Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä katastrofitilanteessa hyödyllisiä taitoja teillä on?

Vierailija
01.07.2017 |

Olen monesti miettinyt, että jos syttyisi sota tai yhteiskunta muuten kaatuisi, niin minusta ei olisi mitään hyötyä. Osaan vähän ensiapua ja löytäisin luonnosta kasviperäistä ravintoa, mutta siihen se jäisi. Mitä hyötyä teistä olisi?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen koulutus ja kunnioituksen vaatiminen.

Vierailija
22/55 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kirjoittaa yhdyssanat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ajatellut myös tota asiaa. Itsellänikään ei ole mitään suuria taitoja, mutta miehelläni on. Osaa sähkötyöt, piutarhan hoidot sun muut. Tosin puutarhanhoidon nyt oppii lukemalla ja omistsmalla pari kirjaa (kaikkea ei kannata ostaa sähköisenä).

Me tod. näk. Suunnistettaisiin mökille saareen jos jotai kävis. Mökillä on puutakka, kaasuhella ja jääkaapit sekä aurinkopaneelit. Paljon pinta-alaa kasvattaa vihanneksia sekä kalastaa. Lisäksi saarelle ei ihan kuka vaan voi tulla varkaisiin tulematta nähdyksi. Kyllä me ainakin alkutalveen selvittäisi. Oma vuokrakoti on lattialämmitteinen ja kaikki toimii sähköllä, edes kokkaus ei onnistuisi.

Kuulostaa siltä että selviytymisenne kaatuisi veden puutteeseen kaikesta ns. luksuksesta huolimatta. Et maininnut lähdettä tms.

Jos mökki on saaressa niin tuskin vedestä on pulaa.

Hyvänen aika, ei merivesi tai järvivesi ole juomakelpoista!

No hyvänen aika. Kyllä meidän järven vettä voi juoda ihan huoletta.

Eli kutsut meidät kaikki 5 milj suomalaista juomaan teidän järven vedet? Kiitos.

Juu, tervetuloa vaan. Saatte kalastaa ja voin lämmittää saunankin.

Vierailija
24/55 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyä erossa muista ihmisistä ja pitää huoli omista asioista eikä leveillä pärjäämisellä.

Vierailija
25/55 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karatea 15 vuotta. Ensiapukoulutusta. Sammustuskoulutusta. Tottunut tekemään puutarhatöitä. 

Vierailija
26/55 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pienenä partiossa, käynyt armeijan ja viettänyt kesät mökillä ilman juoksevaa vettä ja sähköä. Kesämökillä pärjäisin vallan mainiosti kriisiolosuhteissa, mutta kerrostalossa en päivääkään.

Vierailija
27/55 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan mitään hyötyä kun en osaa edes nuotiota sytyttää. Pysyn kuitenkin rauhallisena muiden ollessa paniikissa, joten siitä olisi varmasti hyötyä.

Ainiin osaanhan mä neuloa!

Vierailija
28/55 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan elvyttää, lääkitä, hoitaa haavoja ja vammoja. Siinäpä se.

Unettomana tulee seurattua öisin näitä selviytymisohjelmia, olen yrittänyt painaa mieleen esim.tulenteko-ohjeita. Lämpö ja vesi olisivat ne kriittiset jutut.

Kokoan parhaillaan "hätävaraa" kotiin: vettä, säilykkeitä, tulitikkuja, lääkkeitä...

Vierailija
29/55 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäpaska.

Vierailija
30/55 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kriisitilanteessa kauhureaktiostani ei ole hyötyä. Toisin sanoin hymyilen ja nauran. Toki osaan käsitellä ja huoltaa yksinkertaisimpia metsäalan koneita, mutten usko siitäkään olevan hyötyä, sillä kaikki niistä vaativat polttoainetta. Riippuu toki tosin, minkälainen kriisitilanne on tarkalleen kysymyksessä.

Kaipa mulle jää jäljelle sit vaan asenne ja sisu.

Vierailija
31/55 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen loistava logistiikassa ja priorisoinnista.

Kalastus onnistuu ja kaapista löytyy täydelliset eränkävijän vermeet.

Tunnen syötävät kasvit ja tunnen kasvien lääkinnälliset ominaisuudet.

Toki tulitikkuja, kuivamuonaa ja säilykkeitä on jo nyt reippaasti olemassa.

Tiedän 5 eri lähteen sijainnin. Osaan käyttää työkaluja ja keksin monia ratkaisuja ongelmiin. Lisäksi olen kielitaitoinen. Ampua osaan. Asetta ei ole, mutta kriisitilanteessa tietäisin, miten sen hankkisin.

Vierailija
32/55 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään kriisitilanteissa hyödyllisiä taitoja muuta kuin että osaan rauhoittaa itseni pahoissa tilanteissa siten, että pystyn toimimaan ja organisoimaan asioita sekä ajattelemaan järkiperäisesti. Erityisesti jos muut menevät paniikkiin, osaan ottaa rauhoittajan ja ohjaajan roolin. Pystyn myös suoriutumaan tarvittavista tehtävistä "mekaanisesti" eli ulkoistan paniikin itsestäni ja toimin annettujen ohjeiden mukaan. Ihan kuin aivot terästäytyisivät ja ajattelu olisi kirkkaampaa, keskityn olennaiseen. Muutamia kertoja elämässä tullut ns.paha paikka ja tuo on kyllä jännä ilmiö.

Vierailija
33/55 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvässä kunnossa. Kävelisin ja pyöräilijän helposti pitkiäkin matkoja.

Osaan myös karatea ja kickboxingia.

Vierailija
34/55 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole mitään kriisitilanteissa hyödyllisiä taitoja muuta kuin että osaan rauhoittaa itseni pahoissa tilanteissa siten, että pystyn toimimaan ja organisoimaan asioita sekä ajattelemaan järkiperäisesti. Erityisesti jos muut menevät paniikkiin, osaan ottaa rauhoittajan ja ohjaajan roolin. Pystyn myös suoriutumaan tarvittavista tehtävistä "mekaanisesti" eli ulkoistan paniikin itsestäni ja toimin annettujen ohjeiden mukaan. Ihan kuin aivot terästäytyisivät ja ajattelu olisi kirkkaampaa, keskityn olennaiseen. Muutamia kertoja elämässä tullut ns.paha paikka ja tuo on kyllä jännä ilmiö.

Tiedän mitä tarkoitat. Olen kokenut saman. Aistit terästyvät kriisitilanteessa ja ajatuksesta tulee kirkas kun muut panikoivat.

Vierailija
35/55 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina pari kossua kaapissa. On myös pari tupakkatoppaa.

Kun tulee kriisi -nuo on parasta valuuttaa.

Vierailija
36/55 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan viinantekopannun. Vaihdan sitä elintarvikkeisiin sitten. Varmasti tekee kauppansa.

Vierailija
37/55 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän mitä tarkoitat. Olen kokenut saman. Aistit terästyvät kriisitilanteessa ja ajatuksesta tulee kirkas kun muut panikoivat.

Mulla on ihan sama homma.

Vierailija
38/55 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvässä kunnossa. Kävelisin ja pyöräilijän helposti pitkiäkin matkoja.

Osaan myös karatea ja kickboxingia.

Haluan vielä kertoa olevani 43-vuotias nainen. Osallistun tänä vuonna triathlonin täysmatkalle.

Vierailija
39/55 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieletön resilienssi

Vierailija
40/55 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo valmiiksi vammainen, joten vaikka jalan puuttuminen ei tässä konkurssissa enää paljon huonontaisi vartaloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi