Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltasanomissa yh äitillä ei ole varaa edes polttoaineeseen saatikka viedä poikaa lomalle

Suomi100
01.07.2017 |

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005272296.html

Ruokahuoltokin pelaa palautus pulloilla ja kalastamalla .

Iltasanomissa yh äitillä ei ole varaa edes polttoaineeseen saatikka viedä poikaa lomalle

Vaihtoehdot

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Särähti itsellenikin korvaan että oli pitänyt ostaa uusi auto osamaksulla. 500 eurolla olisi saanut ihan siistin ja toimivan, kokemuksesta tiedän.

Mistä ostit ja minkä merkkisen ja kuinka vanhan toimivan auton?

62/139 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on jo 14-vuotias. Jos hän haluaa huvipuistoon, niin olisi jo korkea aika tienata itse rahansa sirkushuveihin. Itse aloitin tienaamisen jo 11-vuotiaana.

Asuntolaina on itse aiheutettu kulu, josta on turha narista.

Mikä pakko sitä on hankkia itselleen oma asunto, kun vuokra-asuntojakin on tarjolla.

Autoa ei kukaan järkevä ihminen pidä tässä maassa, ei edes muuttotappiokunnissa.

Turha valittaa, kun kuluja voi karsia rankalla kädellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys johtuu yleensä elämänhallinnan puutteesta ja vaihtoehdottomuudesta. Oma äitini valitsi mielummin elää eron jälkeen yksin vuosikausia 6h+k+khh+s omakotitalossa, vaikka talven sähkölaskun jälkeen sähköt katkaistiin joka kesä. Syksyllä sai erääntyneet laskut maksettua.

Oli niin tottunut omatkotitaloelämään, että talon myyminen ja kerrostaloasunto läheisestä pikkukaupungista jossa kävi autolla töissä ei kiinnostanut. Olisi saanut kaupunkiin luultavasti asumistukeakin. Sossu ei auttanut sähkölaskuissa, koska asunto olisi pitänyt myydä, kun se oli liian iso yhdelle. Ajeli välillä autolla ilman vakuutuksia, kun ei ollut rahaa maksaa niitä.

Kaikki asiat olisi saatu kuntoon, mutta kun piti tarrautua omakotitalotyyliseen elämänmuotoon.

Vierailija
64/139 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tuota asuntolainaa, miksi kuukausierä on noin iso suhteessa lainan kokoon. Minä maksan 190000€ lainaa takaisin n.800€/kk (lyhennys+korko) ja otin tosi pitkän maksuajan, että voin elää yhtä mukavasti kuin ennenkin kun lainakuluihin menee 1/4 tuloista.

Vierailija
65/139 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä opiskelijalla on tulot 550 €/kk, perityn asunnon yhtiövastike 190 €, sähköön 15 €/kk, veteen 10 €/kk. Koti-, matka- ja tapaturmavakuutus 13 €/kk. Lääkkeet 120 €/kk ennen katon täyttymistä. Netti puhelimen kautta, eli 30 €/kk. Tähän päälle kulkeminen opiskelupaikkakunnalle, yo-koemaksut, koulukirjat ym. opiskelua varten tarvittava. Ruokaan jää 20 €/kk. Onhan tämä kituuttamista ja tulee olemaan vielä pitkään. Toivon saavani töitä, työhakemuksia tulee läheteltyä jatkuvalla syötöllä. Kaikki pitää laskea, mihinkään ylimääräiseen ei koskaan ole varaa. Pelottaa aina että tulee jotain yllättävää. Lemmikkiin, maksulliseen harrastukseen, shoppailuun, kahvilassa käyntiin tai alkoholinkäyttöön ei todellakaan ole varaa. Talvella 1 kk tulottomuus veti todella surkeaksi tilanteen, kun nyt maksan sen kuukauden velkoja yhä.

