Nuorelta jäi kesätyö saamatta - syyksi paljastui nenärengas
Lävistysten ongelman sai tuta 22-vuotias suomalaisnainen, joka haki töitä kesäkuukausien ajalle. Ulkomailla opiskeleva suomalaistyttö pyrki löytämään töitä Suomesta, mutta haku oli varsin hankalaa välimatkan vuoksi. Naisen isä kertoi Iltalehdelle, että ensimmäinen haaste tuli vastaan jo työnhaun alkumetreillä, kun tytär ei opiskelujensa vuoksi ollut Suomessa työhaastatteluja varten.
- Uskomatonta mutta totta: vielä nykypäivänäkin kaikki vaatii, että pitää tulla paikan päälle haastatteluun. Miten niitä ei voi tehdä vaikka Skypen kautta? isä ihmettelee.
Yksi haastattelu kuitenkin järjestyi, kun nainen oli Suomessa käymässä. Varsin hyvämaineisesta lukiosta yhdeksän keskiarvolla valmistunut ja maineikkaassa eurooppalaisyliopistossa sittemmin media-alan opinnot aloittanut nuori kävi haastattelussa, mutta siitä jäi hänelle isän mukaan kummallinen olo.
- Haastattelija ei kuulemma oikein puhunut mitään, hän kertoo.
Työpaikka jäi naiselta saamatta.
Myöhemmin isä kuuli tuttavaltaan, mikä työnhaussa saattoi mennä pieleen. Tuttava työskentelee samassa yrityksessä, jonka haastateltavan nainen kävi.
- Kerroin että tytärkin haki heille töihin, jolloin tuttava meni hirveän vaikeaksi. Lopulta hän sanoi, että kannattaa kertoa tytölle, että firmassa ollaan hyvin tarkkoja tatuoinneista ja lävistyksistä.
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Ei tule nappinaamat meille töihin (edes tiskaamaan)!
T: kahvila/pitopalveluyrittäjä
Kerrotko vielä yrityksen nimen, niin osaan potentiaalisena asiakkaana kiertää kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto mitä mt-porukkaa täällä palstailee :D ihanko oikeasti, jos on siisti ihminen muuten, mutta kädessä joku tatuointi tai nenässä koru haittaa työllistymistä? Sairasta.
Asiakkailla on onneksi yhä oikeus valita asiakaspalvelijansa (voi äänestää jaloillaan) ja työantajilla työntekijänsä.
Suurimman osan mielestä tatuoinnit ja naamalävistykset ovat rumia ja tekevät kantajastaan epäsiistin näköisen.
Kyllä mun mielestä vaikka jostain kahvilasta synnyttää mielikuvan se, millaisia työntekijöitä siellä on. Joku käsivarsiin tatuoitu ja sonninrenkaalla varustettu kahvilatyöntekijä luo paikasta mielikuvan ettei siellä hygienia ole kovin nuukaa rikä paikka ole laadukas.
Finnairille ei ole asiaa jos on käsivarsissa tai kaulalla (saati naamassa) tatuointeja ja se on ihan oikein.
Joo.. jotenkin epähygieenisen oloisen. Vaikka järjen tasolla tiedän, että näin ei ole. Mutta mielikuva on vahva.
Jotenkin myös sellainen tyhmyyden leima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjumala te vanhukset.
Ei lävistykset ja tatuoinnit enää ole linnakundien tai "huonojen" ihmisten juttu. Ketä muka oikeasti häiritsee jos asiakaspalvelijalla on nenäkoru tai tatuointi näkyvällä paikalla? No onneksi nuorten määrä lisääntyy koko ajan ja te vanhanajan ihmiset vähennytte, niin ehkä minun elinaikana tatuoinnit ja lävistykset muuttuvat vielä hyväksytyksi...
t. nuori
Minun yritykseeni ei tule ketään lävistyksillä tai näkyvillä tatuoinneilla. Ihan on rekrytoitavaa muistakin piireistä.
Kuinkahan monella oikisessa tai lääkiksessä on joku nenälävistys? Ei kenelläkään!
Että kyllä jokainen lävistetty vain osoittaa alaluokkaisuutensa joka suhteessa, sorry ...
Äh.. Pääsin ensimmäisellä hakukerralla suoraan lukiosta oikikseen. Minulla on juurikin sellainen "sonnin rengas" nenässäni, ja tatuointeja. Alaluokkaista minusta et saa tekemälläkään, anteeksi vain. :)
Kivoja unia tietysti nämä.
Voin sanoa, että yhtään nenärengastettua oikislaista ei vain ole eikä tule.
Jossain teatterikorkeassa tietysti voi olla. Sielläkin puhtaus ja raikkaus ovat valttikortteja.
Ei ole totta. :D Pääsykokeessa kysymyksiin vastasin minä, ei nenärenkaani. Eikä kasvoista otetun valokuvan perusteella valittu opiskelijoita. Pääsin sisään tänä keväänä, joten nyt syksyllä tulee olemaan ainakin yksi nenärenkaan omaava oikislainen.
Oho, yksi nenärenksinen on päässyt pääsykokeissa läpi. Tilastollisesti tästä varmaan voidaan tulkita että nenärenkaiset on tyhmiä jos vain yksi on historian aikana päässyt sisään. Olet varmaan poikkeus joukossasi.
Vierailija kirjoitti:
Olen 22v nainen ja mulla on 8 lävistystä. Teen ihan saakelin raskasta ja fyysistä työtä, olen helvetin vastuuntunnollinen, enkä tunne olevani mitenkään tyhmempi vaikka mulla onkin koruja hiukan enemmän naamassa. Mä vaan satun rakastamaan lävistyksiä ja ne on osa mua. En vois kyllä kuvitellakaan olevani asiakaspalvelutyössä, joten ei oo kellekään haittaa. Enemmän mua hävettää ihmiset, jotka määrittää ihmisen "arvon" heidän ulkonäkönsä perusteella. Mun omaa äitiäkin inhotti aluksi lävistykseni, mutta nyt on hyväksynyt mut just tälläisenä.
Tässä tulee juurikin mieleen sukupolviemme ero. Nuoret sukupolvet ovat joka paikassa huutamassa minulla on oikeus ja minä olen erilainen. Minun sukupolvella ensin katsotaan minulla on velvollisuus ja katsotaan vähän muidenkin oikeuksia. Omaan napaan tuijottavat yhteiskunnat tulevat olemaan kusessa kun maailman köyhät taloudet kehittyvät ja nää puolestaan kuihtuvat. Kuka hemmetti oikeesti kuvittelee että työttömälle ja työlliselle pitäisi kuulua sama, jonka yhteiskunta kustantaa, kestämätön malli.
Nenärengas ei sovi ihmiselle,eikä härätkään sen ottamiseen ihan vapaaehtoisesti ole suostuneet.
Vierailija kirjoitti:
Lävärin kyllä ymmärrän, mutta mitä etua paikan päällä järjestettävässä haastattelussa on etähaastatteluun verrattuna. Kyllähän nykyään monessa paikassa on videohaastattelukin.
Videohaastattelua käytetään ainakin meillä hakuprosessin keskivaiheilla. Ne hakijat, jotka vakuuttavat videohaastattelussa, kutsutaan haastatteluun "livenä". Pelkän sähköisen haastattelun pohjata ei tehdä valintoja, sillä kaikkia keskeisiä asioita ei voida luontevasti tarkastella sähköisesti.
Joku sellainen timanttilävistys nenän sivulla(intialaisten naisten tapaan) voi vielä jossain tapauksissa menetelläkin ja olla (jollain) jopa sievän näköinenkin, mutta nenänpäässä sieraimissa kiinnioleva rengas tai joku sentapainen killukka tuo vain jonkun hiehon, tai sonnivasikan mieleen.
Minäkin olen sekaantunut tyttären työn hankintapuuhiin, onko se kielletyä? Minun tyttö ihmetteli, mitä tekisi, kun oli hakenut johonkin suureen firmaan, eikä pääsyt koska paperit oli kuulema liian hyvät. No, sanoin että kattelepa oman alan korkeiin mahdollinen paikka ja hae sinne. Haki, ja pääsi opetushallitukseen.
Hauskaa miten monet sanovat pitävänsä lävistyksiä (erityisesti naamassa olevia) rumina mutta kuitenkin näiltä itseltään löytyy korvakorut :D
Kyllä, reiät korvissa ovat myös lävistyksiä. Sama reikä siinä tehdään kuin muissakin lävistyksissä.
Että ottakaa ne korvikset pois jos lävistykset niin ällöttävät ja inhottavat.
Lapseni opiskelee kohtalaisen maineikkaassa keskieurooppalaisessa yliopistossa. Hän kertoi, että siellä tatuoinnit ja etenkin lävistykset ovat huomattavan paljon harvinaisempia kuin Suomessa. Nuoret tietävät, että rengas nenässä voi olla este työnsaannille.
Vierailija kirjoitti:
Navettaan olisi voinut päästä töihin tuollaisen sonninrenkaan kanssa.
Vain harvat palkkaisi navettatöihin, sillä siellä on aivan liian suuri tapaturmariski ja pahimmillaan se tietäisi elinikäisiä korvauksia vamman tuottamisesta.
Monessa ammatissa ei hyväksytä tapaturmariskin vuoksi edes vihkisormuksen tai muiden korujen käyttöä, puhumattakaan nenärengaista.
Entä hygienia?
Kyllähän nenärenkaan käyttö altistaa eritteille ja pöpöille ja silloin ollaan kaukana hygeniesta esim. terv.hoito, ravinto, elintarvikeala jne.
Eikä tästä päätä yritys, vaan viranomaiset.
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjumala te vanhukset.
Ei lävistykset ja tatuoinnit enää ole linnakundien tai "huonojen" ihmisten juttu. Ketä muka oikeasti häiritsee jos asiakaspalvelijalla on nenäkoru tai tatuointi näkyvällä paikalla? No onneksi nuorten määrä lisääntyy koko ajan ja te vanhanajan ihmiset vähennytte, niin ehkä minun elinaikana tatuoinnit ja lävistykset muuttuvat vielä hyväksytyksi...
t. nuori
Eiköhän viimeistään 10-20 vuoden kuluttua tatuoinnit ja lävistykset ole jo todella out.
Katsos kun tulevaisuuden nuorten pitää taas keksiä jokin juttu, millä erottua vanhuksista, jotka ovat tatuoitu päästä varpaisiin.
Tää on vähän vastaava juttu kuin vaikka ne tytöt kahvilatöissä, jotka marisee siitä, kun kahvilan pitäjä pakottaa vaihtamaan napapaidan normaaliin työpaitaan, joka peittää vilkkuvan vatsan ja selän... "Kyllä mä oon ihan siistin näköinen, vaikka mun maha näkyy!" Ehkä on joo suihkussa käyty, mutta asiakkaan silmään se silti näyttää epäsiistiltä. Sama juttu lävistysten ja tatuointien kanssa.
Miksi yrityksen pitäisi ajatella ensisijassa teitä? Niillä on hakijoita pilvin pimein. Ne tekee bisnestä. Niillä on asiakkaita. Niiden täytyy ajatella asiakaslähtöisesti. Ne palkkaa sen, kuka on taidoiltaan ja muilta ominaisuuksiltaan pätevin ja muutoinkin sopivin. Nää nyt vain on elämän realiteetteja. Meillä on tässä yhteiskunnassa yhä monia, jotka on syntyneet 1900-luvun alussa tai puolivälissä...
Kun ottaa lävistyksen tai tatuoinnin, ottaa tän riskin, että siitä voi tulla ongelmia joskus. Sen luulisi kaikkien tiedostavan. Jos silti yhä haluaa ottaa niitä läväreitä tai tatskoja, niin sitten on elettävä tällaisten asioiden kanssa. Elämä on valintoja. Mäkin haluaisin pitää mun vihkisormusta "aina", mutta töissä en voi. Se on otettava pois ja otan sen pois. Ei se haittaa. Mikä siinä on niin vaikeaa ottaa joku nenäkoru pois haastattelun ja töiden ajaksi? Onko joillain niin heikko itsetunto, ettei voi olla hetkeäkään ilman sitä "tää on osa mua" -identiteettiänsä?
Korvakorutkin on lävistyksiä, mutta niillä nyt vain on pidempi perinne ja ne on osa "normia". Maailma muuttuu, mutta vielä ei vain olla siellä asti, missä muutkin lävärit olisi normaalia arkea myös mm. asiakaspalvelualoilla. Perustakaa omia firmoja ja tehkää itse töitä sen eteen, jos haluatte tähän muutosta. Ehkä se uusi aika vielä joskus lopulta koittaa... Ehkä myös huomaatte, että joskus on tehtävä valintoja yrityksen tuloksen eteen...
T. Täti 35v
Vierailija kirjoitti:
25-vuotiaana, hain yhteen helluntalaislähtöiseen päiväkotiiin ja pääsin töihin. Näin pakanana. Tykkäsin työstä, siivosin, pidin huolta keittiöstä ja katsoin päältä lasten ruokailut. Mulla oli viisi tatointia. Esimiestä ynnä muita ei haitannut. Ketä ne hemmetin kuvat sitten haittasi? (Ja niin, lopetin itse tuossa paikassa, koska sain opiskelupaikan toivepaikkaani.)
Noissa uskontopiireissähän juuri tykätään antaa toinen mahis entisille narkkareille sun muille rikollisille ja laitapuolen kulkijoille. Mihinkään korkeampaan virkaan ei kuitenkaan ole mitään mahdollisuuksia. Toivottavasti tuo ei koskaan muutu sillä laitan kyllä jokaisen puljun joka tuollaisia palkkaa heti poikotti-listalle.
Onneksi omalla työpaikallani ammattitaito on tärkeämpää kuin ulkonäkö.
törkeän näköinen... kirjoitti:
Nenärengas ei sovi ihmiselle,eikä härätkään sen ottamiseen ihan vapaaehtoisesti ole suostuneet.
Ihan hyvä ajatus minustakin, se on merkkinä siitä että haluan olla nenästä vedettävä. Kun tämä on selvinnyt työnantajalle, siellä on sitten pitkinhampain alettu polkemaan työntekijän oikeuksia kun hän niiin haluuu. Eiks niiii. No, nyt voidaan pienentää kaikkien , paitsi kansanedustajien, palkkoja helposti semmonen10 % koska simmottis pittäis ny tehrä.
Oikeasti se syy on uusi sotemalli, joka tulee ensivaiheessa maksamaan 10 % enemän. Miten luulette, jostakinhan ne rahat on otettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule nappinaamat meille töihin (edes tiskaamaan)!
T: kahvila/pitopalveluyrittäjä
Kerrotko vielä yrityksen nimen, niin osaan potentiaalisena asiakkaana kiertää kaukaa.
Kertokoon vaan niin siirrän heti asiakkuuteni sinne. Varakas olen myös joten ostokset eivät jää pieniksi.
Mutta sitä typeryyttä ei voi, se on siitä selkeä merkki. Pitäkää kunniamerkkejä arvokkaasti, se kertoo että ihannoitte merirosvoja ja vankilan kantakundeja.