. Mitä jos menisi vanhoissa risoissa verkkareissa ilman aluspaitaa nahkaiset liivit päällä töihin jossa joutuu asiakkaiden kanssa tekemisiin? olisiko kohteliasta? vaikka osaaminen olisi mitä niin esim. kansainvälisiin rahoitusfirmoihin tai lakifirmoihin ei ole asiaa kuin siistissä tummassa puvussa.
No, elämä opettaa.