Lapsia en koskaan aio hankkia, haluaisin tarjota lapsilleni samanlaisen lapsuuden kuin minulla. Asuminen ulkomailla, joka vuosi uudessa maassa käyminen, kaksi kertaa vuodessa kotimaassa käyminen. Sellainen lapsuus jossa ei tarvinnut kituuttaa ja rahaa oli käydä huvipuistoissa, matkailla silloisessa kotimaassa ja oli varaa kaikkeen pieneen ylimääräiseen. Hienoon taloon ja hyvään kouluun. Ruoka oli aina hyvää ja terveellistä. Ulkona syötiin joka viikonloppu. Koska en halua tuon ohella että kävisin töissä samaa tahtia kuin vanhempani (9–20) ja jättää lasta lapsenhoitajalle/Suomessa päivähoitoon pitkiksi päiviksi, en tule hankkimaan lapsia. Ellen nyt saa lähiaikoina vanhemmilta isoa perintöä jolla vähän turvata taloutta, plus itse hyväpalkkaisessa työssä. Eli omalla kohdalla vaatimuksieni takia sterilisaatio alkaa houkuttaa enemmän ja enemmän.

Vierailija
66/139 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

250 e autolainaan kuussa noilla tuloilla? Tää juttu kyllä kosahti reisille nyt jo tässä. Ei sitten mitään järkeä!

Minuakin ihmetyttää. Itse maksoin 202 euroa ja auto oli tosi hyväkuntoinen, uudehko. Kun en enää tarvinnut, möin auton pois. Työn takia mullakin piti olla, mutta kun ajoin pitkiä matkoja, ostin hyvän. Mutta mulla oli varaa ostaa, en vain halunnut vetää taloutta tiukille ja maksoin vähemmän kuin mitä olisin oikeasti pystynyt. 

Vierailija
67/139 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin ihmettelemään mistä niitä tyhjiä pulloja riittää. Kerätäänkö niitä jostain muualtakin kuin vain kotoa?

Olisin vaan antanut sellaisen vinkin, että jättää ne pullot ostamatta niin säästyy paljon enemmän rahaa.

Vierailija
68/139 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Särähti itsellenikin korvaan että oli pitänyt ostaa uusi auto osamaksulla. 500 eurolla olisi saanut ihan siistin ja toimivan, kokemuksesta tiedän.

Mistä ostit ja minkä merkkisen ja kuinka vanhan toimivan auton?

Espoosta 13 v. vanhan Nissan Almeran.

Vierailija
69/139 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

L.Garavito kirjoitti:

Lapsi on jo 14-vuotias. Jos hän haluaa huvipuistoon, niin olisi jo korkea aika tienata itse rahansa sirkushuveihin. Itse aloitin tienaamisen jo 11-vuotiaana.

Mikä pakko sitä on hankkia itselleen oma asunto, kun vuokra-asuntojakin on tarjolla.

Autoa ei kukaan järkevä ihminen pidä tässä maassa, ei edes muuttotappiokunnissa.

Asuntolaina pakottaa työskentelemään työssä, jossa mahdollisesti uupuu, mutta lopputiliä ei voi ottaa, kun lainaa on.

Vierailija
70/139 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa on asua omakotitalossa, pitää autoa ja koiria, mutta varaa ei ole siihen että 14-vuotias lapsi pääsisi kerran lapsuudessaan käymään huvipuistossa. Joku tuossa kuviossa mättää ja pahasti. 

En mä tiedä mättääkö. Kyllä omakotitalossa asuminen ja koirat voi olla hyväksi lapsellekin. Ja tuolla naisellahan on asiallinen suunnitelma taloudellisen tilanteen kohentamiseksi.

Vierailija
71/139 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa elareita + lapsilisää vielä sen kolme vuotta mutta mitens sit suu pannaa. Ja kasvava poika varmaan kuluttaa ruokaa, vaatteisiin ym.

Vierailija
72/139 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttää varmaan jotain psyykenlääkkeitä, 100 euroa kuussa.

Jättäis ne pois niin pääsee huvipuistoon.

Olen käyttänyt kolmea eri psyykelääkettä ja kaikkien hinta oli reilusti alle 30€/kk. E-pilleritkin on kalliimpia.

Alle 10 euroa kuussa käyttämäni lääke ja tt-asiakkaana Kela maksaa senkin kokonaan. Pitäisiköhän minunkin jättää lääkkeet pois jotta säästän rahaa?

Vierailija
73/139 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei myy autoaan, jossei ole varaa ajella sillä?

Vierailija
74/139 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mä nyt ymmärsin väärin? Pauliina otti opiskelujen ohella vastaan työn, joka kasvattaa tuloja 200e/kk. Käydäkseen töissä hän osti velaksi auton josta maksaa 250e/kk ja työmatkojen polttoainekuluja 150e/kk (plus kaikki muut autoon liittyvät kulut). Eli hän maksaa (yli) 400e kuussa ansaitakseen 200e kuussa? Toki autovelan maksun voi katsoa omaisuuden kartuttamiseksi mutta auto nyt on tyhmimmästä päästä siihen hommaan.

Kyllähän tuollaisella taloussuunnittelulla voi tehdä tiukkaa. Väitän että meidän 6v osaisi laskea että ei kannata.

Joo vaikuttaa siltä että itte tää Pauliina on oman kuoppansa kaivanut. Ilmeisesti ei ainakaan talousalaa ole ollut opiskelemassa :DD

Koulutetun mutta ilman työkokemusta olevan henkilön kannattaa mieluummin maata kotisohvalla ja odottaa että pääsee taloudellisesti kannattaviin esimiestehtäviin ennen eläkeikää.

Vierailija
75/139 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaton ihminen kerää pulloja saadakseen rahaa, jolla ostaa sitten vissyä?!

Vierailija
76/139 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

L.Garavito kirjoitti:

Sukulaisiani asuu vielä synnyinseudullani. Lähimpään kauppaan on matkaa 50km kun kotikylän kauppa lopetti toimintansa vuosikymmen sitten. Bussi kulkee aamulla kaupalle päin ja illalla takaisin. Erikoisempia asiointeja ja ostoksia varten lähimpään kaupunkiin on matkaa n. 300km. Ei ole siis mielestäsi auto järkevä tai pakollinen? Miten käytännössä sitten työssäkäynti siellä 50km päässä mielestäsi tulisi hoitaa työikäisten kohdalla? Muuttaminen ei ole mahdollista, taloa ei kukaan syrjäkylästä osta. Miten mielestäsi 80v eläkeläispariskunnan kaupassakäynti tulisi hoitaa jos ei autolla? Koko päivä siellä toisessa kylässä bussia odotellen?

Ottamatta kantaa kyseisen lehtijutun tilanteeseen niin kyllä pistää ärsyttämään kun ihmiset puhuvat asioista joista heillä ei ihan oikeasti ole minkäänlaista käsitystä! Kun mennään yli tuhat kilometriä Helsingistä pohjoiseen niin se maailma on aika eri näköinen kun täällä etelässä.

Vierailija
77/139 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aiheutettua, turha narista

Vierailija
78/139 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan Pauliinan lapsi mennä huvipuistoon ja muutenkin tehdä reissuja oman isänsä kanssa. Ihan samalla tavalla hänkin on vastuussa omasta lapsestaan

Vierailija
79/139 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan Pauliinan lapsi mennä huvipuistoon ja muutenkin tehdä reissuja oman isänsä kanssa. Ihan samalla tavalla hänkin on vastuussa omasta lapsestaan

Isä on kyllä täysin feidattu tästä perheestä, jos luit sen ensimmäisen stoorin, siellä oli isästä..

Vierailija
80/139 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi nainen saa todella kovia elatusmaksuja, jos 1400 koostuu kuntoutustuesta, lapsilisistä ja latusmaksuja. Eli lapsen isän on oltava hyvätuloinen. Kuntoutustki on mitä, joku 700 max, lapsilisä 140 yksinhuoltajalla. Eli saa yli 500 elatustukea. Hirveetä ruikuttamista. Kyllä 2 ihmistä pärjää 1400 eurolla.

Tuohon kuntoutustukeen on voitu lisätä myös asumistuki, eli sitä ei ole erikseen vielä mainittu, eli tuet voivat hyvinkin olla siinä 1100-1300 puolella. 

Mä jotenkin ymmärsin, että se mies ois kuollut. Saisko leskeneläkettä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän