Mitä katastrofitilanteessa hyödyllisiä taitoja teillä on?
Olen monesti miettinyt, että jos syttyisi sota tai yhteiskunta muuten kaatuisi, niin minusta ei olisi mitään hyötyä. Osaan vähän ensiapua ja löytäisin luonnosta kasviperäistä ravintoa, mutta siihen se jäisi. Mitä hyötyä teistä olisi?
Kommentit (55)
Poikkeuksellinen paineensietokyky. Kuulun siihen yhteen prosenttiin, "palomiesryhmään", testien perusteella. Siitä varmaan jotain hyötyä olisi.
Olen näkymätön, ainakin naisten silmissä. Tällä hetkellä harmillinen ominaisuus voi säästää henkeni kriisitilanteessa.
Olen rehellinen ja luotettava. Saisin varmasti kasattua hyvän porukan ympärilleni.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät hermot ja johtajaominaisuuksia.
Eli olen hyvä organisoimaan ja estämään paniikkia muissa. Elvytystaidot ovat ja muutenkin ensiaputaidot ajantasalla.
En nyt keksi mitään erityistä muuten. Kai jonkun lautan saisi näilläkin kädentaidoilla aikaiseksi ja kalastusvehkeet joistain oksista? En tiedä.
Ja millä todennäköisyydellä tarvit lautantekotaitoa..ööööö,,, Ajattelitko että tulva yllättää? Mihin aioit meloa?
Vierailija kirjoitti:
Osaan leipoa ja nyhjäistä tyhjästä ruokaa.
Hätätilanteessa kaikki osaa leipoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ajatellut myös tota asiaa. Itsellänikään ei ole mitään suuria taitoja, mutta miehelläni on. Osaa sähkötyöt, piutarhan hoidot sun muut. Tosin puutarhanhoidon nyt oppii lukemalla ja omistsmalla pari kirjaa (kaikkea ei kannata ostaa sähköisenä).
Me tod. näk. Suunnistettaisiin mökille saareen jos jotai kävis. Mökillä on puutakka, kaasuhella ja jääkaapit sekä aurinkopaneelit. Paljon pinta-alaa kasvattaa vihanneksia sekä kalastaa. Lisäksi saarelle ei ihan kuka vaan voi tulla varkaisiin tulematta nähdyksi. Kyllä me ainakin alkutalveen selvittäisi. Oma vuokrakoti on lattialämmitteinen ja kaikki toimii sähköllä, edes kokkaus ei onnistuisi.
Kasvimaan pitoa ei tosiaankaan opi kirjoja lukemalla vaan pitä olla kokemusperäistä tietoa.
Seuraan preppajia ja sieltähän saa kaiken oleellisen tietämyksen
Osaan juoda muiden viinat ensin ja sitten vasta omat. Toleranssi on kova!
No mitä nyt viisikymppinen armeijan käynyt ja maaseudulla kasvanut mies osaa. Lisänä kieli- ruuanlaitto- metsästys- kalastus- ensiapu- rakennus ym. taitoja.
Sukulaistädit vinoilevat siitä kuinka en ole osannut hankkia puolisoa ja perustaa perhettä joten niitä en luultavasti osaisi katastrofinkaan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ajatellut myös tota asiaa. Itsellänikään ei ole mitään suuria taitoja, mutta miehelläni on. Osaa sähkötyöt, piutarhan hoidot sun muut. Tosin puutarhanhoidon nyt oppii lukemalla ja omistsmalla pari kirjaa (kaikkea ei kannata ostaa sähköisenä).
Me tod. näk. Suunnistettaisiin mökille saareen jos jotai kävis. Mökillä on puutakka, kaasuhella ja jääkaapit sekä aurinkopaneelit. Paljon pinta-alaa kasvattaa vihanneksia sekä kalastaa. Lisäksi saarelle ei ihan kuka vaan voi tulla varkaisiin tulematta nähdyksi. Kyllä me ainakin alkutalveen selvittäisi. Oma vuokrakoti on lattialämmitteinen ja kaikki toimii sähköllä, edes kokkaus ei onnistuisi.
Kuulostaa siltä että selviytymisenne kaatuisi veden puutteeseen kaikesta ns. luksuksesta huolimatta. Et maininnut lähdettä tms.
Jos mökki on saaressa niin tuskin vedestä on pulaa.
Hyvänen aika, ei merivesi tai järvivesi ole juomakelpoista!
Et ole koskaan kuullut tulen teosta ja veden keittämisestä?
Söisin naapurit.
The Road kutsuu..
Olen aika kevytrakenteinen joten pystyn seilata risulautalla. Saan tulen syttymään auringonvalosta linssillä.
Olen ammatiltani sairaanhoitaja ja työskennellyt olosuhteissa joissa kaikkia hoitotarvikkeita ei ole valmiina saatavilla. Osaan improvisoida ja tiedän mitä kaikkea voi käyttää apuna esim. haavanhoidossa. Osaan mm. puhdistaa ja steriloida hoitovälineitä ilman nykyaikaisia autoklaaveja ym. Pystyisin siis helposti työskentelemään alkeellisissakin oloissa.
Tunnen kasveja ja yrttejä jonkin verran, osaan viljellä ja kasvattaa kaikenlaisia ruokakasveja. Osaan leipoa ja laittaa ruokaa hyvinkin niukoista aineista. Osaan hoitaa eläimiä ja lypsää lehmiä (käsin, ilman lypsykonetta). Jos joku teurastaisi eläimen, osaisin käsitellä ruhon. Tunnen lukuisia mummon opettamia konsteja miten ruokaa säilytetään ja säilötään ilman kylmälaitteita.
Osaan pilkkoa polttopuut ja lämmittää erilaisia tulisijoja sekä laittaa ruokaa vaikka nuotiolla.
Osaan kohtuullisesti suunnistaa ja navigoida. Osaan käyttää vhf-radiota. Osaan leiriytyä metsään laavuun, majaan, lumikuoppaan. Tiedän mitä voi käyttää lämpimänä pysymisen apuvälineinä. Osaan veistellä ja rakennella kaikenlaista.
Osaan ommella ja pystyn tekemään vaatteen alusta loppuun itse, sekä ompelukoneella että käsin neulalla ja langalla ommellen. Osaan neuloa sukkia ja lapasia, kai se villapuserokin hätätapauksessa valmistuisi.
Nämä nyt ainakin tuli mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Omistan viinantekopannun. Vaihdan sitä elintarvikkeisiin sitten. Varmasti tekee kauppansa.
Meillä myös on laitteisto. Samoin tuhti varasto viinaa kellarissa, jota myymällä pärjää rahallisesti jonkin aikaa.
Noilla taidoilla pääsee nopesti hengestään ydinsodan jälkeen.