Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ei voi sanoa omaa ammattiaan, vaan pitää käyttää "hienommalta" vaikuttavia kiertoilmaisuja?

Vierailija
30.06.2017 |

Jos on töissä kaupassa, ollaan "liikealalla". Ollaan siivoojia niin ollaan "palvelualalla". Myydään jotakin turhaketta puhelimessa niin ollaan "myyntisihteereitä" tai "työskennellään asiakasrajapinnassa". Ajetaan bussia niin ollaan "logiistiikkatehtävissä". Jaetaan esitteitä tai maistatetaan tuotteita kaupassa konsulenttina niin "promotaan".

Häpeääkö ihmiset aivan tavallisia, rehellisiä töitä ja että tekevät niitä vai mistä tällainen omituisten kuuloisten selitysten käyttäminen johtuu? Jos jatkaa kysymällä, että niin mitä TEET siinä työssäsi niin edelleen selitetään jostakin asiakkaiden kontaktoinnista eikä saada sanottua, että tarjoan puhelinmyynnillä ihmisille/yrityksille sitä ja tätä tuottetta/palvelua. Tätä siis ihan tavallisissa arkitilanteissa ja myös työnhakijoiden kohdalla - se oma ammattinimike tai mitä tekee työkseen on jostakin syystä mahdotonta sanoa kun se on ihan perusduunia. Miksi?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro ammattiani, vaan olen yleismies jantunen firmassa x. Sen verran saa pottuilua kuulla (olen toimitusjohtaja).

Vierailija
62/87 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Labrahoitajalla on toisen asteen ammattitutkinto kun taas bioanalyytikolla on ammattikorkeakoulutus. Siinä on se ero.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienostelusta en tiedä. Itse vastaan kysyttäessä vain millä alalla olen ja toivon, että kanssakeskustelija ymmärtää siitä etten välitä keskustella ammatistani ventovieraiden kanssa. Sori jos se jonkun silmään näyttäytyy ylimielisenä, hienosteluna tms. 

Vierailija
64/87 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska "paskaduuneja" hävetään. Niitä ei pitäisi hävetä, mutta jostain syystä jotkut ihmiset jaksavat pitää yllä sitä asetelmaa että on parempia ja huonompia töitä.

Niinkuin jokaisen av-mamman ammatti on vaativissa asiantuntijatehtävissä ts sanoen joku toimistorotta työkkärissä tai kelalla.

Vierailija
65/87 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epämääräinen vastaus tarkoittaa että henkilö ei halua vastata työtään koskeviin lisäkysymyksiin. Miksi ammattia pitää kysyä jos molemmat ovat vapaa-ajalla eivätkä verkostoitumistapahtumassa? Olen toisinaan vastannut suoranaisella valheella mainitsemalla omasta mielestäni tylsimmän ammatin koska todellinen työni on niin eksoottinen että kysymyksistä ei tulisi loppua. 

Vierailija
66/87 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, välillä olen miettinyt, että siivous olisi yksinkertaisempaa kuin toi virastojen asiakaspalvelu, varsinkin kun olen ollut monessa paikassa töissä. 

Vierailija
67/87 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiettyjen ammattien miehet pettää niin olisi kiva kuulla ammatti heti niin voi lopettaa viestittelyt. 

Vierailija
68/87 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatti nimikkeet on nykyään ihan virallisesti usein semmoisia, että niiden perusteella ei tiedä, mitä asianomaiset oikeasti työksensä tekevät. Ei se aina ole "viran haltijan" vika, jos kertoo virallisen ammatti nimikkeensä, joka ei kerro kuulijalle mitään.

Vierailija
69/87 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin varastomies, virallinen titteli oli logistiikkatyöntekijä

kun olin koulussa vaksina, virallinen titteli oli kohdevastaava

tuntuu että yhtä pykälää korkeammalla tasolla siinä duunari ja keskituloisen välissä on vielä sekavampia titteleitä, monet on jopa muutettu englannin kielisiksi, että ne kuulostaisi oikein hienolta

sanohaa alimman tason työntekijät sen palkkansakin aina suoraan häpeilemättä, samoin kaikki ne jotka tienaa 5 numeroisia summia, siinä välissä on sitten ne joiden on pakko kierrellä ja kaarrella ja esittää jotain enemmän mitä ovat, en tiedä miksi?

Vierailija
70/87 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kerro ammattiani, vaan olen yleismies jantunen firmassa x. Sen verran saa pottuilua kuulla (olen toimitusjohtaja).

Toimitusjohtajat on kovia määräilemään. Niiden kanssa ei voi seurustella eikä asua samassa asunnossa. 

Haluan itse päättää. En tykkää, että joku neuvoo ja on besserwisser. 

Vierailija
71/87 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että aina kun henkilö sanoo olevansa "hoitoalalla" hän on lähäri. Lääkäri sanoo olevansa lääkäri, sairaanhoitaja kertoo olevansa sairaanhoitaja, fysioterapeutti on fysioterapeutti jne, mutta lähäri on aina "hoitoalalla". En ymmärrä miksi, onhan lähihoitajan ammatti kunniallinen ja erittäin tärkeä ammatti.

Itse asiassa mä tiedän paljon lääkäreitä, jotka sanovat olevansa hoitoalalla. Ymmärrätte varmaan miksi...

Vierailija
72/87 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noiden määräilijä miesten kanssa voi seurustella. 

En halua kuulla neuvoja enkä elämänohjeita. 

Vierailija
73/87 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kätilö, mikä olisi sille hienompi ilmaus? :D tai sairaanhoitajalle?

Lisääntymiskoordinaattori..

Vierailija
74/87 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin tässä muutama vuosi sitten töissä IT-alalla. Minut oli palkattu tittelillä Data Analyst. Mihin minun olisi pitänyt tuo ammatti vääntää, että olisit tyytyväinen?

Et sitten ymmärtänyt ap:n kirjoitusta. Sinähän olit Data Analyst, joten kerroit ammattinimikkeesi josta selviää mitä teit. Tässä kyse on niistä, jotka eivät saa sanottua olevansa vaikkapa vaatemyyjä vaan selittävät olevansa liikealalla. Sama kuin sinä olisit sanonut olevasi IT-alalla, joka olisi ollut totta sekin, mutta yhtä vähän se olisi kertonut mitä teet työksesi kuin sanoa olevansa liikealalla. Ymmärrätkö?

No itse saatan sanoa olevani it-alalla. En jaksa vastata kuin yleisellä tasolla mitä teen, koska toisella alalla oleva ei kuitenkaan tajua mitä teen - ellen sitten käy selittämään sitä enemmänkin. Ja sitä nyt ei small tallissa tai iäkkäille sukulaisille kannata tehdä. 

Vierailija
75/87 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä joten en seurustele kenenkään kanssa. 

Vierailija
76/87 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan sano tuntemattomille ihmisille juhlissa ym. olevani lääkäri tai heti saa kuunnella keskustelukumppanin kaikki vaivat ja mahdollisesti koko lähisuvun, kurkata hieman huolestuttavia luomia ym.

Vierailija
77/87 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kätilö, mikä olisi sille hienompi ilmaus? :D tai sairaanhoitajalle?

(pre)nataalikonsultti

morbutantti

Output artist ?

Vierailija
78/87 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että aina kun henkilö sanoo olevansa "hoitoalalla" hän on lähäri. Lääkäri sanoo olevansa lääkäri, sairaanhoitaja kertoo olevansa sairaanhoitaja, fysioterapeutti on fysioterapeutti jne, mutta lähäri on aina "hoitoalalla". En ymmärrä miksi, onhan lähihoitajan ammatti kunniallinen ja erittäin tärkeä ammatti.

Itse asiassa mä tiedän paljon lääkäreitä, jotka sanovat olevansa hoitoalalla. Ymmärrätte varmaan miksi...

En ymmärrä, kerro. Eivätkö lääketiede ja hoitotieteet ole aivan eri asioita?

Vierailija
79/87 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin tätä yhden kerran vuosia sitten aprillipilana, keksin jonkun todella typerän specialty executive -tittelin, en edes tarkkaan muista mikä se oli, mutta muutaman sanan pituinen täysin huuhaalta kuulostava. Ja silloisen pomon kanssa oli rennot välit, joten ehdotin hänelle aprillipilana. Hän vähän suutahti ja sanoi, että käytä itsestäsi ihan mitä titteliä haluat. Meni aprillipila vähän huti. =P 

Terkuin nykyinen koulusihteeri. Olin tosin siihen aikaan samankaltaisessa työssä pienessä, kansainvälisessä yksityisyrityksessä.

Vierailija
80/87 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyysin perhettä (puoliso ja 4-vuotias) kutsumaan minua "Herra Komentajaksi". Ei kutsuttu kun en kuulemma ole mikään oikea komentaja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi