Miksi ei voi sanoa omaa ammattiaan, vaan pitää käyttää "hienommalta" vaikuttavia kiertoilmaisuja?
Jos on töissä kaupassa, ollaan "liikealalla". Ollaan siivoojia niin ollaan "palvelualalla". Myydään jotakin turhaketta puhelimessa niin ollaan "myyntisihteereitä" tai "työskennellään asiakasrajapinnassa". Ajetaan bussia niin ollaan "logiistiikkatehtävissä". Jaetaan esitteitä tai maistatetaan tuotteita kaupassa konsulenttina niin "promotaan".
Häpeääkö ihmiset aivan tavallisia, rehellisiä töitä ja että tekevät niitä vai mistä tällainen omituisten kuuloisten selitysten käyttäminen johtuu? Jos jatkaa kysymällä, että niin mitä TEET siinä työssäsi niin edelleen selitetään jostakin asiakkaiden kontaktoinnista eikä saada sanottua, että tarjoan puhelinmyynnillä ihmisille/yrityksille sitä ja tätä tuottetta/palvelua. Tätä siis ihan tavallisissa arkitilanteissa ja myös työnhakijoiden kohdalla - se oma ammattinimike tai mitä tekee työkseen on jostakin syystä mahdotonta sanoa kun se on ihan perusduunia. Miksi?
Kommentit (87)
Minä sanon olevani IT-alalla, koska en halua puhua töistäni sen enempää. Tämä ei liity hienosteluun.
Töilläni ei ole mitään merkitystä vapaa-ajan tutuille, puolitutuille tai tuntemattomille.
Työtittelini on epämääräinen rimpsu englanninkielisiä sanoja, jotka eivät sano ulkopuoliselle henkilölle mitään ilman selitystä. Eikä monelle selityksen kanssakaan. En jaksa enkä halua alkaa avaamaan tätä jollekin small talk-keskustelukumppanille tarkemmin. En halua muutenkaan puhua töistäni vapaa-ajallani.
Ammateista ja töistä kyselijästä tulee mieleen henkilö, jolle nimenomaan on tärkeää määritellä ihminen heti tiettyyn lokeroon sen mukaan mikä hän on ammatiltaan. En arvosta tällaisia ihmisiä.
Yleensä paremmin tutustuessa ammatit ja työt tulevat selville riittävällä tasolla kyselemättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virallinen tittelini on suunnitteluassistentti, työsopimuksen mukaan. Ammattini on toimistotyöntekijä, piirtäjä, dokumentoija - ai anteeksi nyt tuli liian hieno, siis teknisten tekstien kirjoittaja - avustava rakennussuunnittelija, laskija ja sihteeri. Tulikohan tuossa kaikki? Kumman haluat kuulla, ensimmäisen vai jälkimmäisen? Enimmäkseen sanon, että olen rakennussuunnittelufirmassa töissä. Tästäkin moni tulkkaa, että olen raksalla aputyttönä. Ei, olen rakennusuunnittelufirmassa aputyttönä. Eli olen suunnittelufirman apulainen. Sekään ei kerro mitään, siitä tulee sellainen pikku toimistyttö mieleen monelle. Mutta kopiointia tai lähetin hommia ei hommaani juurikaan kuulu, joskus vähäisiä määriä vien postia ja toisinaan katson postilaatikon, josta nakkaan postin pomon pöydälle.
Eikö ihmisillä oikeasti ole enää sisälukutaitoa? Eihän tässä ole ollut kyse siit
Miksi vain siltä kantilta saa vastata, että joku hienostelee käyttämällä epämääräistä olen x-alalla tai titteliä, joka ei kerro mitään.
Monia muitakin syitä on, joita ihmiset ovat tässä koittaneet availla.
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään kuka tekisi noin, kaikki sanovat ammattinsa. Kuulostaisi hassulta puhua noin sekavasti.
Paitsi ns. liian hienossa ammatissa olevat vähättelevät. Yksi ministeri sanoi ihmiselle, joka ei tunnistanut häntä ja kysyi ammattia, että on yhteiskunnallisella alalla.
luulen, että tarkoituksena voi olla vaikuttaa hiukan salaperäiseltä tai tärkeältä.
Olen itse panimolla töissä joten jos joku kysyy niin sanon että teen työkseni kaljaa. Suurin osa suomalaisista juo alkoholia ja suurin osa heistä juo kaljaa joten eipä siihen monella ole mitään sanomista tai kummastelua.
Se on tosi helppoa sanoa ammattinsa jos on opettaja, poliisi, kätilö, lääkäri, suutari, juristi.
Kaikki saavat jo yhdellä sanalla riittävän kuvan millaista työtä henkilö tekee.
Mutta olepa joku Lead Full Stack System Data Architect ja selitä sukujuhlissa mitä teet työksesi. Aika pian haluat sanoa vain lyhyesti tekeväsi niitä ATK-hommia :).
Pitääkö sanoa, että on taidealalla jos työntää vihanneksia persuuksiin?